ГОДИНА СПІЛКУВАННЯ
Тема. Чарівне слово дружба.
Мета: дати поняття справжньої безкорисливої дружби; довести важливість справжніх друзів у житті кожної людини; навчати доброзичливості, толерантності, порозуміння у стосунках між однокласниками; учити співпереживати, розділяти радощі і печалі; розвивати вміння аналізувати і знаходити вихід із різноманітних життєвих ситуацій; виховувати ввічливе ставлення та звернення до однокласників, повагу до оточуючих.
ХІД ЗАХОДУ
Сьогодні ми будемо з вами говорити про одну із життєвих цінностей, тобто те, що є важливим для людини. Такою цінністю для кожного з нас є дружба.
Вчитель. Дружба – чарівне слово. Про дружбу написано багато віршів, оповідань, поем, романів. Вважають, що дружба потрібна людині тільки трішечки менше, ніж їжа та повітря.
Зараз усі ви – школярі. Основне ваше завдання – це навчання. Воно вимагає не лише опанувати навчальні предмети, а навчитися жити в колективі, довіряючи одне одному, організованості, дисципліні, відповідальності за свої слова та вчинки. Саме в школі ви вчитеся підпорядковувати свої інтереси інтересам класу, шанувати старших, довіряти й поважати товаришів.
Якби люди були неуважними одне до одного, не раділи успіхам своїх товаришів, не співчували їм у невдачах, життя стало б нестерпно важким і сумним.
В усі часи, і різних народів дружба і вірність були головними чеснотами, ознакою благородності й поваги.
Колись давно у степах України жив мужній народ – скіфи.
Дружба у скіфів скріплювалась особливим звичаєм побратимства. Суть його полягала в тому, що в посудину з вином і кров'ю тих, хто давав клятву, занурювалася зброя — меч, стріли, сокири і дротик, після чого обидва побратими одночасно пили цей напій. Скріплена у такий спосіб дружба вважалась міцнішою навіть від родинних зв'язків.
Ось, що сказав про дружбу великий педагог Василь Сухомлинський: „Дружба лише тоді могутня і облагороджуюча, коли вона є маленьким паростком ідеалу, з якого виростає могутня парость життєвих, ясно усвідомлених прагнень”.
У кожного з вас є друзі або друг.
Завдання. Не називаючи імені розкажіть про свого друга. Якими рисами характеру він володіє? (Відповіді учнів)
Вчитель. Дружбу, як особливі людські взаємини високо цінували в усі часи. Ще у Стародавній Греції відомий філософ Платон підносив дружбу понад усі людські чесноти. За словами Сократа, спілкування між людьми без дружби знецінюється.
Раніше, в давні часи, слово дружба означало кровних родичів, своїх, а потім – близьких, соратників, партнерів.
У сучасній українській мові слово «ДРУГ» це оцінювання взаємин людей, їхнє емоційне ставлення одне до одного.
Розповідаючи про свого друга кожен з вас називав ті чи інші риси характеру, дії товариша в різноманітних ситуаціях. Малюючи портрет друга кожен намагався вказати лише на позитивні вчинки. Але ж не завжди наші друзі відповідають нашим вимогам. Люди по різному поводять себе залежно від ситуації.
Завдання. «Семицвітка. Квітка - дружби»
На столах лежать кружечок і пелюстки на яких написані різні вчинки, необхідно зібрати в квітку так пелюстки, щоб вони описували вчинки справжнього друга.
Вчинки:
Діти, а чи є серед вас такі для кого характерні такі вчинки? Тоді ви справжній друг!!!
Вчитель. Другом називають того, на кого можна розраховувати в будь-якій ситуації, кому довіряють. Тому сучасні словники та підручники з етики дружбу визначають як близькі стосунки між людьми, основою яких є довіра, прив’язаність, спільність інтересів. Поняття «дружба» знаходиться поряд з такими характеристиками, як любов, взаєморозуміння, готовність до самопожертви.
Підсумок: У тлумачному словнику зазначено: «Дружба – це близькі відносини, засновані на взаємному довір’ї, прихильності, спільності інтересів».
Конкурс мовознавців
Багато складено прислів’їв та висловів про дружбу.
Які вислови про дружбу ви знаєте? (відповіді учнів).
Вам потрібно закінчити думку, або запропонувати своє завершення вислову:
Дружба завжди передбачає рівноправні стосунки.(Що це означає?) Якщо хочете мати такі стосунки, повинні пам’ятати золоте правило моральності: «Стався до інших так, як ти хочеш, щоб ставилися до тебе». Взаємовідносини у дружбі засновані на певних правилах, які кожен із друзів повинен дотримуватися.
Вчитель. Нам потрібно скласти власні правила товаришування, розглянувши певні ситуації.
Ситуація 1. У класі хтось розмалював парту. Коли класний керівник помітив це, почав вимагати від учня, який за нею закріплений, пояснень: хто і коли це зробив? Учень сказав: «Я знаю, хто розмалював парту, але не можу сказати тому, що не хочу зрадити друга. Я сам її вимию». |
Чи правильно повівся учень?
Хто мав вимити парту?
Як би ви вчинили на місці учня, який учинив це?
Ситуація 2. Тарас дружив з Андрієм і дуже пишався цією дружбою. Андрій добре вчився, відповідально ставився до виконання домашніх завдань. Тарасові ж часто було ліньки сидіти над уроками. І тоді він звертався до друга з проханням дати списати розв’язані задачі й виконані вправи. Одного разу Андрій йому рішуче відмовив. Між друзями спалахнула суперечка. |
Чи правильно вчинив Андрій?
Чи можна взаємини між хлопцями назвати дружніми?
Чи відомі вам приклади такої «дружби» між людьми, в основі якої користолюбство?
Ситуація 3. Сашко та Петро дружили кілька років, мешкали в одному будинку, вчилися в одному класі. Якось Сашко скоїв поганий вчинок, а Петро вирішив захистити друга та виправдати його поведінку перед однокласниками. Він розповів про знервованість Сашка, проблеми в його сімї, і таким чином розголосив усім таємниці, які довірив йому друг. |
Чи правильно вчинив Петро? Чи допоміг він другові насправді?
Яку заповідь дружби він порушив?
Як можуть скластися після цього стосунки між друзями?
Перегляд мультфільму «Смішарики. Для чого потрібні друзі?»
Чи правильно вчинив Кроль?
Чому Їжак образився на Кроля?
Чи можна такі стосунки назвати дружніми?
Вчитель. На основі розглянутих ситуацій та переглянутого мультфільму складемо правила товаришування
Правила товаришування
Вчитель. Дружба – це велике мистецтво людей, які намагаються зрозуміти один одного.
Одного разу Антуан де Сент-Екзюпері сказав: «Якщо я чимось на тебе не схожий, я цим зовсім не ображаю тебе, а, навпаки, одаряю». Його слова є важливими для кожного з нас, адже є підтвердження того, що світ, як і природа різноманітний і саме цим він прекрасний. Чи не нудним став би світ, якби всі метелики були однакові, а всі квіти мали однаково гарний запах, а всі люди були схожі один на одного і жили в однаковісіньких будиночках. Його краса в тому, що на Землі живуть люди, неповторні у своїй культурі, традиціях, звичаях і вчинках. А продовження цієї краси в тому, що всі ми - люди цієї планети. Ми пов'язані один з одним видимими і невидимими нитками, і лише від нас залежить чи будуть в нашому житті справжні друзі, чи буде наше життя по справжньому щасливим.
Вчитель. На сьогоднішній день існує багато символів дружби, які створені різними людьми в різних куточках нашої планети. Один з них – це відкриті долоні. На аркушах паперу намалюйте свою долоню, а в ній напишіть побажання своєму другові. Зачитайте своє побажання і передайте долоньку наступному учню.
Перегляд мультфільму
Підсумок. Отож, дружба повинна бути у житті кожної людини. Неначе ліхтар, світло якого освітлює темну вулицю, дружба повинна підтримувати і зігрівати, йти крізь негаразди і проблеми, долати перешкоди. Нехай у житті кожного з вас буде дружнє плече, на яке можна спертися у важкі хвилини, будьте і ви таким плечем для людини, яка вам довіряє.
І на завершення нашого спілкування я хочу подарувати вам листівку, щоб нагадувала про друзів і дружбу.
Корисні посилання на відеоматеріали про дружбу
https://youtu.be/ioxMjTfFlj0?si=LLAOe1vfaxUnjL5y
https://youtu.be/eFSOb8bVlUY?si=XU8ZKTOWPBDDZA8p
https://youtu.be/au6zMAyHHmc?si=lmmZZJt8lNBuP-K0