Година спілкування "Граматика спілкування"

Про матеріал
Мета години спілкування: ознайомити учнів з основними термінами та поняттями, які описують процеси спілкування; формувати вміння знаходити правильний стиль спілкування з людьми.
Перегляд файлу

Тема: Граматика спілкування.

Мета: ознайомити учнів з основними термінами та поняттями, які описують процеси спілкування; формувати вміння знаходити правильний стиль спілкування з людьми.

Обладнання: тестова методика «Контакт», м'ячик.

                                                         Хід заняття.

                                                                 Думай, що говориш, і говори

  думаючи. Слово – це велика зброя,

                                                                     якщо вміти нею користуватися.

Народна мудрість.                                                    

І. Вступ до корекційного заняття.

  •             Привітання.
  •             Вправа «Контакт очима».

Мета: встановлення невербального контакту.

  Учасники повинні об'єднатися в пари, повернутися обличчям один до одного і намагатися встановити контакт очима без використання слів, передати один одному, за допомогою погляду теплі почуття, добрі побажання.

Обговорення:

  •        Чи цікаво вам було налагоджувати контакт, передавати інформацію)? Чому?

ІІ.Змістовно-смисловий компонент.

  • Інформаційне повідомлення психолога.

 Мета: надати інформацію про спілкування.

   Уміння спілкуватися – скарб! Цього уміння, як утім, будь – якого іншого, можна навчитися швидше і ефективніше в діяльності, тому що саме в діяльності швидше формуються і розвиваються будь – які навички, зокрема, навички спілкування.

  Спілкування – один із найважливіших  процесів в житті людини, це процес розвитку контактів між людьми. Саме в спілкуванні (безпосередньому, за допомогою книг телебачення, Інтернету, інших засобів) ми можемо здобути необхідні знання й дізнатися про досвід інших людей. Спілкуючись, ми можемо реалізувати свої мрії й досягти мети, тобто тільки в процесі спілкування людина стає особистістю.

   Поза спілкуванням при спілкуванні допомагає  взаєморозумінню з  друзями і ворогами.

Під час спілкування кожна людина може регулювати як власну поведінку, так і поведінку тих, з ким вступає в контакт. Вона може діяти власним прикладом, заохочувати, стимулювати до співпраці.

Спілкуючись, ми навіть не замислюємося над тим, скільки факторів впливає на процес спілкування.

  Спілкування включає в себе три сторони:

  1. Комунікативна – це обмін інформацією, думками, почуттями між людьми;
  2. Перцептивну – сприйняття співбесідника один одного під час спілкування, встановлення між ними взаєморозуміння;
  3. Інтерактивну – організація взаємодії між людьми, узгодження спільних

     дій, розподіл між ними функцій та обов’язків, взаємовплив співбесідника.

    У процесі спілкування можуть виникнути бар’єри, які негативно впливають на взаємини між людьми, що спілкуються.

 Бар’єри у спілкуванні:

  • Бар’єр характеру ( один співрозмовник – рішуча і вольова людина, а інший не рішучий і боязкий).
  • Бар’єр темпераменту (одна людина – холерик, а інша – флегматик).
  • Бар’єр негативних емоцій (страждання, горя, гніву, відрази,презирства, вини)
  • Бар’єр поганого настрою.
  • Бар’єр поганого самопочуття.
  • Бар’єр першого враження (якщо під час першої зустрічі про людину склалося негативне враження, то пізніше його дуже важко змінити).
  • Бар’єр техніки і навичок спілкування.
  • Бар’єр сприйняття ( людина не вміє слухати співрозмовника).

  Щоб навчитися сприймати інших людей, необхідно виробити вміння: а) активне чи конструктивне слухання; б) уміння виражати симпатію.

   Уміння активно слухати має величезне значення. Ми, на жаль, не лише не вміємо активно слухати, а й просто слухати, не кажучи вже про ті ситуації, коли ми взагалі не чули, що нам кажуть.

   Активне слухання розпочинається з бажання вислухати й допомогти, з бажання зрозуміти і прийняти те, що людина переживає в даний момент. Коли чуєш відверті зізнання іншого, починаєш розуміти ситуацію з іншого погляду.

 Зрозуміти – означає прийняти співрозмовника і його систему цінностей без осуду, намагання виправити, звинуватити чи скерувати на «шлях істини». Людина, яка з тобою спілкується, позбавляється захисної позиції, бере на себе ризик відвертості, на основі якої будується довіра.

 Уміння слухати є особливо важливим у спілкуванні, коли люди виражають свої істинні почуття і виявляють своє  ставлення до співрозмовника та предмета розмови.

 Слухання – активний процес утому розумінні, що ми несемо разом з спів роз-мовником відповідальність за спілкування, а також тому, що воно потребує певних умінь.

   Психологи стверджують, що людина засвоює 10% того, що чує, 40 -50% того, що чує і бачить; і 90% того, що чує, бачить і робить сама.

Головний інструмент спілкування – мовлення. Ми говоримо однин з одним, передаємо необхідну інформацію у словах. Завдяки мовленню ми організовуємо певним чином спільну діяльність, оцінюємо один одного, висловлюємо свої побажання, коригуємо плани.

Вербальне, тобто словесне, спілкування – це завжди діалог. Ми слухаємо, розуміємо, відповідаємо, перепитуємо, заперечуємо, погоджуємося. Уміння вести діалог – це мистецтво, яким володіє далеко не кожний.

Крім мовленнєвого спілкування, кожна людина володіє також засобами спілкування безсловесного, невербального. Ми показуємо жестами товаришу, який знаходиться на далекій відстані, що нам дуже сподобався його зовнішній вигляд.

Інколи хода близької людини, її поза можуть сказати набагато більше про її справжній стан, ніж слова.

Неабияке значення для невербального спілкування має дистанція, що її ми встановлюємо з різними людьми зовсім по – різному. Існують певні культурні стереотипи оптимального наближення до іншої людини під час розмови, є й статево – вікові, статусні, індивідуальні особливості створення комфортної для спілкування дистанції. Між ровесниками дистанція менша, ніж між людьми різного віку. Між друзями також менша, ніж випадково знайомими людьми.

ІІІ Діагностичний компонент.     

  • Тест «Контакт».

Інструкція: Оцініть у балах від 0 до 4 такі висловлювання:

  1. Я легко зближуюся з людьми.
  2. У мене багато знайомих.
  3. Я говірка людина.
  4. Я вільно почуваюся з незнайомими людьми.
  5. Я не можу жити без спілкування.
  6. Коли мені треба щось дізнатися, запитаю, а не шукаю відповіді у книжках.
  7. Я вмію розвеселити нудну компанію
  8. Коли я довго не спілкуюся з людьми, мені дуже хочеться поговорити з кимсь.
  9. Я швидко розмовляю.

Підрахуйте загальну кількість балів.

Шкала оцінок від 0 до 4: 0 – чітке «Ні»     1– швидше «Ні»    2 – не знаю, щось середнє між «Так» і «Ні»     3 – швидше «Так»             4 – чітке «Так»

Результати тестування: 1 – 12 балів. Важко вступає в спілкування, стриманий, сором’язливий, багато читає, у рішеннях серйозний, емоціям не довіряє, любить порядок.

13 – 24 бали. Характерні спокійні, рівні взаємини з людьми, відповідальність за вчинки. Саме такими рисами володіють майбутні керівники.

25 – 36 балів. Балакучий, товариський, оптиміст, любить жарти. Нестриманий, тому що не вважає за потрібне контролювати емоції та почуття. Не завжди дотримується своїх обіцянок

ІY Корекційно-розвивальний компонент.

  • Гра «І я також».

 Мета: сприяти формуванню навичок саморегуляції, усвідомленню факторів, що впливають на процес спілкування.

Часто люди спілкуються між собою, мають слухати один одного. Це можна робити по – різному. Пограймо у гру, яка називається «І я також»

Учень – оповідач виходить на хвилинку з класної кімнати. Повернувшись, оповідач читає текст, а решта дітей весь час перебиває його словами «І я також»

Текст розповіді «Вчора після школи пішов додому. Я стомився після уроків. Пообідав. Потім вирішив подивитися мультики. Через деякий час подзвонив мій друг і я пішов погратися.»

 Обговорення:

  • Що відчував оповідач?
  • Що демонструє подібна поведінка слухачів до оповідача?
  • Вправа «Погане спілкування»

Мета: формувати вміння надавати інформацію, взаємодіяти один з одним.

У грі беруть участь двоє учасників, вони мають тексти – повідомлення про улюблену телепередачу.

- я дуже люблю дивитися телепередачу «Крутіше всіх». Вона в ефірі звичайно по неділях. У ній змагаються за звання «Крутіше всіх» діти різних вікових категорій із різних куточків України. Діти демонструють неабияку ерудицію, фізичні дані, знання з мистецтва. Ця передача дуже корисна, тому що вона пізнавальна, а ще діти, які беруть в ній участь – це приклад для всіх інших у навчанні, спорті, мистецтві.

- я дуже люблю дивитися телепередачу «Дикий світ». Я взагалі люблю тварин і переймаюся їхньою долею у сучасному світі. Обожнюю стежити за життям дорослих тварин та їхнього потомства, що зазвичай недоступне людському оку. Я справді радію з того, що людська спільнота докладає великих зусиль для збереження видів, які перебувають під загрозою зникнення.

Обидва учасники розповідають про улюблену телепередачу, перебиваючи один одного.

Обговорення:

  • Чи можна вважати таке спілкування ефективним? Чому?
  • Що необхідно зробити, щоб почути і зрозуміти співрозмовника?

Y. Підведення підсумків.

  Обговорення.

  • Які емоції переважали під час заняття?
  • Що нового дізналися?

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
2 січня 2021
Переглядів
694
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку