Тема: Емоції. Засоби керування емоціями.
Мета: засвоїти основні форми переживання почуттів, навчитися практично використовувати знання.
Обладнання: тестова методика «самооцінка стійкості до стресової ситуації».
Хід заняття.
Оскорбляя налево – направо,
Сам себе наливаешь отраву,
Выпивая до дна ее первым,
Погибаешь от собственной скверны!
Галина Батир.
І. Вступ до корекційного заняття.
Мета: розвиток навичок невербального спілкування.
Всі учасники сидять у колі. По черзі кожен за допомогою міміки і жестів повинен передати емоції радості, щастя, успіху, перемоги,…
Обговорення:
ІІ. Змістовно-смисловий компонент.
Мета: інформувати учасників про основні види почуттів.
Діяльність людини, її поведінка завжди викликають позитивне або негативне ставлення до неї. Ставлення до дійсності відображається в мозку й переживається як задоволення або незадоволення, радість, сум, гнів, сором. Такі переживання називають емоціями, почуттями.
Емоції і почуття органічно пов'язані між собою.
Емоція - це загальна активна форма переживання організмом своєї життєдіяльності. Розрізняють прості та складні емоції. Прості емоції в людському житті перетворилися на складні емоції і почуття. Характерною ознакою складних емоцій є те, що вони виникають у результаті усвідомлення об'єкта, що викликав їх, розуміння їхнього життєвого значення, наприклад, переживання задоволення при сприйманні музики, пейзажу.
Почуття - це специфічні людські переживання у ставленні до людських потреб, задоволення або незадоволення які викликають позитивні або негативні емоції - радість, любов, гордість або сум, гнів, сором тощо.
Почуття виявляються у ставленні особистості до праці, подій, інших людей, до самої себе. За якістю переживань відрізняють одні емоції і почуття від інших, наприклад радість від гніву, сорому, обурення, любові тощо.
Залежно від індивідуальних особливостей особистості, її стану і ставлення до ситуації та об'єктів, що викликають переживання, емоції і почуття бувають довготривалими або короткочасними.
Характерною особливістю емоцій і почуттів є те, що вони захоплюють особистість загалом. Емоції сигналізують про корисні або шкідливі впливи на організм, завдяки цьому вони мають універсальне значення для життя організму..
У людини виникли вищі, духовні потреби, а з ними й вищі почуття - моральні, естетичні, пізнавальні, які не властиві тварині. Тваринні емоції залишилися на рівні інстинктивних форм життєдіяльності. Почуття сорому властиве лише людині. Емоції та почуття людини взаємно пов'язані з її діяльністю.
Вираження емоцій і почуттів. Переживання емоційних станів - радості, любові, дружби, симпатії, прихильності або болю, суму, страху, ненависті, презирства, огиди тощо - завжди супроводжуються відповідними зовнішніми або внутрішніми виразами.
Залежно від обставин і стану організму, його підготовленості до переживань, емоції і почуття можуть бути виражені по-різному. Почуття страху, наприклад, може викликати скутість, шок. Горе може викликати апатію, бездіяльність, розгубленість або відповідні енергійні дії.
Багатство емоційних станів виявляється у формі настроїв, афектів, стресів.
Настрій - це загальний емоційний стан, який своєрідно забарвлює на певний час діяльність людини, характеризує її життєвий тонус. Розрізняють позитивний настрій, які виявляється у бадьорості, та негативний, який пригнічує, демобілізує, викликає пасивність.
Афект - це сильне, короткочасне збудження, що виникає раптово, оволодіває людиною такою мірою, що вона втрачає здатність контролювати дії та вчинки. Прикладом афектів може бути несподіване переживання - сильна радість, вибух гніву, страх. У стані афекту порушується саморегуляція організму.
Стрес - реакція організму у відповідь на екстремальні умови, що порушують спокій і рівновагу людини.
Людина відгукується на різні види діяльності - трудову, навчальну, спортивну. Це виявляється в захопленні, в задоволенні діяльністю, в творчому підході, в радості від успіхів або в незадоволенні, в байдужому ставленні до неї.
Інтелектуальні почуття являють собою емоційний відгомін ставлення особистості до пізнавальної діяльності в широкому розумінні. Ці почуття виявляються в допитливості, чутті нового, здивуванні, упевненості або сумніві. Інтелектуальні почуття яскраво виявляються в пізнавальних інтересах, любові до знань, навчальних і наукових уподобаннях.
ІІІ. Діагностичний компонент.
Ключ до тесту
Кількість балів за кожну відповідь:
«безумовно, так» - 4, «мабуть, так» - 3, «мабуть, ні» - 1, «безумовно, ні» - 0.
Обговорення:
ІY. Корекційно –розвивальний компонент.
Мета: формувати вміння висловлювати власні почуття.
Учасники стають в коло. Кожен, по черзі, називає одну емоцію або почуття (страх, спокій, …). Коли всі учасники назвали по одній емоції і запам’ятали їх психолог продовжує вправу: «А тепер кожен називає ситуацію і кидає м’яча іншому учаснику, пропонуючи продовжити речення, назвати якусь емоцію або почуття, які запам’ятав». Вправа закінчується, коли м’ячик побуває у кожного учасника.
Обговорення:
- Яка емоція для вас виявилася дуже особистою.
- Як ви гадаєте, навіщо нам треба обговорювати свої емоції?
Мета: досягнення взаєморозуміння партнерів.
Учасники утворюють два кола (зовнішнє і внутрішнє) і стають обличчям один до одного. Їх завдання: привітатися з людиною, яка стоїть навпроти (за певної умови), після того, як психолог прочитає умову, учасники роблять крок вправо.
Умови:
Обговорення:
- Що ви відчували під час висловлювань?
- Які почуття були під час вітання?
Мета: удосконалення навичок емпатії та рефлексії.
Усі учасники стають у коло, кладуть ліву руку на плече сусіда і по черзі один за одним дякують сусідові зліва за гарну роботу, позитивні емоції, висловлюють побажання тощо.
Обговорення:
Y. Підведення підсумків.
Обговорення.