Корекційно- розвиткове заняття "Емоції. Засоби керування емоціями".

Про матеріал
Мета корекційно -розвиткового заняття: допомогти учням засвоїти основні форми переживання почуттів та навчити практично використовувати ці знання.
Перегляд файлу

Тема: Емоції. Засоби керування емоціями.

Мета: засвоїти основні форми переживання почуттів, навчитися практично використовувати знання.

Обладнання: тестова методика «самооцінка стійкості до стресової ситуації».

                                                         Хід заняття.

                                                                 Оскорбляя налево – направо,

                                                                 Сам себе наливаешь отраву,

                                                                 Выпивая до дна ее первым,

                                                                   Погибаешь от собственной скверны!

                                                                                                      Галина Батир.                                                     

І. Вступ до корекційного заняття.

  • Привітання.
  • Гра «Емоція по колу».

 Мета: розвиток навичок невербального спілкування.

   Всі учасники сидять у колі. По черзі кожен за допомогою міміки і жестів повинен передати емоції радості, щастя, успіху, перемоги,…

Обговорення:

  • Які емоції вам складніше було передавати і чому, поясніть.

ІІ. Змістовно-смисловий компонент.

  • Інформаційне повідомлення психолога.

Мета: інформувати учасників про основні види почуттів.

Діяльність людини, її поведінка завжди викликають позитивне або негативне ставлення до неї. Ставлення до дійсності відображається в мозку й переживається як задоволення або незадоволення, радість, сум, гнів, сором. Такі переживання називають емоціями, почуттями.

Емоції і почуття органічно пов'язані між собою.

Емоція - це загальна активна форма переживання організмом своєї життєдіяльності. Розрізняють прості та складні емоції. Прості емоції в людському житті перетворилися на складні емоції і почуття. Характерною ознакою складних емоцій є те, що вони виникають у результаті усвідомлення об'єкта, що викликав їх, розуміння їхнього життєвого значення, наприклад, переживання задоволення при сприйманні музики, пейзажу.

Почуття - це специфічні людські переживання у ставленні до людських потреб, задоволення або незадоволення які викликають позитивні або негативні емоції - радість, любов, гордість або сум, гнів, сором тощо.

 Почуття виявляються у ставленні особистості до праці, подій, інших людей, до самої себе. За якістю переживань відрізняють одні емоції і почуття від інших, наприклад радість від гніву, сорому, обурення, любові тощо.

Залежно від індивідуальних особливостей особистості, її стану і ставлення до ситуації та об'єктів, що викликають переживання, емоції і почуття бувають довготривалими або короткочасними.

Характерною особливістю емоцій і почуттів є те, що вони захоплюють особистість загалом. Емоції сигналізують про корисні або шкідливі впливи на організм, завдяки цьому вони мають універсальне значення для життя організму..

У людини виникли вищі, духовні потреби, а з ними й вищі почуття - моральні, естетичні, пізнавальні, які не властиві тварині. Тваринні емоції залишилися на рівні інстинктивних форм життєдіяльності. Почуття сорому властиве лише людині. Емоції та почуття людини взаємно пов'язані з її діяльністю.

 Вираження емоцій і почуттів. Переживання емоційних станів - радості, любові, дружби, симпатії, прихильності або болю, суму, страху, ненависті, презирства, огиди тощо - завжди супроводжуються відповідними зовнішніми або внутрішніми виразами.

Залежно від обставин і стану організму, його підготовленості до переживань, емоції і почуття можуть бути виражені по-різному. Почуття страху, наприклад, може викликати скутість, шок. Горе може викликати апатію, бездіяльність, розгубленість або відповідні енергійні дії.

Багатство емоційних станів виявляється у формі настроїв, афектів, стресів.

Настрій - це загальний емоційний стан, який своєрідно забарвлює на певний час діяльність людини, характеризує її життєвий тонус. Розрізняють позитивний настрій, які виявляється у бадьорості, та негативний, який пригнічує, демобілізує, викликає пасивність.

Афект - це сильне, короткочасне збудження, що виникає раптово, оволодіває людиною такою мірою, що вона втрачає здатність контролювати дії та вчинки. Прикладом афектів може бути несподіване переживання - сильна радість, вибух гніву, страх. У стані афекту порушується саморегуляція організму.

Стрес - реакція організму у відповідь на екстремальні умови, що порушують спокій і рівновагу людини.

Людина відгукується на різні види діяльності - трудову, навчальну, спортивну. Це виявляється в захопленні, в задоволенні діяльністю, в творчому підході, в радості від успіхів або в незадоволенні, в байдужому ставленні до неї.

Інтелектуальні почуття являють собою емоційний відгомін ставлення особистості до пізнавальної діяльності в широкому розумінні. Ці почуття виявляються в допитливості, чутті нового, здивуванні, упевненості або сумніві. Інтелектуальні почуття яскраво виявляються в пізнавальних інтересах, любові до знань, навчальних і наукових уподобаннях.

ІІІ. Діагностичний компонент.

  •             Тест-опитувадльник — «Діагностика домінуючої емоційної модальності підлітків» (Л.А.Рабинович в модификации Т.Г.Сирицо)                                        Інструкція до тесту: перед вами запитальник, що містить 42 питання, і аркуш паперу, на якому зазначені 4 варіанти відповідей на зазначені питання. Ваше завдання - відповісти на кожне питання. Це робиться так: ви читаєте питання, вибираєте один з 4 запропонованих варіантів відповіді («безумовно так», «мабуть, так», «мабуть, ні», «безумовно ні»), що відображає вашу думку. Поставте хрестик у відповідній графі в аркуші для відповідей. Відповідаючи на кожне питання, перевіряйте, щоб номер питання збігався з таким же номером у листку для відповідей. В різні періоди життя ви, можливо, відповідали б на те саме питання по-різному, відповідайте виходячи з того, що характерно для вас зараз, у цей час. Основна умова опитування - ваша сумлінність і щирість. Якщо вам незрозуміла інструкція, прочитайте її ще раз.Отже, починайте роботу!
  1. Чи легко вам зізнатися перед однолітками (однокласниками) у допущеній вами помилці?
  2. Чи часто у вас псується настрій через негаразди або конфлікти у групі ваших друзів (однокласниками)?
  3. Чи можна сказати, що перед тим, як зустрітися з друзями-однолітками ви майже завжди почуваєте себе бадьорим і веселим?
  4. Чи лякає вас іноді відповідальність за хороші стосунки з однолітками, що на вас лежить? Чи відчуваєте ви почуття незадоволеності від свого спілкування з однолітками?
  5. Якби однолітки над вами недобре підшуткували, привело б це вас у стан гніву?
  6. Чи опановує вами обурення, якщо друзі-однолітки не виконують ваші прохання?
  7. Чи легко ви заражаєтеся радісним настроєм своїх однолітків, з якими постійно спілкуєтесь?
  8. Чи можна сказати, що ви не вірите у свої лідерські або організаційні здатності?
  9. Чи викликає у вас обурення поведінка деяких ваших однолітків ?
  10. Чи з'являється у вас почуття непевності в присутності під час звичного для вас спілкування незнайомих вам однолітків?
  11. Чи часто ви не в змозі стримати свої емоції при негативному поводженні однолітків у групі ваших друзів?
  12. Чи приносить вам ваше спілкування з друзями багато радості?
  13. Чи відчуваєте ви почуття тривоги під час спілкування з однолітками?
  14. Чи може недолік уваги у ваш бік з боку друзів викликати у вас роздратування?
  15. Чи випробовуєте ви боязкість перед однолітками, які займають домінуюче положення у групі однолітків або в класі?
  16. Ви охоче приймаєте участь у веселих, розважальних заходах?
  17. Чи легко вас може розсердити нерозуміння друзів-однолітків?
  18. Чи справляєте ви враження на своїх однолітків сумної людини?
  19. Вам стає сумно після невдалого спілкування з однолітками, яке не виправдало ваших очікувань?
  20. Вам властиве почуття задоволеності групою своїх друзів?
  21. Чи випробовуєте ви почуття тривоги за свій авторитет перед однолітками?
  22. Чи схильні ви віддаватися невеселим, похмурим думкам, зустрічаючи нерозуміння з боку однолітків?
  23. Чи відчуваєте ви деяку боязкість перед зустріччю з групою незнайомих вам однолітків?
  24. Чи часто невдачі в спілкуванні з друзями приводять вас у розпач?
  25. Чи можете ви сказати про себе, що ви оптиміст?
  26. Чи викликає у вас почуття туги власне безсилля в деяких питаннях спілкування з друзями?
  27. Чи боїтеся ви виступати перед великою малознайомою аудиторією?
  28. Чи викликає у вас роздратування непідготовленість друзів до уроку?
  29. Якщо одноліток вам нагрубив, чи хочеться вам відповісти тим же?
  30. Чи боїтеся ви виявити свою непоінформованість перед однолітками?
  31. Якщо ви почуваєте впертість із боку друга-однолітка, чи опановує вами роздратування й злість?
  32. Чи часто ви випробовуєте радість протягом спілкування з однолітками?
  33. Чи можете ви приєднатися до думки, що в спілкуванні друзів-однолітків більше радості, ніж печалі й негод?
  34. Чи здається вам, що в майбутньому спілкування з однолітками буде приносити усе більше труднощів і розчарувань?
  35. Чи любите ви веселу суєту й пожвавлення друзів навколо себе?
  36. Чи часто ви випробовуєте почуття пригніченості при спілкуванні з друзями?
  37. Чи опановує вами роздратування, якщо, як вам здається, друзі вас не розуміють?
  38. Чи випробовуєте ви радість, коли знаходите спільну мову з однолітками?
  39. Чи опановує вами гнів так сильно, що ви довго не можете заспокоїтися?
  40. Чи ризикнете ви сперечатися з однолітками по серйозних питаннях?
  41. Чи буває у вас почуття страху перед спілкуванням з новим для вас колективом однолітків?

Ключ до тесту

  •   Радість: «так» на питання: 3, 8, 13, 17, 21, 26, 33, 34, 36, 39; «ні» на питання
  •   Гнів:  «так» на питання: 6, 7, 10, 12, 15, 18, 29, 30, 32, 38, 40.
  •   Страх: «так» на питання: 4, 11, 14, 16, 22, 24, 28, 31, 42;  «ні» на питання: 1, 41.
  •   Печаль: «так» на питання: 2, 5, 9, 19, 20, 23, 25, 27, 35, 37; «ні» на питання 34.

Кількість балів за кожну відповідь:

«безумовно, так» - 4,      «мабуть, так» - 3,     «мабуть, ні» - 1,  «безумовно, ні» - 0.

Обговорення:

  •         Що дізналися про себе?

ІY. Корекційно –розвивальний компонент.

  • Вправа «Мої емоції».

   Мета: формувати вміння висловлювати власні почуття.

   Учасники стають в коло. Кожен, по черзі, називає одну емоцію або почуття (страх, спокій, …). Коли всі учасники назвали по одній емоції і запам’ятали їх психолог продовжує вправу: «А тепер кожен називає ситуацію і кидає м’яча іншому учаснику, пропонуючи продовжити речення, назвати якусь емоцію або почуття, які запам’ятав». Вправа закінчується, коли м’ячик побуває у кожного учасника.

Обговорення:

- Яка емоція для вас виявилася дуже особистою.

-  Як ви гадаєте, навіщо нам треба обговорювати свої емоції?

  • Вправа «Зустріч».

Мета: досягнення взаєморозуміння партнерів.

Учасники утворюють два кола (зовнішнє і внутрішнє) і стають обличчям один до одного.  Їх завдання: привітатися з людиною, яка стоїть навпроти (за певної умови), після того, як психолог прочитає умову, учасники роблять крок вправо.

Умови:

  • ви зустрілися після довгої розлуки, а до цього були в добрих, але не близьких стосунках;
  • ви були найкращими друзями і не бачилися рік;
  • людина навпроти вас дуже налякана, підбадьорте її;
  • ця людина зробила для вас щось непросте і приємне, ви щойно про це дізналися;
  • ця людина врятувала іншу людину. Що ви їй скажете?

Обговорення:

-  Що ви відчували під час висловлювань?

-  Які почуття були під час вітання?

  • Вправа «Емоційний  ланцюжок».

       Мета: удосконалення навичок емпатії та рефлексії.
  Усі учасники стають у коло, кладуть ліву руку на плече сусіда і по черзі один за одним дякують сусідові зліва за гарну роботу, позитивні емоції, висловлюють побажання тощо.

Обговорення:

  • Що ви почували, перебуваючи  в колі?
  • Які слова вам найбільше запам'яталися?

Y. Підведення підсумків.

Обговорення.

  •                 Які емоції сьогодні переважали під час заняття?
  •                 Мені сподобалося, що …

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Інкл
Додано
2 січня 2021
Переглядів
2179
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку