ГОдина спілкування "Конфлікт, Шляхи розвязання конфліктів"

Про матеріал
Використовуючи матеріали години спілкування практичний психолог може формувати компетентностi учнiв iз конфлiктології; розглянути причини виникнення конфлiктiв та навчити знаходити шляхи їх подолання.
Перегляд файлу

 

                 Тема: Конфлікти. Шляхи розв'язання конфліктів.

Мета: сприяти формуванню компетентностi учнiв iз конфлiктології; розглянути причини виникнення конфлiктiв i шляхи їх подолання.

Обладнання: тестова методика «Якби я поводився в конфліктній ситуації?», м'яч.

                                                                     Не бійся, що тебе не зрозуміють,

                                                                     бійся не зрозуміти іншого 

                                                                                                        Давня мудрість.                                                 

                                               Хід заняття.                                     

І. Вступ до корекційного заняття.

  •                 Привітання.
  •                 Вправа «Знайомство».

Мета: розвивати вміння самопрезентуватися, сприяти налагодженню дружніх стосунків.

Учасники перекидають один одному м’ячик, при цьому називають своє ім’я разом з позитивною рисою свого характеру. Потім м’ячик йде у зворотному напрямку, а учасники називають ім’я та рису характеру того, кому кидають м’ячика.

ІІ. Змістовно-смисловий компонент.

  • Інформаційне повідомлення психолога.

Мета: надати інформацію по конфліктології.

Конфлікт це зіткнення, протистояння інтересів, поглядів переконань, почуттів, потреб, рівнів домагань, оцінок опонентів.

Класифікація конфліктів за видами:

  1. Деструктивний конфлікт виникає, якщо для досягнення мети один з опо-нентів використовує методи, несумісні з моральними нормами.
  2. Конструктивний конфлікт – передбачає коректність, тактовність у виборі опонентами оцінок, суджень.

Класифікація конфліктів за змістом:

  • Міжособистісний конфлікт – це конфлікт між людьми у системі спілкування: «підліток – підліток», «учитель – підліток», «учитель – батьки».
  • Міжгрупові конфлікти можливі тоді, коли колектив поділений на кілька мікро груп, яким важко підтримувати товариські стосунки.

Стратегії поведінки людини в конфлікті:

  • суперництвовідверта боротьба за свої права, інтереси;
  • співпраця  спрямоване на пошук вирішення проблеми шляхом, який би задо-вольнив обидві сторони;
  • компромісврегулювання конфлікту шляхом взаємних уступок обох сторін з метою збереження міжособистісних стосунків;
  • уникання прагнення вийти з конфліктної ситуації, не розв’язуючи її, не відступаючись від своєї позиції, але й не наполягаючи на своєму;
  • пристосування врегулювання конфлікту шляхом відмови від своїх інтересів, своєї позиції.

              Рекомендації щодо поведінки у конфліктній ситуації.

  1.               Спокійно вислухати все, що хоче сказати опонент.
  2.               Відповісти на всі запитання.
  3.               Навіть якщо негативні емоції опонента зростають, зберігати спокій і відпові- дати нейтральним тоном.
  4.               Виявляти витримку, готовність вислухати й спробувати допомогти.
  5.               Якщо ж напруження зростає і опонент просто не бажає прислухатись до слів, найкращий вихід – просто піти, не коментуючи нічого при цьому.

Вислови для запобігання конфлікту

  • Мені так не здається…
  • Я вважаю по – іншому…
  • У мене інша точка зору…
  • Я дозволяю собі не погодитися з вами…
  • Мені хотілося б висловити свою незгоду…

  Конфлікт – невід’ємна частина життя. Ключ до взаємовигідного розв’язання конфлікту полягає в тому, щоб задовольнити обидві сторони шляхом взаємного толерантного ставлення, досягти консенсусу або компромісу. Отже, всім нам треба прагнути толерантності у стосунках.

ІІІ. Діагностичний компонент програми.

  • Тест «Якби я поводився в конфліктній ситуації?»

Інструкція: для кожного конфлікту в наведеному нижче переліку вкажіть, що ви найімовірніше зробили б. Відмітьте судження, яке найточніше відображає ваші можливі дії.

                                            З а п и т а н н я   т е с т у:

     1)Ви і однокласник одночасно хочете працювати на одному і тому ж комп’ютері:

А) я перестав би хотіти працювати й зневірився б в однокласникові як у другові;

Б) я намагався б примусити його поступатися й дозволити мені працювати на комп’ютері першому;

2) Ви й однокласник хоче читати одну і ту ж книгу з бібліотеки одночасно:

А) я перестав би претендувати на неї й зневірився б в однокласникові як у другові;

Б) я вислухав би уважно, навіщо йому потрібна ця книжка. Якби його аргументи були переконливіші, ніж мої, я дозволив би йому читати її, бо хороший друг – це дуже важливо;

3) Ви і однокласник хочете одночасно скористатися під стругачкою для олівців:

А) я б дозволив своєму однокласнику загострювати першому, аби лиш не сваритися;

Б) я б запропонував вирішити цю проблему так: один загострює два олівці одразу, так що кожному доведеться чекати протягом однакового проміжку часу;

4) Ви і однокласник хочете одночасно стати першими в черзі в їдальні:

А) я б дозволив однокласникові стати першому й зневірився б у ньому як у другові;

Б) старався б досягти компромісу й запропонував би ставати  першим у черзі в певні дні;

5) Ви й однокласниця хочете в один і той самий час сісти на одне місце за вашим улюбленим столом у бібліотеці:

А) я намагався б примусити однокласницю дозволити мені сісти на це місце, незважаючи на її невдоволення;

Б) я уважно вислухав би, чому моя однокласниця хоче там сидіти, і якби її аргументи були переконливіші за мої, я б поступився, бо хороші стосунки – це важливо;

6) Ви й однокласник працюєте над класним проектом. Ви обидва хочете малювати ілюстрації до нього, й ніхто не хоче писати текст:

А) я намагався б примусити однокласника дозволити мені малювати ілюстрації й не зважав би на його невдоволення;

Б) я шукав би компроміс і згодився б на те, щоб кожен із нас малював половину малюнків і писав половину тексту;

7) Ви і однокласник граєте м’ячем. Ніхто з вас не хоче навести порядок на спортивному майданчику:

А) я намагався б примусити однокласника це зробити і не заважав би на його невдоволення;

Б) я б запропонував працювати разом;

8) Ви і однокласник знімаєте відеофільм. Обидва хочете знімати відеокамерою, але ніхто не хоче писати сценарій:

А) я уважно вислухав би, чому мій однокласник хоче знімати фільм, і якби він мене переконав, я б дозволив йому, бо добрий друг – це важливо;

Б) я шукав би компроміс  однокласником, щоб кожен з нас половину часу знімав би фільм і половину часу писав сценарій.

9) Ви розповіли однокласниці секрет, а вона розкрила його для кількох сторонніх людей:

А) я уважно вислухав би, чому вона так зробила, й постарався б зрозуміти її, тому що друг – це важливо;

Б) я б запитав би мою однокласницю, що трапилося, й ми б домовилися б про зберігання секретів у майбутньому;

10) Ви й однокласниця вважаєте, що виконали більшу частину роботи у спільному звіті:

А) я дійшов би компромісу й погодився б із тим, що кожен з нас виконав половину роботи;

Б) я намагався б розв’язати цю проблему, переглядаючи кожну сторінку написаного, й вирішив би, який внесок кожного у цей звіт.

                                              Н а р а х у в а н н я   б а л і в

Обведіть кружечком ті літери, які ви обрали в кожному пункті. Потім полічіть кількість обведених літер.

Чим більша сума балів, тим частіше ви схильні її застосувати. Чим менша сума, тим рідше ви цією стратегією користуєтеся.

К л ю ч:      Ухиляння - № 1а, 2а, 3а, 4а           Примус - № 1б, 5а, 6а, 7а

Згладжування - № 2б, 5б, 8а, 9а.                       Компроміс - № 3б, 6б, 8б, 10а.

Переговори - № 4б, 7б, 9б, 10б.

ІY. Корекцйно-розвивальний компонент.

  • Вправи на вирішення конфліктів.

   Мета: формувати навички розв'язування конфліктних ситуацій.

«Постав себе на місце іншого»

Поставити себе на місце іншого. Уявити себе в ролі конфліктуючого, зіграти його роль.

«Вільний стілець»

Розмова з уявною людиною, яка конфліктує з вами (висловлення думок).

«Ритм»

Розмова зі своїм двійником.

«Чарівна вода»

Часто конфлікт, який перебуває на стадії розвитку, можна погасити внутрішнім спокоєм, рівновагою, відстороненістю. Тоді інший позбувається можливості почати конфлікт. Зрештою конфлікт гасне та не розв’язується.. Цікаво, але цей метод відомий з давніх – давен з народних казок. Пригадайте «чарівну воду»: сварки між чоловіком і жінкою припинилися, коли жінка перестала відповідати на репліки чоловіка, набравши в рот «чарівної води».

«Контексти»

Наше спілкування здійснюється за допомогою слів, міміки, пантоміміки. Причому словесна інформація, яка передається  не вербально сприймається миттєво, набагато швидше, ніж слова. І навпаки, навіть різкі, прямі і неприємні слова можуть впливати на співрозмовника, якщо вони сказані щиро. В деяких випадках сигнал до конфлікту ви можете спровокувати ви самі, несувідомлено, не маючи на меті загострити стосунки. Напруженість часто несуть не ваші слова, а контексти, в яких вони передаються: сердите обличчя, стиснуті руки, інтонація роздратування.

  • Вправа «Я конфліктую».

Мета: сприяти самоаналізу, розвивати вміння розв’язання конфліктних ситуацій.

Психолог пропонує учням закінчити речення: «Я конфліктую, коли…». Бажаючі зачитують записані речення.

Психолог запитує:

- Чи виникали  ще в кого з учнів подібні конфліктні ситуації. 

Разом з учнями обговорює шляхи розв'язання цих конфліктних ситуацій.

Обговорення:

  •         Як ви почувалися під час конфліктних ситуацій?
  •         Які стратегії розв’язування конфліктів є найбільш ефективними для вас?

Y. Підведення підсумків.

  Обговорення:

  • Я дізнався, що …
  • Які емоції переважали під час заняття?

                   

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
2 січня 2021
Переглядів
797
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку