Година спілкування "Поговоримо про ввічливість та етикет"

Про матеріал
Година спілкування – це форма виховної роботи, при якій вихованці під керівництвом педагога включаються в спеціально організовану діяльність, яка сприяє формуванню системи відносин до навколишнього світу, форма організації процесу безпосереднього спілкування педагога з вихованцями гуртка, де можуть підійматися і розв'язуватися важливі організаційні, моральні та етичні проблеми. У годині спілкування Козлової Л.М. представлені практичні поради, творчі та інтелектуальні завдання для вихованців початкового та основного навчального рівнів. Запропонована виховна справа допоможе керівнику гуртка, творчого об’єднання позашкільного навчального закладу зробити навчально-виховний процес більш цікавим і змістовним та сприятимуть здруженню, згуртуванню дитячого колективу.
Перегляд файлу

Козлова Людмила Миколаївна,

методист Сумського Палацу

дітей та юнацтва

 

Година спілкування

 

Тема: Поговоримо про ввічливість та етикет

 

Мета: зацікавити етичними проблемами вихованців; закріпити їх знання з основних норм поведінки; формувати внутрішню потребу дотримуватися етичних норм та гарних манер у повсякденному житті; вчити співпрацювати спільно у команді, виховувати повагу у стосунках один з одним.

План

 

1. Організаційний момент. Тема, мета.

000651973_1-256d08036b1048a7bc6b9f78bf75b1812. Пізнавальна хвилинка «Ввічливість – окраса людської душі».

3. Вправа «Мікрофон»

4. Творче завдання «Тлумачний словник ввічливості»

5. Етичний марафон.

6. Творче завдання «Дружня порада»

7. Підсумок. Гра «Вчимося вічливості»

 

 

 

Хід години спілкування

 

Пізнавальна хвилинка

«Ввічливість – окраса людської душі»

Що робить людину гарною? Може, модний одяг, дорогий телефон, крута зачіска? Життя доводить, що це зовсім не так. По-справжньою гарною робить людину щось внутрішнє, якась сила, яку нелегко описати словами. Це – вихованість, відчуття такту, культура поведінки. 

Вихованість, ввічливість – це насамперед мистецтво людського спілкування, це стан людської душі, її окраса. Отож тема нашої години спілкування: «Поговоримо про ввічливість та етикет».

Звернемося до висловів відомих людей і оберемо для нашої виховної гасло – головний принцип.

Прочитайте та подумайте:

1.Поважай людей і поводься з ними так, як ти хочеш, щоб поводилися з тобою.

2.Культура – це щось особливе. Стати культурною людиною – справа нелегка. Тут потрібне не тільки бажання, а постійна праця, наполегливість, воля.

3.«Ніщо на світі не дається так дешево і не цінується так дорого, як ввічливість»(М. де Сервантес)

4.Слів не розкидаєш – добру славу маєш.

5. «Справжня ввічливість виявляється в доброзичливому ставленні до людей» (Ж.-Ж. Руссо)

Правильність цих висловів безсумнівна. Ввічливість є одним із проявів доброзичливого ставлення до людей, з якими ми щоденно спілкуємося вдома, у школі, магазині, транспорті. Ввічлива, тактовна, скромна і доброзичлива людина достойно вийде з будь-якої життєвої ситуації, залишивши в оточуючих приємну думку про себе. Я думаю, ви погодитесь зі мною, що і дітям, і дорослим хочеться, щоб до них ставилися уважно, по-доброму, завжди любили та поважали. Але весь секрет полягає в тому, що тільки до ввічливої, вихованої, доброї людини ставляться саме так. Отож, наше завдання, стати вихованішими, тактовнішими, стриманішими у стосунках один з одним.

Необхідність спілкування людей на основі визначених, а головне — всім добре відомих правил стає все більш очевидною. Ці правила треба знати всім і не слід нехтувати ними.

452«Правил поведінки дуже багато — спробуй їх всі запам'ятати!» — скажуть деякі. Насправді є одне просте правило: людина своєю поведінкою і зовнішнім виглядом не повинна спричиняти незручності тим, хто поряд. І тоді її вважатимуть інтелігентною людиною.

 

Знання правил доброї поведінки, уміння спілкуватися з людьми, визначати характер незнайомого співбесідника або внутрішні емоції своїх друзів треба вчитися з дитин­ства. Володіючи такими знаннями, вам легше буде добитися успіхів на складному і цікавому шляху, який називається життям.

Філософ Емерсон сказав: «Вічливість — це сума маленьких жертв, які ми приносимо оточуючим нас людям». А іспанський письменник М. Сервантес наголошував: «Ніщо не коштує так дешево і не ціниться так дорого, як ввічливість». (Учитель звертає увагу учнів на плакати з цитатами.) Правильність цих висловів безсумнівна, і протягом усього життя ви будете кожний раз переконуватись у цьому.

Ввічливість є одним із проявів доброзичливого ставлення до людей, з якими ми щоденно спілкуємося вдома, у школі, театрі, магазині чи транспорті. Ввічлива, тактовна, скромна і доброзичлива людина достойно вийде з любої життєвої ситуації, залишивши в оточуючих приємну дум­ку про себе.

Важливим показником ввічливості людини є її вміння вітатися. У світі існує багато форм різних привітань. Так, жителі Тибету, вітаючись, знімають свій головний убір правою рукою. Ліву руку вони закладають за вухо і висовують язика. Європейці обмежуються, як правило, тим, що підні­мають шляпу і роблять легкий уклін. У японців для при­вітань застосовуються три види поклонів — найнижчий, середній уклін під кутом 30° і легкий уклін під кутом 15°.

Одним із правил гарного тону є вітання. Які ви знаєте слова привітання. Назвіть жести привітань (відповіді учасників команд). У всьому світі при зустрічі прийнято вітатися, тиснути руки, знімати головний убір. У різних народів є ще й свої жести вітання. Китайці вітаючись тиснуть руки самим собі. Ескімоси при вітанні легенько стукають кулаком один одного по голові та плечам. Лапландці, калмики сердечно труться носами. Жест вітання єгиптян раніше нагадував віддачу честі, вони прикладали долоню до чола.

Представники деяких африканських країн у знак привітання передають гарбуза. Тримають його у правій руці, а лівою підтримують правий лікоть. Це знак великої поваги. Своєрідне вітання у японців. Побачивши знайомого, японці завмирають на місці у низькому поклоні. Потім піднімають вгору тільки очі. Першим випрямлятися не ввічливо і тому їм доводиться уважно слідкувати один за одним.

Люди, зустрічаючись, у різній формі різними способами бажають одне одному доброго ранку чи дня, здоров'я, добра і благополуччя.

Ви б мабуть дуже здивувалися, якби замість звичайного привітання почули: «Ваша родина здорова?». Але виявляється, що ці слова також вітання! Саме такими фразами обмінювалися при зустрічі мешканці стародавнього Китаю, Монголії, Єгипту.

  Рухи, жести, якими з давніх-давен користуються люди різних країн під час вітання дуже різноманітні. Декотрі народи вклонялися, інші падали навколішки і билися об землю лобом, треті – підносили руку до чола та серця, четверті – торкалися носами. Сучасні традиції вітань ми можемо спостерігати у чоловіків - це їхнє потиснення рук, у військових – це відданість честі та інші способи вітань і виявлення поваги один до одного.

Та все таки є тут і спільне. Не привітатися або не відповісти на привітання в усі часи в усіх народів вважалося невихованістю та неповагою до інших. Адже в коротких словах вітання закладений дуже глибокий зміст: «Я тебе бачу, я тебе поважаю і хочу, щоб ти до мене добре ставився, я бажаю тобі здоров’я, щастя, радості, добра»

Давайте перевіримо, чи знаєте ви основні правила таких привітань.

Запитання до вихованців:

  •                   Хто вітається першим — чоловік чи жінка, молодший чи старший, керівник чи підлеглий, учень чи вчитель?

ершим вітається вихованіший. Але є деякі виключення з цих правил: хто заходить у кімнату, першим вітається з присутніми, а той, хто ви­ходить,— перший прощається з людьми, які залишилися у приміщенні).

 

  •              Які ви ще знаєте способи привітання?

(Чоловіки завжди встають, вітаючись із жінками, жінки –вітаючись із жінкою чи чоловіком похилого віку.).

Існують правила поведінки у громадських місцях, за солом, на вулиці.

Як назвати одним словом ці правила? («Етикет») Слово «етикет» походить із французької мови й у перекладі буквально означає «церемоніал». Нині у цього поняття доволі широкий зміст: етикет — це гарні манери, уміння поводитися в суспільстві. Колись правил етикету дотримувались дуже суворо. Наприклад, за часів Петра І дівчині шляхетного походження не годилося вступати у розмову з незнайомцем, а коли вона все-таки була змушена говорити, то мала відповідати якомога коротше, тобто «так» чи «ні». Історія знає чимало подібних прикладів. Спочатку етикет діяв як засіб відокремлення вищих верств населення від простолюдинів. Адже людину знатного роду відрізняло не лише ошатне вбрання , але й особлива поведінка. 

Часи змінилися, але етикет не зник. Деякі його оформи стали історією, деякі збереглися лише як давні традиції, але загалом він поширився усіма верствами суспільства.

288675_html_2a56f909Вправа «Мікрофон»

Педагог просить вихованців пояснити вислів Гете: «Поведінка – це дзеркало, в якому кожен показує своє обличчя».

 

Творче завдання

«Тлумачний словник ввічливих слів».

Кожен вихованець складає свій «словничок ввічливих слів», а потім із них складається загальний «тлумачний словник ввічливих слів».

 

 

Етичний марафон

Вихованці дають відповіді на запитання:

 

  1. Як виник звичай, заходячи до приміщення, знімати капелюха?

(Цей звичай виник за часів Середньовіччя, і його започаткували лицарі. Входячи в дім, лицар знімав шолом, даючи цим жестом зрозуміти господарю: «Я довіряю тобі». Нині знімаючи капелюха, гість показує господарям, що ставиться із повагою до них і їхньої оселі. До речі, це правило ввічливості, як і в давнину , стосується лише чоловіків. Жінкам дозволено перебувати в приміщенні в капелюшку, адже він частина їхнього вбрання, модний аксесуар).

 

2. Як виник звичай, вітаючись, знімати рукавички?

(Цей звичай також започаткували лицарі. Вітаючись одне з одним, вони знімали рукавичку з правої руки. У такий спосіб вони показували, що не мають наміру застосовувати зброю і ставляться до співрозмовника доброзичливо.)

 

3.  Чому вважається неввічливим перебувати в темних окулярах під час розмови із кимось?

(якщо під час розмови людина не знімає окулярів, співбесідник не бачить її очі й відчуває психологічний дискомфорт, але в нього складається враження, що від нього щось приховують).

 

4. 1771 році у першій  російській збірці гарних манер була порада «Не проковтнувши – не розмовляй». Замініть вислів прислів’ям.

(«Коли я їм. Я глухий та німий»).

 

5. Для чого потрібна ввічливість?

 

6.Як за правилами етикету у заповненому театрі чи кінотеатрі пройти на своє місце?

 

7.Ви у театрі чи кінотеатрі підходите до свого місця, а воно зайняте. Ваші дії.

 

8.Чи повинна у кінотеатрі дівчина чи жінка знімати головний убір?

(так, якщо це великий або високий капелюх).

 

9.Чи може юнак відмовитися від зробленого йому дівчиною запрошення на так званий «білий танець»?

(ні, відмова можлива у виключних випадках, при цьому слід запропонувати дівчині присісти поряд з вами за столик тощо).

 

10 .В гості слід приходити раніше, пізніше чи у назначений час?

(у назначений час).

 

11.Як вірно користуватися серветкою?

(покласти її на коліна).

 

12.Чим очищають мандарин?

(рукою).

 

13Якщо ви не закінчили їсти, а вирішили зробити перерву для спілкування, що робити із ножем та виделкою?

(покласти на тарілку навхрест)

 

14. .Місце ножа при сервіровці столу.

(справа від тарілки, лезом до неї)

 

15 .Як їсти кавун?

(ножем та виделкою)

 

16.Якщо під час їжі у вас у роті виявилася кісточка? Ваші дії.

(Кістоку підхоплюють ложкою і кладуть на край своєї тарілки)

 

17.Чи потрібно розпаковувати подарунок у присутності того, хто його подарував?

(Так, потрібно розпакувати подарунок, подивитися і подякувати)

Творче завдання «Дружня порада»

Для проведення даного творчого завдання вихованці об’єднуються у 4 групи та отримують карточку із текстом ситуації .

Завдання:обговорити ситуацію та знайти варіант відповіді.

 

Ситуація1.

Черга перед касою кінотеатру. Хлопчик підійшов до каси кінотеатру і просить квиток. На запитання касира: «у якому ряду ти хочеш сісти?» – хлопчик довго не може відповісти: він із дитинства заїкається, а зараз ще й хвилюється. У п’ятому, – нарешті вимовляє він. «Спочатку навчись говорити, а потім у кіно ходитимеш», – раптом говорить хтось із черги. Опишіть відчуття хлопчика.

Як би вчинили, коли б ця ситуація сталася на ваших очах?

 

Ситуація 2

Дівчинка йде вулицею і раптом помічає, що в жінки, яка йде попереду, на панчосі поповзла велика стрілка. «Тьотю! – дівчинка звертається до жінки так голосно, що перехожі обертаються, – у вас подрані панчохи!»

Чи правильно чинила дівчинка?Як потрібно зробити зауваження?

 

Ситуація 3

Олег та Павлик зібралися у кіно. Дізнавшись про це, Сергій вирішив приєднатися д них. Оскільки місця Олега та Павлика були посередині ряду, хлопці вирішили зайняти їх завчасно, щоб потім не турбувати інших глядачів. Згасло світло почався фільм. Раптом у залі почувся шум. Це Сергій спізнився і шукав своє місце. Він проходив спиною до глядачів, що сиділи, наступив комусь на ногу, і не вибачившись із шумом всівся і тут же став голосно розпитувати, чи давно розпочався фільм, що було з початку? Після закінчення Олег зробив зауваження Сергійкові

Як ви гадаєте, що в поведінці Сергійка не сподобалося його друзям?

 

Ситуація 4

У квартирі пролунав дзвінок, і на порозі з'явились дві ваші подруги з подарунками. Одна подарувала коробку з цукерками, і іменинниця Оля відразу їх сховала, щоб потім з'їсти

 

 самій або дотримати до «кращих часів», а друга подарувала книгу, яку Оля вже читала. Зробивши незадоволену гримасу, дівчинка повела своїх подруг до столу. Ваші дії.

 

В ході підсумку заняття, педагог акцентує увагу на томі, що гарні манери потрібно не тільки знати, а і систематично застосовувати у житті, ніколи не забувати, що поведінка людини — це дзеркало, в якому вона показує своє обличчя і ні в якому разі не треба соромитися робити хороші вчинки.

Завершується година спілкування підсумковою грою «Вчимося ввічливості».

 

 

Підсумкова гра «Вчимося ввічливості»

Вихованцям пропонується протягом, дня порахувати, скільки ввічливих слів їм сказали люди і скільки ввічливих слів вони сказали іншим.

Домашнє завдання

Педагог пропонує вихованцям протягом тижня говорити всім якомога більше «ввічливих» слів та наприкінці тижня обговорює з вихованцями, що змінилося в їх житті за ці дні.

img14

docx
Додано
22 лютого
Переглядів
328
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку