Козлова Людмила Миколаївна,
методист Сумського Палацу
дітей та юнацтва
Година спілкування
Тема: Що в імені моєму
Мета:ознайомити вихованців із значенням імені в житті людини, впливом імені на основні риси її характеру; познайомити та здружити дитячий колектив; розвивати творчі здібності дітей.
План
Хід години спілкування
Сьогодні в ході нашого спілкування ми здійснимо мандрівку до країни…. А до якої з’ясуємо з допомогою загадки.
Загадка:
А відгадайте-но: що я таке?
Всі хочуть, як народиться дитина,
Щоб я було красиве і дзвінке,
Бо носить все життя мене людина. (ім’я)
Так, наше спілкування про імена. Кожній людині при народженні дається ім’я. Звичайно, ім’я – це важлива і дорогоцінна власність кожної людини. Імена з’явилися дуже давно, тоді коли люди навчилися розмовляти. Спочатку для імен не було особливих слів у мові, і тому для імен використовувалися слова, якими називали навколишні предмети. Так, наприклад, у Стародавній Русі були такі імена як Кисіль, Огірок, Сорока тощо. Імена кожного роду за родового ладу були його власністю і не могли вживатися в інших родах того ж племені.. Не могло бути також двох людей з однаковими іменами. Якщо імен не вистачало, їх можна було позичити у іншого роду. Але після смерті людини, яка мала позичене ім’я, його слід було повернути назад. За стародавніх часів часто дітям давали імена за певними особливостями зовнішності. І тому з’являлися такі імена. як Білий, Чорний, Рябий, Худий тощо. Коли народжувався хлопчик, батьки турбувалися про те, щоб він був здоровий, сильний, розумний, мужній і давали відповідні імена – Лев, Вовк, Ведмідь, Орел. Якщо народжувалася дівчинка, то батьки мріяли, щоб вона була здорова, красива і давали відповідні імена – Голуба, Добрава, Любава, Милава. А ще в давні часи імена давалися дитині з метою охорони її від злих сил та щоб обдурити «злу силу» і не дати їй забрати дитину. І тому називали дітей так: Павук, Кобиляча голова, Поганка тощо. Всі ми добре знаємо злого героя казок Кощія Безсмертного.. А ось у давні часи Кощій – це було не казкове, а звичайне ім’я, запозичене від половців і означало «слуга в обозі». Суспільна верхівка пишалася своїм багатством, тому до складу їх імен входили корені слова: слав, волод. Так, князі мали такі імена як Ярослав, Мстислав, Святослав, Всеволод, Володимир тощо. А ще на вибір імен для дитини в стародавні часи мала великий вплив церква. При хрещенні новонароджених дітей їм обов’язково давали імена тих святих, у дні яких вони народилися. Тому існували такі імена як Афон, Серафим, Магдалена, Агапія тощо.
А ось сьогодні відомо, що у нас існує понад 700 чоловічих та жіночих імен, більшість із яких нам дісталися від різних народів. Кожне із імен має своє значення.
Що ж означає кожне із імен?
Існує таємна гармонія між ім’ям людини та подіями її життя.
Наймення, поширені в різних народів,
До нашого люду дійшли крізь віки,
В них сила і віра, і щастя, і врода,
Хоробрість і мужність, життя, нагорода.
І носимо ми їх тепер залюбки.
Аглая – прекрасна, Валерія – сильна,
Віталій – життєвий, а Ганна – граційна,
Кирило – господар, а Клара – ясна,
Галина – спокійна, Аза – міцна.
Найбільший Максим і найменший Павло,
Наталія – рідна і камінь Петро.
Красиве ім’я Маргарита – перлина.
Оксана й Варвара – чужі, а Ірина – це мир,
благородний Євген,
А Костя – постійний, все чує Семен.
Олена – це світло, Лариса – це чайка,
Тамара – це пальма, а Марфа – хазяйка.
Далі, вихованці чиї імена не були названі, розповідають, що означають їх імена.
Гра- розминка «Моє ім’я»
Кожен вихованець по черзі називає своє ім’я і якість
свого характеру на першу букву свого імені. Наприклад, «Наталія – наполеглива, ніжна, нестримана..».
Педагог говорить про те, що ініціали людини, тобто заголовні букви ім’я та по батькові, теж можуть розповісти про її характер.
По закінченні спілкування, за своїми ініціалами, вихованці визначають основні риси свого характеру.
(Ознаки ініціалів див. Додаток А)
Творче завдання «Символ мого імені»
Для виконання даного творчого завдання вихованці отримують аркуш паперу та фломастер.
Завдання: намалювати своє ім’я у вигляді символу або образу, який би відображав зміст вашого імені та презентувати його.
Ігрові конкурсні завдання
«Що ми знаємо про імена?»
Для проведення конкурсних ігрових завдань вихованці об’єднуються у 2 команди.
а) назвати казки-імена, мультфільми, фільми-імена
(«Руслан і Людмила», «Попелюшка», «Дюймовочка», «Тарас Бульба», «Наталка-Полтавка», «Настя», «Нікіта» тощо).
б) назвати квіти, рослини, трави, які мають назви, співзвучні з іменами людей (Мальва, Нарцис, Роза, Іван-та-Мар’я, Васильки, Маргаритки, Лілія, Валеріана).
в) назвати імена та прізвища відомих письменників та поетів, які писали свої твори під псевдонімами: Леся Українка (Лариса Косач), Олександр Грін (Олександр Гринєвський), Марко Вовчок (Марія Вілінська), Панас Мирний (Панас Рудченко), Олександр Олесь (Олександр Кандиба), Остап Вишня (Павло Губенко).
Додаток А
Значення букв імені
А – сила і воля
Б – стабільність і пробивні здібності
В – мінливість і відсутність регулярності
Г – сумлінність і увага до деталей
Д – примхливість, комунікабельність і привітність
Е – виверткість, хороше володіння мовою і допитливість
Є – життєстійкість, прозорливість і балакучість
Ж – невпевненість і багатий внутрішній світ
3 – висока інтуїція і фінансове незадоволення
И – приземленість і практичність
І – миролюбність, сприйнятливість і духовність
К – стійкість, слабкість нервів і прозорливість
Л – винахідливість, артистичність і логіка
М – сором'язливість, дбайливість і працьовитість
Н – творчі амбіції, гострий розум і увага до здоров'я
О – експансивність і емоційність
П – турбота про зовнішність, скромність і відокремленість
Р – догматичність і самовпевненість
С – розсудливість, примхливість і владолюбство
Т – тонка творча натура
У – співпереживання, боязливість і ранима
Ф – уміння адаптуватися, ніжність і своєрідність ідей
X – мінливість почуттів, сексуальні проблеми і законослухняність
Ц – претензії на лідерство і зарозумілість
Ч – миролюбність, вірність і тяга до істини
Ш – почуття гумору, ревнощі і безкомпромісність
Щ - благородство і інтелект
Ь – здатність до систематизації
Ю – жорстокість, великі амбіції і відсутність регулярності
Я – творчі здібності, гідність і інтелігентність.