Година спілкування: "Попередження насильства та жорстокої поведінки"

Про матеріал

Мета: Ознайомити учасників з проблемами та причинами насильства у студентському середовищі, шукати шляхи його подолання.

Завдання: ознайомити студентів із формами та видами насильства, його наслідками;усвідомити можливість різних стилів реагування, навчитися ефективних способів вираження невдоволення;сприяти створенню безпечного середовища в студентських групах шляхом запровадження нових методів міжособистісного спілкування між учнями та вчителями;виховувати толерантні стосунки у всіх учасників навчально-виховного процесу

Перегляд файлу

Психологічний тренінг у гуртожитку

Тема: ПОПЕРЕДЖЕННЯ НАСИЛЬСТВА ТА ЖОРСТОКОЇ ПОВЕДІНКИ

Мета:

Ознайомити учасників з проблемами та причинами насильства у студентському середовищі, шукати шляхи його подолання.

Завдання:

  • ознайомити студентів із формами та видами насильства, його наслідками;
  • усвідомити можливість різних стилів реагування, навчитися ефективних способів вираження невдоволення;
  • сприяти створенню безпечного середовища в студентських групах шляхом запровадження нових методів міжособистісного спілкування між учнями та вчителями;
  • виховувати толерантні стосунки у всіх учасників навчально-виховного процесу

Обладнання:

  • «зорепад очікувань»;
  • маркери, аркуші паперу (А-1, А-3), стікери, фліп-чарт ;
  • цукерки 3-х видів (за кількістю учасників);
  • бланки до вправи «Як висловити образу і роздратування»;
  • пам’ятки-буклети.

ХІД ТРЕНІНГУ

І. Ознайомлення з темою , метою, завданнями тренінгу

Сьогодні темою нашого тренінгу будуть насильство і жорстокість. А говорити про це потрібно, адже ми дуже часто зустрічаємося з його проявами. Поглянемо на цю проблему з психологічної точки зору, можливо, це допоможе нам стати добрішими і милосерднішими одне до одного, навчимося боротися з насильством

Проблеми сімейного насильства і насильства в підлітковому середовищі є зараз одними з найактуальніших. Проблема насильства не нова, вона існувала завжди й існує у всіх країнах світу.

У багатьох країнах світу щорічно квітень проходить під знаком синьої стрічки – такий міжнародний символ захисту дітей від насильства у всіх його проявах. Студенти знайомляться з історією Синьої стрічки (додаток 1).

 

ІІ. Прийняття правил роботи в групі

Правила:

  • добровільність
  • щирість, відвертість
  • доброзичливість
  • активність
  • конфіденційність
  • взаємоповага
  • один говорить – всі слухають
  • говорити коротко, по черзі
  • правило піднятої руки

Обговорення правил роботи на тренінгу.

ІІІ. Вправа «Зорепад очікувань»

Педагог-тренер демонструє учасникам плакат «Очікування» у вигляді зоряного неба, на якому тільки починають сходити зорі. Всі інші «зорі» – на них учасники записують свої очікування – ще лежать у кошику «зоряної королеви». Якщо очікування справдяться, то й вони зійдуть.

Педагог-тренер пропонує учасникам записати все, що вони хотіли б з’ясувати для себе під час тренінгу , тобто відповісти на запитання:

  • Що ви очікуєте від цього заняття?

 

ІV. Вправа «Знайомство»

Завдання:

  • назвати своє ім’я;
  • продовжити речення «У людях я найбільше ціную..», «У людях я    
  • не сприймаю..» (назвати 3 риси)

Учасники сидять в колі, кожен записує своє ім’я на бейджику.

 

V. Вправа «Асоціації»

Завдання:

Назвати, які асоціації виникають у Вас, коли ви чуєте слово «насильство».

Наприклад, слово «насильство» може викликати асоціації: негатив, ненависть, агресія, страх, стрес, знущання, побиття, лицемірство, вигнанець, позбавлення тощо.

Тренер записує асоціації на фліп-чарті.

 

VІ. Мозковий штурм «Види насильства»

Завдання: назвати види насильства, та їх прояви

Види насильства:

  • фізичне (спроба вбивства, побиття, катування, завдання фізичних пошкоджень, жбурляння різними предметами);
  • психологічне та емоційне (постійне стеження, погрози, залякування, шантаж, контроль життя та спілкування, ізоляція, заборона на спілкування);
  • сексуальне (зґвалтування і сексуальні домагання – інколи в присутності інших людей, сексуальні образи, насильницьке задоволення статевої пристрасті неприродним способом);
  • економічне (фінансовий контроль і фінансові обмеження, заборона працювати і вчитися, свідоме руйнування та пошкодження майна, позбавлення можливості користуватися майном).

 

VІІ. Руханка «Гарячий м’ячик»

 

VІІІ. Вправа «Як висловити образу і роздратування»

Робота в групах.

Учасникам роздають цукерки кількох видів (скільки команд – стільки і видів цукерок). Команди формуються за видом цукерок.

Кожна група отримує бланк, на якому записана роль кривдника (у чому вона полягає) і на окремих листках – роль скривдженого (реакція). На одну роль кривдника є три ролі скривдженого (впевненої, невпевненої і агресивної людини). (Додаток 2)

Учасники кожної групи співвідносять варіанти реакцій із відповідними клітинками бланку відповідей і пояснюють або обігрують ситуацію.

  • Які способи вираження образи і злості ефективніші?
  • Назвіть способи, які ви використовуєте?
  • Чи знаєте ви, як можна боротися зі злістю?

 

IХ. Вправа «Насильство в учнівському середовищі»

Робота в групах

Завдання:

1 група. Причини жорстокої поведінки в студентському середовищі.

2 група. Наслідки насильства жорстокої поведінки.

3 група. Як боротися із проявами насильства в студентському середовищі.

Пояснення своїх відповідей кожною групою, обговорення і доповнення у великій групі.

 

Х. Вправа «Клубочок»

Зараз ми проведемо невелику розминку, що допоможе нам підбити підсумок сьогоднішнього тренінгу і трохи відпочити. Отже,у мене в руках клубок ниток для в’язання. Зараз ми будемо в'язати візерунок нашої групи. Учасник, в чиїх руках знаходиться клубок, має сказати побажання. Потім обмотати нитку навколо свого пальця і перекинути клубок будь-якому іншому учаснику тренінгу. Клубок має побувати у кожного. І ще: уважно слухайте один одного, хто говорить, це нам наприкінці знадобиться.

От скільки приємних побажань ми почули, а тепер пропоную змотати клубок назад. Робити це будемо так: той, хто знімає нитку з пальця, намотує її на клубок і пригадує, що саме говорив попередній учасник, яке було його побажання. З пальця, намотує її на клубок і пригадує, що саме говорив попередній учасник, яке було його побажання.

 

ХІ. Рефлексія тренінгу.

  • Чи справдилися очікування?
  • Що вам дав тренінг?

 

Притча « Про двох вовків»

Колись один мудрець відкрив своєму внукові життєву істину.

У кожній людині відбувається боротьба , дуже схожа на боротьбу двох вовків. Один вовк символізує зло: заздрість, егоїзм, амбіційність, брехливість, жадібність. Другий вовк символізує добро: миролюбність, любов, доброту, відданість.

Онук, який перейнявся словами дідуся до глибини душі, замислився й запитав:

    -А який же вовк усе ж перемагає?

Старий усміхнувся й відповів:

  • Завжди перемагає той вовк , якого ти годуєш!

 

Додаток № 1

Історія синьої стрічки

Акція «Синя стрічка квітня» присвячена Квітні – місяцю із запобігання насильства над дітьми. Початок цієї традиції поклала історія, що відбувається навесні 1989 року. Мешканка Норфолка (США) Бонні Фіней довідалася про загибель свого чотирирічного онука Майкла.

Раніше хлопчик знаходився у лікарні з травмами, а потім був уміщений до фостерної (приймальні) на три тижні. Коли після закінчення тритижневого терміну дитини. Намагалися повернути рідній  матері,Майкл плакав,кричав,що мама його не любить,і не хотів повертатися. Бабуся за станом здоров’я не могла піклуватися про дитину і взяти Майкла до себе,хоча розуміла,  що йому не можна повертатися додому. Однак суд вирішив,що кращим місцем для  дитини буде її рідний дім. Бонні Фней більше не бачила свого онука. Незабаром її молодша онучка також потрапила до лікарні з переломом ноги в чотирьох місцях, а на руках були опіки від сигарет. І тільки після цього  почалися пошуки зниклого Майкла. Виявилося,що хлопчик був убитий у будинку матері, поміщений до шухляди від інструментів, а потім утоплений у болоті три місяці тому. Те,що сталося, настільки сколихнуло Бонні Фіней, що вона вирішила присвятити своє життя боротьбі з насильством над дітьми. Під час похорону онука вона прив’язала синю стрічку до антени свого фургона,тим самим вона хотіла привернути увагу людей до цієї проблеми. Незабаром її підтримали різні агентства, ділові кола, місцеві співтовариства. Багато добровольців приєдналося до неї. Чому синій колір? Бонні Фіней пояснює це тим ,що вона не може забути синці на тілі своїх онуків. Синій колір служить постійним нагадуванням про те,що необхідно боротися з насильством і захищати дітей від насилля.

 

Додаток 2

  • Не гратимеш з нами у футбол, всі говорять, що ти – сліпий
  • Не буду з тобою дружити. І всіх хлопців підмовлю!
  • Ти – ботанік заучений! І вдягатися модно не вмієш.
  • Ви завжди вірите тому, що кажуть? Давайте зіграємо – я впевнений, що в мене все вийде.
  • Хто таке сказав? Ну хто? Ну, будь ласка, візьміть мене.
  • Ой, та ви самі всі сліпі і граєте, як дівчатка! Дурні, от ви хто!
  • Боюся тебе на всіх не вистачить
  • Ну, що я тобі зробив? Зі мною й так ніхто
  • не дружить
  • Та мені взагалі ніхто не потрібний, плювати я хотів на вас  усіх
  • Я тобі зараз у носа дам!
  • Головне – вмію одягатися акуратно.
  • А у тебе проблема в навчанні?
  • Коли що – звертайся, може, допоможу
  • Це все батьки винні. Вони нічого мені не купують.
  • Ну хочеш, дам списати на контрольній?

 

 

 

 

docx
Додано
27 серпня 2018
Переглядів
1105
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку