Тема: Толерантність врятує світ.
Мета: ознайомити учнів з поняттям «толерантність», «толерантна особистість»,сприяти формуванню цілісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки, звичок.
Обладнання: анкета «Ваш рівень толерантності», плакат з переліком «Рис толерантної особистості», ватмани, маркери.
Добре око не побачить зла
Той, хто хоче обвинувачувати,
не повинен поспішати
П. Аввакум. Мольер.
Хід заняття.
І. Вступ до колекційного заняття.
Мета: створення позитивної атмосфери.
Усміхніться один одному, скажіть добрі, красиві слова один одному.
/Учасники по – черзі говорять слова/.
Обговорення:
- Опишіть свої почуття під час виконання вправи.
ІІ. Змістовно-смисловий компонент.
Мета: надати інформацію про толерантність як особистісну якість людини.
Останнім часом поняття толерантність стало міжнародним терміном і важливим поняттям у проблематиці миру. А чи знаєте ви, що таке толерантність? Напишіть на аркушах паперу своє розуміння слова толерантність. (Учні записують можливі відповіді: терпимість, повага, ненасильство, не конфліктність, визнання рівноправності. Зачитують своє розуміння толерантності.)
Складність розуміння толерантності полягає в його різному значенні в різних культурах. В Англії толерантність – готовність і здатність без протесту сприймати особистість; у Франції – повага до свободи іншого, його способу мислення, поведінки, політичних і релігійних поглядів. У Китаї бути толерантним – означає виявляти великодушність щодо інших, а в арабських країнах – це прощення, прихильність, терпіння до інших.
Ознаки толерантної людини
Отже, на підставі перелічених значень ми розглядатимемо толерантність як повагу й визнання рівності, відмову від домінування й насильства, визнання різноманіття людських культур, норм і вірувань.
Чи маєте ви риси толерантної людини - ми спробуємо з’ясувати за допомогою опитувальника.
ІІІ. Діагностичний компонент.
Виберіть свій варіант відповіді, проаналізувавши п’ять ситуацій.
А н к е т а
1. Дмитро має нетипову для хлопця зачіску – надто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається?
А) Постійно демонструвати своє негативне ставлення, у різкій формі рекомендувати змінити зачіску.
Б) Вимагати дотримуватися загального стилю одягу та зачіски на заняттях у школі.
В) Виходити з того, що людина має право на самовираження й може робити будь – що зі своїм волоссям.
2. Оксана часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитися до цього ви?
А) Засуджувати її за ці вчинки.
Б) Вважати, що це - особиста справа Оксани і не втручатись.
В) Із розумінням поставитися до проблеми Оксани, поступово заохочувати її до навчання.
3. Вадим постійно виявляє неповагу до інших, брутальність до своїх товаришів. Що робити?
А) Відповісти брутальністю на брутальність.
Б) Прагнути уникнути спілкування з Вадимом.
В) З’ясувати мотиви такої поведінки і проводити роз’яснювальну роботу.
4. Ваша подруга одягла на вечірку вбрання, яке їй не личить та й не доречне на даному заході. Що ви зробите, аби ваша подруга не була посміховиськом?
А) Запропоную ультиматум; або вона переодягнеться, або йтиме відпочивати одна.
Б) Натякну, що вона має кумедний вигляд.
В) Коректно вкажу їй на недоречність такого вбрання.
5. Ви – прихильник здорового способу життя. Ваш молодший брат не робить зарядки, багато їсть, курить. Що ви зробите?
А) Розповім батькам: нехай вони вирішують, що робити.
Б) Зроблю вигляд, наче нічого не помічаю.
В) Поясню переваги здорового способу життя й залучатиму до спільних занять спортом.
Оцінюємо отримані результати: А) 1 бал; Б) 2 бали; В) 3 бали
Підраховуємо загальну кількість балів.
Якщо у вас 5 балів – ви досить категорична, не гнучка, нетерпима до інших людей (їхньої зовнішності, поглядів, думок). Маючи таку позицію, ризикуєте залишитись самотнім! Розпочніть з обдумовування такого вислову: «Всі люди різні – не кращі і не гірші, а просто різні».
Якщо ви набрали від 6 до 10 балів – характеризуєтесь як дещо відсторонена особистість із життєвим принципом: «Моя хата – скраю, я нічого не знаю», або маєте велику витримку щодо поведінки, думок, традицій інших людей. По – перше намагайтеся визначити «межу» вашої терпимості! По – друге, зважте, аби вас не називали надто байдужою людиною!
Сума балів становить 11 -15 балів – Прийміть вітання! Ви - толерантна особистість, цінуєте людей, поважаєте їхні почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з вашими. Зберігайте своє обличчя!
ІY. Корекційно-розвивальний компонент.
Мета: сприяти встановленню конструктивних міжособистих взаємин, розвивати навички толерантного спілкування.
Психолог пропонує одному з учасників на деякий час стати не таким, як всі. Для цього йому треба робити все навпаки, що робить група. Група повторює усі рухи психолога, наприклад підіймає руки, а «біла ворона» — опускає, всі посміхаються, а біла ворона — насуплюється, тощо.
Через деякий час психолог говорить: «Це важко — бути не таким, як всі. Хто йому буде допомагати?» Так з'являються дві «білі ворони». Потім їх стає більше. Коли до білої ворони переходить більшість учасників, вправа закінчується.
Обговорення:
Y. Підведення підсумків.
Обговорення:
- Що нового ви дізналися про толерантну особистість?
- Мені сподобалося, що …