КЗ» Шполянська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат
I-II ступенів Черкаської обласної ради.»
Вихователь: Савчук Наталія Миколаївна.
Година спілкування: «У будинку Чарівних слів»
Шпола
План заходу
. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організаційна і нервово – психічна підготовка учнів до години спілкування
а) Слово вихователя
б) Вітання дітей
в) Вітання вихователя
2.Перевірка виконання домашнього завдання з одночасним повторенням раніше вивченого
а) Слово вихователя
б) Бесіда за змістом оповідання В. Осєєвої «Чарівне слово»
в) Узагальнююче слово вихователя
3. Вступна бесіда або інша підготовка до основної частини
а) Читання вірша вихователем і аналіз його
а) Читання вірша дітьми
4. Повідомлення теми, мети, завдань години спілкування, мотивація
а) Слово вихователя
б) Мотивація, аналіз девізу
5. Узагальнення І частини години спілкування
ІІ . ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Первинне ознайомлення учнів з темою, процесом
а) Настанова вихователя
б) Розповідь вихователя про доброзичливість
в) Словникова робота:
2.Правила ввічливості, всебічний їх аналіз
а) Бесіда про історію виникнення правил ввічливості
б)Словникова робота
в) Хвилинка – цікавинка
г) Вірш С.Я Маршака « Чемність» з послідуючим аналізом
д) Підсумкове слово вихователя
е) Фізкультхвилинка
3. Виконання пробних вправ
а) Вправа «Скринька з чарівними словами»
б) Логопедична хвилинка
в) Гра «Додай слово»
г) Слухання вірша у перекладі Василя Гужви «Чарівні слова» з послідуючим аналізом
д) Інформаційна хвилинка
е) Читання казки «Королівство АНУ» Г. Малика та інсценізовані фото на мультимедійній дошці
є) Слово вихователя
ж)Читання ученицею вірша «Невихований ведмідь», та його аналіз
з) Використання методу «Мікрофон»: гра «Чарівне слово»
и)Вірші про чарівні слова
і) Підсумкове слово вихователя
ї) Гімнастика для очей
й) Практикум. Гра «Чарівна крамниця»
к)Узагальнення вихователя.
л)Читання вірша учнем
4. Осмислення і узагальнення вивченого
а) Гра «Римовки про ввічливість»
б) Гра «Чарівна квіточка»
в) Підсумкове слово вихователя
г) Гра «Речення з помилками»
д) Гра «Мінне поле»
5.Узагальнення ІІ частини години
Операція «Випускання чарівних слів»
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Підведення підсумків роботи учнів.
2. Аргументоване оцінювання знань і умінь учнів. Прикрашання дерева ввічливості
а) Аналіз квітів у учнів
б)Прикрашання дерева Ввічливості
3. Пояснення завдань додому
4. Приведення організму дитини в спокійний стан.
5. Організаційне закінчення години
Мета: дати уявлення про правила ввічливості; виробляти звичку вживати ввічливі слова – привітання та чемну форму звертання; виховувати культуру спілкування в повсякденному житті, культуру мовлення доброзичливість, повагу, бажання користуватися в повсякденному житті «чарівними» словами, цінувати дружбу.
Обладнання: мультимедійна дошка, плакат «Дерево Ввічливості», текст оповідання В.Осєєвої «Чарівне слово», «чарівна» квіточка, скринька, іграшковий ведмедик, цукерки.
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організаційна і нервово – психічна підготовка учнів до години спілкування
а) Слово вихователя: У нас сьогодні ніби свято.
Гостей зібралося багато,
А ну ж на них ви подивіться,
Привітайтеся і усміхніться.
б) Вітання дітей: -Треба дружно привітатись,
- Добрий день!
Дружно голосно сказати:
- Добрий день!
Вліво, вправо подивіться,
Один одному всміхніться:
- Добрий день!
в) Вітання вихователя:
- Добрий день! Доброго здоров’я! Здоровенькі були! Моє шанування вам!
Ви потрапили у країну Ввічливості, місто Порядності, на вулицю Чемності у будинок Чарівних слів.
2.Перевірка виконання домашнього завдання з одночасним повторенням раніше вивченого.
а) Слово вихователя:
- Діти, домашнім завданням вам було прочитати оповідання В. Осєєвої «Чарівне слово». Перевіримо, як ви справились з цим завданням.
б) Бесіда за змістом оповідання В. Осєєвої «Чарівне слово» :
в) Узагальнююче слово вихователя:
- Діти, ви добре справились з домашнім завданням і вже знаєте одне чарівне слово – «будь ласка», але чарівних слів є безліч, і ми в цьому сьогодні переконаємось.
3. Вступна бесіда або інша підготовка до основної частини:
а) Читання вірша вихователем і аналіз його:
Для почуттів найкращих на землі
Створили люди сотні добрих слів – таких, як щирість, ніжність… Їх багато.
Це милосердя, спокій, чистота,
Це – вірність, співчуття і доброта,
Любов, надійність. Всіх і не назвати.
а) Читання вірша дітьми:
«Будь ласка», «Спасибі» , «Бувайте здорові» -
Слова необхідні й корисні у мові.
Приємно їх чути і в школі і вдома
Від мами, учителя, й просто знайомих.
Тож радим: частіше їх , діти, вживайте.
Даруйте сміливіше радісний настрій!
І кожен свій день завжди починайте
Зі слів: «Добрий день», «Вітаю» і «Здрастуй».
4. Повідомлення теми, мети, завдань години спілкування, мотивація
а) Слово вихователя:
б) Мотивація, аналіз девізу:
А девізом нашої години спілкування будуть слова: «Ввічливі слова вивчай і кожен день ти їх вживай!»
5. Узагальнення І частини години спілкування
Вихователь: Отже, діти, ввічливі слова потрібно не тільки вивчати, а й постійно ними користуватись у своєму житті.
ІІ . ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Первинне ознайомлення учнів з темою, процесом
а) Настанова вихователя:
Діти, погляньте, на столі я знайшла листа, у якому розповідається про те, що господинею цього будинку є фея Ввічливості. Але злий чаклун перетворив її у маленьку, невиховану Бабу Ягу, а зняти ці чари можуть тільки «чарівні» слова.
б) Розповідь вихователя про доброзичливість:
- Бути чемними, ввічливими, нам допомагають «чарівні» слова. Ви всі їх знаєте. Це можуть бути слова вітання вранці та протягом дня, ввечері, слова прощання, слова пошани, подяки, вибачення.
Не привітатися або не відповісти на привітання в усі часи в усіх народів вважалося невихованістю та неповагою. Привітний той, хто виявляє доброзичливість. Бути привітним – означає радіти іншому, бути доброзичливим, - бажати добра.
в) Словникова робота:
Доброзичлива людина – людина, яка бажає іншим добра.
Ввічлива людина - людина, яка вживає слова ввічливості ( чарівні слова).
2.Правила ввічливості, всебічний їх аналіз
а) Бесіда про історію виникнення правил ввічливості.
Вихователь:
б)Словникова робота:
Шолом – головний убір з металу, який захищав голову.
Лати – обладунки, які захищали тіло лицаря.
Кольчуга – сорочка з металу для захисту тіла.
Відповіді дітей:
Вихователь:
Діти, а що роблять чоловіки, коли заходять у приміщення?
Вихователь:
Цей звичай теж прийшов до нас із лицарських часів.
Розповідь дітей:
Вирушаючи з дому в далеку дорогу, лицар одягав важкі лати і шолом.На шляху завжди був дім ,де жили знайомі. Переступаючи поріг,лицар знімав свій шолом. Цей жест говорив:»Я не боюся. Моя голова відкрита,я тобі вірю» Цей звичай залишився до нашого часу.
Висновки вихователя:
Розповідь дітей:
в) Хвилинка – цікавинка
У кожного народу є своя форма вітання. Найпоширеніша – рукостискання. У глибоку давнину деякі народи вітались досить своєрідно: висовуючи язика, повертаючись спинами. Греки, росіяни – цілувалися, жителі далекої Гвінеї кажуть, будь старшим, тобто розумним, мудрим, Евенки, народ, який живе на Півночі, запитують «Що їв?» або «Що добув?»
Українці вітаються словами, подають руку обіймаються,цілуються. Ось послухайте, як описує Самуїл Яковлевич Маршак звичай вітати один одного
г) Вірш С.Я Маршака « Чемність» з послідуючим аналізом
Коли знайомих
Чи рідних стрічаю,
Вклоняюся я,
Знявши кашкет з голови,
І дякую чемно,
Як щось їх спитаю:
«Спасибі велике! Пробачте»,
А ви?
д) Підсумкове слово вихователя:
- А тепер подивіться, як вітаються в нашій школі діти… вихователі… вчителі.
е) Фізкультхвилинка
3. Виконання пробних вправ
а) Вправа «Скринька з чарівними словами»
Вихователь: у будинку феї є чарівна скринька, а в скриньці багато маленьких квіточок. Давайте наповнимо скриньку чарівними словами в обмін на квіти. Кожен з вас має назвати по чарівному слову.
Діти по черзі говорять в скриньку слова ввічливості, і навзаєм отримують паперові квіточки.
Вихователь: Діти, але в скриньці залишилося ще багато квіточок, тому ми будемо й далі протягом години спілкування наповнювати скриньку чарівними словами.
б) Логопедична хвилинка:
На добраніч
Ніч не спали сиченята,
Полягали ранком спати.
На добраніч. – каже сич,
Бо в сичів же день за ніч.
Г.Бойко
в) Гра «Додай слово»
Вихователь:
г) Слухання вірша у перекладі Василя Гужви «Чарівні слова» з послідуючим аналізом :
До всіх сердець, як до дверей,
Є ключики малі,
Їх кожен легко підбере,
Якщо йому не лінь,
Ти, друже мусиш знати їх,
Запам’ятать неважко
Маленькі ключики твої –
«Спасибі» і «Будь – ласка».
Ключики ці є справді чарівними,
Вони відкривають людські серця!
д) Інформаційна хвилинка
Вихователь:
е) Читання казки «Королівство АНУ» Г. Малика та інсценізовані фото на мультимедійній дошці
Вихователь:
- А зараз я пропоную вам послухати казку і зробити висновки, яке чарівне слово зникло з мовлення жителів королівства?
Отак починається казка:
Було королівство БУДЬ ЛАСКА.
Сусіда - король
З королівства АНУ
Почав з ним підступну, таємну війну.
На вулицях міста – столиці
З’явились непізнанні лиця.
В крамниці хтось раптом
Сказав продавцю:
Ану, покажіть – но, машинку оцю!
За серце схопився
І зблід продавець –
І Тут же прийшов продавцеві кінець!
В трамваї хтось гаркнув бабусі на вухо:
«Ану, відступися убік, розвалюхо!»
Не встигла убік відступити небога,-
Забрала бабусю «Швидка допомога»!
Буфетнику Прошу в дитячім кафе
Хтось замість подякувати,
Вигукнув: «Пфе!»
Буфетник облишив кафе і торти –
Його до сьогодні не можуть знайти!
А далі, як мовиться в казці,
Зробили тривогу Будьласці.
є) Слово вихователя:
- Але, на жаль, неввічливі люди живуть не тільки в казкових містах, вони є скрізь. І прослухавши вірша Ігоря Січовика, ви можете впізнати себе або когось зі своїх знайомих у цьому вірші.
ж)Читання ученицею вірша «Невихований ведмідь», та його аналіз.
В лісі жив ведмідь – гультяй,
Знав єдине слово :»Дай!»
Дайте меду і малини!
Дайте рибки і калини!
Дорікали звірі вслід:
Ну й неввічливий ведмідь!
Чи тобі завчити важко
Чарівні слова «Будь ласка!»
з) Використання методу «Мікрофон»: гра «Чарівне слово»
Вихователь:
и)Вірші про чарівні слова
Розкажіть ведмедикові вірші про чарівні слова.
Здрастуй,золоте!
Я всміхаюсь квітоньці –
Хай вона росте!
Я всміхаюсь дощику –
Лийся , мов з відра!
Друзям усміхаюся, - зичу їм добра!
Вивчила охоче.
І в розмові їх вживаю
Зранку і до ночі.
З добрим ранком всіх вітаю,
Як іду із хати,
І кажу всім: «На добраніч!»,
Як лягаю спати.
-Доброго ранку! – квітам барвистим.
-Доброго ранку – сонечку ясному,
Людям усім і усьому прекрасному.
і) Підсумкове слово вихователя:
- Я думаю, ви навчили ведмедика чарівних слів.
ї) Гімнастика для очей
А зараз поведемо гімнастику для очей, наша Баба Яга заховалась серед подруг, спробуємо її знайти.
й) Практикум. Гра «Чарівна крамниця»
Вихователь. Діти, в чарівному будинку розташована крамниця. Зараз тут саме проходить акція, - цукерки не продають, а міняють на чарівні слова. Але цукерки не звичайні, а з сюрпризом. Ви готові завітати до чарівної крамниці?
Діти міняють цукерку на чарівне слово і виконують завдання, прикріплене до цукерки.
к)Узагальнення вихователя.
л)Читання вірша учнем:
Усміхнемось всім навколо,
Небу, сонцю, квітам, людям –
А тоді обов’язково
День для вас привітним буде!
4. Осмислення і узагальнення вивченого.
а) Гра «Римовки про ввічливість»
Вихователь: у будинку чарівних слів не тільки працюють , а й відпочивають. Пограємо у гру «Римовки ввічливості».
б) Гра «Чарівна квіточка»
Вихователь:
в) Підсумкове слово вихователя:
- Я рада, що ви знаєте, як і коли слід вживати чарівні слова.
г) Гра «Речення з помилками»
- Вам потрібно виправити ти помилки у таких реченнях:
1. Добрий хлопчик смикає дівчаток за кіски.
2. Ввічливі діти не поступаються місцем.
3. Ввічливі діти забувають говорити чарівні слова.
д) Гра «Мінне поле»
А тепер пограємо у гру «Мінне поле», коли я буду називати правильну відповідь на питання, - хлопайте в долоні.
1.Коли заходиш до школи потрібно:
– зняти взуття.
- зняти шапку.
2. За столом у їдальні потрібно:
- розмовляти
- дякувати за обід.
3. Коли ви з’їли цукерку, потрібно:
- кинути обгортку на підлогу.
- кинути другові в сумку.
- покласти її в карман.
5.Узагальнення ІІ частини години.
Операція «Випускання чарівних слів»
Вихователь:
- А тепер ми відчинимо скриньку і випустимо ці слова у світ. Нехай усі люди дізнаються про чарівні слова.
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Підведення підсумків роботи учнів.
Вихователь: Дітки, ви сьогодні гарно працювали, а отже зняли чари з феї Ввічливості. Ось погляньте на неї Лише добро може перемагати зло. Фея вам дуже вдячна і передає вам відео листа.
Гріх
Валентина Новомирова
Яке дивне слово – «гріх»,
Дуже схоже на горіх,
Тільки «о» не вистачає ,
Що це слово означає?
Гріх – погане щось робити,
Кривду будь-кому чинити,
Гріх батьків не поважати,
Зневажати гріх старих,
Ображати гріх малих.
Гріх знущатися з тварин,
Гріх знущатися з рослин,
Бути гордим, злим, пихатим,
Красти, заздрити, брехати.
Тож неможна нам грішити,
Бога й ближніх слід любити.
2. Аргументоване оцінювання знань і умінь учнів. Прикрашання дерева ввічливості
а) Аналіз квітів у учнів
б)Прикрашання дерева Ввічливості
Вихователь: І зараз квітами, що ви сьогодні отримали, прикрасимо дерево Ввічливості. І коли ви будете на нього дивитися – то не забуватимете говорити чарівні слова.
3. Пояснення завдань додому
Вихователь:
- Діти на партах і вас лежать поради на кожен день від Феї Ввічливості. А тому домашнім завданням вам буде вивчити їх і користуватись ними у повсякденному житті.
Давайте їх зачитаємо:
4. Приведення організму дитини в спокійний стан.
Вихователь:
- Діти, а зараз, сядьте як вам зручно вдихніть цей чудовий аромат і пригадайте чудові сторінки нашого шкільного життя.(музика, фото).
5. Організаційне закінчення години
Вихователь:
- Діти, вам сподобалось у чарівному будинку? А що найбільше вам сподобалось у нім? А ви б хотіли у ньому і далі жити і навчатися? Давайте попросимо у Феї Ввічливості, щоб наша класна кімната перетворилась
на чарівний будинок, у якому ми з вами будемо чемними, гостинними господарями. Скажемо разом чарівні слова БУДЬ ЛАСКА.
Учень читає вірш напам’ять:
До побачення вам, люди.
Будьте всі здорові
І слова чарівні всюди
Ви вживайте в мові!
1