Година спілкування "Вирішуємо конфлікти продуктивно"

Про матеріал
Година спілкування для здобувачів освіти ІІ курсу призначена для ознайомлення здобувачів освіти з поняттям "конфлікт", "шляхи подолання конфлікту". Мета: поглибити саморозуміння шляхом виявлення свого власного стилю, характерного для поведінки в конфлікті
Перегляд файлу

 

Групове консультування для здобувачів освіти ІІ курсу:

«Вирішуємо конфлікти продуктивно»

Мета:

  • познайомити здобувачів освіти  з поняттям «конфлікт»;
  • дати уявлення про різні стилі вирішення конфлікту;
  •  поглибити саморозуміння шляхом виявлення свого власного стилю, характерного для поведінки в конфлікті.

 

Конфлікти виникають практично в усіх сферах людського життя. Конфлікти бувають прихованими і явними, але в їх основі завжди лежить відсутність узгодженості між людьми. Конфлікти – явище негативне, небажане для кожного з нас. Та деякі конфлікти можуть сприяти позитивним змінам, прийняттю обґрунтованих рішень. У можливості висловлювати різні думки, виявляти більше альтернативи в прийнятті рішень полягає позитивний зміст конфлікту. Так як конфлікти є неминучими у нашому житті, необхідно навчитися ними управляти. Сьогодні ми поговоримо про те, як коректно поводитися під час конфлікту. З’ясуємо, які способи розв’язання конфліктних ситуацій є деструктивними, а які конструктивними.

Вправа «Асоціації».

Які думки та асоціації викликає у вас слово «конфлікт»?

(Стрес, напруження, образа, агресія, негативні емоції, неприємна ситуація, тривога, ненависть, різне бачення ситуації, зіткнення інтересів)

 

Вправа «Продовжіть речення»

«Конфлікт  для мене – це…»

Якщо конфлікт – це одяг, то який? Якщо меблі, то які?

- Який можна зробити висновок?

Конфлікт – це зіткнення протилежних інтересів, думок, суперечність між потребами і можливостями.

(У конфліктів є дві сторони – негативна і позитивна).

Конфлікти є частиною повсякденного життя.  Конфлікти в житті неминучі, якщо люди мають свою власну позицію, не є бездумними виконавцями.

Конфліктів немає тільки тоді, коли всі люди однакові, як роботи: однаково думають, однаково відчувають, живуть без сварок.

Потрібно пам'ятати, що практично з будь-якого питання у різних людей погляди відрізняються. Люди –  різні! Ці відмінності природні і нормальні. І зараз ми ще переконаємося в цьому при виконанні різних вправ.

 

 Вправа «Сніжинки».

Візьміть листок.

Складіть його навпіл.

Відірвіть правий верхній кут.

Складіть ще раз навпіл.

Ще раз відірвіть правий верхній кут.

Ще раз складіть навпіл.

І ще раз відірвіть верхній правий кут.

Розгорніть листок і покажіть свій «витвір мистецтва».

Рефлексія.

Зверніть увагу, які різні у вас вийшли сніжинки! Хоча був  чіткий алгоритм дій. Чому це відбулося? ( Відповіді дітей).

А якби всі сніжинки були однаковими, світ був би нудним і незмінним. Отже конфлікти відіграють найважливішу роль в житті окремої людини, розвитку сім'ї, життєдіяльності ліцею, будь-якої організації, держави, суспільства і людства в цілому. У якійсь –  мірі вони навіть необхідні для розвитку ситуації і стосунків, для зростання особистості, інакше може наступити застій.

 

Вправа « Можливі причини конфліктів» (бесіда):

   Чи потрапляли ви коли-небудь в конфліктні ситуації?

   Чи бувають у вас конфлікти з батьками? У чому їх суть?

   Що ви робите, щоб уникнути конфліктів в ліцеї з друзями, з викладачами, в сім'ї?

 

Більшість конфліктів в ліцеї починаються саме на рівні спілкування. Вони виникають із-за невдало сказаного слова, образливого порівняння, несправедливої оцінки, підвищеного емоційного стану. Без емоцій важко переконати партнера по спілкуванню в своїй правоті. Емоції допомагають знайти істину. Кількість конфліктних емоцій велика. У цьому ми переконаємося, виконавши  вправу «Відповідь з посмішкою».

 

 Вправа «Відповідь з посмішкою».

Можна обійти конфлікт, якщо відповісти усмішкою. Люди з відчуттям гумору рідко конфліктують, а вже якщо сперечаються, то завжди приємно, з жартом, усмішкою (не з сарказмом, злою іронією, а з добрим, дотепним жартом).

Розіграємо ситуації, де необхідно посміхнутися, пожартувати, не дати сварці стати конфліктом.

Ситуація 1. Ви отримуєте записку з вашим ім'ям: «А + В= Любов». Ваша реакція... Обговорення. Репліка має бути з посмішкою.

Ситуація 2. Вам дуже смішно на уроці. Вчителька робить вам зауваження. Ви виправдовуєтеся (з посмішкою). Що скажете?

Ситуація 3. У автобусі ти ненавмисно наступила на ногу поряд хлопцю, що стоїть. Твої дії?

 

Вправа «Під час конфлікту більшість людей...» (що вони зазвичай роблять?)

Мета: ознайомити учасників із поведінкою людей під час конфлікту.

Практичний психолог просить учасників закінчити речення: «Під час конфлікту більшість людей...» (що роблять?). Усі відповіді записують на ватман паперу. Далі їх порівнюють із заздалегідь підготовленим плакатом.

Під час конфлікту більшість людей:

• сперечаються; • намагаються зрозуміти один одного; • допомагають один одному; • кричать один на одного; • співпрацюють; • уважно слухають один одного; • підозрюють один одного; • намагаються перемогти; • посміхаються;

• б'ються; • змагаються; • звинувачують; • ображаються;• намагаються закінчити розмову; • намагаються досягти компромісу.

 

Вправа «Малюнок удвох».

Учасники діляться на пари. Кожна пара отримує лист паперу. З цієї миті і до закінчення вправи розмовляти не можна.

Необхідно узяти одну ручку удвох і так, щоб обидва партнери тримали її, намалювати малюнок на вільну тему.

Готові малюнки обговорюються за принципом, «чому намалювали саме це»,  «хто що малював», «як вам малювалося» і так далі З'ясовується, що здобувачі освіти поводилися в цій ситуації абсолютно по-різному: хтось «рвався в бій» і малював сам, ігноруючи партнера; хтось намагався вгадати наміри іншого і запропонувати свої ідеї, хтось байдуже малював «по черзі», а хтось взагалі віддав малюнок на відкуп напарникові.

Чому це так? Виявляється: у тих ситуаціях, в яких наші інтереси не збігаються з інтересами іншої людини (а саме так виникає конфлікт!), можна поводитися абсолютно по-різному.

 

СПОСОБИ УРЕГУЛЮВАННЯ КОНФЛІКТІВ

Стиль

Сутність стратегії

Умови ефективного використання

Недоліки

Конкуренція (змагання)

Прагнення домогтися свого з завданням шкоди іншому

Результат дуже важливий. Володіння певною владою. Необхідність термінового рішення

При поразці незадоволеність. При перемозі – почуття                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           провини. Непопулярність. Зіпсовані відносини

Уникнення

Ухиляння від відповідальності за рішення

Результат не дуже важливий. Відсутність влади. Збереження спокою. Бажання виграти час

Перехід конфлікту в приховану форму

Пристосування

Згладжування розбіжностей за рахунок власних інтересів

Предмет розбіжності більш важливий для іншого. Бажання зберегти мир. Правда на іншій стороні. Відсутність влади

Ви поступилися, рішення відкладається

Компроміс

Пошук рішень за рахунок взаємних поступок

Однакова влада. Взаємовиключні інтереси. Немає резерву часу. Інші стилі не ефективні

Отримання тільки половини очікуваного. Причини конфлікту повністю не усунуті

Співпраця

Пошук рішення, що задовольняє всіх учасників

Є час. Рішення важливо обом сторонам. Чітке розуміння точки зору іншого. Бажання зберегти стосунки

Тимчасові та енергетичні витрати. Не гарантованість успіху

 

А зараз зупинимося на правилах спілкування в конфліктній ситуації.

  • Залишайтеся спокійними і врівноваженими.
  • Будь терплячими.
  • Не відповідайте образою на образу
  • Будь готовими визнати свою провину.
  • Не треба мстити.
  • Прагніть розв»язати конфлікт
  • Поставтеся до проблеми з гумором
  • Поставте себе на місце свого співрозмовника
  • Вмійте правильно висловити свою думку
  • Вмійте  почути свого співрозмовника.

 

Рефлексія

-         Що нового і корисного ви дізналися сьогодні?

 

Заключне слово  

У кожного на парті є невеличка гілочка дерева. Її легко переломити. А якщо я зберу всі гілочки і спробую їх переломити, то мені це не вдається. Ось так і в житті. Кожного з вас окремо легко скривдити, образити, а якщо ви  будете разом, у гурті, то ніякі вороги вас не здолають і  всі негаразди ви легко подолаєте. Ми з вами зберемо наші гілочки у пучечок і перев’яжемо стрічкою. Цей пучечок стане символом нашої єдності, поваги, дружби.

Прожити без конфліктів можна! У нас все вийде!

Дорогі друзі, давайте на прощання станемо в коло візьмемось за руки відчуємо тепло наших долонь,  складемо віночок побажань. Подаруємо одне одному посмішку, адже сміх - продовжує життя. А я хочу бачити вас завжди привітними  в гарному настрої з усмішкою на обличчі і подарувати вам символічний смайлик. Нехай він завжди буде супутником вашої життєвої стежини.

Здоров'я вам, мирного неба, спокою, доброти і милосердя  і щасливих посмішок. Отже, творіть себе, як особистість, працюйте над вдосконаленням свого характеру, давайте реальну оцінку своїм діям і вчинкам.

Дякую всім за співпрацю і взаєморозуміння. Будьмо дружніми!

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Клочкова Ірина
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
5 лютого
Переглядів
118
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку