Групове консультування для здобувачів освіти ІІ курсу:
«Вирішуємо конфлікти продуктивно»
Мета:
Конфлікти виникають практично в усіх сферах людського життя. Конфлікти бувають прихованими і явними, але в їх основі завжди лежить відсутність узгодженості між людьми. Конфлікти – явище негативне, небажане для кожного з нас. Та деякі конфлікти можуть сприяти позитивним змінам, прийняттю обґрунтованих рішень. У можливості висловлювати різні думки, виявляти більше альтернативи в прийнятті рішень полягає позитивний зміст конфлікту. Так як конфлікти є неминучими у нашому житті, необхідно навчитися ними управляти. Сьогодні ми поговоримо про те, як коректно поводитися під час конфлікту. З’ясуємо, які способи розв’язання конфліктних ситуацій є деструктивними, а які конструктивними.
Вправа «Асоціації».
Які думки та асоціації викликає у вас слово «конфлікт»?
(Стрес, напруження, образа, агресія, негативні емоції, неприємна ситуація, тривога, ненависть, різне бачення ситуації, зіткнення інтересів)
Вправа «Продовжіть речення»
«Конфлікт для мене – це…»
Якщо конфлікт – це одяг, то який? Якщо меблі, то які?
- Який можна зробити висновок?
Конфлікт – це зіткнення протилежних інтересів, думок, суперечність між потребами і можливостями.
(У конфліктів є дві сторони – негативна і позитивна).
Конфлікти є частиною повсякденного життя. Конфлікти в житті неминучі, якщо люди мають свою власну позицію, не є бездумними виконавцями.
Конфліктів немає тільки тоді, коли всі люди однакові, як роботи: однаково думають, однаково відчувають, живуть без сварок.
Потрібно пам'ятати, що практично з будь-якого питання у різних людей погляди відрізняються. Люди – різні! Ці відмінності природні і нормальні. І зараз ми ще переконаємося в цьому при виконанні різних вправ.
Вправа «Сніжинки».
Візьміть листок.
Складіть його навпіл.
Відірвіть правий верхній кут.
Складіть ще раз навпіл.
Ще раз відірвіть правий верхній кут.
Ще раз складіть навпіл.
І ще раз відірвіть верхній правий кут.
Розгорніть листок і покажіть свій «витвір мистецтва».
Рефлексія.
Зверніть увагу, які різні у вас вийшли сніжинки! Хоча був чіткий алгоритм дій. Чому це відбулося? ( Відповіді дітей).
А якби всі сніжинки були однаковими, світ був би нудним і незмінним. Отже конфлікти відіграють найважливішу роль в житті окремої людини, розвитку сім'ї, життєдіяльності ліцею, будь-якої організації, держави, суспільства і людства в цілому. У якійсь – мірі вони навіть необхідні для розвитку ситуації і стосунків, для зростання особистості, інакше може наступити застій.
Вправа « Можливі причини конфліктів» (бесіда):
Чи потрапляли ви коли-небудь в конфліктні ситуації?
Чи бувають у вас конфлікти з батьками? У чому їх суть?
Що ви робите, щоб уникнути конфліктів в ліцеї з друзями, з викладачами, в сім'ї?
Більшість конфліктів в ліцеї починаються саме на рівні спілкування. Вони виникають із-за невдало сказаного слова, образливого порівняння, несправедливої оцінки, підвищеного емоційного стану. Без емоцій важко переконати партнера по спілкуванню в своїй правоті. Емоції допомагають знайти істину. Кількість конфліктних емоцій велика. У цьому ми переконаємося, виконавши вправу «Відповідь з посмішкою».
Вправа «Відповідь з посмішкою».
Можна обійти конфлікт, якщо відповісти усмішкою. Люди з відчуттям гумору рідко конфліктують, а вже якщо сперечаються, то завжди приємно, з жартом, усмішкою (не з сарказмом, злою іронією, а з добрим, дотепним жартом).
Розіграємо ситуації, де необхідно посміхнутися, пожартувати, не дати сварці стати конфліктом.
Ситуація 1. Ви отримуєте записку з вашим ім'ям: «А + В= Любов». Ваша реакція... Обговорення. Репліка має бути з посмішкою.
Ситуація 2. Вам дуже смішно на уроці. Вчителька робить вам зауваження. Ви виправдовуєтеся (з посмішкою). Що скажете?
Ситуація 3. У автобусі ти ненавмисно наступила на ногу поряд хлопцю, що стоїть. Твої дії?
Вправа «Під час конфлікту більшість людей...» (що вони зазвичай роблять?)
Мета: ознайомити учасників із поведінкою людей під час конфлікту.
Практичний психолог просить учасників закінчити речення: «Під час конфлікту більшість людей...» (що роблять?). Усі відповіді записують на ватман паперу. Далі їх порівнюють із заздалегідь підготовленим плакатом.
Під час конфлікту більшість людей:
• сперечаються; • намагаються зрозуміти один одного; • допомагають один одному; • кричать один на одного; • співпрацюють; • уважно слухають один одного; • підозрюють один одного; • намагаються перемогти; • посміхаються;
• б'ються; • змагаються; • звинувачують; • ображаються;• намагаються закінчити розмову; • намагаються досягти компромісу.
Вправа «Малюнок удвох».
Учасники діляться на пари. Кожна пара отримує лист паперу. З цієї миті і до закінчення вправи розмовляти не можна.
Необхідно узяти одну ручку удвох і так, щоб обидва партнери тримали її, намалювати малюнок на вільну тему.
Готові малюнки обговорюються за принципом, «чому намалювали саме це», «хто що малював», «як вам малювалося» і так далі З'ясовується, що здобувачі освіти поводилися в цій ситуації абсолютно по-різному: хтось «рвався в бій» і малював сам, ігноруючи партнера; хтось намагався вгадати наміри іншого і запропонувати свої ідеї, хтось байдуже малював «по черзі», а хтось взагалі віддав малюнок на відкуп напарникові.
Чому це так? Виявляється: у тих ситуаціях, в яких наші інтереси не збігаються з інтересами іншої людини (а саме так виникає конфлікт!), можна поводитися абсолютно по-різному.
СПОСОБИ УРЕГУЛЮВАННЯ КОНФЛІКТІВ
Стиль |
Сутність стратегії |
Умови ефективного використання |
Недоліки |
Конкуренція (змагання) |
Прагнення домогтися свого з завданням шкоди іншому |
Результат дуже важливий. Володіння певною владою. Необхідність термінового рішення |
При поразці незадоволеність. При перемозі – почуття провини. Непопулярність. Зіпсовані відносини |
Уникнення |
Ухиляння від відповідальності за рішення |
Результат не дуже важливий. Відсутність влади. Збереження спокою. Бажання виграти час |
Перехід конфлікту в приховану форму |
Пристосування |
Згладжування розбіжностей за рахунок власних інтересів |
Предмет розбіжності більш важливий для іншого. Бажання зберегти мир. Правда на іншій стороні. Відсутність влади |
Ви поступилися, рішення відкладається |
Компроміс |
Пошук рішень за рахунок взаємних поступок |
Однакова влада. Взаємовиключні інтереси. Немає резерву часу. Інші стилі не ефективні |
Отримання тільки половини очікуваного. Причини конфлікту повністю не усунуті |
Співпраця |
Пошук рішення, що задовольняє всіх учасників |
Є час. Рішення важливо обом сторонам. Чітке розуміння точки зору іншого. Бажання зберегти стосунки |
Тимчасові та енергетичні витрати. Не гарантованість успіху |
А зараз зупинимося на правилах спілкування в конфліктній ситуації.
Рефлексія
- Що нового і корисного ви дізналися сьогодні?
Заключне слово
У кожного на парті є невеличка гілочка дерева. Її легко переломити. А якщо я зберу всі гілочки і спробую їх переломити, то мені це не вдається. Ось так і в житті. Кожного з вас окремо легко скривдити, образити, а якщо ви будете разом, у гурті, то ніякі вороги вас не здолають і всі негаразди ви легко подолаєте. Ми з вами зберемо наші гілочки у пучечок і перев’яжемо стрічкою. Цей пучечок стане символом нашої єдності, поваги, дружби.
Прожити без конфліктів можна! У нас все вийде!
Дорогі друзі, давайте на прощання станемо в коло візьмемось за руки відчуємо тепло наших долонь, складемо віночок побажань. Подаруємо одне одному посмішку, адже сміх - продовжує життя. А я хочу бачити вас завжди привітними в гарному настрої з усмішкою на обличчі і подарувати вам символічний смайлик. Нехай він завжди буде супутником вашої життєвої стежини.
Здоров'я вам, мирного неба, спокою, доброти і милосердя і щасливих посмішок. Отже, творіть себе, як особистість, працюйте над вдосконаленням свого характеру, давайте реальну оцінку своїм діям і вчинкам.
Дякую всім за співпрацю і взаєморозуміння. Будьмо дружніми!