Розвиток емоційного інтелекту як передумова успіху дитини

Про матеріал
Проблема формування емоційного інтелекту учнів, батьків, вчителів – одна з найбільш важливих для розвитку системи освіти України. Реалізувати навчальні цілі у школі без безпечного емоційного середовища неможливо. Це означає стан психологічного благополуччя та впевненості учнів, вчителів, батьків, що жодна ситуація не загрожує їх почуттю безпеки і власної гідності. Тому насамперед педагогу потрібно вдосконалюватися у вмінні усвідомлювати й управляти власними емоціями; ставити себе на місце іншого; розуміти і приймати почуття і переживання кожного школяра; надавати і приймати зворотну інформацію, рішуче й культурно протидіяти деструктивній поведінці в групі.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

РОЗВИТОК ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ ЯК ПЕРЕДУМОВА УСПІХУ ДИТИНИ

Номер слайду 2

ВСТУП Емоційний інтелект є однією з головних складових у досягненні успіху в житті та відчуття щастя. Якщо упродовж ХХ ст. для дипломатії, науки та навчальних закладів важливим був логічний інтелект, то у ХХІ ст. коли процес глобалізації охопив усі сфери життя, актуальним став емоційний інтелект і пов’язані з ним форми практичного і творчого інтелекту. Проблема формування емоційного інтелекту учнів, батьків, вчителів – одна з найбільш важливих для розвитку системи освіти України. Реалізувати навчальні цілі у школі без безпечного емоційного середовища неможливо. Це означає стан психологічного благополуччя та впевненості учнів, вчителів, батьків, що жодна ситуація не загрожує їх почуттю безпеки і власної гідності. Тому насамперед педагогу потрібно вдосконалюватися у вмінні усвідомлювати й управляти власними емоціями; ставити себе на місце іншого; розуміти і приймати почуття і переживання кожного школяра; надавати і приймати зворотну інформацію, рішуче й культурно протидіяти деструктивній поведінці в групі. Розвиток емоційного інтелекту – запорука успішного навчання. Цілісне сприйняття навчального матеріалу відбувається тоді, коли учень не лише аналізує події, а й ставиться до них емоційно. Емоційно значимі для дитини ситуації спонукають її до самовираження. Емоції створюють „платформу“, на якій формуються нові знання. Емоційно забарвлені знання мотивують учня до подальшого пізнання, вивчення, дослідження. Освіта, яка задіює емоційну сферу людини, сприяє розвитку ціннісного ставлення до знань, до світу, до інших людей. Актуальність проблеми емоційного інтелекту обумовлена недостатньою розробленістю концепції емоційного інтелекту в Україні, розмитістю меж, визначення поняття і відсутністю чіткої структури феномена.

Номер слайду 3

«В останнє десятиліття наука відкрила величезне значення, яке відіграють емоції в нашому житті. Дослідники виявили, що навіть більше ніж IQ, Ваша емоційна освіченість та здібності детермінують Ваш успіх та щастя в будь-яких сферах життя...» Джон Готтман

Номер слайду 4

Емоційний інтелект – EQ – це показник нашої здатності до спілкування, вміння усвідомлювати свої емоції та розуміти почуття інших людей.

Номер слайду 5

Емоційний інтелект – це сукупність чотирьох навичок:1. Точність оцінки і вираження емоцій. Це здатність визначити емоції по фізичному стану і думкам, за зовнішнім виглядом та поведінкою.2. Використання емоцій у розумовій діяльності. Це розуміння того, як можна думати більш ефективно, використовуючи емоції. 3. Розуміння емоцій. Це вміння визначити джерело емоцій, класифікувати емоції, розпізнавати зв'язки між словами і емоціями.4. Управління емоціями. Це вміння використовувати інформацію, яка передається через емоції, викликати емоції, управляти своїми і чужими емоціями.

Номер слайду 6

Люди з низьким рівнем емоційного інтелекту часто відчувають: Самотність. Почуття провини Спустошеність. Депресивність. Неврівноваженість Зобов’язаність. Залежність. Відчуття неуспіху. Незадоволеність. Образу Почуття жертви. Злість

Номер слайду 7

Люди з високим рівнем емоційного інтелекту, як правило, відчувають здоровий емоційний баланс таких почуттів: Мотивація. Дружба. Зосередження уваги. Самоконтроль. Задоволеність собою. Зосередженість. Душевний спокій. Свобода. Зв'язок з оточуючими. Задоволення. Автономність. Вдячність

Номер слайду 8

АСПЕКТИ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУВНУТРІШНЬООСОБИСТІСНИЙсамооцінка;усвідомлення власних почуттів;упевненість в собі;терпимість;відповідальність;самоконтроль;оптимізм;гнучкість;мотивація досягнень. МІЖОСОБИСТІСНИЙемпатія;толерантність;комунікабельність; відкритість;діалогічність;антиципація.

Номер слайду 9

Шляхи формування та розвитку EQ1. Розвиток самосвідомості та вміння керувати емоціями2. Формування здатності усвідомлювати і оцінювати свої емоції та їх інтенсивність, починаючи з базових станів (радість, страх, смуток, злість), сприймати навколишній світ з різних точок зору.3. Навчитися визначати джерело емоції і ступінь інтенсивності емоції.4. Розширення діапазону емоцій.5. Відвідування тренінгів.

Номер слайду 10

Методика виховання емоційного інтелекту учнів, на мою думку, буде ефективною при дотриманні педагогом такихпринципів, а саме:

Номер слайду 11

1. Принцип індивідуального прояву емоційності учнів та орієнтації на їхні потреби, інтереси, цінності, відчуття та почуття. Умовою реалізації є психолого-педагогічне дослідження емоційного інтелекту учнів для встановлення індивідуальної траєкторії виховних впливів.2. Принцип адекватності емоційної реакції педагога віковим особливостям учнів середнього шкільного віку, їхнім індивідуальним якостям і рівню культурного розвитку. Умовами впровадження зазначеного принципу є дотримання психолого-педагогічних особливостей виховання емоційного інтелекту учнів, використання педагогом стилю та стратегій емоційного виховання задля становлення «емоційної референтності».3. Принцип опосередкованих емоційних впливів та емоційної бінарності у процесі виховання емоційної сфери учнів. Умовою його реалізації є автономія вибору учнями емоційного реагування, яка побудована на засадах загальнолюдських цінностей, адекватних реакціях заснованих на самопізнанні та самоконтролі, взаємовпливі на інших через створення емоційного середовища, відсутність конформності емоційного середовища.

Номер слайду 12

4. Принцип емоційного включення учнів у значущу для них діяльність та відносин. Збагачення гностичного досвіду учнів через актуальні для учнів теми (зміст виховання); систематичний взаємний зворотний зв'язок учителя та учнів; вмотивоване та позитивне ставленням учнів до процесу виховання.5. Принцип емоційної самореалізації учня у процесі здійснення емоційної рефлексії та критичного осмислення емоційної інформації. Учнів та учениць потрібно заохочувати застосовувати емоційною рефлексією та критичним мисленням, глибше досліджувати вивчені теми за допомогою формування усвідомленого ставлення до себе та інших людей.

Номер слайду 13

Розвиток емоційного інтелекту через процес виховання не можна розглядати поза процесом усвідомлення дитиною емоційних переживань і її самосвідомості в цілому – мови емоцій. Усвідомлення формується в контексті різних відносин дитини зі світом, що визначають розвиток її емоційної сфери. Загальна вікова динаміка розвитку мови емоцій у дітей характеризується переходом від вербального неструктурованого позначення емоцій (молодший дошкільний вік) до вербального структурованого позначенню через узагальнені поняття (середній шкільний вік). Надалі словник збагачується, розширюється й категоризується.

Номер слайду 14

РОЗВИТОК ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ1. Медитація. Тренуючи свою уважність та фокусуючи увагу на теперішньому моменті тут і тепер, ми стаємо більш емоційно свідомими. 2. Арт-терапія. Особливо корисною є арт-терапія для тих людей, які мають складнощі із словесним вираженням своїх емоцій та почуттів. Наприклад,учні, які пережили травмуючі події. Мовою символів дитина встановлює контакт із власним підсвідомим і може виразити дійсно важливі для неї процеси.

Номер слайду 15

Номер слайду 16

4. Казкотерапія Казкотерапія становить собою також систему виховання, яка дозволяє тонко і не дидактично формувати уявлення про базові життєві цінності.

Номер слайду 17

5. Дихальні практики. Дихання є природним процесом в житті людини. Прожити без нього не можливо. Воно пов’язує духовний і фізичний стани. Саме дихання дозволяє зрозуміти нашу психіку. Недаремно, одна з перших рекомендацій в психотерапії стосується дихання. «Спостерігайте за Вашим диханням», «Дихайте». Рівномірне дихання змінює якість життя.

Номер слайду 18

6. Ведення щоденника. Кожен день записуйте що і коли ви відчували, описуйте обстановку і всі можливі ключові моменти. Аналізуйте, чому у кожній ситуації з'являються ті , чи інші емоції. Буквально через місяць вам стане легше розуміти себе та механізм виникнення власних емоцій.

Номер слайду 19

ОСНОВНІ ФОРМИ ВИХОВАННЯ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ Основними складовими методики виховання емоційного інтелекту є базові принципи, підходи (особистісноорієнтований, рефлексивно-діяльнісний, конгруентно-емпатичний), стиль та стратегії емоційного виховання, форми виховання (урок-тренінг,інтеграція, години спілкування), методи навчання й виховання (тренінг, гра, рефлеклексивно-експіцидний, вправи на осмислення, моделювання ситуацій, програвання ролей, демонстрація, проектування, дискусійні методи). Важливою складовою методології виховання емоційного інтелекту учнів є формування емоційної гранулярності (словника емоцій), використання емоційних стимулів у вихованні учнівства.

Номер слайду 20

ВИСНОВКИЕмоційна грамотність дає здобувачам освіти можливість краще розбиратися в емоційному функціонуванні людей,досягати успіху в спілкуванні з вчителями і однолітками,вирішувати виниклі конфлікти,розуміти себе,свої бажання і потреби,причини власних вчинків, а також ставити перед собою цілі і досягати їх. Все це сприятливо впливає на на поведінку в школі і поза школою, а також на ефективне засвоєння знань. Розвиток емоційного інтелекту в рази підвищує ефективність дитини в різних соціальних сферах і здатність відчувати себе щасливою. Діти з високим рівнем емоційного інтелекту добре розуміють свої емоції і почуття інших людей,можуть ефективно керувати своєю емоційною сферою і тому в суспільстві їхня поведінка більш адаптивна і вони легше досягають своїх цілей у взаємодії з оточуючими. Розвиваючи емоційний інтелект можна знайти баланс між розумом і почуттями та наблизитись до відчуття гармонії у житті.

pptx
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
5 лютого
Переглядів
930
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку