Година спілкування з елементами тренінгу
«Кібербулінг: як проблему перетворити в рішення?»
Мета: ознайомити учнів з поняттям "кібербулінгу"; привернути увагу учнів до питання насилля засобами інтернет мережі, до пошуку та виходу із небезпечних ситуацій; сприяти розвитку відповідальності за свої вчинки; а також виховувати повагу один до одного; мотивувати їх поширювати цю інформацію у своєму середовищі.
Обладнання: Клубок, презентація, відеофільми, ватмани, маркери
Вступна частина. Емоційно-психологічний настрій
Вітаю всіх присутніх.
Пропоную невеличку вправу. Підведіться ті, хто вважає, що це стосується їх: готові?
Привітайте один одного оплесками.
А зараз, увага на екран.
1 слайд «Історії дітей» (1 хв)
-На вашу думку, яка тема сьогоднішньої нашої зустрічі?
2 слайд «Кібербулінг: як проблему перетворити в рішення?»
Вправа «Клубок»
Запропонуйте учням по черзі назвати своє ім’я, улюблену соціальну мережу і для чого вони її найчастіше використовують. (Починає вчитель)
Отже, ви є активними користувачами соціальних мереж та інтернету загалом.
Пед-орг
Напевно вам неодноразово доводилося чути про таке ганебне явище як «Кібербулінг».
-Що саме ви про це знаєте?
Це і не дивно, адже питання шкільного цькування, останнім часом, дуже активно обговорюється в засобах масової інформації, соціальних мережах .
Сьогодні ми розглянемо особливий тип булінгу, адже його випадки все частіше зустрічаються серед дітей та молоді –а це і є КІБЕРБУЛІНГ.
Ми говоритимемо з вами про особливості кібербулінгу, його прояви, способи захисту від цієї загрози, що чатує на дітей в інтернеті, а також розглянемо, як цю проблему можливо перетворити в рішення.
Увага на екран!
3 слайд «Що таке булінг та які його види?»
Перш за все давайте пригадаємо, що таке булінг?...(Відповіді дітей)
4 слайд «Визначення булінгу»
Це діяння, дії або бездіянність учасників процесу які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві. В тому числі і з застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітної особи. Внаслідок чого була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.
Ми пригадали законодавчо закріплене поняття булінгу. Проте сама проблема дитячого чи підліткового цькування існувала завжди.
-Можливо, ви знаєте звідки вона виникла?........
Нажаль, статистика вказує про те, що Україна знаходиться в топ-10 країн Європи за поширеністю булінгу серед дітей. Пригадаємо з вами типові ознаки булінгу
5 слайд «Типові ознаки булінгу»
Систематичність (тобто повторюваність діяння.)
Наявність сторін ( кривдник-булер, потерпілий – жертва, спостерігачі. )
Розглянемо найпоширеніші види булінгу:
6 слайд «Види булінгу»
Вербальний (словесний булінг-знущання, залякування за допомогою образливих слів
Фізичний (поштовхи, бійки)
Психологічний ( поширення образливих чуток, шантаж)
Економічний (крадіжки, пошкодження особистих речей)
Сексуальний (принизливі жести, зйомки у переодягальнях)
Кібербулінг (дії з метою дошкулити, принизити людину чи нашкодити їй з використанням інформаційно-комунікаційних засобів).
Через соціальні мережі та спільноти поширення будь-якої інформації відбувається блискавично. Один клік і принизливі фото, відео, пародійні зображення, чутки сягають величезної кількості адресатів…
Увага на екран!
Відео «Сексуальне насильство над дітьми» (10 хв)
-Які емоції у вас виникли під час перегляду?
-Що сталося? (через онлайн-гру, онлайн-знайомства стали жертвами кібербулерів)
-Чи стикалися ви або, можливо, ваші знайомі із ситуацією знущань в інтернеті?
-Що може стати причиною цих знущань?
-Яку інформацію про себе чи своїх рідних, ви, вважаєте конфеденційною?
-Чи слід звертатися по допомогу у разі булінгу? Чому?
І це дійсно так. Погрози життю або здоров’ю дитині чи близьких уже може бути підставою для звернення. І якщо просте ігнорування не допомагає, а блокування призводить до погроз з інших профілів – це теж є сигналом діяти. Адже, кіберагресори можуть цілодобово залякувати своїх жертв, створюючи в них ілюзію повного контролю їхнього життя і поведінки. В результаті психіка дитини будь-якого віку може призвести до непередбачуваних наслідків.
-Яких саме? (Відповіді дітей)
Кібербулери замість «підніжок» - пишуть агресивні смс.
Замість «стусанів» - погрозливі повідомлення у соціальній мережі.
Замість «насмішок» - розповсюджують конфеденційні дані про однолітків та створюють фальшиві профілі.
Звернемо увагу на екран!
7 слайд «Особливості та характерні риси притаманні кібербулінгу»
Давайте обговоримо це питання разом!
-анонімність- у кіберпросторі переслідувач часто анонімний. Жертва не розуміє чи це 1 особа чи їх декілька, чи це друг, чи знайомий, чи взагалі стороння особа. Така невизначеність посилює тривогу і виникає відчуття повної беззахисності.
-безперервність – в свою чергу анонімність посилює безперервністю протиправних дій булера. Адже цькування не обмежується територією школи. Таким чином знущання можуть продовжуватися і вдень і вночі.
-незліченні і невидимі свідки - зазвичай не всі учасники приєднуються до кривдника або жертви. Як правило присутня низка мовчазних свідків. Невтручання яких служить підтримкою переслідувача і підсилює переживання жертви.
Чи існують можливі шляхи вирішення цієї проблеми? Відповідь на це питання ви дасте переглянувши реальну історію 14-річної дівчинки у вигляді мультфільму. Увага на екран.
Відео «Кібербулінг. Як я перестала бути жертвою» (2хв 49с)
-Так, які ж існують шляхи вирішення проблеми?
8 слайд «Алгоритм дій»
9 слайд. Робота в групах (5 хв)
Представлення робіт
Чи існує відповідальність за вчинення булінгу? Яка саме?
10 слайд «Адміністративна відповідальність за вчинення булінгу»
Пропоную вам на закріплення вправу під назвою «Міф чи факт». Правила дуже прості: я вам – твердження, а ви мені визначення це – міф чи факт?
Вправа «Міф» чи «Факт» (5хв)
1. У булінгу та кібербулінгу немає нічого серйозного. Це просто дражнилки. міф
2. Якщо над кимось знущаються, він сам винен у цьому. міф
3. Дехто з тих, над ким знущалися, може почати ображати інших. факт
4. Коли ти бачиш, що з когось знущаються, найкраще вдати, ніби нічого не помічаєш. міф
5. Не варто використовувати назви міст, імена, номери телефонів та дату народження як надійні паролі. факт
6. Якщо ви збираєтеся поширити інформацію, фотографії своїх знайомих, не треба запитувати їхнього дозволу. міф
7. Усе, що ви публікуєте онлайн, може бути розповсюджене набагато ширше. факт
Підсумуйте: «Треба пам’ятати, що ні з кого не можна знущатися — ні в реальному, ні у віртуальному світі тому що….».
ВІДПОВІДІ 1. Міф. Жертви булінгу переживають важкі емоції — почуття приниження та сором, страх, розпач і злість. Інколи така ситуація може заподіяти людині непоправну шкоду.
2. Міф. Ні з кого не можна знущатися! Кривдник несе повну відповідальність за свої дії.
3. Факт. На жаль, деякі люди, які зазнали принижень, згодом так само зганяють свою злість на інших.
4. Міф. Не існує поняття «невинний спостерігач». Якщо ти бачиш, що над кимось знущаються, і нічого нікому про це не кажеш, то не розв’язуєш проблему, а певною мірою стаєш співучасником булінгу. Ви можете: 1) виступити проти булера (дати йому зрозуміти, що такі його дії оцінюєте негативно); 2) підтримати жертву (особисто чи в публічному віртуальному просторі висловити думку про те, що кібербулінг — це погано; цим ви надаєте емоційну підтримку, що дуже потрібно жертві); 3) повідомити близьким дорослим та адміністрації сайту про факт некоректної поведінки в інтернеті.
5. Факт. Існують спеціальні програми-відмички, які послідовно перебирають усі слова у словнику та цифри, і в такий спосіб можуть розкрити простий пароль.
6. Міф. Обов’язково спершу спитайте у них дозволу. Можливо, комусь буде неприємно, що ви поширили інформацію про нього.
7. Факт. Майже кожен користувач може роздрукувати фотографії, відео та інші ваші приватні дані. Не забувайте про налаштування конфіденційності: обмежте читацьку аудиторію своїми друзями. Майте на увазі, що вони можуть переслати вашу інформацію іншим користувачам.
Висновок. Інтернет – цікавий та корисний засіб для навчання, відпочинку або спілкування з друзями. Водночас світова комп’ютерна мережа містить багато небезпек для фізичного та психічного здоров’я користувачів.
На завершення хочеться наголосити на тому, щоб ви були більш обачнішими та обережними користуючись мережею.
Я вдячна вам за сьогоднішню співпрацю, сподіваюся, що зерна які ви отримали, використаєте раціонально і вони дадуть свої позитивні паростки. Бажаю вам не бути ні в ролі булера, ні в ролі того кого булять.