Година спілкування з елементами тренінгу
Зупинимо булінг разом!
МЕТА: ознайомити з поняттям булінгу, його видами та проявами, розвивати навички конструктивного вирішення конфліктних ситуацій, толерантного спілкування. Формувати нетерпимість до проявів агресії, розвивати співчутливе ставлення до жертв насилля, навички надання і отримання допомоги.
Очікувані результати
Наприкінці заняття учні:
пояснюють, що таке булінг;
розпізнають булінг і дружні піддражнювання;
розробляють стратегії подолання булінгу;
демонструють емпатію до жертв насилля, уміння припиняти булінг та звертатися по допомогу;
називають джерела допомоги жертвам булінгу.
Обладнання і матеріали
Класна дошка і кольорова крейда, фломастери, стікери.
Комп’ютер, телевізор
Що підготувати заздалегідь
Роздрукувати роздавальні матеріали для учнів.
Приготувати стікери – долоньки
Закріпити плакат – чоловічка, на якого кріпитимуть стікери – долоньки зі способами боротьби з булінгом.
Закріпити плакат для правил роботи
Придбати канцелярські скріпки (на кожного учня)
Перевірити відео до теми.
Хід заняття
Доброго дня, шановні учасники тренінгу. Сьогодні ми з вами тут для того, щоб обговорити важливу тему - тему насильства та жорстокості серед учнів.
Кожному з нас, хоча б раз у житті доводилося зіткнутися з насильством. Воно могло застосовуватися проти вас самих, ви могли бути свідком, або самі ставали тими, хто ображає. Ми поговоримо про насильство та жорстокість, які направлена на одну дитину. Це явище називають булінгом. Сьогодні ми спробуємо зрозуміти почуття жертви булінгу, та поведінку агресора. І найголовніше, разом знайдемо шляхи допомоги постраждалій дитині та спробуємо убезпечити себе, щоб не зіграти одну з ролей у булінгу.
Сподіваюся, вам буде цікаво та пізнавально і ви з користю проведете час.
Пропоную познайомитися в такий спосіб. Кожен по черзі називає своє ім'я та одну позитивну рису характеру, яка вас найкраще презентує. Риса має бути названа на будь-яку букву з вашого імені.
Для того, щоб наша робота була ефективною пропоную прийняти наступні правила, яких ми будемо дотримуватися впродовж нашого заняття.
ПРАВИЛА РОБОТИ:
1. Говорити від свого імені
2. Правило "Піднятої руки"
3. Один говорить - усі слухають
4. Бути доброзичливими і активними
5. Обговорювати дію, а не особу.
6. Конфіденційність.
Запитання до учнів:
1. Чи згодні ви з правилами?
2. Чи маєте ще якісь пропозиції?
(Інструкція:Кожен з учасників тренінгу отримує канцелярську скріпку, під час розповіді з неї роблять певні фігурки)
1. Жила-була дівчинка-скріпочка. Вона була дуже життєрадісна, весела, товариська дівчинка. (Просто скріпка)
2. Одного разу однокласники дали їй образливе прізвисько. І у неї виникло запитання «Чому?». (Знак питання)
3. Іншого разу вона знайшла свій портфель на коридорі і дуже засмутилася. (Нижня посмішка)
4. Після закінчення уроків скріпочка вийшла погуляти на подвір’я, де інші дівчата почали чіплятися до неї, ображати та дали її стусана (Знак оклику). І скріпочка подумала, що їй робити? Хто її захистить? (Знак питання)
5. Але, все рівно, вона часто згадує той момент, коли її ніхто не ображав і хоче, щоб все була як раніше (Зробіть смайлик)
Обговорення
Ми можемо повернути Скріпку в попередній стан?
Чому ні? Як вплинули прояви насильства на стан Скріпки?
Як почуваються ті, кого обзивають і цькують однолітки? (Ображеними, пригніченими, вони можуть вважати себе винними, часто плачуть.)
Як це позначається на їхньому навчанні? (Не хочуть ходити до школи, втрачають інтерес до навчання, пропускають заняття.)
Що вони думають про тих, хто їх ображає? (Вважають їх жорстокими і безсердечними.)
Чому деякі люди ображають інших? (Хочуть ствердитися за рахунок іншого; можливо, їх самих раніше ображали, і вони думають, що це нормально, вони
роблять це за компанію з друзями.)
Висновок: Булінгу може зазнати будь-яка дитина у школі, але жодна не заслуговує на таке ставлення.
У цій грі існує складна система стосунків між трьома персонажами: каменем, ножицями і папером. Ножиці ріжуть папір, папір може накрити камінь, а камінь — зламати ножиці.
http://autta.org.ua/ua/materials/material/V-deo--Kam-n--nozhits---pap-r-/
Як почувався Папірець, коли вперше прийшов до школи? Що він відчув, коли зустрів папірців? (Зрадів.)
Як його зустріли папірці? (Почали ображати, штовхати.)
Хто доміг Папірцеві? Як він це зробив? (Папірцеві допомогли одні із Ножиць, відігнавши кривдників і подавши йому руку.)
Що побачили Папірець і Ножиці, коли йшли зі школи? (Як двоє камінців ображають маленького Камінчика.)
Що зробили Ножиці? (Сховалися за стовпом, бо боялися камінців.)
Хто допоміг Камінчикові захиститися від кривдників? (Папірець прогнав кривдників і подав Камінцю рюкзак.)
Що Камінчик зробив для Ножиць?(Усміхнувся Ножицям і подарував квітку.)
Який висновок можна зробити з цієї історії? (Сильніший завжди має захищати слабших.)
За даними різних досліджень, майже кожен третій учень в Україні так чи інакше зазнавав булінгу в школі, потерпав від принижень і насмішок. Жертви булінгу переживають важкі емоції — почуття приниження та сором, страх, розпач і злість. Такі учні іноді просто бояться ходити до школи. Допомогти жертві булінгу інколи досить просто. Перше, що ти можеш зробити, — не підтримувати тих, хто знущається.
Твоє ставлення має бути таким, щоб ініціатори булінгу відчули, що ти не погоджуєшся з тим, що відбувається. Якщо бачиш, що з когось насміхаються, допоможи йому вийти з цієї ситуації, покажи свою підтримку, скажи, що він чи вона не заслуговує на таке ставлення. Люди, яких ображають, часто почуваються самотніми — допоможи їм відчути, що вони не одні.
Які ви можете запропонувати способи боротьби з булінгом? (Вітатися з жертвою булінгу, звернутися достарших по допомогу, не поширювати пліток, не підтримувати тих, хто ображає інших).
Було б набагато ліпше, якби люди замість булінгу робили щось добре один для одного. І я зараз пропоную усім нам стати у коло, узяти один одного за руки, посміхнутися тому, хто стоїть праворуч, підморгнути тому, хто стоїть ліворуч.
Будьте дружними, толерантними, допомагайте і підтримуйте один одного.