Земля – наш спільний дім
Підготувала: Кобилінська Тетяна Вікторівна
2020
Мета: виховувати бережне ставлення до багатств Землі, усвідомлення того, що Земля – наш спільний дім; прагнути виконувати роботу з екологічного виховання цікаво; стимулювати потребу школярів в самореалізації, самовираженні, у творчій особистісної й суспільно значущій діяльності; виховувати гуманне ставлення до людей і природи.
Девіз уроку – “Збережемо красу Землі для нащадків”.
Вихователь: З давніх-давен природа була основою життя людини. У ній знаходила людина все для задоволення своїх потреб: їжу, одяг, житло. Людина була дуже спостережлива, багато чого навчилась у рослин і тварин, сама стала вдосконалювати свій світ. Вона навчилась добувати вогонь, приручала тварин, навчилась захищатися від хижих звірів і полювати , будувати житло, знаходити і готувати собі їжу.
І чим краще людина пізнавала світ, тим більше будувала будинків, доріг, змінюючи у такий спосіб природне середовище. І нині людина живе у гарних будинках , що захищають її від холоду і дощу, а під рукою в неї світло, вода, тепло. А ще людину оточують розумні речі – це радіо, телефон, телевізор, магнітофон, мікрохвильова піч, пральна машина, газова плита, комп’ютер. І все це навколишнє середовище, серед якого ми живемо. Це наше довкілля.
На порозі XXI ст. екологічна криза все більше нівечить природу нашої країни: загинули сотні малих річок, занепадають Чорне та Азовське моря, перетворюються на стічні брудні “відстійники” дніпровські та інші водосховища, ставки, озера. Задихаються від промислових і транспортних забруднень міста, знищуються ліси. Екологічне лихо спричинила в Україні Чорнобильська АЕС. Смертність населення почала переважати народжуваність. Таке становище змусило уряд України в 1992 році визнати всю територію держави зоною екологічного лиха.
Тому всі питання та завдання нашого заняття будуть найактуальніші – економічні. І назва нашого заняття “Земля – наш спільний дім”.
Діти готувалися до заняття заздалегідь. Кожен одержав завдання. Сьогодні ми підведемо підсумок виконаної роботи і:
Вихователь: діти, вам потрібно з 4 запропонованих варіантів вибрати один для епіграфа заняття:
Вихователь: Нашу планету часто порівнюють з величезним космічним кораблем, який летить просторами всесвіту. А людство – екіпажем корабля. І сьогодні лунає «Тривога на космічному кораблі! Майбутнє Землі в небезпеці». Людство стоїть на порозі економічної (сл…роб.) катастрофи – парникового ефекту, зменшення озонового шару, проблеми чистої води, кислотних дощів. Причиною 70% ракових захворювань є порушення взаємодії організму і навколишнього середовища. Важко поранена, плаче хвора Земля. Усе навкруги кличе на порятунок. І спливають у пам’яті слова великого Кобзаря «Схаменіться, будьте люди, бо лихо вам буде».
Саме тому сьогодні ми поговоримо про наболіле з цифрами та фактами, результатами власних спостережень, з тим, щоб сприяти екологічній освіченості, пробудити у кожного екологічну свідомість, совість.
Ми знаємо, якого горя зазнала багатостраждальна Україна. Криваве нашестя Батия, чорні банкети чуми, страшні примари голоду, ліси шибениць гітлерівських карателів, пекучий біль Чорнобиля.
Та нова біда за масштабами спустошень і трагічності може перевершити всі попередні. Бо ж вперше перед загрозою знищення весь народ. Уже в цьому столітті наша Земля може перетворитися на безлюдну пустелю, якщо суспільство не змінить свого ставлення до природи.
Подивіться на економічну карту України, ви бачите частини територій, які зафарбовані різними кольорами:
Коричневий – радіація забруднення;
Голубий – забруднення підземних вод;
Жовтий – забрудненні території;
Світло-коричневий – дуже забруднена територія.
Ще темніший – надзвичайно забруднена територія;
Салатовий – умовно чисті території.
На підтвердження екологічного становища відкритий мікрофон «Голос правди».
Наша планета оточена повітряним шаром, який називається атмосферою. Усе в ньому живе і дихає повітрям: люди, звірі, птахи, рослини. Перший космонавт Юрій Гагарін порівнював нашу планету з коштовним діамантом, який прекрасний з висоти космічної орбіти. Цьому діаманту загрожує небезпека.
Викиди диму з труб фабрик і заводів, вихлопні гази автомобілів, спалювання опалого листя призводить до забруднення повітря. Внаслідок забруднення атмосфери люди все частіше хворіють на хронічні бронхіти, алергії, злоякісні захворювання. Викиди хімічних, цементних заводів, доменних печей, транспорту викликає подразнення очей, горла, загострення легеневих захворювань. За один рейс Київ – Нью-Йорк супер реактивний лайнер спалює 35 тонн кисню, автомобіль викидає за рік у повітря 10 кг гумового пилу. Промисловість України щомісяця на 1 кв. км викидає 17 тонн сажі. А Чорнобиль! Радіація (сл.. роб.) загрожує майбутньому планети. Біда причаїлась скрізь: у ґрунті, у воді, у повітрі, у їжі. Нині в Україні склалась важка ситуація. Смертність перевищує народжуваність, збільшується кількість психічних, онкологічних захворювань. Настав час бити на сполох – рятувати своє майбутнє, майбутнє нації.
На Землі багато води, але більша частина – солоні моря та океани. На 100 л солоної води припадає 2 л прісної. Україна – один з найменших забезпечених водою регіонів Європи. Щоб одержати тонну пшениці, рису, бавовни потрібно відповідно 2000, 8000, 10 000 м куб. води. Якщо тіло людини поділити на три рівні частини, дві з них – це вода. Вона життєво необхідна для роботи організму людини. Без достатньої кількості води їжа людини не перетравлюється в організмі, мозок не в змозі чітко працювати, у людини починається запаморочення, вона втрачає свідомість. Впродовж доби людина повинна випивати 5-6 склянок води, щоб бути здоровою. А вода постійно забруднюється, її не економлять. Деякі країни не мають запасів питної води. Гонконг одержує воду трубопроводом з Китаю, Алжир транспортує її з Європи. вода – найдорожча сировина. А люди забруднюють водойми промисловими і побутовими стоками. Бережімо водні ресурси!
Без ґрунту не можуть жити рослини,а його верхній родючий шар,який готує все живе на Землі,сам зростає дуже повільно. Для утворення на полі шару чорнозему 18-20 см потрібно кілька тисяч років. А при невмілому чи недбайливому господарюванні ґрунт може загинути швидко. Причини руйнування ґрунтів: сильні вітри, вирубування дерев,забруднення ґрунту шкідливими речовинами. Великого лиха їм завдають аварій на ЧАЕС стала45км зона навколо станції. Загинуло більше50 тис. осіб.
Ліс – легені планети. Він пом’якшує клімат,поліпшує водний режим ґрунтів захищає поля від вітрів, безкорисливо ділиться з людиною своїм багатством:грибами ,ягодами,горіхами,лікарськими рослинами. Вчені підрахували,що на потреби однієї людини протягом її життя витрачається 400 дерев із середнім обхватом стовбура. Цінуйте ліс!
У містах дерева рятують людей від дощу,сажі. Липа найкраще уживається з асфальтом – в такій лунці вона житиме понад 60 років,а в природних умовах може рости 400 років. Якщо ви відпочиваєте в лісі – не порушуйте рівновагу: не ламайте оберемки калини, не рвіть конвалій. Пам’ятай! Ліс – це гігантський фільтр який очищає повітря від пилу,сажі,шкідливих газів,виділяє 430 млрд. тонн кисню.
Вихователь: діти дібрали цікаву інформацію в цифрах і фактах та оформили в екологічне інформаційне гроно.
2,5 рази більше добової норми, необхідної для дихання людини
Вихователь: екологічну ситуацію в нашій місцевості засвідчують частівки.
Частівки
В Половецьків ми живем,
Край світ любим дуже,
Та у нас екопроблем
Не злічити, друже!
В нас дорога гарна є
Та проблем нам додає:
Возять вантаж і бензин,
А ми дихаєм оцим.
То не буря і не смерч –
Вітер зі сходу іде:
Костомельний так працює,
А димок все на нас дує.
І ще диво, от так диво –
Лісосмуги в нас красиві.
Та тепер поглянь – умреш:
Ти куди сміття несеш?
Був ще парк, тепер смітник,
І народ до цього звик.
Всюди кидають сміття.
Отаке тепер життя.
Ми частівки заспівали,
Любі наші друзі.
Ось ми дихаємо, їмо,
Як ми досі живемо?
Вихователь: уявіть, що ви на один день стали міністром охорони навколишнього середовища, директором промислового підприємства, сільським головою. Що можна зробити, щоб поліпшити екологічне середовище?
Екологічна задача
Щоб ви зробили, аби наше повітря стало чистішим, а люди менше хворіли від брудного повітря?
Можливі відповіді учнів: створення безвідходних технологій, використання пилозатримувачів, фільтрів, побудова очисних споруд, насадження парків, лісосмуг, боротьба з браконьєрами.
1.Якщо ви не смітите на вулицях – сплесніть у долоні.
2.Якщо ви спалюєте листя у дворі, дим якого забруднює повітря – почухайте носа.
3.Якщо ви не розбиваєте скляні пляшки, не кидаєте їх у траву, в річку – погладьте себе по голові.
4.Якщо ти підібрав приблудне кошеня, собачку, або допоміг хворій або пораненій тварині – простягни руку.
5.Якщо ти переконаний, що кожній людині потрібно піклуватися про природу – візьми за руку свого сусіда.
Вихователь: наша держава дбає про охорону природи, в ст…66 Конституції України говориться: (на слайді слова – читає учень)
Кожен зобов’язаний не заподіювати шкоди природі, культурній спадщині, відшкодувати завданні ним збитки.
Учень: ми дібрали матеріал і створили мультимедійну презентацію «Червона книга – документ - звинувачення»
Коментарі до слайдів
Починаючи з 1600 р. на нашій планеті вимерло близько 150 видів тварин. Наприкінці XX ст.. люди забили на сполох, бо зрозуміли, що природу треба охороняти.
В 1948 р. була створена Міжнародна Червона книга.
Червона книга – це документ, куди записують зникаючі види тварин і рослин. Книга складається з чорних, червоних, жовтих і зелених сторінок. На чорних сторінках записані ті тварини і рослини, які зникли з лиця Землі: європейський тур, кінь тарпан, птах стерв’ятник. На червоних сторінках – тварини і рослини, які перебувають на межі зникнення – ропуха, кіт лісовий, вусач альпійський. На жовтих сторінках – тварини, які живуть на обмеженій території, тобто в заповідниках. На зелених – тварини і рослини, яких вдалося врятувати.
Серед всіх заповідників особливе місце займає Асканія - Нова. Це надзвичайний заповідник. Сюди звезені тварини з багатьох куточків світу. Вони вільно бродять степом або перебувають у великих загонах. Тут прижились страус, буйвол, зебри, антилопи, кінь Прживальського, зубр, бізон, лань, олень, лебеді, фазан, фламінго.
Найбільший заповідник розташований в Криму, поблизу Ялти. Його площа 240 га. Створено мис Мартьян у 1973 р. Канський заповідник розташований найближче – у Черкаській області. Його площа 1 га.
Робота над картою «Заповідники України» з книги.
Вихователь: назвіть заповідники, які ви знайшли на карті.
Вихователь: сумне екологічне становище і в нашому селі.
«Лікуймо планету разом».
Звернення до мешканців планети про бережне ставлення до природи.
Наша планета захворіла і сталося це з вини людей. І тепер «хвороба» загрожує самій людині. В Канаді, Америці, в нашій країні є люди, які створюють організації захисту довкілля.
SOS – міжнародний радіосигнал. Все частіше звучить він у природі.
Отже, якщо ми хочемо вилікувати природу планети, треба знати правду про її хвороби. Якою страшною ця правда не була, Людина повинна бути лікарем Землі і вірним сином, який збагачує свій дім.
Вихователь: якщо ми хочемо вилікувати природу, треба бережно до неї ставитись.(слайди малюнки до кожного правила)
Парад знаків заборони – правила поведінки в природі.
6.Екологічна музична пауза «Квіти навкруг».
Квіти навкруг, зелень навкруг.
І кругом чисте повітря.
Джерельна вода в річку стіка,
Краса неймовірна яка.
Хай завжди будуть квіти,
Хай завжди лісосмуги,
Кругом чисте повітря,
Кришталева вода.
Хай завжди будуть звірі,
Хай завжди будуть птахи,
Хай завжди будуть риби,
Хай завжди, хай завжди!
Увага! Прийшло електронне повідомлення.
7.Лист від природи людині.
Людино, розумна істото,
Ти можеш усе на Землі.
Відсунути можеш потоки
Й будуєш нові кораблі.
Та знову і знову, людино,
До тебе звертаємось ми.
Ми гинемо, гинемо, гинем!
Будь ласка, ти нас збережи.
Хай будуть в нас цілі дерева,
Рослини, тварини, птахи.
Людино, людино, людино!
Ми просимо нас збережи!
8.Підсумок.
Вихователь: ви бачите, діти, який чудовий і загадковий світ, яка чудова планета земля.
І для того, щоб всі на ній жили, треба людині про це потурбуватись, берегти довкілля. Тому завдання кожного з нас – берегти нашу Землю, і особливо ту територію, на якій він живе сьогодні, де будуть жити його діти завтра.
9.Мозкова атака «Наш вклад в охорону природи».
Вихователь: А що ж робите ви, щоб довкілля було чистим, чарівним, щоб жили в ньому тварини і люди?
(до виступу кожного учня - слайд)
Учень: Ми теж себе суворо запитали:
Якщо цікаво, просимо завітати
До міні галереї, що створив 8 клас.
Мала картинна галерея «Будь природі другом».
(кожен учень прикріплює на дошку власний малюнок, читає на пам'ять рядки з віршу, які відповідають намальованому)
Хто природу попсував?
Хто дістався до галявки
І залишив різні банки,
Шмаття, пляшки, папірці?
Хто ножа тримав в руці?
Не губіть нас, любі дітки,
Оберемками не рвіть і до дому не несіть.
Ще не раз ми тут зростемо,
Людям радість принесемо.
Найменша у вашій сім’ї
Стоїть на узліссі ялинка моя –
Не зрубайте її.
Куточки життєдайної природи.
Вона дає нам силу безкоштовно,
Не вимагаючи за це винагороди.
Краще його підгодуй, зберігай.
Оберігаймо всяку пташину
Тільки добра їм потрібно бажати
І намагайтеся не ображати.
Наші славні співаки.
Вже для вас готові хати,
Змайстрували їх юнаки.
Музику веде гнучку.
Здобич він собі шукає –
На обід комах збирає.
Травам і квітам ніжно всміхніться.
Несіть їм радість у кожній долоньці,
Разом з промінням веселого сонця.
Бережи мурашники, бережи мурахів,
Бережи дерева, квіти, трави, води,
Зробили добру справу для свого народу.
Вихователь: Дорогі діти! Звертаюсь до вас з проханням:
Бережімо ріки,
Бережімо води,
Як матусю рідну
Бережім природу.
Творіть добро, бережіть землю, і вона відповість вам любов’ю і щедрістю. То й будуть на нашій землі мир і злагода.
Підсумок: