ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Тема проекту «Голодомор 1932-1933 років в УСРР».
Актуальність проекту. Актуальність проекту визначається тим, що через вивчення теми з курсу «Історія України» вчитель ставить за мету поєднати наскрізні змістовні лінії через теми предметів природничо-математичного циклу шляхом міжпредметної інтеграції з метою розвитку метапредметних і надпредметних компетентностей в учениць та учнів. Саме міжпредметна інтеграція елементів природничо-математичного циклу і є складовою Стем-освіти через проектну діяльність команд.
Мета проекту: знайти і дослідити з різних джерел інформації політичні, економічні та соціальні процеси в УСРР протягом 1932-1933 рр., які стали складовими радянської політики Голодомору; розвивати в учнів та учениць вміння та навички працювати в команді у мережі Інтернет з різними джерелами інформації, естетично оформлювати матеріали проекту, публічного захисту.
Очікувані результати: після роботи над даним проектом дівчата та хлопці вдосконалять власні теоретичні знання та практичні вміння і навички роботи з інформаційними матеріалами, мережею Інтернет, комп’ютерними програмами, електронною поштою, гугл-диском; вдосконалять уміння та навички пошуку і дослідження інформаційних матеріалів, створення інформаційного матеріалу у формі творчого продукту; розвиток комунікативної (мовленнєвої) компетенції під час захисту певного блоку Стем-проекту.
Обладнання для здійснення проекту: планшети, смартфони, комп’ютери, ноутбуки, інтерактивна дошка, проектор.
Методи дослідження: пошуковий та дослідницький.
Проект є:
за характером домінантної діяльності – пошуково-дослідницький;
за предметно-змістовою галуззю – міжпредметний, інтегрований;
за характером контактів – серед учениці та учні класу;
за кількістю учасників – груповий;
за тривалістю – вчитель історії та вчитель інформатики проводять заняття протягом двох уроків (90 хв.: 1-ий урок – практичне виконання завдань, а 2-ий урок – захист проектів) у класі інформатики;
вікова категорія учасників проекту – учні та учениці 10-го класу.
СТЕМ-ПРОЕКТ
І. Організаційний етап
Привітання вчителя з ученицями та учнями. Перевірка готовності дівчат та хлопців до уроку. Хлопці та дівчата об’єднуються в сім груп із врахуванням здібностей дівчат та хлопців для дослідження запропонованих питань. Групи учнів та учениць проходять інструктаж щодо роботи над проектом.
ІІ. Пошуковий етап
Слово вчителя. Сьогодні ми з вами будемо працювати протягом 90 хв. над інтегрованим міжпредметним пошуково-дослідницьким проектом «Голодомор 1932-1933 років в УСРР», шляхом вивчення, дослідження та аналізу різних питань з метою аби наприкінці нашого заняття дати відповідь на таке проблемне завдання: «Голодомор 1932-1933 років – це: геноцид населення УСРР; етноцид населення УСРР; Голокост з радянським обличчям проти населення УСРР»?
ІІІ. Аналітичний етап
Групи здійснюють аналіз вхідної інформації з поставленої проблеми.
Визначають способи досягнення цілі проекту.
Розробляють алгоритм і покроково планують роботу над проектом.
Надання вчителем консультацій групам дівчат та хлопців.
ІV. Практичний етап:
Виконання запланованих кроків.
Створення кінцевого продукту проекту в електронній формі.
Надання вчителем консультацій групам хлопців та дівчат.
Перша група учениць та учнів:
1) Знайдіть в мережі Інтернет приклади візуальних історичних джерел з теми «Голодомор 1932-1933 років в УСРР» та створіть електронну презентацію матеріалів? (історія України та інформатика)
2) Дослідіть штучні та природні причини Голодомору 1932-1933 рр. в УСРР та створіть відеоматеріал з даного питання? (історія України та інформатика)
3) Дослідіть природно-кліматичні умови 1931, 1932 і 1933 рр. в УСРР і створіть аудіоматеріал з даного питання? (історія України та інформатика)
4) Дослідіть передумови Голодомору 1932-1933 років в УСРР та створіть текстову схему з даного питання в текстовому документі Microsoft Word? (історія України та інформатика)
Друга група учениць та учнів:
1) Знайдіть в мережі Інтернет історико-географічну карту сучасної України; дослідіть та назвіть області УСРР (в межах адміністративно-територіального поділу УСРР 1932-1933 рр. та в межах адміністративно-територіального поділу незалежної України), які постраждали в 1932-1933 рр. від голоду»? (історія України та інформатика)
2) Позначте на контурній карті територію УСРР, яка була охоплена голодом 1932-1933 років? Заповнену контурну карту сфотографуйте (можна відсканувати) та надішліть електронною поштою на вказану адресу. (історія України та інформатика)
3) Дослідіть механізм здійснення Голодомору 1932-1933 років: організатори, виконавці та співучасники» та складіть інтелект-карту в текстовому документі Microsoft Word з теми «Механізм здійснення Голодомору 1932-1933 років: організатори, виконавці та співучасники»? (історія України та інформатика)
4) Вивчіть організаторів Голодомору 1932-1933 рр. в Україні та складіть «Кроссенс» з даного питання в текстовому документі Microsoft Word. (історія України та інформатика)
Третя група учениць та учнів:
1) Опрацюйте радянські переписи населення УСРР 1926 і 1937 рр. та визначте мовний і етнічний склад населення УСРР, яке стало жертвами радянської політики Голодомору 1932-1933 років? Відповіді оформлюються у вигляді текстових схем «Мовний склад населення УСРР, яке стало жертвами радянської політики Голодомору 1932-1933 років» та «Етнічний склад населення УСРР, яке стало жертвами радянської політики Голодомору 1932-1933 років» в текстовому документі Microsoft Word. (історія України та географія світу)
2) Дослідіть методи здійснення радянською владою політики Голодомору 1932-1933 рр.? Відповіді оформлюються у вигляді текстових схем в текстовому документі Microsoft Word. (історія України та інформатика)
3) Проаналізуйте релігійне життя в УСРР в 1932-1933 рр.? Відповіді оформлюються у вигляді міні-конспекту в текстовому документі Microsoft Word. (історія України та інформатика)
4) Знайдіть в мережі Інтернет опубліковані писемні історичні джерела (спогади жінок та чоловіків свідків Голодомору 1932-1933 рр.) та дослідіть стратегії виживання простих людей у 1932-1933 роках? Відповіді оформлюються у формі історичного есе в текстовому документі Microsoft Word. (історія України та інформатика)
Четверта група учениць та учнів:
1) Вивчіть форми опору селян проти радянської влади у 1932-1933 років? Відповіді оформлюються у вигляді текстової схеми в текстовому документі Microsoft Word. (історія України та інформатика)
2) Вивчіть «Види внутрішньої та зовнішньої допомоги населенню УСРР в 1932-1933 рр.»? Відповіді оформлюються у вигляді ментальної карти в текстовому документі Microsoft Word. (історія України та географія світу)
3) Дослідіть умови внутрішньої безпеки простої людини, створені радянською владою в роки Голодомору? Відповіді оформлюються у вигляді міні-конспекту в текстовому документі Microsoft Word. (історія України та інформатика)
4) Дослідіть процеси внутрішньої та зовнішньої міграції в УСРР в роки Голодомору? Відповіді оформлюються у вигляді міні-конспекту в текстовому документі Microsoft Word. (історія України та географія світу)
П’ята група учениць та учнів:
1) Вивчіть проблему зайнятості та безробіття в регіонах УСРР протягом 1931-1933 рр., які були охоплені Голодомором? Відповіді оформлюються у вигляді міні-конспекту в текстовому документі Microsoft Word. (історія України та географія світу)
2) Дослідіть використання пересічними людьми природних ресурсів в 1932-1933 рр. для порятунку від голоду? Відповіді оформлюються у вигляді міні-конспекту в текстовому документі Microsoft Word. (історія України та географія світу)
3) Проаналізуйте соціальну і професійну структуру населення УСРР в 1932-1933 роки? Відповіді оформлюються у вигляді текстових схем в текстовому документі Microsoft Word. (історія України та географія світу)
4) Складіть кластер в текстовому документі Microsoft Word з теми «Права людини, які порушувалися радянською владою у 1932-1933 рр.»? (історія України та правознавство)
Шоста група учениць та учнів:
1) Дослідіть біологічні процеси, які відбувалися в організму голодуючої людини 1932-1933 рр.? (біологія та хімія)
2) Дослідіть фізіологічні процеси, які відбувалися в організму голодуючої людини 1932-1933 рр.? (біологія та хімія)
3) Дослідіть психологічні процеси, які відбувалися в організму голодуючої людини 1932-1933 рр.? (біологія та психологія)
Сьома група учениць та учнів:
1) Проаналізуйте і складіть інтелект-карту у формі інфографіки в текстовому документі Microsoft Word з проблеми «Пам'ять про Голодомор 1932-1933 років»? Відповіді оформлюються у вигляді міні-конспекту в текстовому документі Microsoft Word. (історія України та інформатика)
2) Проаналізуйте наслідки Голодомору 1932-1933 років: історичний, демографічний (кількість населення, відтворення населення) та медичний (ставлення простих пересічних людей до власного здоров’я та до здоров’я інших людей в роки «Великого Голоду») аспекти? Відповіді оформлюються у вигляді міні-конспекту в текстовому документі Microsoft Word. (історія України, інформатика та алгебра і початки аналізу)
3) Дослідіть уроки та історичне значення подій Голодомору 1932-1933 років? Відповіді оформлюються у вигляді міні-конспекту в текстовому документі Microsoft Word. (історія України та інформатика)
V. Презентаційний етап:
Проведення презентації у формі «захисту проекту» протягом другого уроку (45 хв.).
VІ. Контрольний етап:
Аналіз результатів, коригування та оцінка якості проекту як самою групою хлопців та дівчат, так й іншими групами та вчителем.
VІІ. Підсумок уроку:
1) Розв’язання проблемного завдання: «Голодомор 1932-1933 років – це: геноцид населення УСРР; етноцид населення УСРР; Голокост з радянським обличчям проти населення УСРР»?
2) Рефлексія у письмовій формі за допомогою ігрового прийому «Лист іноземцю»
ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА:
1. STEAM-освіта: інноваційна науково-технічна система навчання» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ippo.kubg.edu.ua/content/11373.
2. Морзе Н. Презентація STEAM-освіта [Електронний ресурс]. – Режим доступу http://www.stemschool.com/.
3. Кузьменко О. Сутність та напрямки розвитку STEM – освіти // О.Кузьменко/ Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. – Випуск 9 (ІІІ). – С. 188-190.
4. План заходів щодо впровадження STEM-освіти в Україні на 2016-2018 роки/ [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://drive.google.com/file/d/0B3m2Tq BM0APKQmc4LUd2MmVFckk/view.