Тема: Гомер «Одіссея». Міфологічні, пригодницькі й побутові елементи в «Одіссеї»
Мета: Сприяти поглибленню знать учнів про митця античної літератури Гомера. Розвивати вміння знаходити в тексті поеми міфологічні, пригодницькі та побутові елементи в «Одіссеї». Узагальнювати результати аналізу твору.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Використання таксономії Блума
Хід уроку
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
1. Слово вчителя.
- Сьогодні ми маємо змогу знову поринути у добу Античності, пригадати історію найвідомішого представника античної літератури Гомера, познайомимося з його поемою «Одіссея» , проаналізуємо її зміст , спробуємо дослідити пригодницькі , міфологічні та побутові елементи у поемі.
2. Читання вірша Миколи Негоди «Гомер»
Безжальний час все зводить нанівець,
І що ви, люди, знаєте про мене?
Хіба лиш те, що я, сліпий співець,
Спізнав, як Бог, осяяння натхненне.
Де народився я — ніхто не зна,
Сім древніх міст на те претендували.
Та піднялася забуття стіна,
І залягли століття, мов завали.
Моїх річок розмиті береги,
Поховані давно руїни Трої.
Але жили й живуть, немов боги,
Ахілл і Одіссей — мої герої.
Мій епос, як божественний чертог,
Піднісся над минулими віками,
І я живу з античними богами,
Вже й сам напівлегенда, напівбог
3.. Робота за таблицею «З-Х-Д»
- Події Троянської війни описав давньогрецький поет Гомер у «Іліаді». А ось інша його поема «Одіссея», є своєрідним продовженням «Іліади». То хто ж такий Гомер? Що ми про нього знаємо? Чому ми називаємо його легендарним? Хто були головними героями його поем?
ЗНАЮ |
ХОЧУ ВИВЧИТИ |
ДІЗНАВСЯ |
Гомер – легендарний поет Античності. |
«Гомерівське питання» — сукупність проблем, пов’язаних з історією та часом виникнення давньогрецьких поем «Іліада» і «Одіссея», авторство яких приписується поету-рапсоду Гомеру |
|
Одіссей – герой троянської війни в поемі «Іліада» та мандрівник в поемі «Одіссея». |
Чому саме образ Одіссея Гомер використав у своїх творах? |
|
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. Використання таксономії Блума
1. Слово вчителя.
- Сюжетною основою поем Гомера є події Тоянської війни та в «Іліаді» переважає воєнно-героїчний зміст, а в «Одіссеї» розкриття теми побудовано на казково-фантастичному, пригодницькому та побутовому матеріалі. Це поєднання стихійної реальності з гуманним світоглядом, що славить героїчні сили людини-борця.
2. Робота з використанням таксономії Блума.
- Особливістю поеми Гомера «Одіссея» є наявність багатьох сюжетних ліній в історичному, міфологічному, реалістичному ракурсах. Тому спробуємо проаналізувати та дослідити пригодницькі, міфологічні та побутові елемент у поемі.
ІІІ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
ПЕРША СХОДИНКА- ЗАПАМЯТОВУВАННЯ.
Цілісний аналіз поеми
- Використовуючи кубик Блума дамо короткі відповіді на запитання
Де? |
Де відбувалися події в поемі «Одіссея»? |
Коли? |
Коли Одіссей зумів повернутися до Ітаки? |
Хто? |
Хто з богинь завжди допомагала Одіссеєві? |
Що? |
Що трапилося з Одіссеям та його супутниками у чарівниці Кірки? |
Як? |
Як Одіссей зумів покарати залицяльників своєї дружини Пенелопи? |
Чому? |
Чому Одіссей прогнівив бога морів Посейдона ? |
ДРУГА СХОДИНКА – РОЗУМІННЯ
- Робота за пантбуками. Аналіз поеми.
Автор – Гомер . від 12 ст до 6 ст до н.е.
Назва – «Одіссея» епічна поема написана до 7 ст до н.е.
Тема – мандри й пригоди «хитромудрого» Одіссея, царя Ітаки, який повертається з Троянської війни. Дія поеми висвітлює останні 40 днів із 10-річного плавання Одіссея
Ідея – Оспівування найкращих людських якостей, які яскраво виявляються в мирні дні,— таланту, розуму, кмітливості, вправності, практичності та ін. Засудження беззаконня, тупої несправедливої сили, самовпевненості й пихи людини.
Головні герої. Одіссей, Посейдон, Поліфем, Каліпсо, Кіркея, Телемах,
Експозиція. Дім Пенелопи. Телемах вирушає на пошуки Одіссея. Одіссей у феакійців. Зав’язка. Одіссей у кіклопа Поліфема.
Розвиток подій. Пригоди Одіссея по дорозі додому.
Кульмінація. Повернення додому та побиття женихів Пенелопи.
Розв’язка. Пенелопа впізнає Одіссея. Одіссей укладає мирний договір з родичами убитих женихів.
ТРЕТЯ СХОДИНКА – ЗАСТОСУВАННЯ. Аналіз тексту літературного твору.
- Проаналізуйте фрагменти поеми, відповідаючи на поставлені запитання.
1. Як схарактеризував Одіссей країну кіклопів і цей народ?
2. Із яком метою Одіссей вмрушив до печери Кіклопа?
3. Змалюйте зовнішність Поліфема.
4. Опишіть печеру Поліфема.
5. Як Одіссей зумів перехитрити Поліфема й звільнитися разом із товаришами з його печери, заваленої каменем?
6. Чому Поліфем не дістав допомоги від своїх одноплемінників?
7. Які риси характеру проявив головний герой?
ЧЕТВЕРТА СХОДИНКА- АНАЛІЗ . Дослідити пригодницькі, міфологічні та побутові елементи у поемі. Результати упорядкувати у таблиці.
- Наведіть приклади пригодницьких елементів у творі Гомера.
- Що таке «побутові елементи»? Що можна віднести до опису побуту у творі?
- Знайдіть приклади опису побуту у пісні 9 «Одісец у кіклопа Поліфема».
- Чи присутні у творі міфологічні герої? Назвіть міфологічні сюжети в поемі?
IV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКУ УРОКУ
ПЯТ’А СХОДИНКА – ОЦІНКА Робота за таблицею «З-Х-Д»
ЗНАЮ |
ХОЧУ ВИВЧИТИ |
ДІЗНАВСЯ |
Гомер – легендарний поет Античності. |
«Гомерівське питання» — сукупність проблем, пов’язаних з історією та часом виникнення давньогрецьких поем «Іліада» і «Одіссея», авторство яких приписується поету-рапсоду Гомеру |
Більшість дослідників античної літератури сходяться на думці, що Гомер жив у VIII столітті до нашої ери. Він народився і творив у Іонії — на Західному узбережжі Малої Азії і прилеглих островів. Можливо, що Батьківщиною його була Смирна, давньогрецька назва міста Ізміра, великого порту в Туреччині, що довгий час він пробув на Хіосі, острові в Егейському морі, біля півострова Мала Азія, а помер на острові Іос. Можливо, що Гомер — це прізвисько (грецькою — "заручник"), а справжнє ім'я поета — Мелесіген. Казали, що сліпота його — легенда, і пояснюється вона тим, що ремесло співака обирали звичайно каліки, не здатні до фізичної праці. |
Одіссей – герой троянської війни в поемі «Іліада» та мандрівник в поемі «Одіссея». |
Чому саме образ Одіссея Гомер використав у своїх творах? |
Одіссей зазнав багато страждань після не тільки у Троянській війні, а й за ті десять років блукань. Але він не впадав у розпач, продовжував боротися , щоб повернутися до рідної Ітаки, люблячої дружини Пенелопи та до сина Телемаха. |
ШОСТА СХОДИНКА – СТВОРЕННЯ. Робота в групі.
- Запишіть риси характеру Одіссея і складіть «Діамант перемоги Одіссея»
Мудрий
Сміливий, відважний
Допитливий, хитрий, чесний
Дипломат, талановитий лідер
Відданий сім’ї
V. РЕФЛЕКСІЯ.
Рефлексивний екран. (учні по колу висловлюються одним реченням)