Дмитренко Марина Леонідівна,
учитель української мови і літератури,
російської мови та зарубіжної літератури
Олександро-Калинівського ЗЗСО І-ІІ ступенів
філії Іллінівського ОЗЗСО І-ІІІ ступенів
з поглибленим вивченням іноземних мов
Іллінівської ОТГ Костянтинівського району
Донецької області
Тема уроку. Леся Українка. Життя поетеси, її мужність і сила духу. «Давня весна». Тема гармонійного єднання людини з природою
Мета: поглибити знання школярів про мужню поетесу Лесю Українку; проаналізувати її програмовий твір; розвивати вміння виділяти основні мотиви в поезіях письменниці; доводити власні думки, спостереження; наводячи при цьому переконливі аргументи, власні твердження; раціонально використовувати навчальний час; виховувати почуття пошани, любові до Лесі Українки, її мистецькому таланту; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Компетентність: комунікативна, соціальна, творча
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет Лесі Українки, фотоматеріал про її життя і творчість; міні-бібліотечка художніх творів поетеси; дидактичний матеріал (тестові завдання, картки, кросворд, кросенс, хмара слів, QR коди).
ПЕРЕБІГ УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
По горизонталі: |
2. Основна риса характеру поетеси, яку вона проявила в боротьбі зі своєю хворобою (мужність). 3. Прізвище письменниці до одруження (Косач). 4. Найулюбленіша книга Лесі (Кобзар). 6. Третя збірка поетеси має назву… («Відгуки»). 8. Жанр творів письменниці «Лелія», «Біда навчить» (казка). 11. Гурток, одним із керівників якого була поетеса («Плеяда»). 12. Село, до народилася Леся Українка (Колодяжне). |
По вертикалі: |
1. За допомогою якого письменника 1893 року у Львові вийшла перша збірка віршів Лесі Українки — «На крилах пісень» (Франко). 5. Відомий твір письменниці — «Казка про Оха-…» (чародійника). 7. Хвороба, від якої поетеса лікувалася впродовж всього життя (туберкульоз). 9. Ім’я брата Лесі, якого вона найбільше любила і поважала (Михайло). 10. Місто для лікування і відпочинку письменниці (Євпаторія). |
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
IV. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Слово вчителя. За допомогою QR коду опрацюйте біографію письменниці.
Леся Українка
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Слово вчителя про весняну пору року
Найулюбленіша пора року Лесі Українки – весна. Це час, коли їй не так болить, це відчуття приливу сил, енергії, прагнення насолоджуватися, радіти від тих змін, які відбуваються в природі. Як же сприймає прихід весни поетеса? Це ми дізнаємося, ознайомившись зі змістом її поезії «Давня весна».
4. Ідейно-художній аналіз поезії Лесі Українки «Давня весна»
4.1. Виразне читання твору.
За допомогою QR коду знайдіть і прочитайте поезію «Давня весна».
4.2. Робота в групах.
Група І . Заповніть паспорт твору.
Паспорт твору
Автор |
|
Рік написання |
|
Тема |
|
Ідея |
|
Основна думка |
|
Жанр |
|
Група ІІ. Визначте композицію твору.
Композиція твору
Експозиція |
|
Зав'язка |
|
Кульмінація |
|
Розв'язка |
|
Група ІІІ. Визначте художні засоби у творі.
Художні засоби
Метафори |
Порівняння |
Риторичні оклики |
|
|
|
4.3. Обговорення ідейно-художнього змісту твору. Бесіда.
4.4. Творче завдання. За допомогою хмари слів створіть образ весни в поезії.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Проведення тестового опитування
1. До якого ліричного жанру належить поезія «Давня весна»?
А Пейзажного; Б інтимного;
В філософського; Г громадського.
2. Ознака, за якою поетеса не характеризує весну. Красуня-весна:
А весела; Б щедра;
В мила; Г пахуча.
3. Весна «летіла хутко, мов…»:
А стріла; Б куля;
В стокрила; Г мить.
4. Під час свого руху красуня розсипала:
А квіти; Б пісні;
В сонячне проміння; Г позитивні емоції.
5. Услід за весною можна було побачити:
А політ співучих птахів;
Б радість на обличчях людей;
В як тане крига;
Г зграю метеликів.
6. З приходом весни все довкола:
А загуділо; Б задзвеніло;
В загомоніло; Г зашуміло.
7. Для всіх весна — це…:
А сільськогосподарські роботи;
Б можливість вирушити на полювання;
В дарунки;
Г нові клопоти.
8. Через що лірична героїня поезії обурена на весну? Бо ця пора:
А дратує її;
Б завдає болю і страждань;
В забула про неї;
Г змушує працювати на землі.
9. З якого дерева посипалися квіти у вікно до героїні поезії? З:
А вишні; Б сливи;
В каштана; Г яблуні.
10. Листячко зелене на дереві:
А заблищало; Б замайоріло;
В затріпотіло; Г замиготіло.
11. Гай письменниця називає:
А замріяним; Б щирим;
В любим; Г казковим.
12. Хатинка, у якій мешкала лірична героїня поезії:
А була неподалік від річки;
Б була широкою і просторою;
В названа піснею;
Г вважалася однією з гостинних.
Примітка. За кожну правильну відповідь — 1 бал.
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
Міні-круглий стіл. Обговорення питань
VIII. ОГОЛОШЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ РОБОТИ НА УРОЦІ
IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1) написати міні-твір на тему «Весна у рідному краї» (група «Письменники»),
2) опрацювати ідейно-художній зміст твору Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати» (група «Літературознавці»);
3) намалювати ілюстрацію за поезією «Давня весна» (група «Художники»)