Стендаль(Марі Анрі Бель) «Червоне і чорне». Шлях Жульєна Сореля – це шлях злету чи падіння?

Про матеріал
допомогти розкрити образ головного героя твору; дослідити засоби його змалюванн та втілення авторського задуму розвивати навички аналізу великого епічного твору, логічного мислення, зіставлення різних життєвих та літературних явищ; висловлювати та аргументувати власну думку; спонукати до виховання в собі кращих загальнолюдських якостей.
Перегляд файлу

Тема: Стендаль(Марі Анрі Бель) «Червоне і чорне». Шлях Жульєна Сореля – це шлях злету чи падіння?

Мета: допомогти розкрити  образ головного героя твору;  дослідити засоби його змалюванн та втілення авторського задуму розвивати навички аналізу великого епічного твору, логічного мислення, зіставлення різних життєвих та літературних явищ; висловлювати та аргументувати власну думку; спонукати до виховання в собі кращих загальнолюдських якостей.

Тип уроку: урок застосування знань, навичок та умінь

 

Хід уроку
 
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Перевірка домашнього завдання

- За допомогою пейнтбука перевіримо факти з біографії Стендаля.

 

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Слово вчителя.

Поза сумнівом, що герой роману Стендаля Жульєн Сорель – незвичайна, непересічна особистість. Він прагне, щоб людську гідність, розум та здібності поважали – незалежно від походження людини; щоб ці якості давали змогу зробити кар’єру, отримати відповідне моральне та матеріальне заохочення від суспільства. Мета, як бачимо, цілком відповідає здоровому глузду й загальнолюдським нормам. Проте тогочасне суспільство до цього ще не було готовим. Тому героєві доводиться йти до мети різними шляхами. Над тим, якими є ці шляхи – злетом чи падінням, поміркуємо сьогодні на уроці.

 

ІІІ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

Слово вчителя.

Вважаю, що на сучасному етапі розвитку освіти її основною метою є розвиток критичного мислення, яке дасть змогу кожному учневі адекватно оцінити нові обставини і розвинути навички подолання проблем. Оскільки термін «критичне мислення» спочатку виник у психологічній науці, тому на своїх уроках літератури, намагаюся долучити учнів до творчого критичного мислення завдяки «Методу шести капелюхів», відомого ще як «Капелюхи Едварда де Боно». Як на мене, це один із найдієвіших прийомів з організації мислення.  Автором цього методу є Е́двард де Боно́ - мальтійський та британський психолог, письменник, винахідник.

А тепер детальніше про сам метод креативного мислення.

Призначення методу. Застосовується при проведенні будь-якої дискусії як зручний спосіб для керування мисленням і переключенням його. Один з інструментів розвитку творчого мислення.

Мета методу. Навчити людей краще розуміти особливості свого мислення, контролювати свій образ думок і більш точно співвідносити його з поставленими завданнями з метою більш ефективного використання процесу мислення при вирішенні проблем.

Суть методу. Метод дозволяє розділити мислення на шість типів, або режимів, кожному з яких відповідає метафоричний кольоровий "капелюх". Такий розподіл дозволяє використовувати кожен режим набагато ефективніше, і весь процес мислення стає більш сфокусованим і стійким.

Правила використання капелюхів. Надягаючи капелюха мислення, ми приймаємо на себе роль, на яку цей капелюх вказує.  Знімаючи капелюха конкретного кольору, ми йдемо від цього типу мислення.

Сьогодні продовжимо вивчати роман Стендаля  «Червоне і чорне». Досить ефективним стане цей метод на фінальному етапі вивчення твору – коли перед учнями поставиться питання : «Шлях Жульєна Сореля – це шлях злету чи падіння?»

Методом випадкового жеребкування зараз ви оберете колір свого уявного капелюха, відповідно до якого будете розглядати поставлене завдання. (Учасники обирають колір капелюха і отримують відповідне завдання)

А щоб в ході роботи не виникали проблеми із визначенням завдань обраного вами кольору, ви отримаєте допоміжні картки із тлумаченням. (Учасники отримують картки-тлумачення кольорів)

 

Вид роботи

Капелюх

Характеристика Жульэна Сореля: На початку твору автор роману розповідає про звичайного юнака,який виріс у не багатій родині, де його ніхто не поважав та сприймав у серйоз, бо в ньго були кумедні вади обличчя, мав погану фізичну силу, але дуже любив читати Біблію та дуже добре розбирався у питаннях, щодо церкви. Живучи у цьому маленькому містечку, він вважає себе вищим за інших, саме тому у деяких, саме такою поведінкою, він викликав неповагу до себе!

Наслідок: Цей період його життя можна вважати і злетом, і падінням, бо з одного боку він дійсно себе неправильно поводив серед людей, але ж з іншого боку він намагався себе розвивати,він хотів чогось досягти у своєму житті, а його поведінка, це плід тієї неповаги,яку проявляли до ньго люди ! Це життя юнака у власній родини, життя у світському суспільстві та останні дні, які герой провів у в’язниці.

Білий капелюх мислення акцентує увагу на загальній інформації про героя  тобто на «сухих» датах і фактах.

 

  •          Що ми дізнаємося на початку твору?
  •          Що відомо про його походження?
  •          Хто з персонажів роману мав вплив на формування цього світогляду?
  •          Які книги він читав?
  •          Якою історичною особою захоплювався?
  •          Як сравилися до Жульєна інші герої роману?

 

Жульєн на посаді вихователя дітей мера міста пана де Реналя. Юнак закохується в пані де Реналь. Побачивши, що подобається їй, вирішує закохати її в себе й використати це для просування вгору. Що це? (Падіння)

Жульєн намагається грати роль «світського лева», але викликає лише сміх, адже йому бракує досвіду. Ці його намагання відлякують пані де Реналь. Під впливом темпераменту юнак забуває про роль і починає палати щирою пристрастю, при цьому домагається взаємності. Це що? (Злет за автором і падіння за загальнолюдськими та християнськими моральними нормами.)

Незважаючи на романтику пристрасних почуттів, Сорель засвоює чимало «корисного» для майбутніх перемог, навчається краще розуміти оточуючих. «Це виховання любов’ю, яке провадилось жінкою зовсім недосвідченою, було для нього справжнім щастям. Жульєн безпосередньо побачив суспільство саме таким, яким воно тоді було»: «на перший план виступали різні складні інтриги». Це злет чи падіння? (Ні те, ні інше, герой набуває досвіду.

У Безансонській семінарії Жульєн уважає, що серед обмежених і нерозвинених семінаристів він легко стане першим учнем, говорячи: «За Наполеона я був би сержантом, а серед цих майбутніх кюре я буду старшим вікарієм». І він дійсно стає першим, але не «своїм», не здобуває поваги, адже в очах посередності бути надто розумним — гріх гордині. Даремно Сорель силкується стати «як усі». Усе одно, «і після багатьох місяців невпинних зусиль Жульєн усе ще мав вигляд людини, що мислить». Як це розцінювати? (Як злет душі, але падіння для кар’єри.)

У Парижі, у родині де Ла-Молів, Жульєн знову діє через жінку. Його кохання вже «цивілізоване», нагадує цілеспрямовану облогу, націлену на те, щоб зламати гордість Матильди. Розігравши свою партію як по нотах, Сорель отримує все, про що мріяв: вродливу жінку, шляхетний титул і навіть офіцерський мундир. Але заплачено за це надто дорого: Сорель уже не мрійник, готовий померти за книжку, а самозакоханий егоїст. Почувши від Матильди звістку про присвоєння йому звання гусарського поручика, Жульєн говорить собі: «Отже, роман мій завершений, і я завдячую цим тільки самому собі. Я примусив це горде страховисько покохати себе. Її батько не може жити без неї, а вона — без мене». Що це? (Падіння)

Саме в цей момент із Жульєном відбувається катастрофа: пані де Реналь пише маркізові де Ла-Молю про те, що Сорель — безсоромний кар’єрист, аморальна людина. Маркіз відмовляється віддати за нього свою дочку. Жульєн їде до Вер’єра, стріляє в пані де Реналь і потрапляє до в’язниці. Самотні години у в’язниці й каяття повернули його до «природного стану». Він відмовляється від допомоги, від самозахисту, на суді гордо заявивши: «Ви бачите перед собою простолюдина, обуреного проти свого низького походження. Ось мій злочин, добродії.» Як ви це розцінюєте? (Як злет)

Якого висновку можна дійти, проаналізувавши все сказане? (Життя героя складалося зі злетів і падінь, залежно від того, що брало гору — «природна людина» чи «цивілізована людина». Фінал твору свідчить про духовний злет Жульєна, хоча й дорогою ціною.)

 

Червоний капелюх – це капелюх своїх власних почуттів, емоцій та інтуїції. «Одягнувши» його учні мають чесно висловити ставлення до ситуації, яка склалася в житті героя

 

- Проаналізуймо етапи життя героя й визначмо: до злету чи падіння вони належать.

 

Роботу жовтих та чорних капелюхів можна об’єднати

Цитатне коментування. Проілюструйте риси характеру Жульєна Сореля відповідними прикладами з тексту.

• Розум;                              

  •рішучість;

• чуйність;                  

  •власна гідність;

• працьовитість;     

   •романтичність;

• наполегливість;     

   •щирість;

• чесність;                   

  хитрість;

• покора;                            

  лицемірство;

• егоїзм;                              

  • користолюбство;

  • безвір’я;

• марнославство

 

Власники жовтого капелюха позитиву пробують визначити приховані позитивні елементи конфлікту між героямиі, навіть якщо ця ідея на перший погляд не обіцяє нічого хорошого.

 

- Проілюструйте позитивні риси характеру Жульєна Сореля відповідними прикладами з тексту.

 

Чорний капелюх є протилежністю жовтому. У ньому учні повинні критично оцінити ситуацію і виявити можливі ризики та таємні загрози для усіх хто спілкується з героєм

 

- Проілюструйте негативні  риси характеру Жульєна Сореля відповідними прикладами з тексту.

 

Лист Жульєну Сорелю

 «Добридень, шановний Жульєн Сорель! Ти мене зовсім не знаєш, а ось я, як читач роману «Червоне і чорне», знаю про тебе майже все. І поки ти знаходишся у своїй родині, поки ти ще не вилетів з батьківського гнізда, я хочу тебе попередити. Добре зрозуміло, що ти й думки не маєш залишитися з батьком та братами, не бажаєш жити, як жили вони, працюючи заради грошей, і витрачаючи ці гроші заради праці. У своїй сім’ї ти завжди почував себе чужим, не було у тебе друзів і серед однолітків. Хтось може сказати, що причина твоєї самотності крилася у твоїй несхожості на інших, але я вважаю, що все значно проще – ти ніколи не бажав зрозуміти інших і не звертав уваги на тих людей, які тебе оточували і, можливо, бажали тобі добра. Ти прагнеш набагато більшого, прагнеш прорватися у вищій світ, отримати там повагу і становище, завоювати популярність і можливість витрачати стільки грошей, скільки бажаєш. Вже з юних років ти був занадто честолюбним і егоїстичним для того, щоб побудувати гідну кар’єру і здобути повагу оточуючих достойним чином. Замість цього ти обрав найпростіший і найбільш швидкий спосіб досягнути мети. Ти зайнявся вивченням богослов’я і досяг успіхів у цій науці. Син теслі, волею долі ти потрапив у будинок мера міста, де отримав місце гувернера. Тут би тобі і зупинитися, спробувати заслужити авторитет своїми знаннями і працею, але честолюбство і користолюбство перемогли. Якби ти хоч на хвилинку зупинився і замислився над своїми вчинками, цілком можливо, що твоє життя склалося б зовсім по-іншому. Але склалося саме так, як склалося. Тож щасти тобі, і прощавай».

 

 «Вітаю, тебе, нещасний в’язню Жульєне Сорель! Можна багато розмірковувати про ступінь твоєї вини у всьому тому, що ти накоїв. Але особисто я бажаю висловити власну думку щодо подій, які передували твоєму арешту. Я вважаю, що твоє засудження — цілком логічне завершення твого не зовсім гідного життя, покарання за використання чистого та відданого кохання жінки для досягнення своєї мети. І хоча ти й розкаявся, (я не впевнений, що щиро), але це каяття було запізнілим і ставлення більшості людей, незалежно віх їхнього становища, вже не змінилося. Я не буду тебе втішати і критикувати, цілком можливу, дехто буде вважати мене занадто жорстоким, але я вважаю, що ти отримав саме те, що заслужив. Бог тобі суддя, а ніяк не я. Отже, прощавай назавжди, честолюбний і пихатий Жульєне Сорель, бідна душею і мізерна своїми прагненнями людина!»

Діти, котрим випав зелений капелюх, займаються пошуком креативних альтернатив і внесенням змін. Їхнім основним завданням є створення порад-рекомендацій герою, написання листа

Якби була можливість, звернутися до головного героя роману Стендаля «Червоне і чорне» якого б листа ви написали Жульєну Сорелю?

- Якщо було б потрібно написати листа Жульєну, то ви  звернувся б до нього під час першого чи  останнього етапу його трагічної історії?

 

Роман «Червоне і чорне» доводить нам, що на щляху до своєї мети ніколи не слід забувати про природне начало, яке дає початок самій дюжині, що здатна любити на ненавидіти, сміятися і плакати. Невиважена оцінка свого власного «я» іноді призводить до злочину. Приходить каяття, але життя повернути назад неможливо. Жульєн Сорель – типова людина, яка розучилася бути самим собою. За таких умов душа головного героя стала ареною боротьби між «природою» та «цивілізацією»

Останній синій капелюх я «приміряю» на себе, адже він призначений для управління процесом реалізації «методу капелюхів мислення» – і є свого роду підведенням підсумків …...


IV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКУ УРОКУ

Робота за таблицею Елверма.

  • Поміркуйте над питанням:

ТАК

Чи могла доля Жульєна Сореля скластися інакше?

НІ

 

Вид роботи

Капелюх

Характеристика Жульэна Сореля:

Білий капелюх мислення акцентує увагу на загальній інформації про героя  тобто на «сухих» датах і фактах.

 

  •    Що ми дізнаємося на початку твору?
  •    Що відомо про його походження?
  •    Хто з персонажів роману мав вплив на формування цього світогляду?
  •    Які книги він читав?
  •    Якою історичною особою захоплювався?
  •    Як сравилися до Жульєна інші герої роману?

 

Вчитель зачитуж певний етап життя героя, а учні визначмо: до злету чи падіння вони належать.

Червоний капелюх – це капелюх своїх власних почуттів, емоцій та інтуїції. «Одягнувши» його учні мають чесно висловити ставлення до ситуації, яка склалася в житті героя

 

- Проаналізуймо етапи життя героя й визначмо: до злету чи падіння вони належать.

 

Роботу жовтих та чорних капелюхів можна об’єднати

Проілюструйте риси характеру Жульєна Сореля відповідними прикладами з тексту.

Розум; 

рішучість;

чуйність;                  

працьовитість;       

романтичність;

 наполегливість;       

щирість;

чесність;                   

хитрість;

покора;                            

лицемірство;

 егоїзм;                                 

користолюбство;

безвір’я;

марнославство

 

Власники жовтого капелюха позитиву пробують визначити приховані позитивні елементи конфлікту між героямиі, навіть якщо ця ідея на перший погляд не обіцяє нічого хорошого.

 

- Проілюструйте позитивні риси характеру Жульєна Сореля відповідними прикладами з тексту.

 

Чорний капелюх є протилежністю жовтому. У ньому учні повинні критично оцінити ситуацію і виявити можливі ризики та таємні загрози для усіх хто спілкується з героєм

 

- Проілюструйте негативні  риси характеру Жульєна Сореля відповідними прикладами з тексту.

 

Лист Жульєну Сорелю

 

Діти, котрим випав зелений капелюх, займаються пошуком креативних альтернатив і внесенням змін. Їхнім основним завданням є створення порад-рекомендацій герою, написання листа

Якби була можливість, звернутися до головного героя роману Стендаля «Червоне і чорне» якого б листа ви написали Жульєну Сорелю?

- Якщо було б потрібно написати листа Жульєну, то ви  звернувся б до нього під час першого чи  останнього етапу його трагічної історії?

 

Висновок оголошує вчитель

Останній синій капелюх я «приміряю» на себе, адже він призначений для управління процесом реалізації «методу капелюхів мислення» – і є свого роду підведенням підсумків …...

 

doc
Додано
16 листопада 2019
Переглядів
6263
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку