Готуємось до ЗНО
Мета: навчити учнів прийомам роботи, які можна використати при підготовці до ЗНО; формування навиків управління чинниками, що викликають нервове напруження та стрес в період стресових ситуацій.
Завдання:
Обладнання: завдання з хаотичними реченнями для кожного учня, наукові тексти за кількістю груп, бланки ранжування речей для кожного учня.
Хід заняття
Вправа – гра “Експеримент”
Мета: навчити самовладанню в стресових умовах.
Кожному учасникові даються картки, на яких написані тексти з хаотичним на перший погляд набором букв, і дається завдання почитати текст за 30 сек.
Приклад завдання:
ШАРЛЬПІДНЯВЛЮСІНАСПИНУІСКАЗАВОБХВАТИМОЮШИЮЦЯКВІтканаДОВгійніжцібуЛАВСЯбілаавсерединірожевийвіночокнепорОЧНІСТЬЗІЗНАКОМсонця
Обговорення:
Міні-лекція “Як поводитися під час ЗНО”
Мета: познайомити учнів з правилами поведінки до і під час ЗНО.
Рекомендації щодо поведінки до і у момент тестування
Вправа "Робота з текстом" (15 хв)
Мета: допомогти учням зрозуміти, які прийоми роботи з текстом можна використовувати при підготовці до екзаменів з тих або інших предметів.
Рекомендація ведучому: необхідно підготувати декілька невеликих текстів (1-2 стор.): невеликі розповіді, біографії, наукові статті про відкриття або природні явища (можна взяти зі шкільних підручників, енциклопедій). Також учні можуть використовувати великі листи паперу, фломастери, аплікації, наприклад, для зображення схем.
Інструкція: кожній групі буде запропонований текст, який необхідно подати так, щоб його можна було запам'ятати за допомогою певного прийому (це може бути групування, виділення опорних пунктів, план, класифікація, структуризація, схема, асоціації). Коли завдання буде виконано, результат потрібно продемонструвати всій групі.
Обговорення:
- Що саме викликало труднощі і як їх можна подолати ?
- Який прийом виявився найбільш оптимальним для кожної групи?
- Які прийоми, на ваш погляд, більше підходять для опрацювання матеріалів з математики, літератури, біології і т.д.?
Повторіть вправу. Знову розслабтеся. На завершення проробіть вправу одночасно двома руками. Розслабтеся. Насолоджуйтесь станом спокою.
Вправа «Випадок на Місяці» (15 хв)
Показує залежність ефективності між-особистісного спілкування в екстремальній ситуації від здатності приймати трупове рішення, кооперуватися заради досягнення спільної мети.
Гра має кілька етапів.
Ведучий. Ви — пілоти космічного корабля, що досліджує невідому планету. Однак ви зазнали катастрофи. Вам відомо, що за 500 км від того місця, де ви приземлилися, є ваша станція. Ви маєте до неї дійти. На вашому кораблі залишилося 14 речей, які, можливо, знадобляться вам, щоб вижити. Якісь речі ви можете взяти із собою. Зараз кожному з вас потрібно проранжувати їх за важливістю особисто для вас.
Кожен учасник одержує експериментальний бланк зі списком речей і ранжує їх у стовпчику ІР (індивідуальне рішення) протягом 10 хвилин.
Бланк ранжування речей
№ з/п |
Речі |
ІР |
ГР |
ОР |
ІР-ОР |
ГР-ОР |
1 |
Коробка сірників |
|
|
|
|
|
2 |
Карта місячної поверхні |
|
|
|
|
|
3 |
Харчовий концентрат |
|
|
|
|
|
4 |
Моток нейлонового шнура |
|
|
|
|
|
5 |
Шовковий купол парашута |
|
|
|
|
|
6 |
2 балони кисню |
|
|
|
|
|
7 |
Магнітний компас |
|
|
|
|
|
8 |
Комплект сигнальних ракет |
|
|
|
|
|
9 |
25 літрів води |
|
|
|
|
|
10 |
Обігрівач на сонячних батареях |
|
|
|
|
|
11 |
Радіопередавач із радіусом дії у 200 км |
|
|
|
|
|
12 |
Аптечка першої допомоги |
|
|
|
|
|
13 |
Рятувальна шлюпка, яка надувається автоматично |
|
|
|
|
|
14 |
Коробка сухого молока |
|
|
|
|
|
Результати
Після цього гра переходить на етап групової дискусії. Уся група, радячись, приймає спільне рішення і ранжує речі у новому порядку у графі ГР (групове рішення).
Коли в кожного учасника будуть заповнені обидва стовпчики, ведучий пропонує список правильних рішень, які записують у стовпчик ОР (основне рішення).
У стовпчику ІР-ОР (індивідуальне рішення мінус основне рішення), який оцінює індивідуальну ефективність, поставте рішення по кожному пункту.
У стовпчику ГР-ОР (групове рішення — основне рішення), що оцінює групову ефективність, теж поставте різницю по кожному пункту (вираховується аналогічно). Наступним етапом стає порівняння ефективності групового й індивідуального рішення, обговорення результатів взаємодії.
Вправа – гра “Домалюй і передай” (15 хв)
Мета: зняття психофізичної напруги, об'єднання групи.
Інструкція: Візьміть лист паперу і виберіть найприємніший колір олівця. Як тільки я подам знак, ви почнете малювати що схочете. Коли плесну в долоні передасте свій лист разом з олівцем сусідові зліва, він домальовує. Потім я знову плесну в долоні, і лист передається далі по колу до тих пір, поки не повернеться до господаря.
Обговорення:
Релаксація “Лимон” (5 хв)
Інструкція: Сядьте зручно, руки вільно покладіть на коліна (долонями вгору), плечі і голова опущені, очі закриті. Подумки уявіть, що у вас в правій руці лежить лимон. Починайте поволі його стискувати до тих пір, поки не відчуєте, що “видавили” весь сік. Розслабтеся. Запам'ятаєте свої відчуття. Тепер уявіть, що лимон знаходиться в лівій руці.