Корекційна програма
«Учимося жити без конфліктів»
З досвіду роботи
практичного психолога
Ніжинської ЗОШ I-III ступенів №7
Рижкової Людмили Євгеніївни
Кількіть занять – 8 занять по 1 годині.
Заняття 1
Мета: створити сприятливу атмосферу в групі,налаштувати учасників на роботу.
Обладнання: бейджики, маркери,ватман.
Хід заняття:
1.Привітання по колу Гра «Снігова куля» (5 хв.)
2.Правила роботи групи (5 хв.) (Обговорення кожного правила)
3.Повідомлення теми і мети програми (5 хв.)
4.З’ясовування очікувань від заняття (5 хв.)
5.Вправа «Знайомство» (5 хв.).
Мета: познайомити учасників заняття, з’ясувати їхні очікування, сприяти створенню позитивної атмосфери в групі.
Хід роботи: Психолог пропонує учасникам написати на бейджику своє ім´я, яким вони б хотіли, щоб їх називали в групі. Прикріпити бейджики на грудях. Учасники по черзі представляють себе, вимовляючи своє ім´я та пояснюючи, чому їх так назвали.
6. Вправа «Незакінчене речення» (5 хв.)
Мета:опредметнення учасниками тренінгу поняття про конфлікт та прийняття групового рішення про зміст даного поняття.
Хід роботи: Пропонується всім по черзі продовжити речення «Конфлікт для мене — це...». Час виконання — 5 хв.
Завдання психолога в тому, щоб слідкувати за тим, щоб речення починалося з запропонованої фрази, стимуляції роботи в групі: словами: «не думайте над закінченням речення, говоріть перше, що прийшло в голову, «якщо вам важко відповісти, зразу ж передавайте хід по колу наступному учаснику». Після цього виробляється спільне визначення з яким погоджуються всі. Це потрібно для того, щоб налаштуватися до роботи з даною проблемою та праці з одним визначеним для всіх терміном.
Рефлексія.
7 .Вправа «Під час конфлікту більшість людей…» (10 хв.)
- Що вони зазвичай роблять?
Мозковий штурм (5 хв.)
Мета: ознайомити учасників із поведінкою людей під час конфлікту.
Тренер просить учасників закінчити речення: «Під час конфлікту більшість людей…» (що роблять?). Усі відповіді записують на ватман паперу. Далі їх порівнюють із заздалегідь підготовленим плакатом.
Під час конфлікту більшість людей:
Проводиться обговорення.
Рефлексія.
8 .Вправа «Стіна конфлікту» (15 хв.)
Мета: дати зрозуміти учасникам,що стає причиною конфліктів у школі.
Робота в групах.
Методом Шумахера ведучий об’єднує учасників тренінгу в 2 групи. Кожна група одержує по 10 аркушів паперу («цеглинок»),на кожній з яких треба написати,що є причиною конфліктів між учнями,однолітками. Далі проводиться презентація груп. Створюється «стіна» можливих конфліктів між учнями,однолітками.
9 .Вправа «Привітання»(5 хв.)
Мета: дати учасникам відпочити,налаштувати їх на подальшу роботу.
Ведучий просить усіх встати і протягом 1 хв. Привітатися з кожним так,ніби вони давні знайомі,після цього знову протягом 1 хв. – ніби вони винні іншому гроші,далі протягом 1 хв. – ніби вони посварились. Наприкінці проводиться обговорення: Як ви почувалися під час кожного з вітань?
Рефлексія.
10 .Вправа «Сніжинки» (10 хв.)
Мета: сформувати переконання, що всі люди різні і кожен має свої особливості в діяльності і взаємодії і це потрібно враховувати у взаємодії для успішного вирішення конфлікту.
Матеріали: листки формату А-4.
Хід роботи: Мовчки візьміть листок.
Складіть його навпіл.
Відірвіть правий верхній кут.
Складіть ще раз навпіл.
Ще раз відірвіть правий верхній кут.
Ще раз складіть навпіл.
І ще раз відірвіть верхній правий кут.
Розверніть листок і покажіть свій “витвір мистецтва” однокласникам
Рефлексія (5 хв.)
Зверніть увагу, які різні у вас вийшли сніжинки! Хоча був даний чіткий алгоритм дій. Чому це сталося? ( Відповіді дітей).
Обговорення. А якби всі сніжинки були однаковими, світ був би нудним і незмінним. Отже конфлікти грають найважливішу роль в житті окремої людини, розвитку сім'ї, життєдіяльності школи, будь-якої організації, держави, суспільства і людства в цілому. У якій – то мірі вони навіть необхідні для розвитку ситуації і стосунків, для зростання особи, інакше може настати застій. Потрібно враховувати індивідуальні особливості кожного у взаємодії, тоді конфлікти вирішуватимуться конструктивно.
11 .Рефлексія заняття. Обговорення.
12.Прощання. Вправа «Я бажаю тобі на наступний тиждень…» (5 хв.)
Заняття 2
Мета: залучення учасників тренінгу до групової роботи,формування доброзичливого ставлення один до одного.
Обладнання: папір формату А4 та А3,кольорові олівці,фломастери,маркери,ватман,магнітофон з аудіозаписом повільної музики. Хід заняття:
Мета: вивчити здібності дитини до рефлексії власних переживань.
Інструкція: дітям пропонується продовжити речення фразами,які першими спали на думку,не розмірковуючи надто довго,так як правильних чи неправильних відповідей не буває. На чистому аркуші діти записують тільки продовження таких фраз: «Найбільше я боюся…», «Мене засмучує…»,»Я серджуся,коли…»
Рефлексія.
Мета: подати,описати асоціації до поняття «конфлікт»
Інструкція. Тренер пропонує учасникам називати слова,які у них асоціюються зі словом «конфлікт», по черзі на кожну букву слова:
К
О
Н
Ф
Л
І
К
Т
Він зачитує всі слова і підсумовує особистісну,емоційну сутність даного поняття для присутніх. Але окрім суб’єктивного бачення,існує наукове загальноприйняте,яке буде розглянуто пізніше.
Рефлексія.
5 .Вправа – малювання образів «Візуальні асоціації до поняття «конфлікт»
(15 хв.)
Мета: представити та проінтерпретувати візуальні асоціації до поняття «конфлікт»
Інструкція. Тренер пропонує учасникам намалювати та через 5 хв. Представити свої візуальні асоціації до поняття «конфлікт».
Рефлексія. Учасники пояснюють,що вони зобразили на своїх малюнках.
6 .Робота в міні-групах «Конфлікт – це..» (15 хв.)
Мета: визначити поняття «конфлікт»,»Міжособистісний конфлікт»,»внутрішньо особистісний конфлікт».
Інструкція. Тренер об’єднує учасників у три міні-групи за вправою «Фруктовий салат» Кожна група отримує ватман, на якому записує свої ідеї,визначення. Після самостійної роботи протягом 5-7 хвилин,перша група подає визначення поняттю «конфлікт», друга презентує поняття «Міжособистісний конфлікт», третя – внутрішньоособистісний конфлікт.
Рефлексія вправи.
Мета: навчити дітей формувати стосунки на основі відкритості, доброзичливості, тактовності.
Інструкція. Сядьте зручно всі в одне коло. Вам пропонується гра,яка називається «Спустити пару». Кожен учасник може сказати іншому,що йому заважає,або на що він скаржиться. Звертатись до конкретної людини. Не потрібно виправдовуватись,коли вам говорять,за що на вас сердяться. До кожного з вас дійде черга «випустити пару». Якщо комусь не буде на що поскаржитись,можна сказати: «Мені не потрібно випускати пар,тому що я ні на кого та ні на що не скаржуся». Коли коло «випускання пару» закінчиться,учасники, на яких скаржилися,можуть висловити свою думку з цього приводу.
Рефлексія: А тепер замисліться над тим,що вам сказали. Іноді в собі можна змінити те,що заважає іншим,іноді ви не можете або не хочете цього зробити. Чи почули ви щось таке,що можете та хочете в собі змінити? Якщо так,то скажіть про це.
Заняття 3
Мета: діагностувати особисті якості,навчити учасників самоаналізу.
Обладнання: папір формату А4,магнітофон з аудіо записами повільної музики,ручки,олівці.
Хід заняття:
1.Привітання по колу «Я подарунок для людства,тому що…»(5 хв.)
2.Правила роботи групи (2 хв.)
3. Повідомлення теми,мети заняття (3 хв.)
4.Вправа «Я – чарівник» (7 хв.).
Мета: діагностувати самооцінку дитини,особистісні якості.
Інструкція. Уявіть собі,що ви чарівник і живете у казковій країні. У ній збуваються всі ваші мрії та бажання. Ви можете все. Поміркуйте,що ви зробили б,якби мали таку чарівну силу. Свої відповіді запишіть на аркушах паперу. По черзі висловіть свої побажання.
Рефлексія.
5.Вправа «Метод «Мозкова атака» (10 хв.)
Мета: розрядити агресію під час конфлікту.
— Як можна вивести, зняти, розрядити агресію після конфлікту?
Пропонуйте всі можливі варіанти (по колу). Дякую!
6.Вправа «Радісний – сердитий» (10 хв.)
Мета: навчити дітей усвідомлювати власний внутрішній світ,уміти вибирати певний стиль поведінки.
Інструкція: закрийте очі та замисліться над ти,що ти робиш,коли радісний чи сердитий. Подумай,що ти тоді відчуваєш,хто поряд з тобою? У якому місці свого тіла ти відчуваєш радість? А де незадоволення? Роздратування? Злість? (на 20 с.). Тепер згадай, в якому настрої ти зазвичай буваєш. Вибери зараз одне з почуттів (радість чи незадоволення). Тепер відкрий очі з радісним настроєм або ж із сердитим. Почни ходити по кімнаті, показуючи усім свій настрій (голосно дихай,вигукуй,відповідно до настрою). Не звертай уваги на інших дітей (1 хв.). Тепер спробуй відчути протилежний настрій. Зверни увагу на те,що змінюється зараз в твоєму тілі: як ти дихаєш, звуки,які ти створюєш (30 с.). Тепер поводь себе так,як тобі хочеться. Поміркуй, як ти назвеш те почуття,яке відчуваєш зараз.
Рефлексія.
Мета: навчитися критично оцінювати власні можливості,вчинки.
Інструкція: тренер розповідає про те,що кожна людина має недоліки у своєму характері. Ці вади можуть бути непомітними,та заважають жити (навести приклади).Наприклад,у когось в словниковому запасі можуть знайтися слова,яких хочеться позбутися. Дітям потрібно замислитися над цим і спробувати виявити в собі такі недоліки.
Рефлексія:
Заняття 4
Мета: навчити дітей аналізувати власні вчинки та дії.
Обладнання: папір великого та малого формату, скріпки чи шпильки,візитні картки, маркери (по 10 штук на кожного).
Хід заняття:
Мета: навчитися бачити та аналізувати внутрішні особистісні конфлікти та усвідомити наявність власних негативних якостей.
Інструкція: назвіть свої позитивні та негативні якості. Учасники по черзі висловлюються після чого кожен із них бере великий листок паперу та пише «куплю». Нижче розбірливо, які якості хотів би придбати. Цей лист чіпляє на груди. На маленьких візитках потрібно написати назву одної якості,яку б бажали продати чи обміняти на базарі. Учасники гри перебувають на чарівному ярмарку,знайомляться з товаром. Торгуючись. купляють,обмінюють,продають якості. Гра закінчується лише тоді,коли ярмарок припиняє роботу.
Рефлексія.
Після закінчення вправи підводяться підсумки роботи: з’ясовується емоційний настрій кожного учасника. Тренер робить висновок про те,що всі люди різні: у когось більше позитивних якостей,у когось менше. Та усім потрібно жити,не сваритись,а мирно співіснувати.
Мета: показати переваги співпраці і компромісу над суперництвом, означити, що агресія, домінування і егоїстичність негативно впливають на вирішення конфлікту.
Хід роботи: Хтось із групи пропонує таку конфліктну ситуацію, яка пов'язана зі школою. (Якщо немає охочих,пропоную свою.) Учасник, який запропонував конфліктну ситуацію, обирає виконавців на певні ролі для її програвання. Учасники готуються 2 хв. Ті, хто залишилися в колі, обдумують своє розв'язання: як би вони вчинили на місці героїв подій.
Розігрування. Обговорення:
Учасникам гри пропонують повернутися в «Я»-образ, поклавши руку на серце, назвати своє ім'я («Я знову...»).
Запитання до учасників, які спостерігали за грою:
Тренер: Досвід інших людей може бути корисним, тому до нього слід прислухатися.
Способи розв'язання конфліктних ситуацій у різних людей різні. Але слід пам'ятати: «Де згода — там перемога». (Співпраця.) «З людьми завжди можна і варто домовитися!» (Компроміс, співпраця — переговори.)
Мета: навчити звільнятися від образи конструктивним шляхом.
Техніка виведення образи «Порожній стілець»
Пропонується уявити на порожньому стільці (стоїть у центрі кола) людину, яка завдала вам шкоди, дуже образила. І звертаючись до неї, сказати:
Рефлексія.
Заняття 5
Мета:сформувати навички конструктивного спілкування.
Обладнання: маркери, ватман,листки формату А4,повітряні кульки на всіх учасників.
Хід заняття:
4 . Вправа «Хто я?» (15 хв.)
Мета: створення позитивного настрою, згуртування групи.
Хід роботи: Учням пропонують 10 разів дати відповідь на запитання «Хто я?», аналізуючи себе ( згрупувати позитивні та негативні риси, порівняти, які переважають, зробити відповідні висновки).
Рефлексія.
5 . Вправа «Повітряна кулька» (5 хв.)
Мета: допомогти дітям відпочити і розлабитися.
Інструкція. Діти стають в коло на певній відстані один від одного. Підніміть руку вгору,зображуючи кулю. Глибоко вдихніть повітря за затримайте дихання. Потім повільно випускають з кульки повітря – вдихають його. Руки повільно опускаються вниз. Кулька зменшилася і стала схожа на ганчірку.
Рефлексія.
6 .Вправа «Який я є» (15 хв)
Мета: формувати бажання самовдосконалення.
Інструкція:пропонується учасникам заняття намалювати: Який ти зараз? Яким тебе хочуть бачити інші? Яким ти хочеш бути?
Рефлексія. Діти коментують свої малюнки.
7 .Вправа «Так» (7 хв.)
Мета: навчити стримувати власні емоції,контролювати агресивність.
Інструкція: двоє учнів сідають у центр кола і починають діалог. Один із них говорить будь-яку фразу – про погоду,про книжку,інше. Іншому учневі потрібно відразу ж відгукнутись, згоджуючись з іншим, з усім,що каже його співрозмовник. Головне – погоджуватись у всьому. Інші стежать за тим,щоб другий учасник діалогу не суперечив першому. Інколи зробити це дуже важко,але в житті таке тренування може допомогти.
Рефлексія.
8 .Вправа «Ні» (5 хв.)
Мета: навчити умінню ввічливо відмовити та пояснювати причину цієї відмови,захистити,відстояти власну думку.
Інструкція. Двоє учнів сідають у центр кола. Один із них говорить будь-яку фразу. Інший учасник діалогу не повинен погоджуватися з першим ні в якому разі. Можна запропонувати уням завдання в яких дитині потрібно вживатися в чиюсь роль.
Заняття 6
Мета: пояснити учням можливі шляхи розв’язання конфліктів.
Обладнання: маркери,ватман.
Хід заняття:
Мета: показати учасникам,які риси потрібно розвивати у собі,щоб подолати конфлікт.
Спочатку тренер звертає увагу на зім’ятий аркуш паперу,потім проводить розмову-коментар. Чи можемо ми наш папір розправити,зробити знову гладеньким? Так,можемо, (починає його розгортати,розправляти). Можна його ще зволожити,випрасувати,притиснути чимось важким і почекати. Як ви думаєте, розправиться наш папір? (Ведучий підводить учасників до думки, що папір розгладиться,але за якийсь час.
Які риси потрібні мені для подолання конфлікту?
Мозковий штурм (відповіді записують на ватмані). Далі всі названі риси зачитують.
Мета: показати учасникам,яким чином можна попереджати,усувати конфлікт.
Ведучий об’єднує учасників у 2 групи розрахунком на першого і другого. Після чого звертає їхню увагу на плакат із написом: «Під час конфлікту більшість людей..?, з якого вони мають виписати 5 чи 6 тез, найкорисніших,на їхню думку,для розв’язання конфліктів.
Обговорення. Знаходяться спільні шляхи розв’язання конфліктів.
Мета: навчити учасників,яким чином можна виходити,попереджати конфлікт. Проводиться у 3 етапи.
На першому етапі ведучий акцентує увагу учасників на тому, що ще залишилось не зруйнованою стіна конфліктів(бесіда). А знищити її дуже просто,потрібно тільки забрати по одній цеглинці. Тобто кожен забирає по одній цеглинці, і каже зобов’язання,протилежне написаному на аркуші(цеглинці), на зразок: «Я буду…», «Я намагатимусь…».
Також можна призупинити конфлікт «Я - повідомленнями» (демонструється заздалегідь підготовлений плакат).
«Я – повідомлення» - спосіб передачі інформації про ваші власні почуття без образи чи гніву до того,до кого ви звертаєтесь. Ви відстоюєте свої інтереси,але при цьому не тиснете на іншу людину,не звинувачуєте,не принижуєте її. Існують схеми побудови таких повідомлень. «Коли я бачу,чую…, Я відчуваю (опис почуттів)…, тому я прошу (побажання про зміну ситуації)… Мені (опис почуттів)…, коли (опис ситуації)…,тому(побажання про зміну ситуації)…Я почуваюся (опис почуттів)… коли (опис ситуації).. Я відчуваю (опис почуттів)…коли (опис ситуації)…,тому (побажання)… Я прошу (побажання про зміну ситуації),…,бо я відчуваю (опис почуттів)… Оскільки (опис ситуації)..,мені(опис почуттів)…Тому (побажання про зміну ситуації)…».
На другому етапі ведучий пропонує кожному учаснику картку із ситуацією на зразок такої:
На третьому етапі ведучий просить кожного з учасників по черзі підійти до «стіни конфлікту2, обираючи одну з цеглинок, та за допомогою висловів - зобов’язань та «Я – повідомлень» зруйнувати її,кидаючи «цеглину» на підлогу.
Рефлексія. Чи навчилися ви чогось нового? Чого саме?
7.Вправа «Мій улюблений казковий герой» (10 хв.)
Мета: приблизно,поверхово окреслити засвоєні в дитинстві можливі варіанти життєвих сценаріїв особистості, а звідси – і способи дії в конфлікті.
Інструкція: після неглибокої релаксації учасникам пропонується пригадати з дитинства улюбленого казкового героя і проаналізувати позитивні та негативні моменти його поведінки. Бажано провести аналогію між казковим героєм і собою,відслідкувавши певні елементи поведінки та поділитися, за бажанням,отриманою інформацією.
Рефлексія.
Мета: підвести підсумки заняття,зняти втому.
Тренер пропонує учасникам підвестися,встати в коло та передати по черзі по колу справа наліво мушлю,»наповнюючи» її власним позитивним досвідом,набутим завдяки заняттю.
Заняття 7
Мета: навчити дітей працювати в колективі,правильно вибирати стиль поведінки.
Обладнання: папір,олівці для кожної дитини.
Хід заняття:
Мета: навчити дітей правильно вибирати стиль поведінки,тон мовлення.
Інструкція: Чи знаєте ви таких дітей,які люблять всім наказувати та вести себе як начальники? Не називаючи імен розкажіть, як поводять себе інші діти,коли пробують нав’язати іншим свою думку? А чи знаєте ви таких дітей,які дозволяють поводитися із собою як завгодно: штовхати,дражнити,знущатися - і не знаходять у собі мужності припинити все це і сказати Ні! Знову,не називаючи імен розкажіть,як поводить себе така людина?,Який у них вираз обличчя? Як вони рухаються,розмовляють? Тепер поділіться на пари. Вирішіть,хто буде партнер А, а хто партнер Б. Партнер А – однокласник наглий,наполегливий,хочу будь-якою ціною переманити людину на його сторону. Партнер Б – людина невпевнена,боязка,не може сказати Ні (протягом 2 хв.).
Рефлексія.
Мета: навчити дітей працювати в колективі,відчути себе невідємною цого частиною.
Інструкція: На листках паперу напишіть своє прізвище. Почніть малювати який-небудь малюнок. Після команди вчителя передайте свій малюнок сусідові зліва. Візьміть листок,який вам передали та продовжіть малювати малюнок,який розпочав сусід. Зупинити вправу через 8-10 змін. Гру можна озвучити. Як тільки музика перестає лунати діти міняються малюнками. На закінчення вправи кожен учасник отримує той малюнок,який почав малювати.
Рефлексія.
Мета: актуалізація «Я – стану» в минулому,теперішньому,майбутньому,активізація самосвідомості.
Інструкція: учасники заняття діляться на підгрупи (3-4 людини). Сідають колом на певній відстані від іншої групи. Завдання учасникам групи: обмінятися фразами,що починаються з певних слів.
(Не думайте довго над продовженням речення,якщо нічого не можете придумати,передавайте право іншому учаснику).
Рефлексія.
Мета: уявити себе в конфліктній ситуації.
Психолог. Уявіть собі гаптовану театральну завісу,яка повільно підіймається. Починається п’єса з вашого життя.
Рефлексія.
5.Прощання. (5 хв.)
Заняття 8
Мета:навчити дітей ділитися позитивними емоціями.
Обладнання: папір,кольорові олівці,фломастери,маркери.
Хід заняття:
Мета: навчити дітей спілкуватися один з одним,ділитися позитивними емоціями.
Інструкція: Діти стають у коло. Кожна дитина повертається до свого сусіда зліва,і побажавши чого-небудь приємного,делікатно передає йому в долонях посмішку». Так,по черзі, діти «передають» її один одному. Дана форма спілкування дуже ефективна для роботи в групі.
Рефлексія. Чи сподобалася вправа? Що було найприємнішим під час виконання? Чи важко було знаходити слова побажання? Чи варто надалі проводити такі вправи?
Мета: навчити дітей долати емоційні перешкоди,сформувати навички невербального спілкування.
Інструкція: діти діляться на пари. Стоять один проти одного і жестами намагаються передати певну інформацію. Вони повинні уявити. Що між ними є перешкода – товсте скло, (саме тому вони не можуть чути один одного). Яку саме інформацію потрібно передати, «підказує» вчитель. Спочатку запропонувати «нейтральні» ситуації, а потім такі,що відпрацьовуватимуться.
Наприклад,одна дитина «розповідає» іншій про те,що дуже сердита на іншу (є певна причина) і погрожує їй.
Рефлексія.. Які засоби використовував нападаючий для передачі інформації? Яким чином нападаючий дав зрозуміти іншому свій настрій? Яким чином можна знайти адекватні шляхи виходу з цієї конфліктної ситуації? Чи траплятися у вашому житті подібні ситуації? Як ви вирішували проблему?
Мета: навчити дітей самореалізовуватись.
Інструкція: вчитель розповідає про те, що у давнину був звичай – зображувати на воротях замка,на щитах лицаря свій герб та девіз (короткий вислів,який виражає провідну ідею життя власника).Кожен учасник повинен придумати власний девіз його життя. І намалювати його.
Рефлексія. Чим ви керувалися під час вибору того чи іншого девізу,сюжету для герба? Чому у реальному житті не всі користуються своїм девізом і поводяться жорстоко,агресивно,конфліктують з іншими?
Мета: боротьба із апатичністю та відчуттям втоми у дітей,стимулювання у них життєвої активності,підняття статусу окремих учнів класу.
Інструкція: згадайте на мить,як звучить ваш голо: тихо,голосно,середньо. Поділіться на групи по двоє учасників. Вирішіть,хто говоритиме з вас так,а хто ні. Можете почати дуже тихо,поступово змінюючи тембр голосу,доки один з вас не вирішить,що голосніше вже не може говорити.
Рефлексія.
Мета: навчити дітей умінню пов’язувати власний образ майбутнього з оптимістичним баченням навколишнього світу.
Інструкція6 чи замислюєтесь ви коли-небудь над тим,що будете робити у цьому році… через 5 років…через 10 років…? З ким ви розмовляєте про те,чого хотіли досягти,чи що пережити у житті?Дуже хотілося б,щоб ви підключили свою фантазію та уявили,яким прекрасним стане ваше життя.
1.Уявіть собі,що ви лежите в своєму ліжку та бачите гарний сон. Ви бачите самого себе через 5 років.
Зверніть увагу на те,як ви виглядаєте через 5 років,де ви живете,що робите?
Уявіть собі,що задоволені своїм життям. Ви ще ходите до школи,чи вже навчаєтесь,працюєте? За що ви відповідаєте7 Що уже вмієте робити та чого ще не навчилися з тих пір,як були дитиною та ходили до школи?
Протягом певного часу поміркуйте над тим,що необхідно зробити,щоб досягти значних результатів. Які кроки для цього потрібно зробити?
Поверніться з майбутнього в минуле,візьміть листок та опишіть,що будете робити через 5 років. Напишіть хто та що стане вадливим для вас.
Рефлексія. Чи задоволені ви побаченим майбутнім? Що сподобалось найбільше? Чи є там щось таке,що вам не сподобалось? Якщо ви не зовсім задоволені – то щоб змінили? Які кроки для цього необхідно зробити?
Мета: закріплення отриманих учасниками знань. Ведучий просить написати лист-пораду собі у конфлікті. Далі учасники за бажанням зачитують свої листи.
Мета: підбити підсумки заняття. Ведучий звертає увагу учасників на кольорові футболки і пропонує пригадати свої очікування та дати відповідь на такі запитання:
Чи справдилися ваші очікування? Чи здобули ви нову інформацію?Яку? Чи чогось навчилися? Чого?
Кожен учасник по черзі озвучує свої відповіді. Далі ведучий просить встати кожного учасника та побажати щось сусідові праворуч. Насамкінець ведучий каже: «Наше заняття завершено,щасти вам!»
1