ЯК ПЕРЕКАЗУВАТИ ХУДОЖНІЙ ТЕКСТ З ТВОРЧИМ ЗАВДАННЯМ1. Уважно прочитайте (прослухайте) текст, який ви маєте переказати.2. Обміркуйте зміст тексту, з'ясуйте значення незрозумілих слів (за словником).3. Читаючи (слухаючи) текст удруге, записуйте в чернетці ключові слова, найяскравіші вирази; деякі слова, ужиті для зв'язку речень і абзаців тексту. Потім складіть план.4. Користуючись своїми записами й складеним планом, розпочинайте складання усного переказу.5. Залежно від творчого завдання внесіть відповідні зміни в текст переказу. Зауважте, що складений вами текст повинен бути завершеним і цілісним, підпорядкованим темі та основній думці.6. Відредагуйте текст.7. Відтворіть складений текст.
Прочитайте текст. Визначте стиль і тип мовлення. Складіть план, визначивши тему й мікротеми.«АРКАН» Танцювали самі парубки. Ставні легені побралися руками за плечі, зімкнулися в тісне, невелике коло. Під воркотіння цимбалів та баса ритмічно захиталися цілим колом з боку на бік, а потім разом, рвучко рушили в буряному коловороті, міцно б’ючи ногами в діл. В дужих і граціозних рухах парубків була сила, енергія, буйна веселість. Нічого більш прекрасного в розвагах людських, в красі молодечих веселощів мені не доводилось бачити. Парубки танцювали старовинний гуцульський «Аркан». Тільки справжні сини гір, волелюбні предки могли залишити в спадщину онукам такий буйний і гордовитий танець. Легеня, що танцює «Аркан», не можна уявити з похиленою перед паном головою. Перед яким ворогом могли б схилитися буйні голови людей, що так гордо та високо підводяться в цьому залізному колі!
Прочитайте текст. Визначте стиль і тип мовлення. Складіть план, визначивши тему й мікротеми. Я ніколи не знав, що одне споглядання народного танцю може дати людині таку велику втіху. Буйна радість цієї живої картини сповнила гордістю серце. Гуцульські легені ще танцювали «Буковинку», «Опришка». На початку ми ледве розрізняли ці танці українських горян. Всі вони були однаково сповнені зухвалого молодечого буйства і сили. Танці наших верховинців і пристрасна музика до них чимось нагадували мені танці грузинів і осетинів. Якісь ледве вловимі спільні риси людської вдачі споріднюють вікову мистецьку культуру всіх горян, синів різних народів.(Т. Масенко)• Прочитайте текст удруге. Перекажіть усно за планом, доповнивши текст своїми роздумами про роль мистецтва танцю у відродженні національної культури й свідомості.
Робота з текстом: Танець - головна тема тексту, навколо якої розгортається розповідь. Парубки - виконавці танцю, які є представниками гуцульської культури. Аркан - назва танцю, яка вказує на його характер. Сила, енергія, буйна веселість - основні характеристики танцю. Старовинний - вказує на традиційність танцю. Гуцульський - вказує на регіональну приналежність танцю. Волелюбні предки - вказує на історичний контекст танцю. Легінь - образ гуцульського парубка, який є носієм традиційної культури. Гордість - почуття, яке відчуває автор від споглядання танцю.
Робота з текстом: Цимбали, бас - інструменти, які супроводжують танець. Коло - форма танцювального руху. Ритмічно, бурхливо - характеристики танцювальних рухів. Краса, молодечі веселощі - естетичні характеристики танцю. Споглядання - спосіб сприйняття танцю автором. Втіха, радість - емоції, які відчуває автор від споглядання танцю. Зухвале молодече буйство - характеристика танцю, яка пов'язана з його історичним контекстом. Мистецька культура - загальна характеристика танцювальних традицій різних народів.
Орієнтовний план тексту: I. Опис танцю. Парубки танцюють старовинний гуцульський танець "Аркан". Танець виконується в колі, під супроводом цимбалів та баса. Рух танцю енергійний і динамічний, з акцентами на удари ногами. Танець сповнений сили, енергії та буйної веселості. II. Історичне та культурне значення танцю. Танець є традиційним для гуцульської культури. Танець "Аркан" є цінним культурним надбанням українського народу. Танець є відображенням духу і характеру гуцульщини. Танець відображає гордість і волелюбність. Танець є символом боротьби за свободу. III. Враження автора від танцю. Автор вражений красою і динамікою танцю. Танець викликає в автора почуття гордості за гуцульську культуру. Автор порівнює гуцульські танці з танцями інших народів, знаходячи в них спільні риси. IV. Висновок