Презентація "Наголос в українській мові, його види, роль у розрізненні слів та їхніх форм. Паралельне наголошування. Особливості вимови імен та по батькові"

Про матеріал
Інтонаційні особливості українського мовлення. Наголос в українській мові, його види, роль у розрізненні слів та їхніх форм. Паралельне наголошування. Семантико-граматична диференціація лексем за допомогою наголосу. Орфоепічна норма. Особливості використання орфоепічного словника. Особливості вимови імен та по батькові.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Наголос в українській мові, його види, роль у розрізненні слів та їхніх форм. Паралельне наголошування. Семантико-граматична диференціація лексем за допомогою наголосу. Орфоепічна норма. Особливості використання орфоепічного словника. Особливості вимови імен та по батькові. Підготувала вчитель української мови та літератури Халілова М. М.

Номер слайду 2

Наголос живе у слові, окрилює його мелодією. Надає слову неповторності. Правильне наголошування слів створює красу рідної мови, її музичну витонченість і легкість. Наголос в українській мові вільний. Він не закріплений у всіх словах за тим самим місцем. Наголос може в різних словах падати і на п’ятий, і на шостий, і на сьомий, і на інші склади: радіоамáтор, перекваліфікóвувати, перекваліфікувáти. Доречно назвати тут рідкісне слово, у якому наголос стоїть аж на одинадцятому складі: радіогідрометеорологічний. Є ж мови, де наголос закріплюється за певним місцем у слові. Наприклад, у чеській мові наголошеним є перший склад, у польській — передостанній, у французькій — останній.Інформаційна хвилинка

Номер слайду 3

Спостереження над мовою. Поясніть значення слів з відповідним наголосом. Образи – обр. Ази – образ. И, сх. Одили – сход. Или, в. Арений – вар. Ений, п. Ечений – печ. Ений, нездійсн. Енний – нездІйснений, г. Аряче — гар. Яче, к. Оса – кос. А, п'Ята – п'ят. А, Атлас – атл. Ас, дорог. А – дор. Ога, Орган – орг. Ан.

Номер слайду 4

Зорово-слуховий словниковий диктант фрагмент відео «Як запам’ятати наголоси, які треба вивчити для ЗНО»

Номер слайду 5

Конструювання-дослідження. Доберіть до поданих слів ті, від яких вони утворені, запишіть парами, поставте наголос. Зразок: Агрон. Омія – агрон. Ом Агрономія, кулінарія, пекарський, підлітковий, догмат, аркушик, курятина, зубожіння, український, Васильківщина, Хмельниччина, довідник, витрати, добуток, обіцянка ненавидіти, корисний, текстовий, черговий, ярмарковий, крицевий

Номер слайду 6

Уставте з дужок потрібне слово. Складіть із ними речення.1. ... — такий, що його можна виправити; ... — призначений для виправлення кого-небудь (випрáвний — виправнúй). 2. ... — організація, товариство; ... — користь (вигóда — вúгода). 3. ... — пристрасність, запальність, азарт; ... — вибуховий пристрій, хвороба тварин (зáпал — запáл). 4. ... — якого не можна простити, вибачити; ... — якому щось не вибачили (непрóщений — непрощéнний). Коментований диктант

Номер слайду 7

Розподільна робота. Випишіть слова в три колонки: з єдино можливим правильним наголосом, із подвійним наголосом та слова, у яких наголос змінює значення. Перевірте себе за словником наголосів української мови. Алфавіт, Батьківщина, байдуже, безпринципний, боязнь, будемо, бюлетень, веретено, весняний, вільха, вигода, вогняний, мабуть, феномен, дорога, типовий, проклятий, центнер, одинадцять, усмішка, чорнозем, прошу, лапки, приятель, помилка, жалібний, новина, добуток, завжди, захисник, дивлячись, хаос, християнин, обіцянка, приклад, зокрема, запитання, атлас, сім’я, читання, світанковий, простий, орган, розбір, вірші, кілометр, навчання, приклад, зав’язка, бажаний, мережа, вбрання, терен, виразний, обруч, котрий, урочистий, начинка, доповідач, громадянин, камбала, люстро, спина, зручний, новий, іконопис, квартал, також

Номер слайду 8

Конструювання-доповнення. Утворіть від поданих імен імена по батькові відомих людей. Допишіть прізвища. У дужках зазначте псевдоніми (якщо відомо)Іван (Петро), Григорій (Сава), Леонід (Іван), Панас (Яків), Іван (Семен), Пантелеймон (Олександр), Василь (Андрій), Тарас (Григорій), Іван (Карпо), Григорій (Федір), Лариса (Петро), Марія (Олександр), Софія (Михайло), Марія (Костянтин), Марія (Карпо), Руслана (Степан), Руслана (Ігор). Довідка: Іван Петрович Котляревський, Григорій Савич Сковорода, Леонід Іванович Глібов (Дідусь Кенир), Панас Якович Рудченко (Панас Мирний), Іван Семенович Левицький (Нечуй-Левицький), Пантелеймон Олександрович Куліш, Василь Андрійович Симоненко, Тарас Григорович Шевченко, Іван Карпович Тобілевич (Карпенко-Карий), Григорій Федорович Квітка (Квітка-Основ’яненко), Лариса Петрівна Косач (Леся Українка), Марія Олександрівна Вілінська (Марко Вовчок), Софія Михайлівна Ротару, Марія Костянтинівна Адасовська (Заньковецька), Марія Карпівна Тобілевич (Садовська-Барілотті), Руслана Степанівна Лижичко (Руслана), Руслана Ігорівна Писанко (Руслана Писанка).

Номер слайду 9

Домашнє завдання

Номер слайду 10

Домашнє завдання. Створіть мультимедійну презентацію на одну з тем: «Мовний портрет сучасного старшокласника», «Мовне обличчя мого міста (села)».

pptx
До підручника
Українська мова (профільний рівень) 10 клас (Плющ М.Я. та ін.)
Додано
5 листопада 2023
Переглядів
1175
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку