Мовознавчий квест « Пригоди третьокласників у країні Мовограй »
Мета: поглибити знання учнів відомостями про рідну мову ,показати її красу , милозвучність і багатство , розкрити її необхідність у житті людини; перевірити вміння учнів практично застосовувати знання, здобуті на уроках української мови ; удосконалювати вміння працювати в команді; розвивати логічне й образне мислення, кмітливість, увагу, спостережливість ; виховувати лідерські якості, відповідальність; плекати любов і повагу до рідної мови , прагнення вивчати, досліджувати і збагачувати її.
Обладнання: ілюстрації , відеоролик « 15 цікавих фактів про українську мову», маршрутний лист, стрілки із назвами зупинок, палички К’юзенера, цеглинки LEGO, пісочні годинники.
Хід гри:
І. Організаційна частина
Знову день почався, діти,
Всі зібрались на урок.
То ж пора нам поспішити –
Кличе в подорож дзвінок!
Сьогодні в нас ,діти, урок незвичайний.
Нехай буде він для нас повчальний.
Пригадаймо хутчіш найщиріші слова,
Щоб заграла веселково наша рідна мова!
-Дорогі, друзі! Я рада вас сьогодні вітати на уроці. Нагода - Міжнародний день рідної мови. Саме 21 лютого 2002 року Президент України підписав розпорядження про відзначення цього свята.
-А що таке мова? Найбільше і найдорожче добро кожного народу – це його мова, в яку він вкладає свою історію, розум, досвід і почуття. ----- Діти, яка мова є державною в Україні?
- Якою є наша мова? ( Вправа «Асоціативний кущ» )
Мова – українська, рідна, ніжна, мелодійна, щира, багата, грайлива, веселкова, лагідна, вишнева, барвінкова, милозвучна, калинова, щебетлива, жива, сонячна, барвиста, влучна, мелодійна, чиста, джерельна, яскрава.
Перегляньте , будь ласка, відеоролик і скажіть, яка літера є найуживанішою в українській мові?( Літера П)
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Вчитель: Сьогоднішній день ми присвячуємо її величності УКРАЇНСЬКІЙ МОВІ. Пропоную вам, діти, провести гру-квест лабіринтами країни Мовограй , де ви повинні продемонструвати свої знання з мови, довести свою першість і здобути право називатися знавцями української мови.
-А тепер давайте познайомимось із нашими командами.
Команда «Крапка»
Девіз: Ми зібрались в класі дружно.
Щоби позмагатись.
І про мову нашу рідну
Цікаве дізнатись.
Команда « Кома»
Девіз: Перемога – хитра птаха,
Не усім дається.
Хай тому , хто мову знає щастя
Щастя посміхнеться.
-Але, перш, ніж вирушити за нашим маршрутом, представляємо журі.
-Ось тепер все готово до подорожі. Наш девіз:
Хто любить, знає рідну мову
Тому вона всміхнеться.
Солодке слово « перемога» нелегко всім дається.
Хто мову шанує свою,
Той переможе в бою!
ІІІ. Проведення гри.
Команди рухаються за маршрутним листом, де зазначені назви зупинок .На кожній зупинці команди виконують завдання, які оцінюються балами.
1 .Зупинка «Алфавітна»
Гра «Збери алфавіт» (Букви алфавіту розкладені в хаотичному порядку – потрібно розташувати їх в алфавітному порядку. За виконане завдання -5 балів)
2.Зупинка « Словотвір».
Гра «Утвори нове слово» ( Утворити нові слова з поданих. За кожне нове слово – 1 бал.)
1.Скоромовка, рукавиця.
2.Заморозок, телевізор.
3. Зупинка « Народознавча»
Скласти зі слів прислів'я .За кожне правильне прислів'я 5 балів.
1.Сердечко, гостре, словечко ,коле.
2. Не , горобець ,випустиш, слово, спіймаєш, не.
3.Слово, зложиться, мова, до, слова.
4.Птах, слово, народжується, з , крилами, наче.
4. Зупинка « Рухлива» - фізкульхвилинка.
Ручки в сторону відклали
І в повітрі написали
Гарне слово – Україна,
Бо мова наша солов’їна.
Тричі плеснем у долоньки,
Бо вкраїнські сини й доньки.
Далі – руки на стільці,
Бо ми – сонця промінці.
Піднімаєм тулуб гідно,
Поважаєм мову рідну.
Оченята закриваєм –
Мову любим і вивчаєм.
Відкриваєм оченята,
За роботу всі, малята!
5. Зупинка «Словотворча»
Скласти з поданих слів нове слово таким чином: взяти з першого слова звук і позначити його літерою, з другого – другий, із третього – третій і т.д.
Одне із слів, що утворилось, викласти на парті з допомогою паличок К’юзенера.
(За кожне слово – 5 балів)
6. Зупинка «Шифрувальна»
Розв’язати граматичні приклади.
( За кожне слово - 5 балів)
7. Зупинка «Поетична»
Продекламувати поезії про мову.
IV. Підсумок заходу.
Вчитель: Бережімо, шануймо, любімо, вивчаймо рідну мову – це невмирущий голос України.
Треба й чужі мови
Старанно вивчати,
Та з усіх найбільше
Рідну шанувати.