Урок української мови у 3 класі з елементами розвивального навчання і використанням комп’ютерних технологій та інтерактивних вправ
в освітньому онлайн середовищі - Міксіке
Тема. Ненаголошені голосні (е), (и), які перевіряються наголосом.
Закріплення теми. 3 клас
Цілі. Повторити вивчене правило і перевірити здобуті знання на практиці,
як в усному так і в писемному мовленні; розвивати вміння самостійно і правильно добирати у завданнях перевірні слова; виховувати в учнів культуру спілкування.
Обладнання: підручник М.С. Вашуленко «Української мова»,опорна схема до теми уроку, сигнальні картки, алгоритми, довідники, перфокарти, роздатковий матеріал /картки для самостійної роботи/, ІКТ, розвивальна програма О. Андрусич «Сходинки до інформатики» 2-4класи, Інтернет-ресурси – освітнє онлайн середовище Міксіке (http://miksike.net.ua)
Література. Т.Ю. Горбунцова “ Цікаві вправи та ігри на уроках рідної мови”.
Творчі завдання з української мови. Довідник для 1 – 4 класів.
Орфографічний словник.
Зміст уроку
І. Перевірка домашнього завдання.
– Поясніть, за яким правилом правопису у вправі ви перевіряли пропущені букви.
– Які спільнокореневі слова ви дібрали?
Додатково.
У словах –сніги, сніговий –визнач корінь.
– Які це слова?
ІІ. Каліграфічна вправа. Звернути увагу на правильність з’єднання букв на письмі.
ел – нижнє з’єднання; веселий
ит –верхнє з’єднання. шити
ев – середнє з’єднання дерево
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Тема уроку: « Ненаголошені голосні (е),(и), які перевіряються наголосом.
Закріплення теми.
Завдання 1.
Завдання 2.
Наприклад: кленовий – клен, межа – межі,
береги – берег, плече – плечі.
Додатково:
– Виділити закінчення у слові – веселий.
– Назвати головні члени речення./ підмет і присудок/
Завдання 3.
Вірш на уважність.
Учитель виразно зачитує вірш Я. Яковенко « Вишиванка» .
– Уважно послухайте вірш. Визначіть і назвіть слова з ненаголошеними (е),(и), які перевіряються наголосом за сигнальними картками.
Вишиванка
Рано-вранці, на світанку, вишиваю вишиванку.
У зеленім житі буду ворожити.
Попрошу у неба солов’їний щебет.
Попрошу у квітки чарівної нитки.
Тоненької, шовкової, нитки кольорової.
Полотном біленьким вишию рівненько
Голосну сопілочку і вишневу гілочку,
Пташечку, калину, маму і дитину.
Вийся-вийся, голочко, вишиваю долечку.
Візерунок рясно – буде доля красна
Я. Яковенко
– Доберіть до визначених слів перевірні слова:
вишиванка – вишити; зелений – зелень; вишиваю – шити;
вишневий – вишня.
Завдання 4.Словниковий диктант з елементами розвивального навчання.
Біля дошки по черзі діти записують слова.
Всі учні самостійно використовують алгоритм.
Алгоритм дій:
Медок, озимина, листок, озеро, дерев’яний, цеглина, ірис.
/ Мед, озима, листя, озера, дерево, дерева, цегла, ірис /
– Знайдіть «зайве» слово. /ірис/
– Поясніть, чому це слово «зайве»?
– Підкресліть самостійно в кожному слові першу букву.
– Складіть і запишіть слово: Молодці!
IV. Фізхвилинка під музичний супровід.
Раз – нагнулися вперед,
Два – нагнулися назад.
Вліво, вправо повернулись,
До товариша всміхнулись.
Три, чотири – потягнулись
І на місце повернулись.
V. Закріплення набутих знань.
Робота з підручником. Вправа №182, стор81
– Прочитайте самостійно завдання до вправи.
– Виконайте вправу в зошитах.
Один учень виконує самостійно вправу біля дошки із зворотньої сторони./
– Індивідуальне завдання для чотирьох учнів на картках:
Зразок
стали наголошеними.
Ст…пи – …, д…мок – …,
ж… ття – …, в…сло – …,
з …мовий – …, б…реги –…,
гл…бина – …, к…лимок – … .
Учні проводять взаємоперевірку виконаної вправи.
Виправляють знайдені помилки, виставляють бали.
Додатково.
– Знайди зайве слово: вода, водичка, водій, водяний, водний.
– Поясни значення цих слів.
– Визнач корінь у словах.
VI. Робота з перфокартами. Перевір себе.
Учні самостійно вставляють пропущені букви у словах:
В…сло, кр…ло, л…сток, з…лений, б…рег, з…рно, з…мля, А…чаний.
VII. Робота в парах з елементами розвивального навчання.
Складіть і запишіть речення із складів.
Підкресліть слова у реченні на вивчене правило правопису.
/Велика верба низько нахилилась до води.
Весною у саду зазеленіли дерева./
Доберіть перевірні слова до підкреслених слів у реченні.
1р.Велич, верби, низь, хилиться.
2р. Весни, зелень, зелений, дерево.
VIII. Робота за комп’ютерами. Учні працюють самостійно.
Закріплення в ігровій формі правил правопису, вивчених дітьми на уроках української мови. Пояснення
Для того, щоб Незнайко перейшов на інший берег, потрібно полагодити місток, обравши потрібну колоду. Таким чином в ігровій формі ви вставляє пропущені літери у слова. Якщо помилилися, колода не витримує, і Незнайко падає з містка. Знову пропонується це завдання, доки не вкажете правильну літеру. Зверніть увагу на те, що в деяких словах можуть бути відсутні дві літери — тоді Незнайко зупиниться на містку двічі, біля кожного пропуску.
Мета вправи – встановити в слово пропущену букву Е чи И ?
http://miksike.net.ua/#keelemiks/en/lmtests.html?start=1&test=4428
Пояснення
У слові пропущена буква, а на ігровому полі автоматично переміщаються дві букви (правильний та неправильний варіант). Правильну букви треба «зловити» та підтягнути мишкою до пропуску в слові. Якщо буква підібрана неправильно – вона «втікає». За правильну відповідь бали нараховуються, за неправильну – віднімаються. Замість слова можна використати математичні вирази, формули тощо.
Вправа триває 2 хвилини. Програма автоматично вибирає слова зі списку у довільному порядку.
ХІ. Підсумок уроку.
– Що найбільше вам запам’яталося на уроці?
Х. Домашнє завдання з елементами розвивального навчання.
Утворити якнайбільше нових слів від слова чистота.
Базарницька Ірина,
вчитель початкових класів,
вища категорія, учитель-методист,
Червоноградський
навчально-виховний комплекс № 13,
Львівська область.
Фото-матеріали
1