Мета: Знайомити учнів із тлумаченням слів увічливості; поглиблювати знання учнів про загальнолюдські моральні якості; прищеплювати шанобливе ставлення до себе і до навколишніх людей; вчити дітей оцінювати вчинки героїв різних ситуацій; поглиблювати вміння працювати творчо.
Розвивати в учнів допитливість, пізнавальний інтерес; уявлення про те, що добра і чуйна людина завжди допомагає іншим, поважає, піклується про тих, хто потребує допомоги; бажання збагачувати свій розум знаннями.
Виховувати бажання і потребу бути ввічливим завжди і всюди; доброту, людяність, щирість у стосунках; повагу до людей.
Обладнання. Таблиці ввічливих слів; вислови про ввічливість; вірш – таблиця; прислів’я – хмаринки; серце для бейсиків – очікувань; індивідуальні картки для різних видів групової роботи.
Хід заняття
Добро твориться просто –
Так, як цвіте і опадає мак,
Як хмарка в’ється і сміється пташка,
Як трудиться мурашка – горопашна.
Вчитель. Ми живемо у світі, у якому є багато радості і щастя, смутку і горя. Тому, виростаючи, треба вчитися жити в цьому цікавому і складному світі, щоб бути справжньою людиною. А що це означає? «Хіба я не справжня людина?» - подумає кожен із вас. Послухайте для початку поради поета.
Виростай, дитино, щира і привітна,
Від людей хороше, добре переймай.
І не трать зусилля, щоб була примітна,
А довкіллю й людям ти добра бажай.
Шануй батька і неньку – буде скрізь гладенько,
Недругам і друзям ями не копай.
Честь свою і совість бережи пильненько,
Зла ніколи в світі людям не бажай.
Вчитель. Сьогодні, діти, ми, як учені – дослідників, спробуємо осягнути глибину ввічливих слів. Перш за все виявимо, чи всі якості, які ви бачите на дошці, допомагають стати хорошою справжньою людиною?
(Вибір дітьми позитивних якостей виховання).
Вчитель. Все ваше життя проходить через … серце. Коли людина хвилюється, вона каже, що її болить серце. Ви ще не розумієте цього, але, в такі ж хвилини ви відчуваєте, як воно частіше б’ється. Тепер, коли ми визначили, що нам допоможе в нашій грі, я хочу, щоб ви висловили свої очікування від нашої теплої розмови. На листочках у вигляді маленьких сердечок, що лежать на ваших столах, напишіть, про що саме ви хочете дізнатися на нашому занятті, а ви озвучите написане вами очікування.
(Очікування учнів).
Ми з вами будем говорити,
Як добро людям дарити.
Чуйність, ввічливість до нас
Завітають нині в клас.
Вчитель. Розпочнемо зі слова ввічливість.
Учениця. Ввічливий – це той, хто «дотримується правил пристойності, виявляє уважність, люб’язність, чемність». Слово «ввічливий» утворилося від вислову той, хто дивиться у вічі. Справді, правила етикету передбачають, щоб співбесідники дивилися один одному в очі: в вічі – є увічливий.
Вчитель. Знайдіть у себе на столі слова, які, на вашу думку, є синонімами до слова в в і ч л и в і с т ь, якщо виникатимуть труднощі, вам допоможуть кольори.
(Учні наклеюють слова – синоніми).
Учениця. Близьким за значенням є слово привітний, яке утворено від слів «привіт», «вівати». Бути привітним – це бути люб’язним, коректним, приязним, шанобливим. Ввічлива людина дотримується правил пристойності (етикету), виявляє уважність, люб’язнісь та чемність. А що це таке етикет?
Учень. Етикет – це гарні манери, правила поведінки. Дотримуватися його – означає володіти гарними манерами, знати та виконувати правила поведінки. Слово ж бо етикет за походженням французьке, зі значенням гарні манери, правила поведінки воно засвоєне нашою мовою.
Вчитель. Розмова стає сердечною, щирою і чесною, коли в очах свого співрозмовника прочитаєш співчуття, радість, сум. Ввічлива людина не ховатиме своїх очей, щиро дивитиметься у вічі. Вона не забуде подякувати за зроблене їй добро.
Зараз ми на хвилинку задумаємось над своїми вчинками, поведінкою, проведемо тест «Хвилинка для роздумів». На маленькому аркуші паперу, у порожніх клітинках поставте знак (+) чи (-) і задумайтесь про те, що почуєте. Ці аркуші залишаться у вас, тому ви відповідайте тільки для себе.
Тест «Хвилинка для роздумів».
У чемного хлопчика чи дівчинки знаки повинні стояти в такому порядку:
(+ - + - + +).
Якщо все вийшло навпаки, то треба замислитись над тим, якою людиною ти ростеш.
Якщо не збіглися тільки окремі знаки, то тобі легко виправити помилки в поведінці. Треба тільки уважніше ставитися до своїх близьких.
А допоможе в цьому вам наше сьогоднішнє заняття.
Вчитель. Знайдіть у себе на столі слова, які, на вашу думку, є синонімами до слів д о б р о з и ч л и в і с т ь та с е р д е ч н і с т ь.
Учениця. Стати привітною допомагають людині доброзичливість та сердечність, які характеризують особистість, котра вміє робити добро від щирого серця. Якими почуттями сповнене серце людини, так вона і діє.
Вчитель. Милосердя і доброта – багатоликі. Потреба в них повсякчасна. Це два великих крила, на яких тримається людство.
Учень:
Кажімо більше добрих слів
Знайомим, друзям і батькам.
Нехай комусь тепліше стане
Від зливи наших почуттів.
Нехай тих слів солодкий мед
Чиюсь загоїть рану.
Вчитель. Знайдіть у себе на столі слова, які, на вашу думку, є синонімами до слова д е л і к а т н і с т ь.
Учень. Делікатність – походить від французького слова delikat – ніжний, тонкий. Делікатна людина – ввічлива, гречна і чемна особа, яка вміє тактовно спілкуватися з іншими людьми.
Дидактична гра «Оціни вчинок»
(Поділ на групи: дітям роздано листочки, за якими вони знаходять те, що їх об’єднує, гуртуються у чотири групи, отримують картки із завданням, обговорюють і озвучують свої думки).
Завдання 1
Сашко захворів, і на уроці не розв’язав задачу, а Марійка не дала списати. Що можна сказати про доброту дівчинки?
Завдання2
Миколка катався на велосипеді. Бачить: бабуся Ганна копає картоплю, а поряд стоїть її онук Володя, однокласник Миколи. Як вчинить Микола?
Завдання 3
На перерві біля віконця їдальні двоє хлопчиків обігнали дівчинку, відштовхнули її, а самі першими зайшли до їдальні.
Завдання 4
До Тетянки на день народження прийшли друзі. Вони вітають її, вручають подарунки. Побачивши книгу, дівчинка засмучено каже: «Така у мене вже є».
Вчитель. Нещодавно ми з вами познайомилися з оповіданням В. Сухомлинського «Камінь» і твори цього письменника, вчителя завжди вам до вподоби. Ми навіть вивчили «Десять «не можна»» В. Сухомлинського. А щоб пригадати їх попрацюймо в парах. Підтвердимо відомі життєві істини висловами народної мудрості. Складіть з окремих слів прислів’я і зачитайте.
(Робота в парах).
Дидактична гра «Продовжіть розповідь».
(Поділ на 3 групи за схемою «Дерева, кущі, трави», кожна дитина отримує наліпку на спину і має визначити, до якої категорії вона належить, далі учні виконують завдання).
Завдання 1
Тато кпив яблука. Вони були дуже запашні. Мар’янка знала, що бабуся дуже любить яблука і захотіла її пригостити фруктами. Вона набрала повний кошик яблук. Нести було важко, не вистачило сили. Дівчинка зупинилася й подумала:
Завдання 2
Олег і Сергійко запросили Галинку покататися на санчатах. Дівчинка боялася з’їжджати з гірки. Олег сказав, що це зовсім не страшно і на підтвердження з’їхав сам. Галинка сіла на санки. Але на середині гірки санчата перекинулися, і Галинка опинилася в снігу, сидить і плаче.
Завдання 3
Продзвенів дзвінок. Діти взяли свої сніданки і вийшли на перерву. Ось біля вікна стоїть Олег та Іванко. В Олега – два печива. Іванко стоїть і дивиться у вікно, він сьогодні забув свій сніданок.
Поетична хвилинка
Вчитель. Додайте слова до вірша так, щоб слова римувалися. Додам, що цей вірш стосується нашої теми.
На доброті існує світ, Це також хвиля доброти.
І добротою пахне хліб До всіх людей любов свята -
І мирне небо, в школу йти - Це чистота і доброта.
Учениця. Не говори про доброту, Учень. Бо доброта – не тільки те,
Коли ти нею сам не сяєш, Що обіймає тепле слово.
Коли у радощах витаєш, В цім почутті те основне,
Забувши про чужу біду. Яке з глибин душі росте…
Учениця. Коли її не маєш ти,
То раниш людяне в людині,
Немає вищої святині,
Ніж чисте слово доброти.
Вчитель. Ось і перетворилися на нашому небосхилі невідомі хмаринки на веселі і повчальні, але сонечка вони не закрили, бо:
Доброта з роками не старіє,
Доброта від холоду зігріє.
І якщо вона, як сонце, світить.
То радіють і дорослі, й діти.
Якщо ми змогли відповісти на ваші очікування, то підійдіть до нашого відкритого серця і прочитайте на зворотному боці вислови – поради як стати хорошими людьми, адже навіть святі можуть помилятися, їх можуть спіткати невдачі, але вони живуть у злагоді із собою, мають відкриті серця, вміють співчувати.
(Кожна дитина підходить до свого бейджика і зачитує пораду).
Учениця. Зло нічого не дає, крім зла,
Вмій прощати, як прощає мати.
За добро добром спіши воздати –
Мудрість завжди ДОБРОЮ була.
(Звучить пісня «Доброта»).
1