ГРА-КОНКУРС З ІНФОРМАТИКИ
«Перші кроки до світу інформатики»
3- клас
Мета: виховувати взаємоповагу, почуття відповідальності; стимулювати активну пізнавальну діяльність учнів; закріпити та систематизувати у ігровій формі знання, уміння учнів, отриманих упродовж вивчення курсу «Інформатика», розвивати інтерес до курсу, розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, кмітливість; формувати навички самостійної діяльності та уміння співпрацювати в команді, формувати стійкий інтерес до предмета інформатики, мовленнєву, інформаційну, соціальну компетентності, виховувати дбайливе відношення до комп'ютера та його програмного забезпечення.
Обладнання: комп'ютери, презентація, проектор, файл фільму «Закоханий їжачок», відео «Метелик» (для релаксації), краплинки для оцінювання роботи команд (вирощування дерева знань), дипломи, роздатковий матеріал.
Тип: гра-конкурс
Місце проведення: комп'ютерний клас
1
ГРА-КОНКУРС З ІНФОРМАТИКИ
«Перші кроки до світу інформатики»
3- клас
Мета: виховувати взаємоповагу, почуття відповідальності; стимулювати активну пізнавальну діяльність учнів; закріпити та систематизувати у ігровій формі знання, уміння учнів, отриманих упродовж вивчення курсу «Інформатика», розвивати інтерес до курсу, розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять, кмітливість; формувати навички самостійної діяльності та уміння співпрацювати в команді, формувати стійкий інтерес до предмета інформатики, мовленнєву, інформаційну, соціальну компетентності, виховувати дбайливе відношення до комп’ютера та його програмного забезпечення.
Обладнання: комп’ютери, презентація, проектор, файл фільму «Закоханий їжачок», відео «Метелик» (для релаксації), краплинки для оцінювання роботи команд (вирощування дерева знань), дипломи, роздатковий матеріал.
Тип: гра-конкурс
Місце проведення: комп’ютерний клас
Хід заходу:
І етап. Знайомство.
Вчитель. У нашому конкурсі приймають участь 4 команди.
Для поділу класу на команди використовуємо скриньку з емблемами команд. Кожен учень витягує картку, і сідає за стіл, із відповідною емблемою Команда «Процесори», «Комп'юшки», «Інформатики», «Файли». Кожна команда обирає свого капітана. Це учень, який має право обирати відповідь на питання, якщо рішення учасників команди будуть різними.
Вчитель: на ваших столах у конвертах ви знайдете девіз нашої сьогоднішньої гри, щоб дізнатись його – зберіть частинки речень!
Ми сьогодні не сумуємо,
В країну інформатики дружно крокуємо!
На всі питання старанно будем відповідати,
Дерево знань вирощувати! (слайд 2)
А допоможуть нам виростити своє дерево знань «краплинки-оцінки», в кінці гри ми побачимо дерево знань кожної команди.
ІІ етап. Перевірка знань правил з охорони праці та життєдіяльності.
Вчитель. Світ інформатики дуже цікавий. Комп’ютери кабінету інформатики дозволяють ближче з ним познайомитись. Але робота з комп’ютерами потребує виконання спеціальних правил поведінки у класі та з охорони праці. Зараз ми перевіримо, яка з команд краще засвоїла ці правили. У кожного з вас на столах є картка, що з одного боку має червоний колір, а з другого – зелений. Я по черзі буду називати твердження, пов’язані з правилами роботи у комп’ютерному класі. Ви будете піднімати картки, повернуті зеленою стороною, якщо твердження буде вірним, і червоною стороною, якщо твердження буде невірним. (Додаток 1)
Вчитель. Бачу, що всі діти знають правила з охорони праці та життєдіяльності. Але світ інформатики стає по справжньому цікавим тільки тоді, коли учні мають добрі знання з цього предмету.
ІІІ етап. Логічний
Конкурс загадок
Відгадайте загадки. Вчитель читає загадку, той учасник команди, який швидше підніме руку, той має право дати відповідь. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал. В разі того, що яка-небудь команда вигукує з місця, то дана команда позбавляється 3 балів (якщо команда порушила правила не має 3 бали, то бали можуть відніматися з інших конкурсів)
Конкурс: Анаграма: перестав букви і отримай нове слово
Кожна команда отримує слова. Необхідно переставити їх букви так, щоб вийшло слово, пов'язане з інформатикою та комп'ютерами. Наприклад, зі слова "док" можна отримати слово "код", а слова "голка" - "логіка". Команди відповідають по одному слову, по черзі. Право першої відповідати надається тій команді, у якої найменше балів за підсумками минулих конкурсів. За кожне правильно складене слово команда отримує 2 бали. На підготовку дається 4 хв.
1. Пьюромтек - (комп'ютер)
2. шима – (миша)
3. касенр – (сканер)
4. каліваутар – (клавіатура)
Конкурс ребусів
Кожній команді пропонується відгадати по 3 ребуси, що стосуються інформатики. (додаток 3) За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал. В разі того, що яка-небудь команда вигукує з місця, то дана команда позбавляється 3 балів (якщо команда порушила правила не має 3 бали, то бали можуть відніматися з інших конкурсів)
IV етап Бліц-турнір
Визначення рівня засвоєння командами теми «Інформація. Інформаційні процеси»
Нарешті дочекались! Найвеселіший конкурс –. Правила прості – хто знає відповідь, той піднімає руку. За викрики командам знімається 1 бал. За кожну правильну відповідь ви отримуєте по 1 балу.
(Читає книжки, газети, журнали, розглядає малюнки, прослуховує розповідь товаришів, вчителя, слухає музику, переглядає фільми, дивиться час на годиннику, переглядає умови задач, приклади, спостерігає за предметами та явищами навколишнього світу, дивиться на світлофор, коли переходить вулицю, пробує рукою, чи теплі батареї у кімнаті, перевіряє, чи свіже повітря у класі ).
За кожну правильну відповідь команди отримують 1 бал.
(Відповідь: їжачок – очі, вуха, шкіру, ніс, а рибка – очі, вуха, шкіру;
Інформаційні процеси: збирання інформації, її обробка, передавання, представлення).
V етап Практичний
А тепер учням з команд пропонується упродовж 5 хвилин розв’язати такі задачі (слайд) без допомоги ПК (за кожну розв’язану задачу -1 бал):
Трійка коней за 1 год пробігла 15 км. Скільки кілометрів пробіг один кінь. Кожен кінь пробіг 15 км.)
Двоє пішли 3 цвяха знайшли. Троє підуть скільки знайдуть? ( 0 )
Мірошник прийшов на млин. В кожному кутку він побачив по 3 мішки, на кожному мішку по 2 коти. Питання задачі: чи багато ніг було на млині? (2, інші лапи).
На столі стояло 5 склянок з полуницями. Юрко з'їв одну склянку полуниці. Порожню склянку він поставив на стіл. Скільки склянок лишилося? (5)
У цей час 2 учням з кожної команди треба розв’язати якомога більше питань електронного кросворду програми «Явища природи», (робота за ПК).
Ті учасники команд, що виконували програми на ПК, залишаються за центральними столами, а за комп’ютери сідають працювати ще 2 учні, що розв’язували задачі.
Їм пропонується роз’язати приклади програми «Телевізор». (Робота за ПК)
За центральними столами учні отримують завдання скласти якомога більше слів із слова ІНФОРМАТИКА. Кожну букву можна використовувати декілька разів.
Ті учасники команд, що виконували програми на ПК, залишаються за центральними столами, а за комп’ютери сідають працювати ще 2 учні, їм пропонується програма «Поштовий голуб», що розвиває увагу та пам'ять.
За центральними столами учням пропонуються питання:
На які класи поділяються пристрої ПК?
Пристрої введення інформації;
Пристрої виведення інформації;
Пристрій обробки інформації;
Пристрої зберігання інформації.
Як називається пристрій обробки інформації? (Процесор).
Які пристрої зберігають інформацію? (Пам'ять зовнішня – диски, внутрішня –оперативна, зберігає інформацію на час роботи ПК).
На малюнку (слайд) зображено 8 пристроїв, кожен з яких позначено цифрою. Команди беруть по 2 листочка з номерами, що відповідають номерам пристроїв. Треба кожній команді назвати ці пристрої і вказати, до якого класу вони відносяться.
(1 – монітор, 6 –принтер, 2- навушники, 4 – колонки відносяться до пристроїв виведення інформації; 5 – клавіатура, 7 – миша, 8 - сканер відносяться до пристроїв введення інформації; 3 – системний блок, що містить процесор, пам'ять, дисководи; дисководи є пристроями як введення інформації, так і пристроями виведення її).
Натиснеш праву кнопку – зникне без сліду віконце,
Натиснеш ліву кнопку – заховається воно,
Середня кнопка змінить його розмір.
Про що тут йдеться, як відомо?
Назвати функції трьох керуючих кнопок.
Як змінювати розміри вікна та як переміщати вікно по екрану?(На ці питання команди відповідають практично, тобто виконують операції переміщення вікон, зміни їх розміру за комп’ютерами).
ІV етап. Релаксація.
Усі учасники команд збираються за центральними столами. Звучить спокійна музика, на спеціальному екрані за допомогою проектора показується відеокліп з зображенням метелика. Поки учні відпочивають, вчитель оцінює виконані завдання командами.
VІ етап.
Підведення підсумків конкурсу.
Кожна з команд своїми відповідями виростила своє дерево знань. Ось як вони приблизно виглядають (слайди).
На жаль, гра закінчилася. Та ми побували на багатьох островах, дізналися багато нового та, звичайно ж, вдосконалили свої знання. До нових зустрічей!
За свою працю команди отримують нагороди.
Застосовані джерела:
http://youtu.be/ndlH6zYzCG4 - відео для релаксації
http://youtu.be/mnq35ObXb5A - Мультфільм Їжачок
Сходинки до інформатики: Підруч. для 3 кл. загальноосвіт. навч. закл./ Г.В. Ломаковська, С.Я. Колесніков, Ф.М. Рівкінд, Й.Я. Ривкінд. – К.: Світич,2013.
Додаток 1
Твердження про техніку безпеки
Додаток 2
Загадка 1
Скромний сірий колобок,
Довгий тонкий проводок,
Ну а на коробці -
Дві чи три кнопки.
У зоопарку є зайченятко,
У комп'ютера є ...
(Мишка)
Загадка 2
В ній записані програми
І для мами і для тата!
В упаковці, як цукерка,
Швидко крутиться ...
(дискета)
Загадка 3
І комп'ютери часом
Кажуть між собою,
Але для цього одна
Їм штуковина потрібна.
До телефону підключив -
Повідомлення отримав!
Річ, відома не всім!
Називається ...
(модем)
Загадка 4
Для чого ж цей ящик?
Він у себе папір тягне
І зараз же літери, точки,
Коми - рядок до рядка -
Надрукує картинку
Спритний майстер
Струменевий ...
(принтер)
Може він порахувати,
Може він пісні співати,
Малювати і писати,
Помилки перевіряти.
Може він листа прийняти,
З другом швидко нас зв’язати,
Він багато чого може
І завжди нам допоможе! (комп’ютер )
Міцний диск, дуже яскравий,
Містить він кіно цікаве. ( Лазерний диск )
В неї довгий сірий хвіст,
До курсору має хист. (Комп’ютерна мишка )
Він покаже все на світі:
Що малюють, пишуть діти,
Грають як і що співають,
І як пошту відправляють.
Все, що є відображає,
Без нього ПК немає! (Монітор)
Скромний сірий колобок
Довгий, тонкий проводок
Зверху на коробці
Дві великі кнопки
В тебе є хороша книжка,
А в комп'ютера є ......(мишка).
Сотня клавіш, різні знаки
Спершу учні – небораки,
А тепер раз – два і готово
Відстукали слово.
Ось де пальцям фізкультура
І це все – ......(клавіатура).
Ось на нім комп'ютер пише
І малює без зупинки
Найцікавіші картинки
А влаштовує цей хор
Чарівник наш - ......(монітор)
В блоці цім живе процесор
Помічник він, не агресор
В ньому щось гуде, співає
Одним оком нам моргає.
Головний він недаремно,
А зовуть його .....(системним)
І комп'ютери порою
Розмовляють між собою
А для цього їм потрібна
Річ відома не усім
До телефону підключай
І повідомлення приймай,
Адже мову ми ведем
Про зв'язок через .....(модем)
Ось я кнопку натискаю
І папір вже заправляю.
Він друкує без зупинки
Вірші, пісні і картинки
І швидкий він, наче спринтер
Відгадайте, що це ...(принтер)
додаток 3
інформація
інтернет
інформатика
навушники
процесор