Позакласний захід для учнів 6 класу
ГРА «По дорозі к дробам»
Задоволення, яке ми отримуємо від музики,
корениться в рахунку, але в рахунку неусвідомленому.
Музика - це неусвідомлена арифметика, і більше нічого.
Готфрід
Ця гра проводиться в рамках тижня математики в 6 класі за участю учнів 9 класу. Перед уроком учням 6-го класу були дані завдання підготувати, використовуючи додаткову літературу, повідомлення про історію виникнення дробів, цікаві задачі.
Мета: прищеплювати інтерес до математики; формувати навички роботи з додатковою літературою; поглиблювати знання про дроби і розвивати навички виконання дій з дробами.
На першому з двох спарених уроків учні ознайомили клас зі своїми повідомленнями і задачами, цікаво й різноманітно оформленими. Ці роботи були оцінені вчителем і журі у складі учнів з 9 класу.
Слово вчителя. Діти, сьогодні ми здійснимо незвичайну подорож, ми з вами відвідаємо Країну Дробів. Там ми зробимо кілька зупинок у селищі Історичному, на березі озера Ребусного, відпочинемо на галявині Театральній, побродимо в лісі Казковім, спробуємо подолати гори Мозкодром. На кожній зупинці слід показати свої знання і кмітливість. За правильні відповіді команди будуть одержувати жетони, а в кінці подорожі ми визначимо команду-переможницю. Маршрут ви будете обирати самі.
Отже, в путь! На першому уроці ми вже побували з вами в селищі Історичному, ви розповідали цікаві історії, а зараз члени журі повідомлять вам про виникнення дробів.
Селище Історичне
I. Дроби з'явилися в сиву давнину. Під час розподілу здобичі, вимірюючи величини, та в інших схожих випадках люди зустрілися з необхідністю ввести в обчислення дроби.
Давні єгиптяни вже знали, як поділити два предмети на трьох, для числа - у них був спеціальний знак. Між іншим, це був єдиний дріб у вжитку єгипетських писарів, у якому в чисельнику не стояла одиниця. Усі інші дроби мали в чисельнику одиницю (їх називали основними дробами:
).
Якщо єгиптянину треба було використати інші дроби, він представляв їх у вигляді суми основних дробів.
II. У Давньому Вавилоні перевагу віддавали постійному знаменнику, що дорівнював 60. Римляни також користувалися лише одним знаменником, що дорівнював 12. Особливе місце займали дроби Справа в тому, що в давнину окрема арифметична операція передбачала подвоєння і ділення навпіл.
III. Дії над дробами в середні віки вважалися найскладнішою частиною математики. Донині про людину, що потрапила в скрутне становище, говорять: «Потрапив у дроби». Щоб полегшити дії з дробами, були вигадані десяткові дроби, в Європі їх увів у 1585 році голландський математик та інженер Симон Севін. У Франції десяткові дроби ввів у 1579 році Франсуа Вієт.
Слово вчителя. Діти, ви познайомилися з історією звичайних та десяткових дробів, а тепер настав час продовжити подорож. Наш шлях прямує до озера Ребусного.
Озеро Ребусне
Командам пропонується заповнити кросворд та розшифрувати дві анаграми. Команди отримують жетони. Команда-переможниця (яка отримала найбільше жетонів) обирає маршрут.
1. КИЬЛЧНСИЕ 2. ПРІЦЯОРОП
По горизонталі:
По вертикалі:
Команди отримують жетони. Команда-переможниця (яка отримала найбільше жетонів) обирає маршрут.
Гори Мозкодром
Команди отримують жетони. Команда-переможниця (яка отримала найбільше жетонів) обирає маршрут.
Ліс Казковий
Кожна команда отримує картку із завданням: виконати дії по порядку й розшифрувати прізвище відомої дитячої письменниці:
Галявина Театральна
До цього конкурсу діти готувалися заздалегідь. Вони показували сценки, казки, інсценували вірші про дроби. Ось деякі з виступів.
ПРОСТИЙ ДРІБ
У чисельника і знаменника постійні суперечки. Ніяк не зрозумієш, хто з них має рацію. Чисельник доводить одне, а знаменник перевертає на свій лад.
Чисельник. Я стою вище, то чому ж я менший за знаменник?
Знаменник. У мене число більше, то чому ж я мушу нижче стояти?
Ціле число, якому це базікання набридло, сказало їм прямо в очі: «Знайшли через що сперечатись! Погляньте, скільки навколо вас нерозв'язаних прикладів і задач!».
Знаменник. Тобі, Цілому, добре.
Ціле число. А хто вам заважає стати цілим числом? Складіться з яким-небудь дробом.
Чисельник. Гаразд, обійдемося без ваших задач та прикладів. І Знаменник. Йди, поки ціле!
Ціле число махнуло на них рукою і взялося за чергові задачі. Чисельник пере-I хилився, постукав у рисочку.
Чисельник. Послухайте, може, нам дійсно з іншим дробом скластися?
Знаменник. Е, ні, брате, годі жартів, досить з мене й одного Чисельника.
Чисельник. Якщо вже на те пішло, з мене теж одного знаменника І більш ніж достатньо.
Ще трохи подумали. Потім знаменник став навшпиньки, постукав і у рисочку.
Знаменник. Агов, друже! А якщо нам просто стати цілим числом, І без іншого Дробу?
Чисельник. Можна спробувати.
Стали вони пробувати. Чисельник помножився на 2, і знаменник — теж на 2, не відставати ж! Чисельник помножився на 3, і знаменник — настільки ж. Помножувалися, помножувалися, знесилили зовсім, а користі — ніякої. Той самий дріб, ні менший, ні більший за попередній.
Знаменник. Стій! Досить помножуватись. Давай ділитися. Так краще буде.
Стали ділитися. Знаменник на 2 і чисельник на 2. Знаменник на 3 і чисельник на 3. А дріб той самий і залишився.
Інсценування вірша
Прийшов зі школи наш Данило,
Щоденник заховав уміло.
Та враз побачила це мати —
Що ж, доведеться показати ...
Зітхнула матінка повільно,
Бо там — ого! — «незадовільно»
— Я не повірила б нізащо,
— Що в мене син — таке ледащо!
— За що отримав одиницю? —
Данилові морга сестриця.
— Сказав я, що гіпотенуза —
То особливий вид медузи...
— Ти ще й на двійку потрудився? —
В розмову батько тут втрутився.
— Отож, учителька завзята
Про землекопів і лопати
Чомусь задачку задала.
І де вона її взяла?
Я біля дошки, як умів,
її розв'язував, аж впрів,
І ось — закінчена робота —
Два і дві треті землекопа
У мене вийшло.
Я старався!
Тільки чому весь клас сміявся?
— Ой, горе, йди-но краще спати! —
Данилові сказала мати.
Заснув хлопчина. Та вночі,
Коли кричать одні сичі,
Йому приснився сон страшний — •
Десь на галяві лісовій,
Серед пахучої трави —
Лежав без ніг і голови
Його нещасний землекоп...
Хто б допоміг йому?
Ну, хто б?
Схопивсь Данило, стрепенувсь:
— Ой, матінко моя!
Тепер вже точно присягнусь,
Що дроби вивчу я!
На цьому урок закінчився, журі підбиває підсумки конкурсу і роздає жетони. Переможцем гри вважається та команда, яка набрала найбільшу кількість жетонів. Переможці одержують диплом.