Гра – подорож
«Держава, де панує право»
Підготували:
Вчителі правознавства
Лановецької загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів №2
Бурак Юлія Володимирівна
Ланівці - 2023
Мета:
Ознайомити учнів з основними правами людини та обов’язками громадянина, висловлювати свої бачення щодо проблем правлюдини, залучити дітей до практичного і толерантного вираження своїх думок, виховувати почуття гідності, уміння поважати інших і прагнути жити в мирі й злагоді, дотримуватися доброзичливого ставлення до людей.
Завдання :
Ключові слова: права людини, права дитини, держава, декларація, конвенція, Загальна декларація прав людини.
Матеріали та обладнання :Мультимедійна дошка, відео, надувні кульки, маркери, папір А1, створені власноруч пазли «Права дитини».
План
Хід заняття
Вступне слово вчителя
Юність – чудова пора життя, сповнена відкриттів, надій і планів. Це важливий етап духовного розвитку людини, час пошуку себе, свого місця у світі, усвідомлення життєвої місії, формування базових принципів і життєвих цінностей. Ми живемо серед людей і постійно перебуваємо під їхнім впливом. У свою чергу ми також впливаємо на них. Отже, взаємовплив – це частина нашого життя.
На нас, наші рішення і поведінку мають вплив батьки, друзі, вчителі, правила і закони, а також засоби масової інформації.
Приймаючи рішення, ми повинні бути впевнені, що воно в наших інтересах і нікому не зашкодить. Тому потрібно знати і дотримуватися прав людини. У дитинстві більшість рішень приймали за вас дорослі. Тепер дедалі частіше доводиться вам приймати рішення самостійно. І брати на себе відповідальність за їхні наслідки. Іноді це дуже складно. Тому сьогодні , ми спробуємо удосконалити знання, вміння і навички у правовому полі.
Право – це захована від наших очей країна, яку можна лише уявити та пережити в глибині своєї душі.
Права людей увібрали в себе такі релігійні, моральні, економічні, політичні та інші правила, без яких стає неможливим спільним мирне життя людей у суспільстві. Правові норми, закони відрізняються від інших тим, що вони найважливіші для спільного проживання людей. І вони є обов’язковими для виконання. Сьогодні ми помандруємо країною правових знань.
2 Гра «Повітряне лото знань правових термінів»
Умови гри. У залі присутні діти і консультанти – старшокласники, які допомагають провести дане завдання. Учні по черзі обирають повітряну кульку у якій знаходиться номер із запитанням і пробивають її, читають запитання консультантам – старшокласникам, які дають відповідь. Консультанти отримали випереджувальні завдання.
Запитання:
Відповіді на запитання
Права людини – це те, чим, згідно з нормами моралі, наділений кожний мешканець світу просто внаслідок того, що він – людина. Домагаючись реалізації цих прав, ми звертаємося, як правило, до власного уряду з позиції моралі і своєї людської гідності. Ніхто - ні людина , ні – уряд не може відібрати наших прав.
Вони виникли тому, що людина крім фізичних має також моральну і духовну суть. Права людини потрібні для того, щоб захистити і зберегти людську суть кожного, щоб забезпечити кожній людині гідне життя – життя, на яке людина заслуговує.
Усі до дониного. Злочинці керівники держави, чиновники, діти, студенти, європейці, біженці, безробітні, банкіри, учителі, балерини, космонавти….
Усі ми повинні за цим стежити. Існують закони, як національні, так і міжнародні, які обмежують свободу дії урядів стосовно своїх громадян, але якщо їм ніхто не вкаже на те, що своїми діями вони порушують міжнародні норми, уряди можуть далі порушувати безкарно наші права. Кожен із нас, як особистість повинен дотримуватися правил закону і слідкувати за іншими людьми і державними органами. Система захисту прав існує для того, щоб ми усі могли нею скористатися.
Зверніть увагу інших людей на те, що ваші права порушуються, надайте ці проблемі всезагального розголосу, зажадайте дотримання прав. Дайте протилежні стороні зрозуміти: вам відомо, що вона немає права поводитися з вами подібним способом. Пошліться на відповідні статті Загальної декларації прав людини, Європейської конвенції про права людини або інших міжнародних угод, відповідні закони нашої країни. Повідомте інших про те, що трапилося: дайте повідомлення в засоби масової інформації, напишіть вашому депутатові, та главі держави, поінформуйте про це неурядові організації, що займаються правами людини. Спитайте у них поради. Якщо є можливість поговоріть з адвокатом. Дайте зрозуміти кривднику, що ви не маєте наміру відступати. Якщо це все перелічене не допомогло зверніться до суду.
Держа́ва — це особлива форма організації суспільства з визначеною територією, економікою, політичною владою.
Кожна держава має свою територію та кордони, які можуть розширюватися, проводить власну незалежну внутрішню і зовнішню політику на світовій політичній арені, має міжнародне визнання та державну символіку: герб, прапор і гімн
Ви живете в правові державі і уряд вашої країни підписавши міжнародні угоди , несе юридичну і моральну відповідальність за дотримання прав людини. Сьогодні розділ про права людини - найголовніший у більшості сучасних конституцій.
Права і свободи людини стосуються виключно взаємовідносин людини з державою. У різних країнах права людини записані в різних документах: деклараціях, конституціях, законах. Спочатку в них закріплювалися особисті і політичні права, пізніше до них добавили соціально – економічні та культурні та права народів.
Зако́н— нормативно-правовий акт вищої юридичної сили, що регулює найважливіші суспільні відносини шляхом встановлення загальнообов'язкових правил, прийнятий в особливому порядку (законодавчим), або безпосередньо народом.
Відповідно до усталеної світової практики закони (як і інші нормативно-правові акти) в Україні приймаються на підставі Конституції України і повинні відповідати їй.
Закони регулюють приватну і публічну сфери суспільних відносин: найбільш важливі питання суспільного устрою, права і свободи громадян, структуру і організацію державної влади, закріплюють правове становище фізичних і юридичних осіб, відносини між ними.
Законотворча діяльність Верховної Ради України на сьогоднішній день налічує понад 172 650 законів.
Конвенція — (лат. conventio — договір, угода) — різновид міжнародного договору.
Конкретні ознаки, за якими той чи інший договір слід називати конвенцією, виділити важко. Швидше можна вести мову про традиції називати договори певного типу чи змісту конвенціями. Можна сказати, що конвенція — це угода між суб'єктами міжнародного права, що регулює між ними відносини через створення взаємних прав та обов'язків.
Як правило, назву конвенції отримують багатосторонні угоди.
Серед двохсторонніх угод конвенціями як правило називають угоди з консульських, поштових, транспортних та інших питань.
Важливо, що конвенція регулює весь комплекс питань, пов'язаних з відповідною темою.
3. Гра - подорож « Країна прав людини»
Вступне слово вчителя
Сьогодні, погравши у гру «Повітряне лото знань правових термінів», ви дізналися багато нової юридично – пізнавальної інформації, яка допоможе вам в подальшому рухатися країною правових знань. А зараз ми пропонуємо нову гру «Країна прав людини».
Інструкція(Додаток № 1 електрона презентація)
Гра буде проводитися за допомогою мультимедійної дошки і створеної презентації. Основним слайдом над яким будуть працювати діти буде (інтерактивний слайд 2.) Після кожного завдання, ми повертаємося до нього. Учні по черзі виходять до мультимедійної дошки і відкривають цей інтерактивний слайд 2. Там розміщені картинки, завдання з правами людини. Вчителеві допомагають учні – старшокласники, які виступають правовими консультантами.
Слайд 3
Учитель:Ви вибрали першу зупинку, яка розповідає про рівність людей на землі. Це невід’ємне право дане людині з народження. Ми усі з вами різні , але рівні у правах.
Зложіть мимоволі руки та подивіться один на одного. Чи схожі ви? Сядьте так, щоб вам було зручно, та ще раз подивіться один на одного. Навіть в таких простих рухах та діях ми – різні. Кожен з вас це зробив по-своєму, по-іншому, індивідуально. А чи є щось однакове між вами?
Вправа: «Добір за ознаками».
Учитель: встаньте ті, хто нижчий за Сашка;
- у кого волосся білявого кольору;
- дівчатка тощо.
- Хто любить поспати? Байдикувати? Красиво співає?
- Бачите, які ми різні, але перед законом нашої країни, ми рівні.
Слайд 4. Вправа «Мікрофон»
Метод «Мікрофон» надає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлювати свою думку чи позицію. Право говорити має тільки той, у кого «символічний» мікрофон, інші учні не можуть говорити, викрикувати з місця. В якості «мікрофона» може виступати ручка, олівець або інший предмет, що переходить із рук в руки.
Завдання учням: Назвати себе трьома іменниками, які визначають вашу приналежність до певної групи людей. Це може бути клас, гурток за інтересами, друзі, однодумці.
Наприклад, я – учень, відмінник, людина.
- Які почуття, думки викликав у вас цей перелік?
- У чому наша подібність і відмінність?
- Що у ваших відповідях спільного?
Учитель: Отже, у нас багато спільного і відмінного. Але нас усіх об’єднує те, що ми всі – люди, що маємо одну на всіх Землю і нам слід жити так, щоб зберегти мир, спокій, навколишнє середовище.
Слайд 5
Перегляд відео «Ми різні, але ми рівні».
Повертаємося до інтерактивного слайду і обираємо наступні права людини.
Слайд 6
Право на сім’ю
Розповідь учня – консультанта:
Кожна людина з великою любов'ю і душевним трепетом згадує те місце, де вона народилася, де промайнуло її босоноге дитинство. То родинне вогнище, маленька батьківщина кожної людини. У кожного з вас теж є своє родинне вогнище, є дім, в якому ви живете, де живуть ваші батьки. Нам усім присутнім пощастило ми маємо і виховуємося у родині. Ваші батьки люблять вас не за якусь певну рису, а тому, що ви їхня дитина. Кожна людина має право на батьківську любов. Незалежно скільки її років, десять чи сорок , вона потребує бути потрібною своїм батькам. Коли ви виростите і будете батьками, ви теж будете безмежно любити своїх дітей .
Вправа «Малюємо своє сімейне життя».
Учасники об’єднуються в чотири міні – групи. Кожній групі пропонується намалювати одну із життєвих ситуацій
Основні правила проведення вправи малювати на аркуші формату А1, кольоровими олівцями. На малюнку мають бути присутні усі члени сім’ї.
Після того, як групи завершать малювання, педагог пропонує перейти по часові стрілці до інших малюнків, і так продовжувати доти, доки кожна група не побуває біля усіх малюнків і не домалює щось своє. Таким чином в учнів буде можливість побачити різноманітність сімейних стосунків.
Слайд 7 Право на житло.
Розповідь учня – консультанта:
Стаття 47 конституції України гарантує, кожен має право на житло. Держава створює умови, за яких кожний громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або взяти в оренду. Громадянам, які потребують соціального захисту, житло надається державою та органами місцевого самоврядування безоплатно або за доступну для них плату відповідно до закону. Ніхто не може бути примусово позбавлений житла інакше як на підставі закону за рішенням суду. Зараз ми спільно побудуємо наший міцний шкільний дім.
Вправа «Мій дім – моя фортеця».
Вчитель пригадує англійське прислів’я : «Мій дім – моя фортеця» та пропонує кожному на заздалегідь підготовлених маленьких цеглинках (аркушах паперу) написати маркером, що цінного дає їм школа, як захищає, чого навчає, в чому допомагає.
На закінчення вправи діти створюють фортецю школу.-Слайд 8.
Слайд 9
Розповідь учня – консультанта.
Зараз ми познайомимося з правом, без якого неможливе життя. Це – право кожної людини і дитини на повноцінне і здорове харчування . Людині корисно їсти різноманітні свіжі продукти: молоко, рибу, м'ясо. Не можна вживати якийсь один продукт, тоді ваш організм не отримає потрібних йому речовин. Треба їсти більше овочів то фруктів, тому що там багато вітамінів. Не можна їсти солодощі надмірно, бо це шкодить зубам і шлунку. На жаль, на світі є багато місць, де не вистачає продуктів харчування, особливо в країнах Африки. Там (в Сомалі, Руанді, Ліберії тощо) - справжній голодомор. (Можна використати карту-схему Африки). В нашій країні багато дітей не отримують повноцінного харчування, вживають одноманітну і некорисну, а інколи шкідливу їжу. Право дітей на повноцінну їжу ще не виконується так, як треба.
А що таке повноцінне харчування для людей? Зараз пограємо і побачимо, чи ви про це знаєте.
Гра в м'яч. Хто отримує м'яча, той відповідає.
1. Корисно об'їдатися цукерками та тістечками. Так чи ні?
2. Ви повинні їсти 16 разів на день. Так чи ні?
3. Ви повинні вживати корисну та свіжу їжу, яка зберігає ваше здоров'я. Так чи ні?
4. Ви повинні їсти різноманітні продукти - м'ясо, рибу, молоко. Так чи ні?
5. Вам корисно їсти тільки макарони. Так чи ні?
6. Ви повинні їсти більше овочів та фруктів, тому що в них багато вітамінів. Так чи ні?
7. Корисно їсти смажену масну їжу. Так чи ні?
Слайд 10. Право на життя
Розповідь учня – консультанта
Право на життя — це право, що належить до прав першого покоління. Поряд з іншими правами цієї групи, право на життя має найбільшу цінність для людини і є передумовою всіх інших прав.
Право на життя - це найголовніше право людини. Воно належить до особистих немайнових прав, що забезпечують природне існування фізичної особи. Стаття 27 Конституції України проголошує: кожна людина має невід’ємне право на життя. Ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. Обов’язок держави - захищати життя людини. Кожен має право захищати своє життя і здоров’я, життя і здоров’я інших людей від протиправних посягань.
Слайд 11. Освіта.
Розповідь учня – консультанта
Кожна людина в нашій країні отримує право на безкоштовну освіту, яка повинна бути обов’язковою та всеохоплюючою , що найменше на початковому рівні. Дитина повинна бути забезпечена шкільним приладдям і створені умови у сім’ї для навчання, можливості для гри і творчого розвитку.
Вчитель: Хто працює в школі? (Вчителі, директор, техпрацівники, кухарі тощо.) Як ви гадаєте, хто в школі найголовніший?
Давайте розгадаємо кросворд і дізнаємося про це.
1 У Р О К И
2 Р У Ч К А
3 П Е Р Е Р В А
4 Е Н К У
5В Ч И Т Е Л Ь
1. Бувають у школі – цікаві та різні.
Але всі вони дуже корисні.
40 хвилин пролетять як завжди.
І на перерву сміливо іди.
2. Потрібна всім – / Незнайкам і Чомучкам.
Хоч не рука вона, / А лише..... (ручка)
3. Дзвоник радісно луна.
Я для того вам дана,
Щоб вам трохи відпочити.
Що я, здогадались, діти?
У журналі знову пишу
……….. тобі знайому.
5. Він навчить писати і читати.
Тільки вам бажання треба мати
Слайд 12. Відпочинок
Розповідь учня – консультанта
Право на відпочинок мають усі люди нашої країни, усі хто працює має оплачу вальну відпустку гарантовану державою. Особливе право на відпочинок, ігри, веселощі мають діти. Дитячі ігри і відпочинок важливі для здоров’я дитини, але не всі діти мають можливість відпочивати. Тому що в деяких країнах діти змушені працювати, бо треба допомагати батькам годувати сім'ю. А в нашій країні є батьки, які переобтяжують дітей. Хочуть, щоб окрім школи їхня дитина ходила ще й на музичні заняття, і додаткові уроки іноземної мови, і до спортивної секції. Вільного часу зовсім не залишається. Такі дорослі забувають, що право на відпочинок, ігри, свята записано в українських законах, зокрема в Конституції.
Вчитель: Скажіть, коли добре гратися, веселитися, відпочивати?
Ігри бувають різні: рухливі – спортивні, дуже корисні для здоров'я; навчальні – такі як сьогодні, що допомагають вчитися. Ваше право на такі ігри та веселощі завжди захищає закон.
Як ви розумієте слово "відпочинок"? Який відпочинок для вас краще?
Бачите, які ви всі різні і несхожі один на одного. Для всіх відпочинок різний. Взагалі, кращий відпочинок – це зміна діяльності. Тобто, якщо ви сиділи і читали, то після цього можна пограти в футбол або потанцювати і навпаки. Тому ми вам пропонуємо відпочити та пограти гру.
Вправа «Оплески» Ми вам зачитаємо різні свята, а ваше завдання здійснити оплески для тієї групи свят які обрані №4(на вибір)
Групи свят: 1) державні; 2) професійні; 3) релігійні. 4) особисті
1. День незалежності.
2. Різдво Христове.
3. День народження.
4. День Конституції.
5. День вчителя.
6. День ангела.
7. Великдень (Христове Воскресіння).
8. День лікаря.
Слайд 13. Право на працю.
Розповідь учня – консультанта
У сучасному світі, ми активно обговорюємо тему дитячої праці і це поняття для нас є цілком позитивним. Усі діти хочуть заробляти кишенькові гроші для власних потреб. Батьки привчають своїх дітей до праці: діти виконують різні доручення , допомагають по господарству, доглядають менших братів і сестер, беруть участь у сімейному бізнесі. Такі діти засвоюють трудові навички, що знадобляться їм у подальшому житті . Поряд з тим у світі існує проблема дитячої праці, вона виникає коли не виконується хоча одна із вимог статті 9 Декларації ООН про права дитини, а саме:
- Не дотримання певних вікових мінімум прийняття на роботу;
- Трудова діяльність шкодить здоров’ю чи освіті дитини;
Гра на уяву «Король»
Вчитель пропонує учням:
«Уявіть себе королем чи королевою чарівної країни під назвою «Дитинство». Ви маєте владу впроваджувати будь-які закони, які вважаєте за потрібне. Які закони чи правила ви оголосили у своєму королівстві? Придумайте і занотуйте на папері».
Складаємо спільно новий трудовий кодекс країни під назвою «Дитинство».
Слайд 14. Захист від насилля
Розповідь учня – консультанта
У Конвенції про права дитини записано що кожна дитина має право на захист від жорстокості та насильства.
Як дитині захиститися від жорстокого поводження? Краще над усе дитину захищає закон. Якщо доросла людина жорстоко поводиться з дитиною, держава завжди повинна захистити дитину. А якщо таке трапляється не з однією дитиною. Сьогодні розглянемо для нас дуже сумну сторінку адже у нашій країні в наслідок конфлікту (АТО) постраждали мирні мешканці, дорослі й діти. З явилися нові категорії – переселенці та біженці.
Дітям було дано випереджальне завдання намалювати малюнки «Порушення прав людини в зоні АТО».
Ми сьогодні ознайомилися з основними правами людини і дитини. У кожній країні особливу увагу приділяють захисту прав дитини. Ми детально розглянемо пазли, на яких зображенні ваші права.
Кожній дитині ми роздаємо пазли з окремим правом дитини, і складаємо отримані пазли в спільну картину «Права дитини».
(учні разом з вчителем складають пазли )
Діти пам’ятайте, що життя найцінніша цінність. Права людини – як сонце, світлом якого користуються всі. Не забувайте про це.
Життя – велика цінність, не лише для кожного із нас. А життя та діяльність кожної людини цінне для історії народів.
7. Перегляд відео роликів, слухання пісень і віршів складених старшокласникам про права людей.
Діти мають обрати кращий номер. Це завдання випереджувального характеру готували учні 10 класів. Перемогу здобула учениця 10 –Б класу Черній Олена і її авторська пісня « Руку допомоги простягни».
Список використаних джерел
( додаток №3 )
Пісня «Руку допомоги простягни»
Слова Олени Черній (учениці 10-Б класу)
Не люблю я шуму, крику, зойку, стону,
Не люблю я бою і гуку гармат,
А люблю спокійно сісти між квітками, де
Пташки співають, ллється аромат.
Де страшна війна і холод, де дітей
Нестерпно мучить голод, простягни
Їм руку допомоги простягни.
Я найбільше хочу, щоб на цій землі
У цьому всьому світі, щоб війни
І голоду ніхто ніде не знав.
Приспів
Хочем жити
В країні мирній завжди хочем жити
Творити, вірити і любити
Тому війну ми маєм зупинити
Зупинити, і з руїни країну відновити
І умови для дітей створити
І права людини захистити
Кожен українець дуже щиро хоче миру
Щоб звучала пісня солов’їна
Красива щира, як молитва
Тому ми маємо один одному допомагати
До миру усіх закликати
У цю лиху. Важку годину
(Читає під супровід мелодії)
Кожна людина має право на життя в мирній країні без зла та насилля. Нажаль сьогодні не всі діти живуть під мирним небом, можуть спокійно милуватися сонячним промінням та радіти, тому що їхніми домівками стали темні, сирі підвали. А над їхнім небом літають кулі і розриваються гармати. Незалежно від того, в якому куточку країни ми знаходимось, кожна людина має право в першу чергу на життя.
На Донбасі свищуть кулі
І до школи не дійти
Ми повинні зберегти
Всіх людей від бід війни.
1