Гра « Щасливий випадок »
Тема « Історія математики »
Мета: Розширити знання учнів про математику і математиків.
Готуючись до гри, учні опрацьовують літературу і знаходять відповіді на запитання з тем :
Магія чисел.
Способи усної лічби в різних народів в давнину.
Визначні математичні задачі.
Математики України.
Математика в інших науках та професіях.
1 гейм. «Хто більше»
1.Кому належить вислів «Числа правлять світом» ? ( Піфагору )
2.Для чого , в основному, користувались числами в Єгипті і Вавілоні ?
( Для вирішення практичних задач )
3.В історії математики відомі дуже ранні прояви математичних здібностей. В трьохрічному віці помітив помилку зроблену батьком, в розрахунках. В 7 –річному віці знайшов суму чисел від 1 до 100 за короткий час усно. Про якого видатного математика йде мова? ( Карл Гаус )
4.На якому принципі ґрунтується римська система числення ? (Якщо менша цифра стоїть після більшої, то вона додається до більшої, а якщо менша цифра стоїть перед більшою, то вона віднімається від більшої. )
5.Якою системою числення ми користуємось ?
( Десяткова позиційна система числення. )
6.Яку систему числення використовували стародавній народ шумери ?
( Шістдесяткову )
7.У 1799 році був виготовлений еталон метра у вигляді платинового стержня. В якій країні ? ( Франція )
8.Скільки нулів в запису числа квадрильйон ? ( , 15 )
9.Якої премії удостоєна одна із праць С.В.Ковалєвської ?
( Паризької Академії наук )
10.Які числа називаються досконалими ?
( Числа, які дорівнюють сумі всіх своїх дільників, за винятком самого числа,
6=1+2+3, 28=1+2+4+7+14 )
11.Піднесіть усно до квадрата 95. ( 9025 )
12.Чи ділиться число 23 123 456 на 8 ?
( Так. Число складене з трьох останніх цифр 456 : 8. )
13.Які числа називаються фігурними ?
( Залежно від того, якою геометричною фігурою моделювалося дане число, воно вважається трикутним , чотирикутним, …)
14.Що привело до появи десяткової системи числення ?
( Лічба за допомогою 10 пальців рук. )
Завдання для другої команди.
1.На якому острові народився Піфагор ? ( Самос, в шостому ст..до н.е. )
2.Французський математик, який жив в 18 ст., написав першу наукову роботу в 13 років, а в 18 років, був затверджений науковим працівником Паризької Академії наук. Хто він ? ( Алексіс Кларо )
3.Скільки нулів в запису числа секстильйон ? ( , 21)
4.В 13 років прочитав, написану англійським ученим Ньютоном, «Загальну арифметику» і поступив в університет. В 22 роки був призначений професором університету. Хто він ? ( Англійський математик 19 ст. Гамільтон )
5.Що стало основою для створення 20 –ї системи числення ?
( 10 пальців рук і 10 пальців ніг )
6.Яке походження має слово «арифметика» , що воно означає ?
( Має грецьке походження і означає «мистецтво рахувати» )
7.Що означає запис 1 : 10 000 000 на карті України ?
( Масштаб. 1 см на карті відповідає 10 000 000 см на місцевості )
8.Чи ділиться число 71 237 456 на 4 ?
( Так. Число складене з двох останніх цифр 56 : 4. )
9. Піднесіть усно до квадрата 65. ( 4225 )
10.Дружбу піфагорійців символізують пари дружніх чисел. Які це числа ?
( Це числа кожне з яких дорівнює сумі дільників іншого.
220=1+2+4+71+142; 284=1+2+4+5+10+20+11+22+44+55+110. )
11.Що означає слово «метр» ?
( Походить від грецького слова «метрон», що означає міра. )
12.Про яку систему числення йде мова в праці математика аль –Хорезмі ?
( Індійська позиційна система числення )
13.Хто такі абацисти ?
( Загальна назва середньовічних обчислювачів і математиків, які використовували абак в своїх арифметичних операціях.)
14.Який кут утворюють сторони журавлиного ключа ? (тупий)
2 гейм.
Завдання командам задає ведучий. Команди по черзі відповідають. Якщо члени команди не знають відповіді, то відповідають болільники.
Завдання для 1 команди.
1.Коротко розкажіть про талановитого математика Мирона Онуфрійовича Зарицкого.
2.Наведіть приклади зв’язку математики з іншими науками та професіями.
Завдання для 2 команди.
1.Коротко розкажіть про Михайла Пилиповича Кравчука –одного з творців математичної культури України.
2. .Наведіть приклади зв’язку математики з іншими науками та професіями.
3 гейм. «Ти мені –я тобі»
По два запитання з історії математики задають команди одна одній.
4 гейм. « Наші гості»
Презентація роботи «Подорож у світ цілих чисел» учениці класу
Завдання для команд.
1.Яке основне джерело дає змогу робити висновок про математичну культуру Стародавнього Єгипту ?
( Папіруси.)
2.Який папірус зберігається в Московському музеї образотворчого мистецтва ім. О.С .Пушкіна ?
( Московський )
3.Як називають папірус, який зберігається в Британському музеї ?
( Папірус Райнда )
4.Скільки задач в папірусі Райнда ? ( 85 )
5. Скільки задач в Московському папірусі ? ( 25 )
6.Яка різниця між рахівницею і «китайським» абаком ?
( «Китайський» абак називається суан- пан ; на відміну від рахівниці він має на кожній дротині по 7 кісточок, розділених поздовжньою перегородкою 5 і 2 кісточки.)
5 гейм. Стародавні задачі.
Задачі Метродора входили в рукописні збірники і в свій час були дуже поширені. Метродор увійшов в історію математики, як автор цікавих задач, складених у віршованій формі.
Пори дня.
«О премудрий часознавче,
Яка частина дня пройшла вже?» -
«Що пройшло вже з сеї днини,
Візьми з того дві третини,
А на все дозвілля своє
Матимеш ще стільки вдвоє.
(, x=)
Загадка
Раз мул ішов з ослицею шляхом,
Обоє опаковані вином
.Під тягарем ослиця застогнала,
Та мул, якого від коня вона за сина мала,
Питає: «Мамо, що це за причина,
Що заскиглила ти, як молода дівчина?»
Вона відмовила, що потяжко їй двигать.
«Еге, хотіла б ти ще мов дівчина плигать!
Я більше двигаю, й мені не дуже гірко;
Якби від тебе взяв одно, то мав би в двоє стілько,
А якби ти одно та відняла мені,
То мали б ми обоє по рівні».
Хто хоче тії числа відгадати,
Не треба пальців обох рук зачисляти.
( Мул ніс 7 мішків, ослиця 5. )
Оцінювання результатів учасників гри.
гейм – 1бал за правильну відповідь на питання.
гейм – по 2бали.
гейм –питання і відповідь по 2 бали.
гейм -1бал за правильну відповідь на питання.
гейм –за правильно розв’язану задачу 2 бали.