Гра « Щасливий випадок. Історія математики »

Про матеріал
Мета: Розширити знання учнів про математику і математиків. Готуючись до гри, учні опрацьовують літературу і знаходять відповіді на запитання з тем : Магія чисел. Способи усної лічби в різних народів в давнину. Визначні математичні задачі. Математики України. Математика в інших науках та професіях.
Перегляд файлу

 

 

 

Гра     « Щасливий  випадок »

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема  « Історія  математики »

Мета:   Розширити  знання  учнів  про  математику  і  математиків.

 Готуючись  до  гри,  учні  опрацьовують  літературу  і  знаходять  відповіді  на  запитання  з   тем :

Магія  чисел.

Способи  усної  лічби  в  різних  народів  в  давнину.

Визначні  математичні  задачі.

Математики  України.

Математика  в  інших  науках  та  професіях.

 

1 гейм.  «Хто  більше»

1.Кому  належить  вислів  «Числа  правлять  світом» ?   ( Піфагору )

2.Для  чого ,  в  основному,  користувались  числами  в  Єгипті  і  Вавілоні ?

( Для  вирішення  практичних  задач )

3.В  історії  математики  відомі  дуже  ранні  прояви  математичних  здібностей. В  трьохрічному  віці  помітив  помилку  зроблену  батьком,  в  розрахунках.  В  7 –річному  віці  знайшов  суму  чисел  від  1  до  100  за  короткий  час  усно.  Про  якого  видатного  математика  йде  мова?  ( Карл  Гаус )

4.На  якому  принципі  ґрунтується  римська  система  числення ?                               (Якщо  менша  цифра  стоїть  після  більшої,  то  вона  додається  до  більшої,  а  якщо  менша  цифра  стоїть  перед  більшою,  то  вона  віднімається  від  більшої. )

5.Якою  системою  числення  ми  користуємось ?

( Десяткова  позиційна  система  числення. )

6.Яку  систему  числення  використовували  стародавній  народ  шумери ?

( Шістдесяткову ) 

7.У  1799  році  був  виготовлений  еталон  метра  у  вигляді  платинового  стержня. В  якій  країні ?  ( Франція )

8.Скільки  нулів  в  запису  числа  квадрильйон ?  ( , 15 )

9.Якої  премії  удостоєна  одна  із  праць  С.В.Ковалєвської ?

( Паризької  Академії  наук )

10.Які  числа  називаються  досконалими ?

( Числа,  які  дорівнюють  сумі  всіх  своїх  дільників, за  винятком  самого  числа,

6=1+2+3,  28=1+2+4+7+14 )

11.Піднесіть  усно  до  квадрата  95.  (  9025 )

12.Чи  ділиться  число  23 123 456  на  8 ? 

( Так.  Число  складене  з  трьох  останніх  цифр  456 : 8. )

 

 

13.Які  числа  називаються  фігурними ?

( Залежно  від  того,  якою  геометричною  фігурою  моделювалося  дане  число,  воно  вважається  трикутним ,  чотирикутним,  …)

14.Що  привело  до  появи  десяткової  системи  числення ?

( Лічба  за  допомогою  10  пальців  рук. )

 

          Завдання  для  другої  команди.

1.На  якому  острові  народився  Піфагор ?  ( Самос,  в  шостому  ст..до  н.е. )

2.Французський  математик,  який  жив  в 18 ст., написав  першу наукову  роботу  в  13  років,  а  в  18  років,  був  затверджений  науковим  працівником  Паризької  Академії  наук.  Хто  він ?  ( Алексіс  Кларо )

3.Скільки  нулів  в  запису  числа  секстильйон ?  ( , 21)

4.В  13  років  прочитав,  написану  англійським  ученим  Ньютоном,  «Загальну  арифметику»  і  поступив  в  університет. В  22  роки  був  призначений  професором  університету.  Хто  він ?  ( Англійський  математик  19 ст.  Гамільтон )

5.Що  стало  основою  для  створення  20 –ї  системи  числення ?

( 10 пальців  рук  і  10  пальців  ніг )

6.Яке  походження  має  слово  «арифметика» , що  воно  означає ?

( Має  грецьке  походження  і  означає «мистецтво  рахувати» )

7.Що  означає  запис  1 : 10 000 000  на  карті  України ?

(  Масштаб.  1 см  на  карті  відповідає  10 000 000 см  на  місцевості )

8.Чи  ділиться  число  71 237 456  на  4 ?

( Так.  Число  складене  з  двох  останніх  цифр  56 : 4. )

9. Піднесіть  усно  до  квадрата  65.  ( 4225 )

10.Дружбу  піфагорійців  символізують  пари  дружніх  чисел. Які  це  числа ?

( Це  числа  кожне  з  яких  дорівнює  сумі  дільників  іншого.

220=1+2+4+71+142;  284=1+2+4+5+10+20+11+22+44+55+110. )

11.Що  означає  слово  «метр» ?

(  Походить  від  грецького  слова  «метрон», що  означає  міра. )

12.Про  яку  систему  числення  йде  мова  в  праці  математика  аль –Хорезмі ?

( Індійська  позиційна  система  числення )

13.Хто  такі  абацисти ?

( Загальна  назва  середньовічних  обчислювачів  і  математиків,  які  використовували  абак  в  своїх  арифметичних  операціях.)

14.Який  кут  утворюють  сторони  журавлиного  ключа ?  (тупий)

 

2 гейм. 

Завдання  командам  задає  ведучий.  Команди  по  черзі  відповідають.  Якщо  члени  команди  не  знають  відповіді,  то  відповідають  болільники.

Завдання  для  1  команди.

1.Коротко  розкажіть  про  талановитого  математика  Мирона  Онуфрійовича  Зарицкого.

2.Наведіть  приклади  зв’язку  математики  з іншими  науками  та  професіями.

Завдання   для  2  команди.

1.Коротко  розкажіть  про  Михайла  Пилиповича  Кравчука –одного  з  творців  математичної  культури  України.

2. .Наведіть  приклади  зв’язку  математики  з іншими  науками  та  професіями.

 

3 гейм.  «Ти  мені –я  тобі»

По  два  запитання  з  історії  математики  задають  команди  одна  одній.

 

 

4 гейм.  « Наші  гості»

Презентація  роботи  «Подорож  у  світ  цілих  чисел»  учениці      класу        

 

Завдання  для  команд.

1.Яке  основне  джерело  дає  змогу  робити  висновок  про  математичну  культуру  Стародавнього  Єгипту ?

( Папіруси.)

2.Який  папірус  зберігається  в  Московському  музеї  образотворчого  мистецтва         ім. О.С .Пушкіна ?

(  Московський )

3.Як  називають  папірус,  який  зберігається  в  Британському  музеї ?

( Папірус  Райнда )

4.Скільки  задач  в  папірусі  Райнда ?  ( 85 )

5. Скільки  задач  в  Московському  папірусі ?  ( 25 )

 

6.Яка  різниця  між  рахівницею  і  «китайським»  абаком ?

(  «Китайський»  абак  називається  суан- пан ; на  відміну  від  рахівниці  він  має  на  кожній  дротині  по  7  кісточок,  розділених  поздовжньою  перегородкою  5  і  2  кісточки.)

 

5 гейм.  Стародавні  задачі.

Задачі  Метродора  входили  в  рукописні  збірники  і  в  свій  час  були  дуже  поширені.  Метродор  увійшов  в  історію  математики, як  автор  цікавих  задач,  складених  у  віршованій  формі.

 

 

Пори дня.

 

«О  премудрий  часознавче,

Яка  частина  дня  пройшла  вже?» -

«Що  пройшло  вже  з  сеї  днини,

Візьми  з  того  дві  третини,

А  на  все  дозвілля  своє

Матимеш  ще  стільки  вдвоє.

(,  x=)

 

 

 Загадка

 

Раз  мул  ішов  з  ослицею  шляхом,

Обоє  опаковані  вином

.Під  тягарем  ослиця  застогнала,

Та  мул,  якого  від  коня  вона  за  сина  мала,

Питає:  «Мамо,  що  це  за  причина,

Що  заскиглила  ти,  як  молода  дівчина?»

Вона  відмовила,  що  потяжко  їй  двигать.

«Еге,  хотіла  б  ти  ще  мов  дівчина  плигать!

Я  більше  двигаю,  й  мені  не  дуже  гірко;

Якби  від  тебе  взяв  одно,  то  мав  би  в  двоє  стілько,

А  якби  ти  одно  та  відняла  мені,

То  мали  б  ми  обоє  по  рівні».

Хто  хоче  тії  числа  відгадати,

Не  треба  пальців  обох  рук  зачисляти.

 

( Мул  ніс  7 мішків,  ослиця 5. )

 

 

 

 

 

 

Оцінювання  результатів  учасників  гри.

 

гейм – 1бал  за  правильну  відповідь  на  питання.

гейм – по  2бали.

гейм –питання  і  відповідь  по  2  бали.

гейм -1бал  за  правильну  відповідь  на  питання.

гейм –за  правильно  розв’язану  задачу  2  бали.

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
29 квітня 2020
Переглядів
558
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку