Як активізувати думки дітей не уроці? Як досягти інтересу до предмету та емоційного сприйняття матеріалу? Як формувати соціальну ідентичність підростаючого покоління в умовах розвитку українського суспільства.
Одним із напрямків вирішення проблеми зацікавленості учнів при вивченні хімії та біології – використання такої перспективної форми, як гра.
Гра як форма активізації
пізнавальної діяльності учнів
на уроках хімії та біології
ЗМІСТ
ВСТУП …………………………………………………………………… . 4
2.1. Урок узагальнення й систематизації знань у 7 класі з теми
«Прості речовини. Кисень. Залізо»……………………………... 15
2.2. Брей-ринг з біології для 7 класу «Що? Де? Коли?»………….…22
ВИСНОВКИ ………………………………………………………….. ..... 35
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ……………………………..… 37
ВСТУП
Сучасне життя складне та суперечливе. Воно вимагає вирішення великої кількості проблем та адаптації. Інколи необхідно не так багато, щоб нецікаве та нудне перетворилось в цікаве й захопливе.
Це можна сказати і про уроки хімії та біології. Майже завжди вони проходять одноманітно з викладанням сухих фактів. Як наслідок, учням не цікаво на уроці. Саме захоплення, зацікавленість – це перший крок до успіху при вивченні будь-якого предмету.
Як активізувати думки дітей не уроці? Як досягти інтересу до предмету та емоційного сприйняття матеріалу? Як формувати соціальну ідентичність підростаючого покоління в умовах розвитку українського суспільства.
Одним із напрямків вирішення проблеми зацікавленості учнів при вивченні хімії та біології – використання такої перспективної форми, як гра.
Давно визнано, що гра займає значну частину життя дитини. Ще у ХVІІІ столітті Ж. Ж. Руссо писав про те, що для того, щоб пізнати та зрозуміти дитину, необхідно спостерігати за її іграми. На відміну від дорослих, для яких природнім середовищем є мова, природнім середовищем для дитини є гра та різноманітна діяльність.
Гра для дітей – засіб навчитися тому, чому їх ніхто не може навчити. Це засіб дослідження та орієнтації в реальному світі, просторі та часі, речах, тваринах, людях. Включаючись в процес гри, діти навчаються жити в нашому символічному світі – світі змістів та цілей, в той же час досліджуючи, експериментуючи, навчаючись.[1]
Крім того, гра створює особливі умови, за яких розвивається творчість учнів. Сутність цих умов заключається у спілкуванні на рівних, де зникає боязкість, виникає відчуття – “я теж можу”, тобто у грі відбувається внутрішнє розкріпачення. Для навчання дуже важливо те, що гра є класичним засобом навчання дією. В ній органічно закладена пізнавальна задача та відчувається самостійний пошук знань. “Оволодіння знаннями у грі – нова, унікальна умова об’єднування однолітків, умова набування інтересу та поваги один до одного, а по ходу – і навчання себе”,[2] таким чином, крім всього іншого, у грі реалізується і величезна виховна робота.
Актуальність обраної теми, її наукова та практична значимість обумовили вибір теми роботи.
Актуальність досвіду полягає в тому, що використання ігрових ситуацій сприяє забезпеченню високого рівня якості природничої освіти, здійсненню компетентнісного підходу в навчанні, підвищенню загальної обізнаності та освіти учнів, розширенню світогляду і зниженню втомлюваності учнів, так як навчальний процес відбувається за умов їх постійної активної взаємодії. [3]
Очікуваними результатами досвіду щодо використання гри та ігрових ситуацій на уроках хімії і біології є:
- підвищення мотивації до вивчення предметів;
- удосконалення умінь і навичок у проведенні хімічного експерименту;
- забезпечення позитивної атмосфери в колективі під час виконання спільних завдань;
- практичне використання отриманих результатів при вивченні інших предметів.
Головні умови ефективності застосування ігор – органічне включення в навчальний процес; захоплюючі назви; наявність справді ігрових елементів; обов’язковість правил, які не можна порушувати; емоційне ставлення самого вчителя до ігрових дій.
Використання на уроках ігор та ігрових моментів робить процес цікавим, створює у дітей бадьорий творчий настрій, полегшує засвоєння навчального матеріалу. Різноманітні ігрові дії, за допомогою яких розв’язується те чи інше розумове завдання, підтримують і посилюють інтерес дітей до навчального предмету. Отже, гра – незмінний важіль розумового розвитку дитини.
Можна виділити рольові ігри (КВК, уроки-суди, вікторини) та ігри-тренажери (логічні ланцюги, ігри на знаходження подібності та відмінності, відновлення пропущеного, на продовження ряду, або видалення зайвого, загадки та ін.).
Ігри-тренажери, звичайно більш прості в реалізації, ніж рольові ігри зі сценарієм і вимагають не так багато часу на підготовку, репетиції та проведення. Будь-яка гра спрямована на розвиток інтелектуальної, емоційної сфер особистості учня. Залежно від загальної спрямованості й типу дидактичних ігор за їх допомогою можна формувати не тільки окремі знання, а й взаємозв'язки між елементами знань, навчати учнів порівнювати та диференціювати хімічні речовини і процеси.
Наведу декілька прикладів дидактичних ігор, які можна використовувати на уроках хімії та біології.
Не секрет, що є теми, які важко засвоюються учнями. До таких тем можна віднести тему «Основні класи неорганічних сполук». Для того, щоб відпрацювати навички складання формул різних класів неорганічних сполук, на уроках використовую гру «Хімічне доміно». Для цього готую фішки до кожного класу сполук.
Хід гри
Кожна фішка має закінчення і початок хімічної формули. Кількість фішок для кожного класу сполук може бути різною. До кожної фішки треба підібрати продовження хімічної формули з урахуванням валентностей хімічних елементів. Виграє та команда або гравець, який правильно складе усі формули і замкне коло.
Фішки до теми «Оксиди»
O |
Al2 |
O3 |
S |
O |
Na2 |
O |
B2 |
O |
Si |
O3 |
N |
O5 |
Se |
O2 |
Cr2 |
O |
Cr |
O3 |
Ag2 |
O |
Mn |
O3 |
C |
O |
Rb2 |
O |
N |
O5 |
P2 |
O7 |
F2 |
O |
Cu |
O |
Ca |
O |
Fe |
O2 |
S |
O |
K2 |
O |
Ba |
Фішки до теми «Основи»
OH |
Fe |
|||
OH |
Hg |
|||
(OH)2 |
Cr |
|||
OH |
Fe |
|||
(OH)2 |
Zn |
|||
(OH)2 |
Na |
|||
(OH)2 |
Cu |
|||
(OH)3 |
Ba |
|||
(OH)2 |
Ca |
|||
OH |
Al |
|||
(OH)2 |
Mn |
|||
(OH)2 |
Cr |
|||
(OH)2 |
Cu |
|||
(OH)3 |
Mg |
|||
(OH)2 |
K |
|||
(OH)3 |
Li |
|||
Фішки до теми «Кислоти»
Cl |
H2 |
ClO4 |
H2 |
PO4 |
H3 |
SO4 |
H |
F |
H2 |
CO3 |
H |
Br |
H2 |
CN |
H |
Cr2O7 |
H |
NO3 |
H2 |
SO3 |
H2 |
AsO4 |
H |
BO3 |
H |
NO2 |
H2 |
SiO3 |
H |
PO3 |
H |
S |
H3 |
I |
H2 |
ClO |
H |
SeO4 |
H |
Фішки до теми «Солі»
Br |
Ca3 |
Cl3 |
Na |
(NO3)3 |
Mg |
PO4 |
Ba |
Br |
Mn |
CO3 |
Fe |
(NO3)2 |
Ca |
(NO3)2 |
Pb3 |
I2 |
Al |
CO3 |
Cu |
SO3 |
K2 |
Br2 |
Ag |
S |
Na2 |
S |
Mg3 |
(SO4)3 |
Mg |
(NO3)3 |
K3 |
SO4 |
Fe2 |
SiO3 |
Ca |
(PO4)2 |
Na2 |
Cl |
K2 |
Cl2 |
Sn |
SO3 |
Ca |
SO4 |
Ag2 |
Cl3 |
Al2 |
CO3 |
Fe |
(PO4)2 |
Fe |
(SiO3)3 |
K2 |
SO4 |
Fe |
SO4 |
Cr |
NO3 |
Al |
SiO3 |
Na |
(PO4)2 |
Na2 |
SiO3 |
Fe |
PO4 |
Zn |
(SO4)3 |
Zn |
SiO3 |
K |
Змагання з «Хімічного доміно» між учнями 7-х класів
Стрімкий розвиток комп’ютерної техніки та різноманітного програмного забезпечення – це одна з характерних прикмет розвитку сучасного суспільства. Технології, основним компонентом яких є комп’ютер, проникають практично в усі сфери людської діяльності.
Сучасна шкільна освіта, як один з компонентів соціальної системи, орієнтована на розвиток особистості учня в процесі активної пізнавальної діяльності. Тому на сучасному етапі доцільне залучення комп’ютерних технологій у процес здобуття хімічної освіти, використання нових інформаційних технологій, які сприятимуть реалізації дидактичних цілей і завдань відповідно до вимог освітнього стандарту.
2.1. Урок узагальнення й систематизації знань у 7 класі з теми «Прості речовини. Кисень. Залізо»
Пропоную до вашої уваги урок узагальнення й систематизації знань у 7 класі з теми «Прості речовини. Кисень. Залізо» у формі комп’ютерної гри. З повною версією можна ознайомитися на СD-диску.
Хід гри
Клас ділиться на пари, кожна із яких отримує балансовий лист, де виставляються по ходу гри бали за виконані завдання. На основі цих балів кожен учень отримує оцінку в кінці уроку.
Балансовий лист № ____
Склад команди |
Розминка |
Заморочки із діжки |
Темна конячка |
У Барона Мюнхгау-зена |
Рахункова машинка |
Гонка за лідером |
Підсумки |
1. |
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
Тема уроку: Прості речовини. Кисень. Залізо.
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про прості речовини метали і неметали; з’ясувати рівень засвоєння знань про метали і неметали на прикладі властивостей кисню і заліза; повторити основні правила складання хімічних формул і хімічних рівнянь; підготувати учнів до контрольної роботи; виховувати кмітливість, колективізм, інтерес до науки хімії.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, картки із завданнями, комп’ютери.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань, умінь та навиків учнів.
Форма проведення: інтерактивна інтелектуальна гра «Щасливий випадок»
Хід уроку
І. Організація класу.
Вчитель: Сьогодні нас чекає незвичайний урок, а інтелектуальна гра «Щасливий випадок». Ви попередньо об’єдналися в пари. Завдання під час гри будуть і групові, і індивідуальні (для кожного члена пари). Відповіді кожного учня додаватимуться до загального банку пари. За вірні відповіді отримуватимете оксигенчики (купюри номіналом в 1 бал), кількість яких зазначаєте в балансовому листі.
ІІ. Узагальнення і систематизація знань, умінь та навиків учнів. Проведення гри.
На першому етапі учні знайомляться з картою гри та послідовністю конкурсів.
Конкурс 1. Розминка.
Кожен у парі повинен виконати завдання: охарактеризувати елемент (Оксиген або Ферум) за положенням у періодичній системі хімічних елементів Д.І.Менделєєва та порівняти ці елементи між собою за планом.
Після виконання завдання кожен учень має змогу перевірити правильність його виконання, натиснувши курсором мишки «Перевір себе».
Конкурс 2. «Заморочки із діжки».
Капітани пари по черзі «витягують» із «діжки» номерки із зазначеними запитаннями (натискаючи кнопку з відповідним номером питання за допомогою курсору мишки).
На обмірковування відповіді – 3 секунди. За вірну відповідь оксигенчик отримує той учень, що відповідає. Правильність відповіді можна відразу перевірити натискаючи на напис «Перевір себе».
В залежності від того чи вірну відповідь дав гравець учасники гри зображення бачать одне із двох зображень.
Конкурс 3. «Темна конячка».
Кожній парі пропонується обрати одну із чорних скриньок, відгадати про що йдеться мова та дати відповіді на запитання.
Конкурс 4. «В гостях у Барона Мюнхгаузена».
Барон Мюнхгаузен одержав листа від свого юного друга, в якому знайшов багато помилок. Допоможіть баронові виправити ці помилки.
Кожна команда одержує своє завдання (один із трьох листів).
Для перевірки правильності виконаного завдання необхідно натиснути курсором мишки на надпис «Перевір себе».
Лист 1.
Кисень – це хімічно активна речовина, що складається з двох атомів Гідрогену. Він широко розповсюджений у земній корі, де зустрічається у вільному стані. У вигляді простої речовини кисень входить до складу морської води.
Лист 2.
Залізо – газоподібна речовина, що добре проводить електричний струм, взаємодіє з неметалами, добре розчиняється у воді, у земній корі зустрічається в сполуках з киснем і сіркою.
Лист 3.
Оксиген – хімічний елемент, метал, з відносною атомною масою 32, у сполуках виявляє змінну валентність, з хімічними елементами металами і неметалами утворює сполуки – оксиди.
Конкурс 5. «Гонка за лідером».
На дошці записані незакінчені рівняння реакцій. Гравці команди по черзі виходять до дошки і закінчують рівняння реакцій.
Конкурс 6. «Рахункова машинка»
Кожна пара гравців отримує один із варіантів розрахункової задачі. Після її розв’язання учні звіряють свою відповідь з правильною.
Вчитель перевіряє розв’язання задачі у зошитах і виставляє бали за виконання цього завдання.
ІІІ. Підведення підсумків уроку - гри.
Оголошення переможців. Оцінювання учнів.
ІV. Домашня робота.
Повторити § 12 - 16
Підготуватися до контрольної роботи.
Пропоную до вашої уваги Брей-ринг з біології для 7 класу «Що? Де? Коли?» у формі комп’ютерної гри. З повною версією можна ознайомитися на СD-диску.
Хід гри
Клас ділиться на команди, кожна із яких отримує балансовий лист, де виставляються по ходу гри бали за виконані завдання. На основі цих балів кожен учень отримує оцінку в кінці уроку.
Бланк оцінювання
Питання вікторини |
Команда _________
|
Команда _________
|
Питання вікторини |
Команда _________
|
Команда _________
|
1 |
|
|
16 |
|
|
2 |
|
|
17 |
|
|
3 |
|
|
18 |
|
|
4 |
|
|
19 |
|
|
5 |
|
|
20 |
|
|
6 |
|
|
21 |
|
|
7 |
|
|
22 |
|
|
8 |
|
|
23 |
|
|
9 |
|
|
24 |
|
|
10 |
|
|
25 |
|
|
11 |
|
|
26 |
|
|
12 |
|
|
27 |
|
|
13 |
|
|
28 |
|
|
14 |
|
|
29 |
|
|
15 |
|
|
30 |
|
|
|
|
|
Підсумки |
|
|
|
|
|
Місце |
|
|
Крім того для зручності командам роздається таблиця використаних питань гри, де діти викреслюють використані по ходу гри запитання.
Таблиця використаних питань до гри «Що? Де? Коли?»
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
Брейн-ринг "Що? Де? Коли?"
Мета: Стимулювати учнів до отримання нових знань; розширювати кругозір, підвищувати інтерес до предмету; розвивати логічне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, уміння міркувати і робити висновки, вміння та навички роботи з ІКТ.
Обладнання: комп’ютери, презентація.
Хід гри
Ведучий: Все хотим, все хотим, все хотим на свете знать.
Обсуждать, рассуждать, думать, спорить вспоминать.
Доброго дня, дорогі друзі! Та, насправді все знати хочуть майже всі люди на Землі, тим більше школярі, адже такі знання дозволили б їм отримувати тільки відмінні оцінки на уроках і вступати до найпрестижніших вишів. Але чи тільки для цього людині потрібні знання? "Звичайно, ні" - скажете ви і будете абсолютно праві.
І сьогодні, тут зібралася команди знавців, які спробують відповісти на найважчі запитання.
Отже, сьогодні ми вітаємо на зустрічі команди знавців 7-х класів Зустрічаємо! Капітани команд знавців. (Представлення гравців команди)
Ведучий: Правила гри. За кожну правильно названу відповідь команда заробляє 1 бал.
Добрий день вам, любі учні —
І дівчата, і хлоп'ята!
Ви прийшли на нашу зустріч,
І ми раді вас вітати
Є науки природничі —
І цікаві, й таємничі,
З ними будеш йти готовий
У природи світ чудовий.
Пропонуємо сьогодні
Вам, залишивши уроки,
На шляхах біологічних
Теж нові зробити кроки.
Від мікроба до людини,
Від амеби до тварини —
Нас веде і там, і тут
Біології маршрут.
А сьогодні нам стежини
В загадковий світ рослинний.
Приготуйтесь мандрувати
І нові знання дістати.
На брейн-рингу задавати
Будуть різні запитання,
Хто із двох команд сильніший —
Це покажуть нам змагання.
Дві команди — „Листя" й „Квіти"
Тут сьогодні будуть грати.
Побажаємо вам, діти,
Правильно відповідати.
Є питання і серйозні,
Є питання й жартівливі,
Тому будьте ви уважні,
Тому будьте ви кмітливі.
1. В багатьох слов'янських міфах, казках і заклинаннях присутня "одолень - трава", рослина, яка долає нечисту силу, що пробуджує різні таланти у людини, що охороняє мандрівників і худобу на пасовищах. Під якою назвою ця рослина відомо нам?
2. Які рослини носили на грудях середньовічні воїни, як захист від стріл і мечів?
3. Відомо, що "згуба моряків", хвороба цинга викликається недоліком в організмі вітаміну С. Яке дерево може вберегти від цинги, якщо овочі та фрукти недоступні?
5. Швейцарець Жорж Деместрель у 1956 р. винайшов застібку „липучку". Яка рослини була прообразом цього винаходу?
6. У якій країні вперше у світі почали виробляти цукор з цукрової тростини?
7. Раніше Францію називали "королівство лілій", через малюнки на гербі цієї країни. На ньому дійсно зображена лілія?
8. Із якої рослини добувають сильне знеболююче - морфін (морфій)?
9. У південноамериканських індіанців є легенда, яка розповідає про дівчину з довгими косами. Щоб врятувати своє плем'я від голоду, вона перетворилася на рослину. А на яку саме?
10. Який континет є батьківщиною кавуна?
11. До якого роду відноситься найбільше за обсягом дерево на Землі?
12. Що собою являє японська сакура?
13. Дерево цього виду вважається деревом з найбільшою площею крони.
14. До якого роду відноситься найстаріше нині дерево?
15. У вигляді якого дерева символічно зображено Дерево пізнання добра і зла в західній християнській традиції?
16. Чи вірно, що дуже дорогу і рідкісну ебенову деревину отримують з хурми?
17. У багатьох релігіях і міфах світу є згадки про "Світове дерево". До якого роду відноситься Ігдрасіль, Світове дерево в германо-скандинавській міфології?
18. Яке дерево «бере участь» у нагородженні людей за видатні заслуги, досягнення у виробництві, техніці, науці, а також при перемозі в конкурсах?
20. Яка рослина дає кулінарії чорний перець?
21. Яка рослина дає найбільші ягоди?
22. Від назви якої рослини походить назва держави Мексика?
23. В Індії для лову мавп використовують їстівну рослину. Це банан?
24. У перекладі назва першої із цих рослин означає „китайське яблуко", а другої - „золоте яблуко", або „яблуко Амура". Назвіть ці рослини.
25. Коли і де вперше було виготовлено масло з насіння соняшнику?
26. Який овоч в Середні віки вважали улюбленими ласощами гномів?
27. Цей англієць, удосконаливши мікроскоп, винайдений Антоні ван Левенгуков, довів, що рослина складається з клітин. Саме він запропонував термін „клітина" стосовно рослин.
28. На прикладі цього овоча маленьких дітей переконували в перевагах колективної праці.
29. Увага! Перед вами пудра. А раніше найкращу, найтоншу пудру виготовляли з рослини. Якої саме?
30. Як називалося найзеленіше із семи чудес світу?
Правильність своєї відповіді учні дізнаються відразу натиснувши відповідну кнопку.
Гра до кінця підходить.
І сумнівів не має,
Нам зараз переможців
Рахунок визначає.
Команді переможців
Від нас аплодисменти!
А ось і нагороди -
Щасливі гри моменти.
Команда друга також
Сьогодні добре грала.
Бажаю, щоб реваншу
Наступний раз дістала.
Приходьте ж на уроки,
Беріть підручник в руки.
Нехай завжди вам будуть
Цікавими науки!
Ведучий: Я дякую всім, хто сьогодні зібрався на нашому заході, бажаю вам нових знань і нових досягнень. До нових зустрічей, друзі!
Брейн-ринг з біології між учнями 7-х класів
1