Гра — унікальний феномен людської культури. З ранніх початків цивілізації вона стала контрольним мірилом вияву найважливіших рис особистості; у жодних видах діяльності людина не демонструє такого вияву інтелектуальних ресурсів. Гра як особливий прошарок культури збагачує й урізноманітнює дозвілля людини. Гра дитини — це свобода. Ігрова діяльність виконує розважальні, комунікативні функції, створює умови для самореалізації та соціалізації. Тобто гра навчає, розвиває, виховує, розважає.
Мета: розширити знання студентів з математики, розвивати пізнавальну активність, загальну ерудицію; сприяти зацікавленню студентів у поглибленому вивченні математики, розвиткові інтелектуальних та творчих здібностей, розширенню кругозору; формувати стійку мотивацію студентів до навчання та самоосвіти; виховувати цілеспрямованість, чесність, доброзичливість під час проведення змагання.
Обладнання. Комп’ютерна презентація з умовами задач та динамічними інтерпретаціями їх розв’язання, чорна скринька з відповідними предметами, картки з умовами задач для вікторини, картки з кросвордами.
Обладнання для журі. Протоколи, ручки, картки з оцінками, картки-відповіді до вікторини та до кросвордів, гральний кубик для жеребкування, призи.
У грі беруть участь дві команди, по 5 студентів у кожній, які розміщуються за ігровими столами, та дві команди уболівальників.
Гравці, вболівальники, гості та судійська комісія зайняли свої місця.
Звучать фанфари.
Ведучий 1:
Доброго дня всім присутнім!
Сьогодні будем з вами
Царицю всіх наук вітати:
Так можем гордо і по праву
Ми математику назвати.
Про математику говорять,
Що розум до ладу приводить,
І так вважають у народі,
Що стане всім завжди в нагоді.
Ведучий 2:
Тим, хто вивчає математику
Тим, хто навчає математиці
Тим, хто любить математику
Тим, хто ще не знає
Що може любити математику
Наша гра присвячується.
Вітаємо вас на конкурсі веселих і кмітливих математиків «Еврика»!
Сьогодні перед вами розгорнеться цікава та запекла боротьба серед найкмітливіших, найдопитливіших, найспритніших математиків груп Н-1-1 та К-1-1.
Заповзятими гравцями будуть і вболівальники, бо без них, без їхньої підтримки жодна з команд не здобуде перемогу.
Ведучий 1:
Жодне змагання не можна уявити без поважного й компетентного журі, яке вирішуватиме долю команд.
Судити кмітливих та сміливих —
Це праця зовсім нелегка.
Дозвольте суддів вам представити,
Задача в них важка.
(представлення судійської комісії)
Проведемо жеребкування, яка команда першою розпочне гру (один з членів журі підкидає гральний кубик: якщо випадає парна кількість очок – гру починає команда К-1-1, якщо непарна – команда Н-1-1).
Ведучий 2:
Тож розпочнемо змагання!
Успіхів командам, вдалого старту!
І. Конкурс «Візитка».
Кожна команда по черзі показує свою візитну картку, захищає свою емблему, вітає суперників і журі.
Максимальна оцінка: 10 балів.
Запрошуємо першу команду (гонг)
Виступ І команди
Запрошуємо другу команду (гонг)
Виступ ІІ команди
Просимо журі оцінити «Візитки» наших команд.
У той час, доки журі оцінює І конкурс, команди готуються до наступного, - конкурс вболівальників:
Ведучий зачитує питання та варіанти відповіді.
Хто першим із вболівальників дає правильну відповідь, отримує цукерку.
Після завершення конкурсу підраховують кількість зароблених цукерок і нараховують таку ж кількість балів відповідній команді.
Ведучий 1:
Увага! Вболівальники:
Потренуйте мізки, поворушіть звивини.
Бути цікавим – це класно!
Уміти багато – це здорово!
Бути собою – прекрасно!
А працювати з нами – просто чудово!
Ведучий 2:
Відповідай на питання і заробляй бал, повагу та цукерку! По завершенню цього конкурсу порахуємо цукерки-бали.
(Гонг)
Ведучий 1: слідкує за грою і видає цукерки
Ведучий 2:
1. Яка математична дія з клітинами забезпечує зростання органів живого організму?
– додавання; – віднімання;
– множення; – ділення.
2. Що виходить при діленні чисел?
- Частка; – Приватка;
- Громадка; – Колективка
3. Що потрібно брати з героїв, а також з усіх чесних, добрих і порядних людей?
- Задачу; – Приклад;
- Рівняння; – Систему рівнянь
4. Який математичний знак існує?
- Корінь; – Стебло;
- Лист; – Квітка
5. Формули якого множення вивчають на уроках математики в школі?
- Швидкісного; - Прискореного;
- Скороченого; - Фігурного
6. Що іноді роблять з персоналом підприємства?
- Спрощення; – Приведення подібних членів;
- Скорочення; – Винесення за дужки.
7. Як називається повторювана група цифр у записі нескінченної дробу?
- Тайм; – Період;
- Раунд; – Гейм
8. Що проводять, коли зіставляють або порівнюють одне явище з іншим, подібним?
- Перпендикуляри; – Паралелі;
- Похилі; – Спіралі.
9. Яким математичним словом характеризують нетовариську, скритну людину?
- Прямолінійний; - Замкнутий;
- Пунктуальний; – Увігнутий.
10. Закінчіть російське прислів’я: «Всякому мила своя …»
- Висота; – Сторона;
- Медіана; - Бісектриса.
Ведучий 1:
Увага, вболівальники! Підніміть вгору зароблені цукерки, щоб можна було їх порахувати.
Шановне журі, просимо зарахувати … балів команді … та … балів команді … і оголосити результати
Слово журі.
Ведучий 2:
ІІ. Конкурс: «Домашнє завдання».
Команди пропонують до уваги журі презентації на тему: «Цікаві факти з життя математиків».
Максимальна оцінка: 5 балів.
Ведучий 1:
У той час, доки журі оцінює ІІ конкурс, команди готуються до наступного, до уваги гостей і вболівальників:
демонструється відеоролик «Дивовижний світ математики».
Слово журі.
Ведучий 2:
ІІІ. Конкурс «Розминка».
Командам по черзі задають питання. Команди мають можливість відповісти на питання суперника у разі їх невдачі. Питання оцінюється в 1 бал
(слайди 7 - 26)
Ведучий 1:
(Номер потягу).
(Без дробу).
Ведучий 1:
Просимо журі оцінити «Розминку» наших команд.
У той час, доки журі оцінює ІІІ конкурс, команди готуються до наступного, до уваги гостей і вболівальників:
Ведучий 2:
Увага, вболівальники! У вас є можливість принести додатковий бал своїй команді!
На столі стоять 6 склянок. Три останні з них порожні, а в три перші налита вода. Зробіть так, щоб порожні і повні склянки чергувалися. В руки
можна брати лише одну склянку. Хто знає, як це зробити, вигукніть: «Еврика!»
(Треба перелити воду з другої склянки в п'яту і поставити порожню склянку на місце)
Ведучий 2:
Шановне журі, просимо зарахувати додатковий бал команді…і оголосити результати.
Слово журі.
ІV. Конкурс «Чорна скринька».
Звучить музика. Виносять «чорну скриньку» з відповідним предметом.
Ведучий 2:
Команди уважно слухають описання предмета. Їх завдання якнайшвидше встановити, що знаходиться в «скринці». Відповідає команда, яка швидше підняла руку і вигукнула «Еврика!». Кожна правильна відповідь приносить команді 3 бали.
(музика)
Ведучий 2:
У скринці знаходиться прилад, що з'явився в 12 ст., використовується і понині, дещо вдосконалений. Артист цирку носив псевдонім, що співпадає з назвою приладу. Що знаходиться в скринці?
Відповідь: олівець.
(музика)
Ведучий 2:
Військо римського консула Марцелла було надовго затримано біля стін міста Сіракузи потужними машинами-катапультами. Їх винайшов для захисту свого міста великий учений Архімед. У чорному ящику лежить ще один винахід Архімеда, який і нині використовується в побуті. Що в чорному ящику?
Відповідь: Гвинт Архімеда, використовується в м'ясорубці.
Ведучий 2:
Поки журі підбиває підсумки цього конкурсу проведемо гру з уболівальниками.
Увага вболівальники! На кону - додатковий бал вашій команді. Вигукуйте «Еврика!», якщо знаєте відповідь.
(музика)
Ведучий 2:
У чорному ящику лежить предмет, назва якого походить від грецького слова, що означає в перекладі «гральна кістка». Термін ввели піфагорійці, а використовується цей предмет в іграх. Що в чорному ящику?
Відповідь: кубик.
Шановне журі, просимо зарахувати додатковий бал команді…
Слово журі.
Ведучий 2:
V. Математична вікторина.
Відбувається в 4 тури. Кожного разу команда отримує картку із завданнями в тестовій формі і вказує варіант відповіді на кожне запитання. Через 3 хв. картку слід здати журі для оцінювання. За кожну правильну відповідь команда отримує 3 бали, а за кожну неправильну відповідь знімається 1 бал, якщо варіантів не подано, то за завдання не нараховуються бали. Після кожного туру подається електронна презентація розв’язків усіх трьох задач.
У той час, коли журі оцінює письмові відповіді, кожна команда визначає одного «зайвого» гравця - того, хто грає нерезультативно, або ж приніс команді штрафні бали. «Зайві» виходять з гри і приєднуються до уболівальників.
У другому турі грають уже по 4 студенти у кожній команді, у третьому - по 3, у четвертому - по 2. У фіналі залишаються 2 гравці (по одному з кожної команди), які беруть участь у супергрі.
Конкурс вболівальників: розв’язування кросвордів.
Увага, вболівальники! Кожна команда вболівальників отримує кросворди. Підпишіть його будь-ласка: вкажіть групу і назву команди. Перший вірно розв’язаний кросворд приносить команді 4 бала, другий – 3 бала, третій – 2 бала, четвертий 1 бал. Як тільки кросворд розв’язаний, його слід здати журі.
Ведучий 1: роздає кросворди командам вболівальників та завдання І туру гравцям.
Ведучий 2: Увага, команди! Ви розв’язуєте завдання 3хв. - доки звучить музика. Достатньо виділити в картці правильний варіант відповіді. Як тільки музика зупинилася, картки слід здати журі.
(музика)
Завдання до вікторини (вірні відповіді виділені)
Завдання 1-го туру
1. Наступного дня після мого дня народження було б правильно сказати так: "Післязавтра буде четвер." У який день тижня я святкував свій день народження?
А. У понеділок Б. У вівторок
В. У середу Г.У четвер
Д. У п'ятницю
2. Скільки кутів різної градусної міри, менших від 1800, можна побачити на малюнку ?
А. 4 Б. 6 В. 8 Г. 10 Д. 11
3. Фігури 1, 2, 3, 4 і 5 - квадрати. Периметр квадрата 1 дорівнює 8 м. Знайди периметр квадрата 5.
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
А. 56 м Б. 60 м В. 64 м Г. 72 м Д. 80 м
Ведучий 2: Увага! Команди, здайте картки І туру на перевірку журі! Нагадую, що ви повинні вирішити, хто з гравців залишить ігровий стіл та приєднається до вболівальників. Пропоную вашій увазі правильні розв’язки задач І туру. Увага на екран.
Ведучий 2: Переходимо до другого туру.
Ведучий 1: видає завдання ІІ туру.
Ведучий 2: Увага! Почали!
(музика)
Завдання 2-го туру
1. Комп'ютерний вірус знищує об'єм диска. Першого дня вірус знищив половину цього об'єму, другого - 1/3 решти об'єму. Третього дня вірус знищив 1/4 об'єму диска, що залишився, а на четвертий - 1/5 решти об'єму. Яка частина початкового об'єму залишилася?
А. . Б. В. Г. Д.
2. Три шальки А, В, С розміщені в порядку зростання маси предметів, що на них лежать. Де слід розмістити шальку D, щоб зберігся даний порядок?
\ / \ / \ / \ /
A B C D
А. . Між АіВ Б. Між ВіС В. Перед А Г. Після С
Д. D і С показують однакову масу
3. Один з половиною кіт з'їсть одну з половиною мишу за півтори години. Скільки мишей могли б з'їсти 15 котів за 15 годин?
А.15 Б. 45 В. 60 Г. 125 Д.150
Ведучий 2: Увага! Команди, здайте картки ІІ туру на перевірку журі! Нагадую, що ви повинні вирішити, хто з гравців залишить ігровий стіл та приєднається до вболівальників. Пропоную вашій увазі правильні розв’язки задач ІІ туру. Увага на екран.
Ведучий 2: Переходимо до третього туру.
Ведучий 1: видає завдання ІІІ туру.
Ведучий 2: Увага! Почали!
(музика)
Завдання 3-го туру
1. Для очищення 4 акваріумів Іванко поселив у них слимаків. Щоб очистити один акваріум, потрібно або 4 великі слимаки, або 1 великий слимак і 5 маленьких, або 3 великих і 3 малих слимаки. У Іванка є 15 великих слимаків. Але в зоомагазині він може обміняти будь-якого великого слимака на двох маленьких. Скільки щонайменше великих слимаків треба обміняти Іванкові, щоб очистити всі акваріуми?
А.. 2 Б. 3 В. 4 Г. 5 Д.6
2. Кожну грань куба пофарбовано в інший колір. Павлик, Софійка та Уляна брали куб по черзі і називали кольори граней цієї фігури при одній з вершин. Павлик:" Синій, білий, жовтий"; Софійка:" Чорний, синій, червоний"; Уляна:" Зелений, чорний, білий". Якого кольору сторона куба, розміщена навпроти сторони, пофарбованої у білий колір?
А. Червоного Б. Синього В. Чорного Г. Зеленого Д. Жовтого
3. На площині зображено коло, квадрат і трикутник, що перетинаються. Яка максимально можлива кількість точок перетину цих фігур?
А. 14 Б. 16 В. 18 Г.20 Д.22
Ведучий 2: Увага! Команди, здайте картки ІІІ туру на перевірку журі! Нагадую, що ви повинні вирішити, хто з гравців залишить ігровий стіл та приєднається до вболівальників. Пропоную вашій увазі правильні розв’язки задач ІІІ туру. Увага на екран.
Ведучий 2: Переходимо до заключного, четвертого туру.
Ведучий 1: видає завдання ІV туру.
Ведучий 2: Увага! Почали!
(музика)
Завдання 4-го туру
1. Котра тепер година, якщо до кінця доби залишилося втричі менше того часу, що пройшов від її початку ?
A. . 6-та година ранку Б. 8-та година ранку B. 8-та година вечора Г. 6-та година вечора
2. Після заготівлі дров робітник підрахував, що з початкової кількості колод вийшло 72 поліна, при цьому зроблено 53 розпили. Скільки колод було спочатку ?
А. 17 Б. 18 В.19 Г. 20 Д.21
3. Яку найменшу кількість клітинок потрібно додатково зафарбувати, щоб отримана картинка мала вісь симетрії ?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
А.1 Б.2 В.3 Г. 4 Д. 5
Розв’язок
Ведучий 2: Увага! Команди, здайте картки ІVтуру на перевірку журі! Нагадую, що ви повинні вирішити, хто з гравців залишить ігровий стіл та приєднається до вболівальників. Пропоную вашій увазі правильні розв’язки задач ІV туру. Увага на екран.
Ведучий 1:
Поки журі підбиває підсумки цього конкурсу проведемо гру з уболівальниками.
(запрошуються 2—4 уболівальники. На стілець кладуть приз і читають вірш.)
Зараз дам я вам наказ
З півтора десятка фраз.
Лиш я слово «три» скажу,
Приз бери у той же час.
Якось щуку ми спіймали,
Розітнули вже, а там
Малі рибки виглядали,
Не одна, а цілих... п'ять.
Мріє загартований юнак
Стати олімпійським чемпіоном.
Дивись, на старті не мудри,
Чекай команду: раз, два... марш!
Як вірш запам'ятати хочеш.
То не зубри його до ночі,
А про себе повтори разок, другий,
А краще … вісім.
Одного разу на вокзалі
Потяга чекав я три години.
А ви все ж, друзі, приз не брали.
Коли була така можливість.
Ведучий 2:
Слово журі.
Ведучий 2:
VІ. Супергра. Бліц-опитування «Далі, далі».
В цьому конкурсі приймають участь гравці, що залишились за ігровими столами.
Кожен з двох гравців отримує впродовж 1 хв. 14 запитань. Відповідати слід негайно, або пропускати - казати «далі». За правильну відповідь - 1 бал.
Починає команда групи …
(гонг, секундомір, гонг)
Ведучий 1:
1. Об'єм кілограма води? (Літр)
2. Дійсні числа, які не є раціональними. (Ірраціональні)
3. Друг ігрека. (Ікс)
4. Дія, що полягає в обчисленні добутку п однакових множників. (Піднесення до степеня)
5. Дріб, у якого чисельник менший від знаменника. (Правильний)
6. Два дійсних числа, сума яких дорівнює нулю. (Протилежні числа)
7. Частина прямої, обмежена двома точками? (Відрізок)
8. Скільки у кімнаті кішок, якщо в кожному кутку по кішці, і напроти кожної кішки по три кішки? (4 кішки)
9. Давньогрецький математик VI ст. до н.е., іменем якого названо знамениту теорему. (Піфагор)
10 Число, що перетворює рівняння у правильну рівність. (Корінь)
11. Послідовність чітко визначених правил для розв'язування задачі за визначену кількість кроків (Алгоритм)
12. На яке найбільше ціле число ділиться без остачі будь-яке ціле число? (Само на себе)
13. Частина прямої, обмежена з одного боку. (Промінь)
14. Чотирикутник, у якого дві сторони паралельні, а дві інші — ні. (Трапеція)
Ведучий 2: Стоп гра! Запрошується супергравець команди…
Ведучий 1:
1. Сторони, які утворюють прямий кут у трикутнику. (Катети)
2. Дріб, у якого чисельник більший від знаменника. (Неправильний)
3. Математичний знак, що позначає операцію добування кореня. (Радикал)
4. 1% від 1000 гривень. (10 гривень)
5. Чому дорівнює добуток всіх чисел від - 5 до 5? (Нулю)
6. Сучасні знаки для позначення чисел. (Цифри)
7. Одиниця вимірювання швидкості корабля. (Вузол)
8. Який знак потрібно поставити між двійкою та трійкою, щоб отримати число, більше від двох і менше від трьох? (Кому)
9. Частина кола. (Дуга)
10. Суперник нуля. (Хрестик)
11. Інша назва незалежної змінної. (Аргумент)
12. 5 у квадраті - 25, 3 у квадраті - 9, 12 у квадраті - 144. А чому дорівнює кут у квадраті? (90°)
13. Скільки кінців у трьох з половиною палок? (8)
14. Як називається прилад для вимірювання кутів? (Транспортир)
Ведучий 2: Стоп гра! Просимо журі підвести підсумки гри.
Журі підводить підсумки гри. В цей час демонструється відеофільм «Сім чудес світу».
Слово журі.
Переможці та найактивніші учасники нагороджуються призами. Особливим призом нагороджується переможець супергри.
Література:
Додаток 1
команда
конкурс |
Н-1-1 |
К-1-1 |
Візитка (від 1 до 10 балів) |
|
|
Вболівальники(правильна відповідь – 1 бал) |
|
|
Підсумки |
|
|
Домашнє завдання(від 1 до 5 балів) |
|
|
Підсумки |
|
|
Розминка (правильна відповідь – 1 бал) |
|
|
Вболівальники(правильна відповідь – 1 бал) |
|
|
Підсумки |
|
|
Чорна скринька (правильна відповідь – 3 бали) |
|
|
Вболівальники (правильна відповідь – 1 бал) |
|
|
Підсумки |
|
|
Вікторина (правильна відповідь – 3 бали, неправильна – знімається 1 бал, відсутня – 0 балів) |
|
|
Вболівальники (Перший вірно розв’язаний кроссворд приносить команді 4 б, другий – 3 б, третій – 2 б, …) |
|
|
Підсумки |
|
|
Супергра (правильна відповідь – 1 бал) |
|
|
ПІДСУМОК гри: |
|
|
1