Є.Гребінка "Човен". Пісенна творчість

Про матеріал
Презентація містить усі необхідні матеріали із зазначеної теми, зокрема матеріал для повторення вивченого, теорію літератури, тексти зазначених творів, матеріал для надолуження/подолання освітніх втрат за 8 клас. Стане у нагоді вчителям української мови та літератури
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Метод «Комплімент»

Номер слайду 3

Євген Гребінка. Коротко про письменника. Вірш «Човен». Образ небезпечної морської плавби як уособлення життєвого шляху людини. Пісенна (романсова) лірика поета українською та російською мовами («Ні, мамо, не можна нелюба любить», «Чёрные очи»). Значення романтизму для нового етапу розвитку слов’янських літератур. Романс.

Номер слайду 4

Мета: сприяти осмисленню учнями місця творчої спадщини Євгена Гребінки в українській літературі; розкрити красу й неперевершеність творів митця, розвивати образне мислення, естетичні почуття, уміння помічати художні деталі, аналізувати та робити висновки, аргументувати власні міркування; виховувати любов до рідного слова, формувати активну життєву позицію.

Номер слайду 5

Український романтизм сконцентрувався на нації, котра вмирала, народі, який сходив з історичної сцени. С. Павличко. Епіграф уроку

Номер слайду 6

Яке значення мав романтизм для нового етапу розвитку слов’янських літератур?Проблемне запитання

Номер слайду 7

Виконай завдання. Переглядаючи презентацію про поета, складіть асоціативний кущ “Життя і громадська діяльність Євгена Петровича Гребінки”.

Номер слайду 8

Асоціативний кущЄвген Гребінка. Лірик. Байкар

Номер слайду 9

Євген Павлович Гребінка народився 21 січня 1812 року на хуторі Убіжище Пирятинського повіту, що на Полтавщині, у сім’ї відставного штаб-ротмістра Павла Івановича Гребінки. На рідному хуторі майбутній письменник мав можливість познайомитися із життям народу, його побутом та звичаями, з багатющими скарбами українського фольклору. Буйну уяву хлопця живили, зокрема, захоплюючі розповіді няньки-кріпачки.

Номер слайду 10

Початкову освіту здобув удома. 1825–1831-го навчався в Ніжинській гімназії вищих наук, де почав писати вірші та брав участь у виданні рукописних журналів, складених з учнівських творів М. Гоголя, Н. Кукольника, М. Прокоповича, Г. Гребінки.1831 року Гребінка закінчив гімназію. Того ж року на сторінках «Украинского альманаха» в Харкові побачив світ його перший друкований твір — вірш «Рогдаев пир». У 1834р. переїздить до Петербурга. Там працює вчителем російської словесності.

Номер слайду 11

Євген Павлович Гребінка був особисто знайомий із Т. Г. Шевченком. Брав участь у викупі товариша з кріпацтва. У 1840р. допоміг у виданні «Кобзаря». У 1843р. разом відвідали Україну.

Номер слайду 12

Ще й нині на запустілій садибі — у родинному маєтку Гребінки — живе самотньо-одиноко товсте дерево — каштан, що його, за переказами, і посадили Тарас та Євген на знак свого приятелювання.

Номер слайду 13

Помер Є. Гребінка 3 грудня 1848 року в Петербурзі. І хоч помер Гребінка в далекому Санкт-Петербурзі, де й провів більшу частину свого короткого життя, він заповідав бути похованим на рідній землі українській: «Візьміть мене додому… Хай мені заспіває жайвір степовий у рідному краю…» І воля його була виконана. Спочиває поет у рідній Мар’янівці, на пагорбі при гостинці — колишньому Чумацькому шляху, — неподалік своєї родинної садиби.

Номер слайду 14

Євген Гребінка(1812 — 1848) Розмаїття жанрів творів письменника: українські ліричні поезії, що виникли на ґрунті народної творчості («Човен», «Українська мелодія», «Заквітчалася дівчина», «Маруся»…); байки, які органічно пов’язані з народними приказками і прислів’ями («Верша та Болота», «Школяр Денис»); російські вірші («Печаль», «Скала»); романс «Чорные очи»; популярність Є. Гребінці як прозаїку принесла збірка «Рассказы пирятинца»; повість «Нежинский полковник Золотаренко», «Кулик»; роман «Чайковський», «Доктор»; фізіологічні нариси: «Петербургская сторона», «Провинциал в столице», «Хвастун».

Номер слайду 15

Пригадаймо. Балада - жанр ліро-епічної поезії фантастичного, соціально-побутового або історико-героїчного характеру з драматично напруженим сюжетом і здебільшого трагічною розв’язкою.

Номер слайду 16

Човен. Заграло, запінилось синєє море,І буйнії вітри по морю шумлять,І хвиля гуляє, мов чорнії гори. Одна за другою біжать. Як темная нічка, насупились хмари,В тих хмарах, мов голос небесної кари,За громом громи гуркотять.І грає і піниться синєє море. Хтось човен на море пустив,Бурхнув він по хвилі, ниряє на волі,Од берега геть покотив;Качається, бідний, один без весельця. Ох, жаль мені човна, ох, жаль мого серця!Чого він під бурю поплив?Ущухнуло море, і хвилі вляглися;Пустують по піні мавки;Уп'ять забіліли, уп'ять простяглися. По морю кругом байдаки;Де ж човен дівався, де плавле мій милий?Мабуть, він не плавле, бо онде по хвиліБіліють із його тріски. Як човнові море, для мене світ білийІзмалку здавався страшним;Да як заховаться? не можна ж вік цілий. Пробути з собою одним. Прощай, мій покою, пускаюсь у море!І, може, недоля і лютеє горе. Пограються з човном моїм.

Номер слайду 17

1. Який настрій балади (мінорний чи мажорний)?2. Знайдіть у творі слова-символи.3. Що вони символізують?4. Назвіть художні засоби твору, наведіть приклади.5. На вашу думку, який період життя митця змальовано у баладі?6. Сформулюйте тему твору.7. Сформулюйте ідею твору.8. Доведіть, що жанр твору-балада.

Номер слайду 18

Романс — невеликий за обсягом вірш та музичний твір для сольного співу з інструментальним акомпанементом. 

Номер слайду 19

Романс “Ні, мамо, не можна нелюба любить”. Ні, мамо, не можна нелюба любить,Нещасная доля із нелюбом жить. Ох тяжко, ох важко з ним річ. Розмовляти. Хай лучче буду я ввесь вік дівувати. Хіба ти не бачиш, яка я стара?Мені в домовину лягати пора. Як очі закрию, що буде з тобою?Останешся, доню, одна сиротою. А в світі якеє життя сироті?І горе, і нужду терпітимеш ти. А дочку пустивши, мовляв, на поталу,Стогнать під землею, як горлиця,стану. Ой мамо, голубко, не плач, не ридай,Готуй рушники й хустинки вишивай. Нехай за нелюбом я щастя утрачу,Ти будеш весела, одна я заплачу. Гей, там, на могилі, хрест божий стоїть,Під ранок й під вечір матуся квилить: Ой Боже мій, Боже! Що я наробила?Дочку, як схотіла, із світа згубила!

Номер слайду 20

1. Як побудовано романс?2. Чого хоче мати?3. Що їй відповідає дочка?4. Чому дочка пристала на пропозицію матері?5. Який фінал твору?6. Сформулюйте тему твору.7. Сформулюйте ідею твору.8. Знайдіть і назвіть художні засоби у вірші.

Номер слайду 21

У 1842 р. Гребінка знайомиться з Марією Василівною, онукою сусіда, небагатого поміщика Миколи Степановича Ростенберга, а наступного року вони освічились. Серце поета ожило й заспівало. Після зустрічі з коханою Марійкою цілу ніч не міг заснути. Ходив по кімнаті, виходив у посріблений місячним сяйвом сад. Не давали спати глибокі чорні очі коханої. Весь час бачив їх перед собою. Засвітив свічку, сів до столу. Швидко написав чотири рядки: Очи черные, очи страстные, Очи жгучие и прекрасные! Как люблю я вас! Как боюсь я вас! Знать, увидел вас я в недобрый час

Номер слайду 22

Романс “Очи черные”Очи черные, очи страстные!Очи жгучие и прекрасные!Как люблю я вас! Как боюсь я вас!Знать, увидел вас я в недобрый час!Ох, недаром вы глубины темней!Вижу траур в вас по душе моей,Вижу пламя в вас я победное: Сожжено на нем сердце бедное. Но не грустен я, не печален я,Утешительна мне судьба моя: Все, что лучшего в жизни бог дал нам,В жертву отдал я огневым глазам!

Номер слайду 23

Значення романтизму для нового етапу розвитку слов’янських літератур. Романтизм, як жоден інший літературний напрям, сприяв «пробудженню» молодих або відірваних від новішої європейської культури народів. Зокрема, визначну роль відіграв романтизм в пробудженні або відродженні слов’янських народів. Український романтизм відіграв велику роль у вивченні історії, з романтикою, за словами Д. Чижевського, пов'язане "національне відродження", "воскресіння" нації. Український романтизм, за словами С. Павличка, «сконцентрувався на нації, котра вмирала, народі, який сходив з історичної сцени»

Номер слайду 24

Рефлексія. На уроці я… - дізнався/лась…- зрозумів/ла… - замислився/лась…- змінив/ла своє ставлення…

Номер слайду 25

Домашнє завдання1. Написати сенкан до слова «Човен» (за бажанням).2. Підготувати інформацію про життя та творчість М. Гоголя, використовуючи інтернет-джерела(обов’язково).

Номер слайду 26

ДЯКУЮ ЗА УВАГУ!ДО НОВИХ ЗУСТРІЧЕЙ!

pptx
До підручника
Українська література 9 клас (Слоньовська О. В., Мафтин Н.В., Вівчарик Н.М., Курінна Н.С., Шевчук Л. Т.)
Додано
23 січня
Переглядів
430
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку