Тема. Греко-перські війни
Мета:
навчальна: розглянути причини, характер та наслідки греко – перських війн, сформувати в учнів уявлення про перебіг важливих битв у ході греко –перських війн;
розвиваюча: розвивати в учнів вміння працювати з текстовими та візуальними джерелами, аналізувати їх; розвивати навички роботи з картою та атласом. Формувати вміння простежувати причинно – наслідкові зв'язки, та вміння робити висновки та узагальнення;
виховна: сприяти вихованню в учнів інтересу до предмету; почуття патріотизму вірності та мужності;
Тип уроку: урок засвоєння нових знань,формування та вдосконалення умінь і навичок.
Обладнання: карта, атлас, підручник, ілюстрації, наочний матеріал(фігурки воїнів). .
Форма проведення: урок із застосуванням наочного матеріалу та вивчення основ дослідницько-аналітичної діяльності.
Основні поняття та терміни: імперія, марафонська дистанція, гопліт, демократія, фаланга, трієра.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
• розповідати про хронологічні межі та дати греко – перських воєн;
• знаходити на карті території Перської держави і Греції та показувати перебіг греко – перських воєн та місця основних битв.
• виокремлювати в тексті головне і другорядне;
• висловлювати власне ставлення до історичних подій і явищ.
Aut vincere, aut mori – Перемогти або вмерти.
Давньогрецька мудрість
Хід уроку
І. Підготовчий етап.
Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Вчитель: сьогодні на уроці ми продовжимо вивчення історії стародавньої Греції. Познайомимося з новим розділом "Антична грецька цивілізація класичної доби". В історичній науці цей період історії стародавньої Греції ще називають "класичним періодом", який охоплює недовгий час близько 200 років. Cьогодні ми з вами починаємо вивчення подій і суворих випробувань які прийшли на долю стародавніх греків. Aut vincere, aut mori – Перемогти або вмерти! Таким лаконічним грецьким висловом ми починаємо вивчати Грецію класичної доби, сповнену постійних випробовувань на витривалість, сміливість грецького соціуму.
-Які держави ми вивчили? (Учні називають вивчені держави)
- Як створювалися ці держави? (Учні з’ясовують ,що держави створені шляхом завоювань, об’єднання різних народів)
-Як називалася така держава? (Учні узагальнюючи риси держави дають відповідь, що це імперія)
-Яка, на ваш погляд, найсильніша держава? (Порівнюючи, учні з’ясовують і виокремлюють Перську імперію)
Ст.5 атласу. –Назвіть народи які були завойовані персами? (Використовуючи карту учні називають: єгиптян, фінікійців, мідійців, вавилонян).
-Поясніть, використовуючи карту, в якому напрямі будуть просуватися подальші завоювання? (Учні використовують карту і відповідають по напрямках: Схід-…..Північ-….Південь-….Захід-….)
-Яку тему ми будемо вивчати сьогодні? Що треба дізнатися, щоб оволодіти знаннями з даного історичного періоду?
ІІІ Оголошення мети, навчальних цілей. Мотивація пізнавальної діяльності.
У ч и т е л ь. Отже, що собою представляла Греція? Це була єдина держава?.
Подумайте, що могло примусити різні поліси об’єднатися? Цілком ймовірно — війна.
Проблемнепитання: Грецькаперемога- це результат військової муштри, чи любов до Батьківщини?
ІV. Осмислення нового матеріалу
Учитель
Ви вже знаєте про те, як утворилася Перська держава, про те, як за царювання Дарія І загострилися її відносини з Елладою (римляни називали її Грецією). Для закріплення економічного панування персів на берегах Середземномор'я необхідно було підкорити еллінів, які жили на Балканському півострові. Загарбницькі плани володарів Перської держави підштовхнули їх до завоювань.В атласі ст.9 підпишіть державу. Прокоментуйте вислів Сократа «Греки розселилися довкола моря, як жаби круг болота».(Використовуючи карту учні проводять пошуково-аналітичну роботу).
-Назвіть грецькі міста завойовані персами?
-Чи могли бути спокійні греки за свою долю?
Запис у зошит числа, теми, плану.
-Опрацювавши ст.127 виділіть причини.
1.Основні причини греко-перських війн:
o захоплення персами земель Малої Азії
o порушені торговельні зв’язки Греції;
o бажання персів захопити усю Грецію;
Привід до війни: допомога Афін повсталими містами в області Іонія в Малої Азії проти персів
У 490 до н. е. Дарій I рушив на Афіни. Почалися війни, які триватимуть близько 50 років.
- Яким було співвідношення сил Греції та Персії перед початком війни
- Яка з держав, на вашу думку, була сильнішою?
2. Основні події.
Робота в групах ( учні готують репортаж про події )
Група 1. Марафонська битва.
Група 2. Фермопільська битва
Група 3. Саламінська битва.
Учні готують репортаж ( Дата. Місце.; Шлях персів.; Сили. Хід.; Наслідки.)
Презентація роботи груп
Група 1. Марафонська битва.
Репортаж ( учні презентують роботу групи)
Термінологічна робота
Марафонський біг — спортивні змагання з бігу ( 42 км 195 м).
Стратег – виборна посада воєнноначальника.
Група 2. Фермопільська битва.
Репортаж ( учні презентують роботу групи)
Термінологічна робота
Фаланга- бойовий стрій
Гопліт-
Група 3. Саламінська битва
Репортаж ( учні презентують роботу групи)
Термінологічна робота
Трієра- грецький корабель з трьома рядами весел.
.
Дата |
Місце битви |
Наслідки |
3.Наслідки війни:
Опрацювати ст.131 пункт 4.
Велика кількість полонених рабів;
Зростання авторитету Афін;
Створення афінського морського союзу;
Заборона виходу у Егейське море перським військовим кораблям;
Персія визнала незалежність грецьких міст Малої Азії;
Греція отримала контроль над Чорним та Егейським морями;
Греки відстояли свою незалежність
Історична задача.
Скільки років воювали греки з персами?
V. Закріплення вивченого матеріалу
Метод «Продовжте речення»: Грецьке місто Мілет…..;На кораблях,через Єгейське море вирушив…..; Біг на марафонську дистанцію проводиться на честь…..Персам протистояв цар Леонід і….300 грецьких трієр успішно таранили……Війна завершилася на користь…..
Метод «ПРЕС» «Грецька перемога - це результат військової муштри чи любов до Батьківщини?»
VІ. Підсумок уроку
Учитель. «Amemus patriam, pareamus legibus - Любiмо Батькiвщину, пiдкоряймося її законам» - так говорили греки. Саме греки змогли за тривалий час боротьби вибороти власну волю та свободу, ціною величезних втрат, проявивши себе, як справжні патріоти та громадяни держави.
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 30 підручника;
Робота з контурною картою ст. 9.
Відкритий урок з всесвітньої історії
Тема: « Греко-перські війни»
Вчителя історії Постнікової Г.О.
Тpiєpи плaвaли пiд вiтpилaми i нa веслaх, якi були pозмiщенi в тpи pяди (звiдси походить нaзвa). Вони мaли гостpий нiс, обковaний мiддю, щоб пpобивaти (тapaнити) воpожi коpaблi. Екiпaж тpiєpи склaдaвся зi стa вiсiмдесяти гpебцiв i двaдцяти п'яти воїнiв. Гpецький флот стояв у моpськiй пpотоцi мiж Aттикою тa остpовом Сaлaмiн. Сили були неpiвнi. У гpекiв було 370 тpiєp, a в пеpсiв — 700 коpaблiв. Фемiстокл пpопонувaв дaти бiй у вузькiй Сaлaмiнськiй пpотоцi. У нiй було бaгaто пiдводного кaмiння й мiлин. Гpецькi моpяки добpе знaли цю пpотоку, a пеpси — погaно, пpоте Фемiстокл a не слухaли. Спapтaнцi зaкликaли aфiнян кидaти все i тiкaти до них у Спapту. Вони пpопонувaли пеpевести в Спapту i гpецький флот. Тa Фемiстокл не мiг кинути нaпpизволяще беззaхисних дiтей, жiнок, стapих. Хитpощaми вiн змусив пеpського цapя пpийняти бiй у незpучнiй для того Сaлaмiнськiй пpотоцi. Великi й неповоpоткi пеpськi коpaблi pозбивaлися об пiдводне кaмiння, сiдaли нa мiлину. Гpецькi тpiєpи пpобивaли боpти воpожих коpaблiв своїми гостpими носaми, тpощили веслa.
Робота з документом.
…З персами – цар Ксеркс, а з греками – цар Леонід.
Через Північну Грецію персами відбувся похід.
Билися на Фермопільському проході,
Двоє славних і великих воєвод.
Та з’явився зрадник у синів Еллади.
Перейшов до персів – Батьківщину зрадив.
Перси вдарили кинджалом греків у спину
Й так греки почали програвати цю війну.
Греки почали втікати – себе рятувати,
Залишили трьохсот спартанців – Елладу захищати.
Так брати на своїй землі тілом полягли,
Але за свободу Греції серце віддали.
Дата .Місце.
Шлях персів.
Сили хід.
Наслідки.