Григір Тютюнник "Ласочка"

Про матеріал
Мета уроку: познайомити з творчістю Г. Тютюнника, з його оповіданням про життя тварин, розкрити причинно – наслідкові зв’язки дружніх стосунків людини і тварини, вчити з розумінням ставитися до «братів наших менших»; вдосконалювати уміння швидко орієнтуватися у тексті, ділити його на частини; розвивати навички виразного, свідомого читання, пам’ять, зв’язне мовлення; виховувати спостережливість, чуйність, любов до тварин.
Перегляд файлу

Тема: Григір Тютюнник «Ласочка»

Мета: знайомити з творчістю Г. Тютюнника, з його оповіданням про життя тварин, розкривати причинно – наслідкові зв’язки дружніх стосунків людини і звіра, вчити з розумінням ставитися до «братів наших менших»; вдосконалювати уміння швидко орієнтуватися у тексті, ділити його на частини; 

розвивати навички виразного, свідомого читання, пам’ять, зв’язне мовлення;

виховувати спостережливість, чуйність, любов до тварин.

Обладнання:

Хід уроку

І.Організаційний момент

Подивіться мені в очі.

Поглянемо один на одного, посміхнемося.

Щоб справитися з завданням цього уроку маємо:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно й плідно працювати.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

1) Вступне слово вчителя

-Готуючись до уроку учні були поділені на групи:

«Біографи», «Природознавці», «Літературознавці», «Диктори».

2) Виступ учнів

«Природознавці» готували цікаві відомості про лисицю.

Лисиця звичайна або руда-широко відома. Довжина тіла 60-90 см, хвоста – 40-60 см маса тіла – 6-11 кг. В Україні руда лисиця зустрічається по всій території.

Лисиця водиться не тільки в дикій природі, але й в культурних ландшафтах, а також на околицях міст в тому числі великих (таких як Київ, Варшава, в Лондоні лисиці з’являються іноді і в центральній частині міста).

Лисиця, хоч і належить до хижаків, харчується дуже різноманітними кормами. Серед їжі, що вона вживає, більше 400 видів тварин та кілька десятків видів рослин. Основу її харчування складають дрібні гризуни, головним чином полівки.

«Літературознавці» підготували вікторину.

-Які казки про лисичку ви читали?

-Хто з письменників пофарбував лиса?

-Як звали лисичку, яка спілкувалась з Буратіно?

-Яку хитринку купила Наталя у Лисиці у творі Василя Сухомлинського?

-Який голосок хотіла викувати собі Лиска у вірші Валентина Каменчука?

-Що ділила Лисичка у казці Олександра Зими «Дві білки і лисиця»?

-Які слова заховалися в «лисичках»?

Одна лисичка добре, а дві краще.

Старий лис краще за нових двох.

Ранні лисички росу п’ють, а пізні слізки ллють.

3) Робота над скоромовкою

Ластів’яточко ласкаве лисенятку лист писало.

-Як гадаєте, про що лист писало ластів’яточко?

4) Слово вчителя

-Як охарактеризуємо лисичку у всіх творах, що читали?

-А чи зустрічалась вам у прочитаних чи переглянутих творах добра лисичка? Якщо так, то назвіть їх.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

-Сьогодні на уроці будемо читати оповідання Григора Тютюнника «Ласочка».

ІV. Опрацювання нового матеріалу

1)Робота з групою «Біографи»

Група «Біографи» підготувала інформацію про життєвий і творчий шлях Григора Тютюнника.

Григір Тютюнник народився 5 грудня 1931 року в селі Шиловка на Полтавщині в селянській родині.На 49 років життя доля приготувала Григору багато випробувань, починаючи з раннього дитинства. Голод 33-ого не обминув і Тютюнників - забрав старенького дідуся, а півторарічний хлопчина перестав ходити. Говорити, навіть сміятися.

Коли Григору було 6 років він залишився без батька. Але усе своє життя письменник з теплотою і ніжністю згадував його. Хлопчика забрав до себе жити батьків брат. Під опікою дядька і його дружини почав майбутній письменник свою освіту.

Почалася Велика Вітчизняна війна, знову голод. В автобіографії письменник згадував: "Я їв тоді картопляну зав'язь, жолуді, пробував конину". В одинадцять років хлопчик пішки пішов додому з Донбасу на Полтавщину, у своє село. Добирався два тижні, довелося від голоду навіть просити милостиню. А вдома,хату, в якій жили Тютюнники, зруйнувала бомба, і вони опинилися в чужих людей.

Потім було навчання у ремісничому училищі, куди Григір пішов тому, що там давали сяку - таку одежину і 700 г глевкого хліба в день. Цей хліб допоміг вижити їм з мамою у сорок сьомому році. А потім ще й важка хвороба - туберкульоз легенів. Всі ці випробування тягарем лягли на його зболену душу.

Починав писати Григір Михайлович російською мовою, оскільки понад двадцять років перебував у російськомовному середовищі. А коли прочитав словник Грінченка, з українською мовою більше не розлучався.

Майже більше половини написаного Григором Тютюнником - про дітей, яких він любив по-особливому.

2) Словникова робота

Ожеледець- принада для ловіння риби, наживка.

Скімлення-

Дрібушить-тонкий шар льоду на поверхні землі, на деревах. 

Туркотіли припутні- витанцьовує, швидко перебирає лапами.

Вепри з виводками- пискливо тоненько гавкає.

Скімлення- дуже захотілося.

Закортіло-

Рибалка-дикі кабани зі своїми малятами.

Нажива- воркували лісові, дикі голуби.

Дзяволить-

Вухами пряде- протяжне, жалібне звучання.

Круча-

 

3) Слухання оповідання «Ласочка»

-Яка пригода описана у творі?

4) Фізкультхвилинка

Нас зустрів осінній ліс.

Нашорошив вушка лис.

Пострибали зайченята.

Визирають білченята.

У дерев широка крона.

Листя падає довкола.

Вгору підіймем долонечки.

Привітаєм радо сонечко.

5) Читання оповідання групою «Диктори» вголос

6) Аналіз змісту прочитаного

7) Поділ тексту на частини

    Добір заголовків.

8) Запитання учнів

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Прус Олеся
Додано
5 листопада 2023
Переглядів
120
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку