Дата уроку Клас 5 (м)
Урок
Тема уроку: Групи слів за значенням: антоніми. Ознайомлення зі словником антонімів
Мета уроку: поглибити знання учнів про антоніми, виділити спільне та відмінне між антонімами й синонімами; формувати вміння та навички визначати антоніми у реченнях та текстах, правильно вживати у власному мовленні; збагачувати словниковий запас школярів; удосконалювати вміння та навички користуватися словниками; Розвивати пам'ять, логічне й образне мислення, усне й писемне мовлення; виховувати в учнів відчуття краси, милозвучності мови.
Тип уроку: урок формування умінь і навичок
Методи і прийоми: фронтальна бесіда, спостереження над мовою, вправи, робота біля дошки, робота в парах.
Міжпредметні зв’язки: українська література.
Обладнання: картки, таблиця.
План уроку
Організаційний момент
ХІД УРОКУ
Організаційний момент
Фронтальна бесіда
На сьогоднішньому уроці ми продовжимо вивчати розділ науки про мову – Лексикологію. Ми вивчали на попередніх уроках однозначні та багатозначні слова, уживання багатозначних слів у прямому та переносному значеннях. Обговорювали які слова є загальновживаними (нейтральними), а які стилістично забарвленими. Сьогодні починаємо вивчати групи слів за значенням, а саме антоніми. З ними ви вже знайомилися у попередніх класах. Для того, щоб відтворити в пам’яті ваші знання виконаємо вправу 464 (с.186)
Потворним - гарним
Завдання: Прослухайте текст. У чому його особливість? На яких контрастах він побудований? Доберіть заголовок до тексту.
Двоє їх жило на світі. Був один з них працьовитий, а другий — ледачий дуже. Слухай казку про них, друже.
Той хоробрий і правдивий, той брехливий, полохливий, той розумний, той дурний, той великий, той малий. День і ніч вони сварились і ніколи не мирились. Все, що перший будував, другий миттю руйнував.
Кожен рать повів свою, стрілись вороги в бою. Із високим стрівсь низький, на товстого йшов тонкий, стрів білявого чорнявий, огрядного — худорлявий, на сумного йшов веселий, на тендітного — дебелий.
Ця кривавая війна — нині сива давнина. Хоч вони вже й помирились, після них слова лишились, дуже горді, незалежні, абсолютно протилежні.
В мові ці слова живуть, їх антонімами звуть (А. Свашенко).
Слова з протилежним лексичним значенням називаються антонімами. Антоніми виступають парами і належать до однієї частини мови. До антонімів вдаються тоді, коли є потреба позначити протилежні, контрастні явища. Антоніми дають змогу образніше, яскравіше й чіткіше висловити думку. Ознайомтесь із словником антонімів с. 289
Проблемне запитання
Завдання: Чи можуть бути антонімами слова низький і щасливий?
Ні, тому що порівнювати можна тільки за однією ознакою. Якщо антоніми означають певну якість, то обидва вони повинні володіти цією якістю в однаковій мірі. Тому антонім до слова низький — високий , а до слова щасливий — сумний.
Робота з таблицею
Завдання: Я бачу, що ви добре володієте знаннями про антоніми, тому пропоную виконати завдання «Чарівні сходинки» Дійти до вершини
«Чарівні сходинки»
Робота в парах
Завдання: Прочитайте прислів’я, в яких деякі слова пропущені. Замість крапок спробуйте вставити необхідні слова-антоніми. Якими частинами мови вони є? Чи можуть бути антонімами слова, що належать до різних частин мови? Чи відомі вам ці прислів’я? Як ви розумієте перші два з них? Чи погоджуєтесь з їх змістом? Які ще прислів’я ви знаєте, в яких зустрічаються слова-антоніми?
Очікувана відповідь.
Завдання: За допомогою антонімів-прикметників із довідки охарактеризуйте героїв казок і байок. Складіть і запишіть складні речення зі сполучником а, поясніть розділові знаки. Підкресліть антоніми.
Зразок. Вовк простодушний, а лисиця хитра.
Вовк — лисиця (за хитрістю);
лев — заєць (за сміливістю);
муха — слон (за величиною);
ягня — вовк (за силою);
коник-стрибунець — мурашка (за працелюбністю).
Довідка: мала — великий, простодушний — хитра, працелюбний — ледачий, сміливий — боязкий, слабке — сильний.
Очікувана відповідь.
Лев сміливий, а заєць боязкий.
Муха мала, а слон великий.
Ягня сміливе, а вовк сильний.
Коник-стрибунець ледачий, а мурашка працелюбна.
Робота біля дошки
Завдання: Підкреслити антоніми. Визначити частини мови
Коментар
Антоніми – це слова з протилежним лексичним значенням. Антоніми виступають такими частинами мови: іменник, прикметник, дієслово, прислівник. Антонімами не можуть бути слова з різних частин мови, лише ті, які належать до однієї частини мови.
Резервні вправи
Завдання: Доберіть до наведених усталених виразів слова-антоніми.
Як дві краплі води схожі різні
Шкіра та кістки худий товстий
Мов у воду опущений сумний веселий
Бути на сьомому небі щасливий сумний
Завдання: Відгадайте загадки, знайдіть протилежні за значенням слова. Як називаються такі слова?
Коли зупиниться – мовчить.
(Годинник)
чорну землю густо вкрили.
(Сніг)
(Ніч і день)
(Борона)
Робота з підручником
Вправа 468
Завдання: Складіть і запишіть речення із антонімічними словами.
Швидкий – повільний, сильний – слабкий, чемний – грубий.
На підсумок уроку я пропоную вам зіграти в гру «Впіймай слово». Якщо я буду називати антонімічні пари, то ви плескаєте в долоні, якщо синонімічні, то ні.
Антоніми |
Синоніми |
Користь – шкода Радість – сум Сміх – сум Подібний – відмінний Однаковий – різноманітний Смак – несмак Однотонний – різнокольоровий Праця – відпочинок Уважність – неуважність |
Цікава, захоплива Полагодити, поремонтувати Розповісти, розказати Відшукати, знайти Старовина, давнина Славнозвісний, відомий Унікальний, винятковий Відомий, знаменитий Особливий, винятковий |
Опрацювати § 50, виконати вправу 465 (письмово), 466 (усно), повторити синоніми