Групи слів за значенням. Антоніми. Ознайомлення зі словником антонімів

Про матеріал
Мета уроку: поглибити знання учнів про антоніми, виділити спільне та відмінне між антонімами й синонімами; формувати вміння та навички визначати антоніми у реченнях та текстах, правильно вживати у власному мовленні; збагачувати словниковий запас школярів; удосконалювати вміння та навички користуватися словниками; Розвивати пам'ять, логічне й образне мислення, усне й писемне мовлення; виховувати в учнів відчуття краси, милозвучності мови.
Перегляд файлу

Дата уроку                              Клас 5 (м)

Урок

Тема уроку: Групи слів за значенням: антоніми. Ознайомлення зі словником антонімів

Мета уроку: поглибити знання учнів про антоніми, виділити спільне та відмінне між антонімами й синонімами; формувати вміння та навички визначати антоніми  у реченнях та текстах, правильно вживати у власному мовленні; збагачувати словниковий запас школярів; удосконалювати вміння та навички користуватися словниками; Розвивати пам'ять, логічне й образне мислення, усне й писемне мовлення; виховувати в учнів відчуття краси, милозвучності мови.

Тип уроку: урок формування умінь і навичок

Методи і прийоми: фронтальна бесіда, спостереження над мовою, вправи, робота біля дошки, робота в парах.

Міжпредметні зв’язки: українська література.

Обладнання: картки, таблиця.

План уроку

Організаційний момент

  1. Перевірка домашнього завдання  (3-4 хвилини)
  2. Актуалізація опорних знань (2 хвилини)
  3. Повідомлення теми та мети уроку, усвідомлення її учнями (3 хвилини)
  4. Відтворення теоретичних відомостей, застосування яких буде потрібно на уроці (5 хвилин)
  5. Виконання учнями вправ (30 хвилин)
  6. Підбиття підсумків уроку (3 хвилини)
  7. Домашнє завдання з інструктажем (2 хвилина)

ХІД УРОКУ

Організаційний момент

  1. Перевірка домашнього завдання  (3-4 хвилини)
  2. Актуалізація опорних знань

Фронтальна бесіда

  1.                   Що вивчає лексика?
  2.                   Що називається лексикологією?
  3.                   Що називається лексичним значенням слова?
  4.                   Які слова ми називаємо загальновживаними (нейтральними)?
  5.                   Які слова називаємо стилістично забарвленими?
  1. Повідомлення теми та мети уроку, усвідомлення її учнями

На сьогоднішньому уроці ми продовжимо вивчати розділ науки про мову – Лексикологію. Ми вивчали на попередніх уроках однозначні та багатозначні слова, уживання багатозначних слів у прямому та переносному значеннях. Обговорювали які слова є загальновживаними (нейтральними), а які стилістично забарвленими.  Сьогодні починаємо вивчати групи слів за значенням, а саме антоніми. З ними ви вже знайомилися у попередніх класах. Для того, щоб відтворити в пам’яті ваші знання виконаємо вправу 464 (с.186)

Потворним - гарним

  1. Відтворення теоретичних відомостей, застосування яких буде потрібно на уроці (5 хвилин)

Завдання: Прослухайте текст. У чому його особливість? На яких контрастах він побудований? Доберіть заголовок до тексту.

Двоє їх жило на світі. Був один з них працьовитий, а другий — ледачий дуже. Слухай казку про них, друже.

Той хоробрий і правдивий, той брехливий, полохливий, той розумний, той дурний, той великий, той малий. День і ніч вони сварились і ніколи не мирились. Все, що перший будував, другий миттю руйнував.

Кожен рать повів свою, стрілись вороги в бою. Із високим стрівсь низький, на товстого йшов тонкий, стрів білявого чорнявий, огрядного — худорлявий, на сумного йшов веселий, на тендітногодебелий.

Ця кривавая війна — нині сива давнина. Хоч вони вже й помирились, після них слова лишились, дуже горді, незалежні, абсолютно протилежні.

В мові ці слова живуть, їх антонімами звуть (А. Свашенко).

  1.   Яке значення мають виділені пари слів — однакове, різне чи протилежне?
  2.   Якою частиною мови виражені слова кожної пари?

Слова з протилежним лексичним значенням називаються антонімами. Антоніми виступають парами і належать до однієї частини мови. До антонімів вдаються тоді, коли є потреба позначити протилежні, контрастні явища. Антоніми дають змогу образніше, яскравіше й чіткіше висловити думку. Ознайомтесь із словником антонімів с. 289

Проблемне запитання

Завдання: Чи можуть бути антонімами слова низький і щасливий?

Ні, тому що порівнювати можна тільки за однією ознакою. Якщо антоніми означають певну якість, то обидва вони повинні володіти цією якістю в однаковій мірі. Тому антонім до слова низький — високий , а до слова щасливий — сумний.

  1. Виконання учнями вправ (25 хвилин)

Робота з таблицею

Завдання: Я бачу, що ви добре володієте знаннями про антоніми, тому пропоную виконати завдання «Чарівні сходинки» Дійти до вершини

 «Чарівні сходинки»

Робота в парах

Завдання: Прочитайте прислів’я, в яких деякі слова пропущені. Замість крапок спробуйте вставити необхідні слова-антоніми. Якими частинами мови вони є? Чи можуть бути антонімами слова, що належать до різних частин мови? Чи відомі вам ці прислів’я? Як ви розумієте перші два з них? Чи погоджуєтесь з їх змістом? Які ще прислів’я ви знаєте, в яких зустрічаються слова-антоніми?

  1. Занедбаєш науку в …, пожалкуєш в старості.
  2. Де багато слів, там … діла.
  3. Руки білі, а сумління ….
  4. Літо збирає, а … з’їдає.
  5. Година вранці варта двох ….
  6. Брехня стоїть на одній нозі, а … на двох.
  7. Ні назад, ні … лишається посеред.
  8. Краще … , ніж плакати.
  9. Щастя і … – то як день і ….

Очікувана відповідь.

  1. Занедбаєш науку в молодості, пожалкуєш в старості.
  2. Де багато слів, там мало діла.
  3. Руки білі, а сумління чорне.
  4. Літо збирає, а зима з’їдає.
  5. Година вранці варта двох увечері.
  6. Брехня стоїть на одній нозі, а правда на двох.
  7. Ні назад, ні вперед лишається посеред.
  8. Краще сміятися , ніж плакати.
  9. Щастя і нещастя – то як день і ніч.

Завдання: За допомогою антонімів-прикметників із довідки охарактеризуйте героїв казок і байок. Складіть і запишіть складні речення зі сполучником а, поясніть розділові знаки. Підкресліть антоніми.

Зразок. Вовк простодушний, а лисиця хитра.

Вовк — лисиця (за хитрістю);

лев — заєць (за сміливістю);

муха — слон (за величиною);

ягня — вовк (за силою);

коник-стрибунець — мурашка (за працелюбністю).

Довідка: мала — великий, простодушний — хитра, працелюбний — ледачий, сміливий — боязкий, слабке — сильний.

Очікувана відповідь.

Лев сміливий, а заєць боязкий.

Муха мала, а слон великий.

Ягня сміливе, а вовк сильний.

Коник-стрибунець ледачий, а мурашка працелюбна.

 

Робота біля дошки

Завдання: Підкреслити антоніми. Визначити частини мови

  1.                   Усякі люди трапляються на світі: щирі і скупі, веселі і сумні, мовчазні і говіркі.
  2.                   У кожній людині шукайте не ворога, а друга.
  3.                   Розцвітає людина в щасті, а не в журбі, в світлі, а не в темряві.
  4.                   Не все можливо у житті купити чи продати.
  5.                   Людина плаче в радості й печалі.
  6.                   Тече сльоза прощення і стрічання.
  7.                   Темна хмара, а веселка ясна.

 

Коментар

Антоніми – це слова з протилежним лексичним значенням. Антоніми виступають такими частинами мови: іменник, прикметник, дієслово, прислівник. Антонімами не можуть бути слова з різних частин мови, лише ті,  які належать до однієї частини мови.

 

Резервні вправи

Завдання: Доберіть до наведених усталених виразів слова-антоніми.

Як дві краплі води                  схожі               різні

Шкіра та кістки                худий              товстий

Мов у воду опущений              сумний              веселий

Бути на сьомому небі                щасливий                сумний

Завдання:  Відгадайте загадки, знайдіть протилежні за значенням слова. Як називаються такі слова?

  1. Коли іде, то гомонить,

Коли зупинитьсямовчить.

(Годинник)

  1. Білі мухи налетіли,

чорну землю густо вкрили.

                                            (Сніг)

  1. Чорна корова всіх поборола, а білий віл всіх людей підвів.

                                            (Ніч і день)

  1. Літом служить, а зимою зуби сушить.

  (Борона)

Робота з підручником

Вправа 468

 

Завдання: Складіть і запишіть речення із антонімічними словами.

Швидкий – повільний, сильний – слабкий, чемний – грубий.

 

  1. Підбиття підсумків уроку (3 хвилини)

На підсумок уроку я пропоную вам зіграти в гру «Впіймай слово». Якщо я буду називати антонімічні пари, то ви плескаєте в долоні, якщо синонімічні, то ні.

 

Антоніми

Синоніми

Користь – шкода

Радість – сум

Сміх – сум

Подібний – відмінний

Однаковий – різноманітний

Смак – несмак

Однотонний – різнокольоровий

Праця – відпочинок

Уважність – неуважність

Цікава, захоплива

Полагодити, поремонтувати

Розповісти, розказати

Відшукати, знайти

Старовина, давнина

Славнозвісний, відомий

Унікальний, винятковий

Відомий, знаменитий

Особливий, винятковий

 

  1. Домашнє завдання з інструктажем (2 хвилина)

Опрацювати § 50, виконати вправу 465 (письмово), 466 (усно), повторити  синоніми

 

 

docx
Додано
2 жовтня 2021
Переглядів
1455
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку