Методика проведення уроків у класах ЗПРОсновною формою організації навчальної діяльності у загальноосвітній школі є урок. Але у роботі з дітьми із затримкою психічного розвитку урок має певні особливості. Основною з них є корекційно-виховна спрямованість. Урок має бути не лише послідовним процесом академічних дій учня і учителя, але й дидактичною структурою. Вимоги такі ж, як і у звичайній школі: мета уроку дидактична (навчальна), виховна, додається ще мета корекційна. Структура уроку спрощена.
Структура уроку в класі педкорекції І. Вступна частина.Її завданням є залучення дітей до процесу навчання. Основними компонентами цієї частини є використання психотерапевтичного методу. Саме він спрямований на забезпечення готовності учня до навчання. Діти із зпр неспроможні швидко включитися у навчальний процес. У таких дітей уповільнені нервово-психічні процеси. Вони перебувають під впливом попередніх вражень і не готові до сприймання нового. Вчителеві необхідні певні зусилля, щоб усунути гальмування, звільнити шлях для сприймання нового навчального матеріалу. Для цього проводиться система вправ, яка спрямована на активізацію, розвиток мислення. Це можуть бути бесіди про пори року чи погоду за вікном із відповідним музичним супроводом, дидактичні ігри, розгляд малюнків, знаходження розбіжностей на малюнках. Далі проводиться організаційний момент, на якому вчитель доводить до учня завдання уроку.
ІІ. Основна частина. Ця частина уроку відводиться на вивчення нового матеріалу. Необхідна умова її проведення – проведення навчання з корекційною роботою. У свідомості дитини із зпр набуті знання не завжди активізуються для усвідомлення нової інформації. Учні такої категорії будь -яке складне поняття не засвоюють за один раз. Окремі факти відображаються у їхній свідомості недостатньо чітко, інші зовсім не запам’ятовуються. Саме тоді до основної частини уроку вводяться моменти повторного пояснення нового матеріалу, а в окремих випадках і кількаразового повторення, але у різних формах викладу.
ІІІ. Заключна частина. Як правило, на кінець уроку в учнів зпр наступає перевтома. В одних дітей це проявляється підвищеною збудливістю в інших виникає пасивність, апатія. Тому, щоб цього уникнути слід проводити роботу, яка б нормалізувала психофізичний стан дитини. Для цього можна використовувати такі засоби як прослуховування заспокійливої музики, перегляд картин, малюнків, проведення ігор-релаксації.
Учитель виступає суб’єктом корекційної діяльностіурок. Повільний темп ведення уроку. Цілісна діяльність розчленовується на окремі частини. Неодноразове повторення матерілу. Врахування більш розвинених здібностей учнів. Словникова робота. Опора на наочний матеріал. Спрощення структури знань
Програмне забезпечення уроків. Українська мова. ПРОГРАМА з української мови для 5-9 класівзагальноосвітньої спеціальної школи інтенсивної педагогічної корекції. Укладач: Шевчук Л.І. Українська література. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 5–9 класи (зі змінами, внесеними у 2015 році)
Мої спостереження. Словник учнів зпр звужений, обмежений користувацько-побутовими рамками;учням досить важко описати свої уявлення(причина цього у своєрідності сприйняття, а також у тому, що такі діти відчувають складнощі у транспортуванні своїх зорових відчуттів у словесну форму через обмеженість словникового запасу); в учнів спостерігається стійка дезорфографія, стійке незасвоєння орфографічних правил. Саме незасвоєння, а незнання.під час уроків учні активно жестикулюють – це наслідок обмеженості словникового запасу.на уроках літератури не завжди вдається відтворити місце і час подій (це свідчить про порушення мовленнєвого висловлювання. у роздумах таких учнів головна думка відстежується досить не чітко
Мої дії. Найбільш оптимальний метод роботи з учнями зпр – репродуктивний; багаторазове повторення основного матеріалу (використовую різні варіанти завдань); для кращого запам’ятовування матеріалу підбираю однотипні завдання . Працюємо за схемою: одне завдання – зробили з учителем; друге – разом з класом, третє – індивідуально;Максимально спрощений виклад навчального матеріалу; кожна частина закріплюється окремо.
Перлини досвіду. Тема уроку. Прикметник як частина мови. Граматичні ознаки прикметника. Синтаксична роль. Мета… (разом із навчальною метою формулюю і корекційну: розвивати образне мислення, мовлення, пам’ять) * Цільове налаштування. Загадка про зиму. Біла, гарна, чарівна, Мов Снігуронька вона. Землю прикрашає,Сріблом засипаєВсе навколо – наче рай!Нумо! хто це, відгадай! (Зима)
Робота з текстом. Виразно прочитати тексти. Порівняти написане. Визначити слова,які допомагають уявити нам те, про що йдеться в текстах. Зима прийшла. Дерева в снігу. На верхівці ялини сидить синиця. Зимонька Ось і прийшла казкова красуня зима. Дерева стоять загорнені в пухнасту сніжну ковдру. На верхівці зеленої ялини цвірінькає жовтогруда синичка.
Словникова робота *Пропоную учням назвати слова (іменники) ,пов’язані із зимою.* Потім ускладнюємося. Доберіть до слів такі слова, які відповідали б на запитання Який?, Яка?, Яке?Мороз - лютийІней - колючий. Завірюха - січнева. Різдво - веселе. Сніг - білий. Сніжинки - легенькіСвята - веселі
Пропоную провести мовне дослідження. Мороз – лютий Опрацювати запитання:Іней – колючий -На які питання відповідають Завірюха – січнева слова у другому стовпчику?Різдво – веселе -Чи змінюються вони за родами? Сніг – білий - З якою частиною мови пов’язані? Сніжинки - легенькіСвята - веселіЗвіряємося з підручником.
Закріплення. Міні-тест. Виберіть вірне тврдження: А)прикметник – частина мови, яка означає дію предмета і відповідає на запитання який?, яка?, яке?Б)прикметник – частина мови, яка означає ознаку предмета і відповідає на запитання який?, яка?, яке?2. Прикметник змінюється за родами : А)в множиніБ)в однині3. У реченні найчастіше прикметник виступає: А)додатком. Б)означенням. В)обставиною
Корекційні вправи Для розвитку зорової та слухової пам'ятіУважно прослухайте текст, а потім дайте відповіді на запитання. Одного разу на початку осені Мишка з мамою Оленою Сергіївною та батьком Дмитром Івановичем запросили в село на день народження дідуся Івана. Родина виїхала в гості о восьмій годині ранку поїздом з Київського вокзалу. Їхати треба не дуже довго: потрібна восьма зупинка з кінця. Дідусь був дуже радий зустрічі з онуком.1. Як називатимуть Мишка, коли він стане дорослим?2. На якій зупинці вони вийшли, якщо на цьомумаршруті всього 12 зупинок?3. Чиїм батьком був дідусь Іван – тата чи мами?4. Скільки часу вони добирались до села, якщо від станції до станції поїзд їде 6 хв?5. О котрій годині вони вийшли з поїзда?
Завдання на поновлення словникового запасу школярів і на розвиток мовлення. Написати поряд з кожним почутим прикметником іменник, який підходить за змістом до цього прикметника і стоїть у тому ж роді і числі. Слова повторювати не можна. Гострий, дружній, дзвінка,міський,класний, сердитий, похмурий, тепле,ранкові, військове. Наприклад. Чарівна паличка
Розвиток кмітливості – одна з важливих умов для самореалізації учнів, тому включаю в навчальну діяльність вправи, що сприяють цьому. Завдання на розвиток кмітливості. • Два хлопчики зустрілися біля дверей і ніяк не можуть розминутися. Хто з них повинен дати дорогу, якщо відомо, що одному з них 10 років, а другому – 12?• Якою рукою зручніше розмішувати цукор у склянці?• Горобчик прокинувся о 9 годині ранку. Коли він ліг спати, якщо проспав усього 4 години?• Яку пташку нагадує поганий співак?• Якщо з-під тину видно 6 пар кінських ніг, то скільки цих тварин на подвір'ї?• На уроці української мови вчитель диктував учням такі слова: хлопчик,бігти, сміятися, весна, зелений, теплий,розквітати. Дітям запропонували записати їх у окремі стовпчики. Скільки стовпчиків у них могло вийти і чому?
Вправи на збагачення синонімічного та антонімічного словників учнів.1. Добери синоніми до слів. А) Мовчазний ... (німий, тихий, безмовний). Б) Падало ... (опускалось, опадало, облітало). В) Шелестіло ... (шурхотіло, шуміло, шепотіло). Г) Птахи ... (пернаті друзі, пернаті жителі, птаство).Ґ) Білочка ... (вивірка, запаслива господарка, лісова пустунка, трудівниця). Д) Хороше ... (приємно, добре, чудово). Е) Говорити...(балакати, розмовляти, базікати, мовити, казати).2. Прочитай текст. Добери заголовок до нього. До підкреслених слів добери протилежні за значенням так, щоб похмура картина природи змінилася на веселу, сонячну. Важкі і чорні хмари пливли по небу. Сердитий вітер гойдав віти дерев. Жовте листя сумно тріпотіло од вітру. Настала холодна дощова осінь.3. З ряду слів, близьких за значенням, добери і встав замість крапок найбільш влучні. Швидко, скоро, прудко, хутко, жваво. А) ... прийде весна. Б) ... розтане сніг. В) Білочка ... стрибає з гілки на гілку. Г) Хлопчики про щось ... розмовляли.
Поради учителеві Зосередьте увагу на сильних сторонах учня та спирайтеся на них у процесі навчання. Водночас будьте готові до того, що доведеться поступово заповнювати прогалини в знаннях, уміннях і навичках школяра. Подавайте зміст навчального матеріалу невеликими частинами, використовуючи мультисенсорний підхід (слуховий, візуальний, маніпуляційний). Заохочуйте учня, підтримуйте позитивну мотивацію навчання. Дещо сповільніть темп навчання, зважаючи на знижені психічну витривалість і розумову працездатність учня. Будьте терплячими, якщо учневі потрібно пояснити чи показати щось багаторазово. Практикуйте прикладне застосування набутих учнем знань. Спільно з учнем поетапно аналізуйте виконання завдання. Урізноманітнюйте навчальну діяльність, однак забезпечуйте плавний перехід від одних видів діяльності до інших.