Групи слів за значенням: пароніми. Подорож до країни Паронімії.

Про матеріал

Конспект уроку містить завдання, які спрямовані на вивчення паронімів, пошуки шляхів їх відмінностей та застосування.

Перегляд файлу

Тема. Групи слів за значенням. Пароніми. Ознайомлення зі словником паронімів.

 

СЗЛ: Українська мова — один з найважливіших складників української культури.

Мета:

  • навчальна: здійснити поглиблення відомостей учнів про групи слів за значенням (пароніми); навчити учнів розрізняти пароніми та використовувати їх у повсякденному мовленні з метою уникнення лексичних помилок, ознайомити учнів зі словником паронімів;
  • розвивальна: розвиток образного мислення та творчих здібностей;
  • виховна: виховування любові до праці, мотивація до навчання.

Внутрішньопредметні зв’язки: фонетика, лексикологія, словотвір, морфо­логія, орфографія, синтаксис, пунктуація.
Міжпредметні зв’язки: суспільствознавство, мова, література.

Методи і прийоми, форми роботи: бесіда, пояснювально-ілюстративний метод, творчо-пошуковий метод. Прийом можливого вибору, прийом рольових ігор. Форми роботи: робота з підручником, картками, творча робота.

Обладнання: підручник, презентація, відео, роздатковий матеріал.
Тип уроку: урок вивчення  нового матеріалу.

Епіграф до уроку: 

Розум полягає не тільки в знанні, але й в умінні застосовувати знання на ділі.             

                                                        Аристотель

 

 

 

План уроку:

І.Ознайомлення учнів із завданнями уроку ( 3хв)

ІІ.Повторення вузлових питань розділу ( 10хв)

ІІІ.Усні та письмові вправи на матеріалі повторення( 22 хв)

ІV.Підсумки проведеної роботи ( 4 хв)

V.Виставлення оцінок (2 хв)

VІ.Завдання додому та інструктаж про його виконання( 4 хв)

Хід уроку

І.Ознайомлення учнів із завданнями уроку

Доброго ранку, любі діти! Сьогодні ми з вами продовжуємо мандрувати чарівною планетою української мови Лексикологією. Сьогодні ми відвідаємо з вами країну Паронімію, мешканці якої звуться паронімами. Вони дуже різні і ми спробуємо з вами з’ясувати чому!

Використання створеної презентації

Використання створених ребусів

Зараз ви отримаєте перший подарунок від паронімів! На ваших партах знаходяться ребуси, спробуйте їх відгадати!


 

 

ІІ.Повторення вузлових питань розділу

Бесіда

Пароніми пропонують нам переглянути цікаве відео на YouTube. Посилання вже є в груповому чаті!

[ https://www.youtube.com/watch?v=MLCFdA6BB-0 ]

Тепер ми з вами знаємо, хто такі пароніми, знаємо значення деяких!  А ще ми повторили з вами синоніми, антоніми та омоніми.

Презентація на тему: "Пароніми. Правильне використання паронімів у  мовленні. Ознайомлення зі словником паронімі

Використання створеного матеріалу на платформі WORDWALL (додається у формі відео та за посиланням).

Шановні учні! Пароніми хочуть познайомити нас із жителями свого лісу. Будьте дуже обережними, адже лексичний ліс – небезпечне, але дуже цікаве місце – там ви можете зустріти не тільки паронімів, а й інших жителів планети!

[https://wordwall.net/ru/resource/24065426 ]

 

Ми з вами гарно впоралися з цим завданням! Ви помітили, що жителі лісу насправді дуже тактовні? До речі, дітки, а хто знає схожий паронім? (Тактичний).

Бесіда

  1. Що таке лексика?
  2. Що таке лексичне значення слова?
  3. Які слова називають паронімами?
  4. Куди ми звертаємося, щоб з’ясувати значення паронімів?
  5. Які ще лексичні одиниці ви вивчили на попередніх уроках?

Ви молодці! А зараз пароніми хочуть познайомити вас із деякими жителями!

Використання створеної презентації

 

Яскраве знайомство, згодні? Діточки, ще більше паронімів ви знайдете на сайті освітнього проєкту «Мова-ДНК нації». Посилання вже в нашому чаті.

[https://ukr-mova.in.ua/about]

А зараз давайте виконаємо вправу, яку нам підготували пароніми.

Використання створеної презентації

Гра «Знайди слово»

ІІІ.Усні та письмові вправи на матеріалі повторення

Вправа «Проблемна  ситуація»

─ Прочитайте  подані  речення,  знайдіть  у  них  пароніми  та самостійно   поясніть  їхнє  значення.

1.Дехто  вважає  себе  дуже  освіченим, бо  обманювати  надто  досвідчений.

2.Страшніш  від  огненних  геєн  голодна  хіть  зажерливих  гієн (Л. Костенко).

3.Кристал  виблискував  на  сонці,  як  дорогоцінний  кришталь.  Наша  торговельна  кампанія  шукає  веселу,  кмітливу  компанію  для  співпраці.

Робота зі словником

Зараз на ваших партах знаходяться справжні синонімічні словники! Давайте пошукаємо значення деяких слів!

З'ясувати значення паронімів: абонемент, абонент, горластий – горлатий, звичай – звичка. 

 

Молодці! Гарна робота! А зараз я пропоную вам попрацювати з підручником! Виконаймо деякі вправи разом!

Робота з підручником

 Ми так гарно з вами попрацювали! А зараз пароніми пропонують нам знову відвідати лексичний ліс, щоб виконати дуже цікаве завдання.

Використання створеного матеріалу на платформі WORDWALL (додається у формі відео та за посиланням).

[https://wordwall.net/ru/resource/24067485]

 

ІV.Підсумки проведеної роботи

Діточки, нам час повертатися! Ми сьогодні відвідали таку незвичайну країну Лексикології. Я сподіваюся, що вам було цікаво!

Рефлексія: «Доповни речення»

  •                 На уроці ми дізналися про...
  •                 Особливо цікавим для мене було...
  •                 Мені сподобалось виконувати...

V.Виставлення оцінок

П’ятикласники, підготуйте щоденники для виставлення оцінок!

VІ.Завдання додому та інструктаж про його виконання

§14. Повторити правила, виконати вправу 112.  Скласти синквейн до слова «паронім».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
14 листопада 2021
Переглядів
1268
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку