Розробка уроку з української мови
За підручником О. Глазової «Українська мова. 5клас», 2018.
Тема. Текст і його ознаки. Тема і головна думка тексту. Поділ тексту на мікротеми й абзаци
Мета: повторити та узагальнити матеріал про текст; поглибити знання учнів про тему і головну думку тексту; формувати вміння ділити текст на мікротеми й абзаци; розвивати словесну пам’ять, увагу; виховувати любов та бережливе ставлення до природи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Перебіг уроку
I. Організаційний етап.
Визначення емоційної готовності учнів до уроку.
II. Фонетична зарядка. Звук [т]
1.Робота з профілем звуку (визначення положення язика, голосові зв’язки розімкнені і не вібрують).
2. Слухо-зоро-тактильне сприймання та відтворення ізольованого звуку[т]. 3.Спряжене читання складів та слів:
та-то-ту-те-ти; ат-от-ут-ет-ит-іт; ата- ото-уту-ете-ити-іти;
вте – жовтень; сто-листопад; пта-птахи; сте-стеблинки; тка -клітка.
4. Назвіть птахів, які восени відлітають у вирій
«Восени у вирій відлітають такі птахи:…..».
III.Установчо-мотиваційний етап.
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
1.Прочитайте записи, розміщені в двох колонках. Який із записів є текстом? За якими ознаками ви це визначили?
1
А) Ходить жовтень по краю та й виганяє птахів із гаю. Осінь в У країні порівняно тепла й тривала. Давні назви жовтня «хмурень», «зазимник». 14 жовтня відзначають свято Покрови. Для кожної пори року характерні певні світлові і температурні умови. Вересень пахне яблуками, а жовтень — капустою.
Б) Пішла Осінь у гості до Жовтня, та не застала дома: він по всіх усюдах із пензлем ходить. То калині ягоди підфарбує, то листю золота додасть. Що вже Осінь не придумувала — і дощі, і зливи, і вітри насилала, і заморозки в Зими позичала — не відривається синок від малювання! Байдужий до всього іншого! Але ж краса яка навколо! (За В. Нагорняком).
2. Бесіда за питаннями.
Чи завжди кілька речень утворюють текст? Чому?
Що потрібно, щоб утворився текст?
Чому текст називають зв’язним висловленням? Звіртеся з поданим
нижче правилом.
III. Операційно-пізнавальний етап.
1.Пояснення вчителя з використанням прийому «Незакінчене речення».
Текст — це група речень, об’єднаних між собою змістом та граматично.
Змістову єдність тексту забезпечує наявність у ньому теми та головної думки.
Тема тексту — це його зміст, те, про що (або про кого) в ньому йдеться.
Текст ділиться на …(абзаци). В абзаці речення об’єднані ….(якоюсь однією думкою). Мікротема – це частина …..(загальної теми).
Перехід від однієї мікротеми до наступної позначається ….( абзацом).
2. Робота з підручником (с.18, №21)
Текст «Соловей»
Учні читають текст, визначають його тему, добирають заголовок, який передавав би тему тексту. Колективно складають план тексту та за допомогою вчителя. Переписують текст у зошити, поділяючи його на абзаци.
2
Визначають у кожному пункті плану головні за змістом, тобто ключові слова. (1.Чоловік упіймав солов’я. 2. Пташина жалібно пищала. 3.Птах сумує. 4. Соловей на волі. 5. Воля й батьківщина.)
Назвіть мікротеми тексту.
Яка головна думка тексту?( Воля й батьківщина дорожчі над усе у світі ).
IV. Узагальнення і систематизація знань.
Самостійна робота над розташуванням речень в такій послідовності, щоб утворився текст – уривок з вірша Т. Шевченка.
1. Лину я, лину, думу гадаю, і ніби серце одпочиває. 2. Радіють люди, що одпочинуть, а я дивлюся… 3. Сонце заходить, гори чорніють, пташечка тихне, поле німіє. 4. І серцем лину в темний садочок на Україну.
Текст починається словами: «Сонце заходить …
Закінчується текст словами: «…..ніби серце одпочиває.»
Сонце заходить, гори чорніють,
Пташечка тихне, поле німіє.
Радіють люде, що одпочинуть,
А я дивлюся... і серцем лину
В темний садочок на Україну.
Лину я, лину, думу гадаю,
І ніби серце одпочиває.
V. Підсумки. Рефлексія. Самооцінювання складеного тексту «Сонце заходить..».
Вправа «Незакінчене речення».
1.Найбільші труднощі в мене були…. 2. Я розумію, що….. 3. Тепер я вмію…. 4. Тепер я знаю….
V. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.
Записати речення в такій послідовності, щоб вони утворили текст. с. 17 №20.
(Учні читають речення і з’ясовують значення нових понять).
3