Урок "Текст і його ознаки"

Про матеріал
Розробка уроку на заявлену тему, мета якого -повторити та узагальнити матеріал про текст; поглибити знання учнів про тему і головну думку тексту; формувати вміння ділити текст на мікротеми й абзаци; розвивати словесну пам’ять, увагу; виховувати любов та бережливе ставлення до природи.
Перегляд файлу

 

Розробка уроку з української мови

За підручником О. Глазової «Українська мова. 5клас», 2018.

Тема. Текст і його ознаки. Тема і головна думка тексту. Поділ тексту на мікротеми й абзаци

Мета: повторити та узагальнити матеріал про текст; поглибити знання учнів про тему і головну думку тексту; формувати вміння ділити текст на мікротеми й абзаци; розвивати словесну пам’ять, увагу; виховувати любов та бережливе ставлення до природи.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Перебіг уроку

I. Організаційний етап.

Визначення емоційної готовності учнів до уроку.

II. Фонетична зарядка. Звук [т]

1.Робота з профілем звуку (визначення положення язика, голосові зв’язки розімкнені і не вібрують).

2. Слухо-зоро-тактильне сприймання та відтворення ізольованого звуку[т]. 3.Спряжене читання складів та слів:

та-то-ту-те-ти;    ат-от-ут-ет-ит-іт;     ата- ото-уту-ете-ити-іти;

 вте – жовтень;   сто-листопад;   пта-птахи; сте-стеблинки;  тка -клітка.

4. Назвіть птахів, які восени відлітають у вирій

«Восени у вирій відлітають такі птахи:…..».

 

III.Установчо-мотиваційний етап.

Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

 

1.Прочитайте записи, розміщені в двох колонках. Який із записів є текстом? За якими ознаками ви це визначили?

1

 

 

 

А) Ходить жовтень по краю та й виганяє птахів із гаю. Осінь в У країні порівняно те­пла й тривала. Давні назви жовтня «хмурень», «зазимник». 14 жовтня відзначають свято Покрови. Для кожної пори року характерні певні світлові і температурні умови. Вересень пахне яблуками, а жовтень — капустою.

Б) Пішла Осінь у гості до Жов­тня, та не застала дома: він по всіх усюдах із пензлем ходить. То калині ягоди підфарбує, то листю золота додасть. Що вже Осінь не придумувала — і дощі, і зливи, і вітри насилала, і заморозки в Зими позичала — не відривається синок від малювання! Байдужий до всього іншого! Але ж краса яка навколо! (За В. Нагорняком).

2. Бесіда за питаннями.

Чи завжди кілька речень утворюють текст? Чому?

 Що потрібно, щоб утворився текст?

 Чому текст називають зв’язним висловленням? Звіртеся з поданим

нижче правилом.

III. Операційно-пізнавальний етап.

1.Пояснення вчителя з використанням прийому «Незакінчене речення».

Текст — це група речень, об’єднаних між собою змістом та граматично.

Змістову єдність тексту забезпечує наявність у ньому теми та головної думки.

Тема тексту — це його зміст, те, про що (або про кого) в ньому йдеться.

Текст ділиться на …(абзаци). В абзаці речення об’єднані ….(якоюсь однією думкою). Мікротема – це частина …..(загальної теми).

Перехід від однієї мікротеми до наступної позначається ….( абзацом).

2. Робота з підручником (с.18, №21)

Текст «Соловей»

Учні читають текст, визначають його тему, добирають заголовок, який передавав би тему тексту. Колективно складають план тексту та за допомогою вчителя. Переписують текст у зошити, поділяючи його на абзаци.

2

 

 

Визначають у кожному пункті плану головні за зміс­том, тобто ключові слова. (1.Чоловік упіймав солов’я.  2. Пташина жалібно пищала. 3.Птах сумує. 4. Соловей на волі. 5. Воля й батьківщина.)

Назвіть мікротеми тексту.

Яка головна думка тексту?( Воля й батьківщина дорожчі над усе у світі ).

IV. Узагальнення і систематизація знань.

Самостійна робота над розташуванням речень в такій послідовності, щоб утворився текст – уривок з вірша Т. Шевченка.

1. Лину я, лину, думу гадаю, і ніби серце одпочиває. 2. Радіють люди, що одпочинуть, а я дивлюся… 3. Сонце заходить, гори чорніють, пташечка тихне, поле німіє. 4. І серцем лину в темний  садочок на Україну.

Текст починається словами: «Сонце заходить …

Закінчується текст словами: «…..ніби серце одпочиває.»

 

 Сонце заходить, гори чорніють,

Пташечка тихне, поле німіє.

Радіють люде, що одпочинуть,

А я дивлюся... і серцем лину

В темний садочок на Україну.

Лину я, лину, думу гадаю,

І ніби серце одпочиває.

 

V. Підсумки. Рефлексія. Самооцінювання складеного тексту «Сонце заходить..».

Вправа «Незакінчене речення».

1.Найбільші труднощі в мене були…. 2. Я розумію, що….. 3. Тепер я вмію….   4. Тепер я знаю….

V. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.

Записати речення в такій послідовності, щоб вони утворили текст. с. 17 №20.

(Учні читають речення і з’ясовують значення нових понять).

3

 

docx
Додано
14 листопада 2021
Переглядів
2673
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку