Healthy Lifestyle - 8th Grade

Про матеріал
Урок закріплення знань з теми. Бінарний урок ( англійська мова і біологія). Під час уроку розвиваємо навички читання, говоріння. Розвивати в здобувачів освіти розуміння важливості здорового способу життя.
Перегляд файлу

АНГЛІЙСЬКА МОВА

8 КЛАС

ТЕМА “Здоровий спосіб життя” (TOPIC “Healthy Lifestyle”)

 

Мета (Objective):

 

Практична (Communicative):

  1. to develop free speaking using personal experience and knowledge on the topic;
  2. to form students' habits of communication according to the given situations;
  3. to organize pupils' creative work;
  4. to develop pupils' speaking, reading, listening skills through various activities.

 

Загальноосвітня (Cultural):

  1. to widen pupils' knowledge about healthy way of life;
  2. to broaden pupils' interest to English;
  3. to form and develop the general skills of students in studying (work with handouts, ability to work in different regimes, the ability to overcome difficulties in learning English).

 

Розвивальна (Developmental):

  1. to develop creative imaginations and logical thinking;
  2. to get acquainted with the different aspects of healthy life;
  3. to develop ability to find necessary information in text.

 

Виховна (Educative):

  1. to cultivate pupils' interest in learning English;
  2. to cultivate a culture of reading and culture of behavior in communication.

 

Тип уроку: урок закріплення знань

 

Вид уроку: бінарний (англійська мова і біологія

 

Міжпредметні зв'язки: англійська мова, біологія, основи здоров'я

 

Обладнання (Materials and equipment):

  1. pictures, sayings and posters for the introduction of the topic;
  2. cards with tasks;
  3. HO with proverbs;
  4. crossword puzzle;
  5. computer (Power Point Presentation).

 

Хід уроку

І. Greeting

T. Good morning! Nice to meet you. I hope, you are in a good mood. Today we have an unusual  lesson. Today we have binary lesson.

Do you know this man?

Yes, this is Freddie Mercury. He was a talented boy. He became a school champion in table tennis at the age of 10. At 12 he became a winner of the Sports Cup. He was fond of painting but most of all he was mad about music. Very gifted and industrious he was always striving for success and became a world famous star. But at the top of his fame he died of AIDS-related pneumonia.

Another world famous rock 'n 'roll star is Elvis Presley. His talent, good looks, charisma attracted millions of people to him. Unfortunately, he won't sing any songs. Do you know the cause of his death? He died from overdosing drugs. I've shown you two examples of people who were successful in their life but their bad habits ruined them. So, I think it is easy for you to guess what we are going to speak about at today's lesson.

P. About Healthy Lifestyle.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Учитель біології

Усі  зусилля  розумної  людини  мають  бути  спрямовані  не  на  те,  щоб ремонтувати  та  конопатити  свій  організм,  як  старий  човен,  а  на  те,  щоб створити  собі  такий  спосіб  життя,  за  якого  організм  якомога  менше  б виходив з ладу і набагато рідше потребував налагоджування. (Д. Писарєв)

Маємо нагоду пригадати про негативний вплив шкідливих звичок на організм людини.

Робота в «антипарах». Один учень  пригадує,  які шкідливі звички негативно впливають на організм, інший з пари – яка корисна звичка, навпаки, сприяє здоровому функціонуванню організму.

(Позначення на слайдах ІКТ уражених місць організму людини червоними фішками)

Твердження

1.Куріння сприяє жовтінню зубів, трісканню емалі, кровотечі ясен, з’являється карієс – регулярне чищення зубів.

2.Нікотин, діючи на зоровий нерв, викликає його запалення, внаслідок чого знижується гострота зору - дотримання правил гігієни, забезпечення організму вітамінами групи А - хороший зір.    Артур – демонстрація досліду «Вплив куріння на легені»

3.Внаслідок вживання наркотиків виникає хронічний бронхіт і рак легень - загартовування сприяє підвищенню опірності імунної системи.

4.Алкоїдами або хімічними розчинниками уражається печінка – збалансоване харчування забезпечує нормальне функціонування органів травної системи.

5.Наркотики прискорюють частоту серцебиття, а це перевантаження серцевого м’яза - заняття фізкультурою позитивно впливають на стан серцево-судинної системи.

6.Малорухливий спосіб життя (гіподинамія) негативно впливає на серцево-судинну систему – заняття спортом підвищує тонус судин.

7.Вживання наркотичних речовин призводить до погіршення стану шкіри, утворення гнійничкових захворювань – дотримання правил гігієни робить шкіру здоровою та привабливою.

8.Наркотики «вимивають» з організму кальцій, тому наркомани зі стажем беззубі – правильне харчування та перебування на свіжому повітрі забезпечують організм вітамінами групи Д, які сприяють засвоєнню кальцію.

9.Наркотична дія робить людину психічно та фізично залежною, відбувається деградація особистості – навчання і саморозвиток особистості.

10. Алкоголь спричиняє деградацію особистості – самоосвіта сприяє всебічному розвитку людини.

Висновок. Очевидно, що практично всі органи людини уражуються під дією алкоголю, наркотиків, паління  та інших шкідливих звичок. Хіба ви хотіли б, щоб таким чином було уражено саме ваш організм? Ні? То робіть висновки!

Висновки в групах Шкідливі звички перешкоджають формуванню дитячого організму.

 

 

 

 

 

ІІІ. Warm-up

T.  To begin with, let's brush the English proverbs on the topic. You can see the table with the parts of proverbs. Your task is to match them and read.

1. A sound mind

a) best medicine.

2. An apple a day

b) makes a man healthy, wealthy and wise.

3. Early to bed and early to rise

c) keeps the doctor away.

4. Good health

d) in a sound body.

5. A good laugh is the

e) Doctor Diet, Doctor Quiet, and Doctor Merry-man.

6. The best doctors in the world are

f) is above wealth.

7. After dinner sit a while,

g) the best medicine.

8. Laughter is

h) after supper walk a mile.

9. Health is not valued

i) are always in a good mood.

10. If your health is good, you

j) till sickness comes.

 

Keys : 1-d, 2-c, 3-b, 4-f, 5-a, 6-e, 7-h, 8-g, 9-j, 10-i.

Thank you for your work.

Do you follow these proverbs?

Do you eat apples?

Do you get up early?

 

ІV. Speaking

T. We have spoken about healthy food, healthy lifestyle. But let's remind very interesting and useful information.

There are five simple ways for your family to lead a healthy lifestyle and get back on track.

1. Get active each day.

2. Choose water as a drink.

3. Eat more fruit and vegetables.

4. Switch off the screen and get active.

5. Eat fewer snacks and select healthier alternatives.

How to lead a healthy lifestyle

There are five simple ways for your family to lead a healthy lifestyle and get back on track:

1. Get active each day

  • Regular physical activity is important for the healthy growth, development and well-being of children and young people.
  • They should get at least 60 minutes of physical activity every day, including vigorous activities that make them ‘huff and puff’.
  • Include activities that strengthen muscles and bones on at least 3 days of the week.
  • Parents should be good role models and have a positive attitude to being active.

2. Choose water as a drink

  • Water is the best way to quench your thirst – and it doesn’t come with the added sugar found in fruit juices, soft drinks and other sweetened drinks.
  • Reduced fat milk for children over two is a nutritious drink and a great source of calcium.
  • Give kids whole fruit to eat, rather than offering fruit juices that have a lot of sugar.

3. Eat more fruit and vegetables

  • Eating fruit and vegetables every day helps children grow and develop, boosts their vitality and can reduce the risk of many chronic diseases.
  • Aim to eat two serves of fruit and five serves of vegetables every day.
  • Have fresh fruit available as a convenient snack and try to include fruit and vegies in every meal.

4. Switch off the screen and get active

  • Sedentary or ‘still’ time spent watching TV, surfing online or playing computer games is linked to kids becoming overweight or obese.
  • Children and young people should spend no more than two hours a day on ‘small screen’ entertainment. Break up long periods of use as often as possible.
  • Plan a range of active indoor and outdoor games or activities for your children, as alternatives to watching TV or playing on the computer.

5. Eat fewer snacks and select healthier alternatives

  • Healthy snacks help children and young people meet their daily nutritional needs.
  • Snacks based on fruit and vegetables, reduced fat dairy products and whole grains are the healthiest choices.
  • Avoid snacks that are high in sugar or saturated fats – such as chips, cakes and chocolate – which can cause children to put on excess weight.

      Answer the questions.

 

1. What food is healthy to eat?

− Fruit, vegetables, dairy products, nuts, fish, meat − balanced meals.

2. What food do vegetarians eat?

− They eat meatless dishes.

3. What food is unhealthy?

− Chips, crisps, sweets, snacks, fast food.

4. Why is this food unhealthy?

− It is unhealthy, because it contains a lot of fat, sugar, salt.

5. Which drinks are bad for your health?

− Fizzy drinks are.

6. How are these food called?

− They are called junk food.

7. Why do we eat?

− We eat to live, to grow, to have enough energy during the day.

8. What does it mean to eat balanced meal?

− It means to eat products of four main food groups, to eat not too much of the same food.

9. What are these four main food groups?

− They are:

  •     milk and dairy foods (including cheese, yoghurt)
  •     meat and fish (including eggs and chicken)
  •     vegetables and fruit (including green vegetables, root vegetables, fruit juice)
  •     potatoes and cereals (including bread, pasta, rice)

 

V. Reading

T. Read the article and correct the statements below.

Fast Food  is very bad for your health.

(text)

1. Few people eat fast food every day.

2. Fast food is full of vitamins.

3. It is not harmful for our health.

4. Fast food is rather cheap.

5. Burger and chips are full of protein.

Fast Food is very bad for your health

A lot of people eat fast food almost every day because they find it very tasty. Sometimes they eat it because they are busy and don't have time, or are too tired to cook.

Firstly, fast food such as burgers and chips contain a lot of fat and salt. People shouldn't eat fast food very often as this is bad for their health. We need to eat a plenty of fresh fruit and vegetables as well as fish and meat.

Secondly, fast food is very expensive. The money some people spend on fast food in one week is enough to buy fresh food for two weeks.

On the other hand, some people say that eating fast food saves time. So it's a way busy people can avoid cooking during the weekdays.

Although fast food is usually tasty and easy, people should cook their own meals and eat meat which is full of protein and other healthy products, all these kinds of food will make their lives long and healthy.

 

 Keys: 1- a lot of, 2 - cholesterol, 3 - very, 4 - very expensive, 5 - contain a lot of fat and salt.

Учитель біології 

Тренувальна вправа з елементами тренінгу

Чи маєте певні шкідливі звички, які вже негативно впливають на ваше здоров’я? Я пропоную вам написати її  на аркуші. А тепер зіжмакайте аркуш і викиньте у кошик. Що змінилося на вашому робочому столі? Звільнилося місце. Отак і шкідливі звички не лише негативно впливають на організм людини, але й забирають час, гроші. І коли ви їх позбудетесь, а ще краще не допустите формування таких звичок, – ви зробите вибір на користь здорового способу життя.

Перегляд відео «Твій вибір - твоє життя»

Вправа «Замість…» 

 Яку корисну звичку ви маєте бажання сформувати у найближчий час. Напишіть на стікерах і прикріпіть.

Висновок. Є багато звичок, які нам потрібно сформувати, і які сприяють здоровому функціонуванню організму

Speaking

T. As you know junk food is not healthy food. But by the way millions of tons of junk food are sold in the world every day. Junk food trademarks have become the most successful.

Think a little and tell me please. Why do people like to eat junk food?

 

T. Now I'll give each team a sheet of paper and a list of recommendations which  we should follow or shouldn't follow to be healthy. Your task is to make Health Code. The first team will tell us what we should do to be healthy and the second team will tell us what we shouldn't do. Tick the right points in your list.

 

1. Get up early and go to bed early.

2. Wash your hands before eating.

3. Smoke.

4. Watch TV too long.

5. Do sports.

6. Clean your teeth twice a day.

7. Sleep enough.

8. Drink Coke.

9. Take a shower.

10. Skip meals.

11. Surf the Internet all day long.

12. Eat too many sweets.

13. Eat between meals.

14. Eat more fruit and vegetables

 

VІ. Summing – up

T. Let's do the summing – up what the word health means for us.

     H   honey, heart

     E   eyes exercises

     A   air the room, apple

     L   lettuce, lemon

     T   teeth , take a warm bath

     H   8 hours sleeping, herb tea.

 

I want to thank everybody who took an active part in our work. The best of you get the highest marks. They are…

Let me propose a recipe of Happiness and Health.

 

Учитель біології

Рецептів здорового способу життя багато, але їх замало для відчуття  повного щастя людини. Ми підготували вам універсальний.

 

Учитель англійської мови

Take a cup of kindness.

Add a dash of charity.

Mix with understanding.

Add a bit of civility.

Sprinkle with a good mood.

Serve to everyone.

And you'll meet many good people.

 

Учитель біології

Візьміть чашку доброти,

Додайте риси благодійності,

Змішайте з розумінням,

Додайте трохи ввічливості,

Присипте гарним настроєм,

Подавайте щедро Всім,

І Ви зустрінете багато чудових людей.

 

T. I wish you to be healthy!

The lesson is over.

See you soon.

        VІІ.  Домашнє завдання

        Ex. 2 (p.46)

 

Література

1. Карп`юк О. Д. Англійська мова 8. Підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – ТзОВ «Видавництво Астон»,  2016.

2.Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл з поглибленим вивчення іноземних мов «Іноземні мови. 5-9 класи». – ВД «Освіта», 2013р.

3. Навчальна програма з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (наказ МОНУ №664 від від 06.06.2012 р., зі змінами затвердженими наказом №558 від 29.05.2015).

4. Остапченко Л. І., Балан П. Г., Серебряков В. В. Підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – Київ «Генеза», 2016.

5. Відеоматеріали FruitIdioms  https://www.youtube.com/watch?v=х WVbSX8QVNI&list=RDxWVbSX8Q VNI t=7

4. Матеріали сайту http://www.genkienglish.net/cd7.htm

5. Інтернет ресурси:

 

docx
Додано
11 лютого 2021
Переглядів
1740
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку