"ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ КИСЛОТ."

Про матеріал
• з’ясувати хімічні властивості кислот; • сформувати уявлення про індикатори, витискувальний ряд металів; • розвивати навички складання рівнянь хімічних реакцій на прикладі хімічних властивостей кислот; • з’ясувати суть реакції обміну на прикладі взаємодії кислот з оксидами ме¬талів; • ознайомити учнів із галузями використання кислот; • продовжити роботу над закріпленням правил техніки безпеки під час роботи з кислотами; • показати тісний взаємоз’вязок хімічних знань з життям; • розвивати логічне та образне мислення учнів, пам’ять, уяву, уміння порівнювати, узагальнювати, виділяти головне; • виховувати інтерес до хімії.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок – казка

        (з використанням ІКТ)

 

 

                                    

 

 

 

 

 

Проведений у 8 класі

вчитель хімії  Біла Г. М.

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

                    Мета:

  •             з’ясувати хімічні властивості кислот;
  •             сформувати уявлення про індикатори, витискувальний ряд металів;
  •             розвивати навички складання  рівнянь хімічних реакцій на прикладі хімічних властивостей кислот;
  •             з’ясувати суть реакції обміну на прикладі взаємодії кислот з оксидами ме­талів;
  •             ознайомити учнів із галузями використання кислот;
  •             продовжити роботу над закріпленням правил техніки безпеки під час роботи з кислотами;
  •             показати тісний  взаємоз’вязок хімічних знань з життям;
  •             розвивати логічне та образне мислення учнів, пам’ять, уяву, уміння порівнювати, узагальнювати, виділяти головне;
  •             виховувати  інтерес до хімії.

             Тип уроку: вивчення нового матеріалу                (Урок - казка)

                                                                Хід уроку.

             I.   Організаційний момент.

            II. Мотивація навчальної діяльності.

            На початку уроку я хочу прочитати вам уривок з твору

       Л. Керолла «Аліса в Країні чудес»: «За кілька кроків від неї сидів на гілці Чеширський кіт: ,,Скажіть, будь – ласка, куди мені звідси йти?’’

  – А куди ти хочеш потрапити?” – спитав у відповідь кіт. ,,Мені все одно….” – сказала Аліса. ,, Тоді все одно куди йти”, - зауважив кіт.»  

              - Що хоче сказати цим кіт Алісі та навіщо я                                             прочитала ці слова на початку уроку?

             Перш за все потрібно знати мету своєї роботи. І сьогодні на уроці ми будемо вчитись спостерігати і робити висновки. Ці вміння потрібні кожній людині. Для нас спостерігати – це не просто помічати, адже спостереження – це I етап людського пізнання.

            Знання отримані вами на уроках, потрібно вміти застосовувати у слушний момент. Ви повинні уважно слухати та правильно відповідати на запитання. Наприкінці уроку ми підіб’ємо підсумки та визначимо найактивнішого.

            

 III. Актуалізація опорних знань.

                               

 

               У деякому царстві, в деякому господарстві жив собі Іван – Царевич, і було в нього три сестри: Марія, Ольга та Анна. Батьки рано покинули їх і Іван сам виховував сестер. Настав час, і одружив Іван – Царевич своїх сестер із царями мідного, срібного та золотого царств. Цілий рік жив Іван один і дуже сумував за  сестрами. Якось вирішив він їх відвідати і вирішив у путь. Дорогою він зустрів Олену Прекрасну, вони покохали один одного з першого погляду. Але злий Кащик Невмирущий викрав дівчину. Тоді взяв Іван – Царевич своїх воїнів та й поїхав визволяти свою кохану. Вийшли вони до річки, а там три величезні камені лежать, перекрили шлях до мосту. На каменях формули написані. Давайте допоможемо Івану – Царевичу виграшний шлях, але спочатку згадаємо:

                       - 1. Що таке кислоти?                                        

                             - 2. Які кислоти називають оксигеновмісними?

                             - 3. Які кислоти називають безоксигеновими?

                             - 4. Чим визначається основність кислот?

  1. Камінь

 

  HCl

 

  CO2

 

  P2O5

 

  HNO3

 

  HF

 

  NaOH

 

  H2SO4

 

  Al2O3

 

  HBr

  Виграшний шлях: формули безоксигенових кислот.

 

 

  1. Камінь.

Виграшний шлях: формули двохосновних кислот.

 

    

 

 III.   Камінь.

Виграшний шлях: формули оксигеновмісних кислот. 

  Камені повернулися та звільнили шлях до мосту. Довго їхав Іван – царевич та його воїни лісом, поки шлях не привів їх до хатинки Баби Яги.

        «Хатинка Баби Яги.»

    

                             

 

«Третій зайвий.»

 

  З кожного горизонтального рядка викресліть «зайву» формулу хімічної речовини.

  П’ять разів промовив Іван – царевич заповітні слова: «Хатинка, хатинка, стань до мене передом, а до лісу задом». Хатинка повернулася, і вийшла з неї Баба Яга. Вона вже давно ворогувала з Кащиком Невмирущим і тому погодилася допомогти Івану, але за однієї умови: слід розшифрувати напис на дверях хатинки.

                       

  Складіть формули 10 кислот, комбінуючи складові по горизонталі та по вертикалі.

 Умова: оксигеновмісні складові стоять поряд.

  (HCl,  H2SO4,  HNO3,  H2CO3,  H2S,  H3PO4,  HBr,  H2SO3,  HI,  HF.)

  Прощаючись з Іваном – царевичем, Баба Яга розповіла йому про силу знань, про те, що добро і розум завжди перемагають зло: «Якщо тобі потрібно якийсь замок відімкнути або замкнути міцно, промов уголос правильний розв’язок, і двері відчиняться.»

  Чорний ворон підслухав цю розмову і розповів Кащику Невмирущому. Той підстеріг Івана – царевича і воїнів, полонив, кинув до глибокого підземелля та замкнув на міцні замки. Доведеться нам виручати Івана, але для цього необхідно правильно визначити, які ж двері відчиняти. На дверях написані рівняння хімічних реакцій. По – перше, потрібно вибрати ті двері, на яких написано дві реакції, що практично можна виконати, по – друге, слід розставити коефіцієнти.

                            «Хімічні рівняння.»

                  

  Двері підземелля відчинилися. Звільнили воїни Олену Прекрасну. Після цього Іван – царевич відвідав своїх сестриць. Повернувся з Оленою додому, одружився і жили вони довго і щасливо.

 

  1.  Вивчення нового матеріалу.

 Отже ми повторили назви та класифікацію кислот, а зараз розпочнемо вивчення нової теми незвичайним способом.

                                

      Уявіть, що ви в хімічній лабораторії. Ми з вами повинні провести низку лабораторних аналізів, але перед початком роботи звертаю вашу увагу на:   

 

Правила техніки безпеки.

                   

     Щоб розшифрувати правило, потрібно пройти всі клітинки по горизонталі або вертикалі. Клітинку можна використовувати 1 раз.

    (Розбавляючи кислоту її слід лити тонкою цівкою у воду)

  1. Дія на індикатори.         https://youtu.be/Ye1fCEEAh2I

 

 Починаємо знайомство з індикаторами.

                           -      метилоранж         →       рожевий

      -      фенолфталеїн       →      безбарвний

                                 -      лакмус                   →      червоний

           - Що таке індикатори?

Індикатори – це речовини, що змінюють забарвлення під дією кислот або лугів.

2. Взаємодія з металами. https://youtu.be/SqOEJvwHlcY

 

HCl  +  Mg   →   Mg  +  H2    

HCl  +  Zn    →   Zn   +   H2

HCl   + Fe    →   Fe    +   H2

HCl   +  Cu   ≠   ?

  • Чому  Mg  енергійно взаємодіє з кислотами, Zn  повільніше, Fe  -  ще повільніше, а  Cu  - зовсім не реагує?

HNO3 – при взаємодії з металами ніколи, ні при яких умовах не виділяє водень.

                      МЕТАЛ + КИСЛОТА = СІЛЬ + ВОДЕНЬ.

  • Що таке реакція заміщення?

3. Взаємодія з основними оксидами

 (оксидами металів)   https://youtu.be/kfieYauW1nM

 

CuO  +  HCl  →  CuCl2  +  H2

 

        ОКСИД МЕТАЛУ + КИСЛОТА = СІЛЬ + ВОДА.

РЕАКЦІЇ ОБМІНУ – це хімічні реакції, які відбуваються між складними речовинами, в результаті яких вони обмінюються своїми складовими частинками.

4. Взаємодія з основами:  https://youtu.be/HMrJTxRCe9w

 

КОН + H2SO4 → 

Сu(OH)2  + H2SO4 → 

Fe(OH)2 + H2SO4 →   

   РЕАКЦІЇ НЕЙТРАЛІЗАЦІЇ -

5. Взаємодія із солями:  https://youtu.be/_XnwMMjUleI

 

          AgNO3 +  HCl → 

 Na2SiO3 + HCl   → 

 Na2CO3 +  HCl   → 

 

             V. Закріплення вивченого матеріалу.

 «Сапер.»

Назвати реакції, в результаті яких утворюється водень.

 

H2SO4 + Fe(OH)3      HCl + CaCO3              NaOH + H2SO4

Zn + H3PO4       Fe + H2SO4                  Ca + HCl

Al(OH)3 + HCl      Cu + H2SO4                  Fe + HCl

 

Cu + HCl       HNO3 + NaOH                  Mg + HCl

Mg + H2SO4      Na2CO3 + HCl             Ag + H3PO4

Zn + HCl       Ba + H2SO4              Al2O3 + HCl

     Хімічний диктант.

  1.   Кислотами називаються складні речовини, які містять …..
  2.   За вмістом атомів Оксисену кислоти поділяють на …..
  3.   Основність сульфатної кислоти …..
  4.   Валентність кислотного залишку ортофосфатної кислоти …..
  5.   Кислота, що відповідає карбон (IV) оксиду …..
  6.   За основністю кислоти поділяють на …..
  7.   Реакцією обміну називається реакція …..
  8.   Лакмус у кислому середовищі …..
  9.   Основність нітратної кислоти …..
  10. Яку кислоту містить шлунковий сік людини?
  11.  Кислота, яка міститься в газованій воді?
  12.  Яка кислота є однією з найбільш отруйних речовин?

 

VI.   РЕФЛЕКСІЯ.

VII. Домашнє завдання.

 

         1.    Опрацювати  §33, 34  ст. 176 - 189.

         2.    Розшифруйте напис:  (1 група)

 

  А  +  CuO  →  B  +  Cu

  Б  Д  →  MgSO4A

  B  +  Na  →  Г  +  A

  B  E  →  Д

 

А – H2 ,           B – H2O,  E – SO3 ,

Б – Mg ,          Г – NaOH,      Д – H2SO4.

 

3.    (ІІ група)                      стр. 182 ,  впр. 7 а, б, в).

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
5 лютого 2022
Переглядів
1966
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку