Урок – казка
(з використанням ІКТ)
Проведений у 8 класі
вчитель хімії Біла Г. М.
Мета:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу (Урок - казка)
Хід уроку.
I. Організаційний момент.
II. Мотивація навчальної діяльності.
На початку уроку я хочу прочитати вам уривок з твору
Л. Керолла «Аліса в Країні чудес»: «За кілька кроків від неї сидів на гілці Чеширський кіт: ,,Скажіть, будь – ласка, куди мені звідси йти?’’
– А куди ти хочеш потрапити?” – спитав у відповідь кіт. ,,Мені все одно….” – сказала Аліса. ,, Тоді все одно куди йти”, - зауважив кіт.»
- Що хоче сказати цим кіт Алісі та навіщо я прочитала ці слова на початку уроку?
Перш за все потрібно знати мету своєї роботи. І сьогодні на уроці ми будемо вчитись спостерігати і робити висновки. Ці вміння потрібні кожній людині. Для нас спостерігати – це не просто помічати, адже спостереження – це I етап людського пізнання.
Знання отримані вами на уроках, потрібно вміти застосовувати у слушний момент. Ви повинні уважно слухати та правильно відповідати на запитання. Наприкінці уроку ми підіб’ємо підсумки та визначимо найактивнішого.
III. Актуалізація опорних знань.
У деякому царстві, в деякому господарстві жив собі Іван – Царевич, і було в нього три сестри: Марія, Ольга та Анна. Батьки рано покинули їх і Іван сам виховував сестер. Настав час, і одружив Іван – Царевич своїх сестер із царями мідного, срібного та золотого царств. Цілий рік жив Іван один і дуже сумував за сестрами. Якось вирішив він їх відвідати і вирішив у путь. Дорогою він зустрів Олену Прекрасну, вони покохали один одного з першого погляду. Але злий Кащик Невмирущий викрав дівчину. Тоді взяв Іван – Царевич своїх воїнів та й поїхав визволяти свою кохану. Вийшли вони до річки, а там три величезні камені лежать, перекрили шлях до мосту. На каменях формули написані. Давайте допоможемо Івану – Царевичу виграшний шлях, але спочатку згадаємо:
- 1. Що таке кислоти?
- 2. Які кислоти називають оксигеновмісними?
- 3. Які кислоти називають безоксигеновими?
- 4. Чим визначається основність кислот?
HCl |
CO2 |
P2O5 |
HNO3 |
HF |
NaOH |
H2SO4 |
Al2O3 |
HBr |
Виграшний шлях: формули безоксигенових кислот.
Виграшний шлях: формули двохосновних кислот.
III. Камінь.
Виграшний шлях: формули оксигеновмісних кислот.
Камені повернулися та звільнили шлях до мосту. Довго їхав Іван – царевич та його воїни лісом, поки шлях не привів їх до хатинки Баби Яги.
«Хатинка Баби Яги.»
«Третій зайвий.»
З кожного горизонтального рядка викресліть «зайву» формулу хімічної речовини.
П’ять разів промовив Іван – царевич заповітні слова: «Хатинка, хатинка, стань до мене передом, а до лісу задом». Хатинка повернулася, і вийшла з неї Баба Яга. Вона вже давно ворогувала з Кащиком Невмирущим і тому погодилася допомогти Івану, але за однієї умови: слід розшифрувати напис на дверях хатинки.
Складіть формули 10 кислот, комбінуючи складові по горизонталі та по вертикалі.
Умова: оксигеновмісні складові стоять поряд.
(HCl, H2SO4, HNO3, H2CO3, H2S, H3PO4, HBr, H2SO3, HI, HF.)
Прощаючись з Іваном – царевичем, Баба Яга розповіла йому про силу знань, про те, що добро і розум завжди перемагають зло: «Якщо тобі потрібно якийсь замок відімкнути або замкнути міцно, промов уголос правильний розв’язок, і двері відчиняться.»
Чорний ворон підслухав цю розмову і розповів Кащику Невмирущому. Той підстеріг Івана – царевича і воїнів, полонив, кинув до глибокого підземелля та замкнув на міцні замки. Доведеться нам виручати Івана, але для цього необхідно правильно визначити, які ж двері відчиняти. На дверях написані рівняння хімічних реакцій. По – перше, потрібно вибрати ті двері, на яких написано дві реакції, що практично можна виконати, по – друге, слід розставити коефіцієнти.
«Хімічні рівняння.»
Двері підземелля відчинилися. Звільнили воїни Олену Прекрасну. Після цього Іван – царевич відвідав своїх сестриць. Повернувся з Оленою додому, одружився і жили вони довго і щасливо.
Отже ми повторили назви та класифікацію кислот, а зараз розпочнемо вивчення нової теми незвичайним способом.
Уявіть, що ви в хімічній лабораторії. Ми з вами повинні провести низку лабораторних аналізів, але перед початком роботи звертаю вашу увагу на:
Правила техніки безпеки.
Щоб розшифрувати правило, потрібно пройти всі клітинки по горизонталі або вертикалі. Клітинку можна використовувати 1 раз.
(Розбавляючи кислоту її слід лити тонкою цівкою у воду)
1. Дія на індикатори. https://youtu.be/Ye1fCEEAh2I
Починаємо знайомство з індикаторами.
- метилоранж → рожевий
- фенолфталеїн → безбарвний
- лакмус → червоний
- Що таке індикатори?
Індикатори – це речовини, що змінюють забарвлення під дією кислот або лугів.
2. Взаємодія з металами. https://youtu.be/SqOEJvwHlcY
HCl + Mg → Mg + H2
HCl + Zn → Zn + H2
HCl + Fe → Fe + H2
HCl + Cu ≠ ?
HNO3 – при взаємодії з металами ніколи, ні при яких умовах не виділяє водень.
МЕТАЛ + КИСЛОТА = СІЛЬ + ВОДЕНЬ.
3. Взаємодія з основними оксидами
(оксидами металів) https://youtu.be/kfieYauW1nM
CuO + HCl → CuCl2 + H2O
ОКСИД МЕТАЛУ + КИСЛОТА = СІЛЬ + ВОДА.
РЕАКЦІЇ ОБМІНУ – це хімічні реакції, які відбуваються між складними речовинами, в результаті яких вони обмінюються своїми складовими частинками.
4. Взаємодія з основами: https://youtu.be/HMrJTxRCe9w
КОН + H2SO4 →
Сu(OH)2 + H2SO4 →
Fe(OH)2 + H2SO4 →
РЕАКЦІЇ НЕЙТРАЛІЗАЦІЇ -
5. Взаємодія із солями: https://youtu.be/_XnwMMjUleI
AgNO3 + HCl →
Na2SiO3 + HCl →
Na2CO3 + HCl →
V. Закріплення вивченого матеріалу.
«Сапер.»
Назвати реакції, в результаті яких утворюється водень.
H2SO4 + Fe(OH)3 HCl + CaCO3 NaOH + H2SO4
Zn + H3PO4 Fe + H2SO4 Ca + HCl
Al(OH)3 + HCl Cu + H2SO4 Fe + HCl
Cu + HCl HNO3 + NaOH Mg + HCl
Mg + H2SO4 Na2CO3 + HCl Ag + H3PO4
Zn + HCl Ba + H2SO4 Al2O3 + HCl
Хімічний диктант.
VI. РЕФЛЕКСІЯ.
VII. Домашнє завдання.
1. Опрацювати §33, 34 ст. 176 - 189.
2. Розшифруйте напис: (1 група)
А + CuO → B + Cu
Б + Д → MgSO4 + A
B + Na → Г + A
B + E → Д
А – H2 , B – H2O, E – SO3 ,
Б – Mg , Г – NaOH, Д – H2SO4.
3. (ІІ група) стр. 182 , впр. 7 а, б, в).