Хімічні властивості кислот: взаємодія з основами, солями. Реакція обміну.

Про матеріал

Мета: поглиблювати знання про склад та хімічні властивості кислот, ознайомити учнів з реакцією обміну;

розвивати уміння визначати валентність кислотних залишків, поводитись з реактивами та хімічним посудом, навички записувати рівняння реакцій; розвивати уміння аналізувати навчальну інформацію та робити висновки

виховувати вміння використовувати знання в життєвих ситуаціях.

Компетентності, які формуються в учнів: комунікативна, уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, соціальна, загальнокультурна, здоров'язбережувальна, науково-природнича.

Перегляд файлу

Урок 54

Тема : Хімічні властивості кислот: взаємодія з основними оксидами, основами, солями. Реакції обміну.

Мета: поглиблювати знання про склад  та хімічні властивості кислот, ознайомити учнів з реакцією обміну;

 розвивати уміння визначати валентність кислотних залишків, поводитись з реактивами та хімічним посудом, навички записувати рівняння реакцій; розвивати уміння аналізувати навчальну інформацію та робити висновки

виховувати вміння використовувати знання в життєвих ситуаціях.

Обладнання та реактиви: комп’ютер, програмні засоби навчання; ряд активності металів,штатив з пробірками, розчин кислоти – хлоридної, розчин основи (кальцій гідроксид), фенолфталеїн.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Місце уроку в навчальній темі: поточний

Міжпредметні зв'язки: хімія, фізика, математика.

Компетентності, які формуються в учнів: комунікативна, уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, соціальна, загальнокультурна, здоров’язбережувальна, науково-природнича.

 

Девіз уроку: « Знання необхідні для того, щоб застосовувати  їх з найбільшою користю для      себе і навколишніх»

Хід уроку

І.Організаційний етап

ІІ. Актуалізація та мотивація навчальної діяльності

  1. Інтелектуальна розминка

Сьогодні ми продовжуємо мандрувати по загадковій   хімічній країні  неорганічних речовин. Я прочитаю хімічну казку , після чого вам потрібно буде відповісти на запитання.

  « Жив-був парубок Сульфур V)оксид. Набридло йому жити самому і вирішив він одружитися. Заслав сватів  до гарної дівчини їхнього містечка, яку всі поважали і шанували за чуйне серце та добрі справи. Між собою  жителі її називали найкоштовнішим мінералом. Дівчині хлопець подобався і вона пов’язала старостів рушниками. Незабаром і весілля справили. Народилася у них дитинка, гарна та прозора, як мама. Коли капнули на неї лакмус, то він змінив своє забарвлення і всі зрозуміли, що народилася дівчинка.

Росла вона,  на радість своїм батькам, товариською, мала багато друзів, через спільне захоплення – виготовляти нові речовини. Коли вона вступала в реакцію з хлопцями з їхньої вулиці, то завжди утворювалась сіль  і газ, який вони ніколи не могли впіймати.

Часто дівчинка намагалася потоваришувати з хлопцями з іншої вулиці, які були гарними на вроду, добре вдягненими, але ті навіть не хотіли виходити зі своїх  будиночків.

Коли до дівчинки приходили в гості Основи з братами, Основними оксидами, тоді кімната наповнювалася різноманітними солями, а підлога чомусь завжди ставала мокрою.

Пройшов час , і маленька дівчинка виросла.

Вона хотіла стати поетесою, але, як тільки торкалася паперу, одразу з’являлася дірка.

Тоді вона спробувала опанувати професію кравчині. Але , кімната ,де вона працювала, наповнювалася запахом горілого, а на тканині з’являлися маленькі дірочки. Клієнти були дуже невдоволеними.

Тоді вона пішла на хімічне підприємство, яке було у їхньому містечку. Там, завдяки своїй працьовитості  та завзяттю, вона здобула великий авторитет і шану. До неї надходило багато пропозицій  з інших підприємств. Усі говорили , що вона  - «хліб» хімічної промисловості. Так дівчинка знайшла свою справу в житті. Нині живе щасливо».

Запитання:

  • Як звали наречену;
  • Як змінився колір лакмусу.
  • Як звали дівчинку.
  • Як звали хлопців з вулиці , де жила дівчинка
  • Який газ не могли спіймати? Чому?
  • Як звати хлопців із сусідньої вулиці.
  • Чому підлога в кімнаті ставала вологою
  • Чому дівчинка не могла стати поетесою і кравчинею

2.1 Робота з комп’ютером: Троє учнів розв’язують тестові завдання за програмою    Test-w2.exe        Додаток 1.

 

Решта учнів класу виконують вправу « Незакінчене речення»

2.2 Вправа «Незакінчене речення»(вчитель зачитує речення,  речення висвітлюються на компютері)

  • Кислотами називають складні речовини, які містять…
  • Кислоти класифікують за вмістом атомів Оксигену на …
  • Агрегатний стан кислот  у більшості випадків…
  • Валентність кислотного залишку ортофосфатної кислоти …
  • Формула сульфатної кислоти…
  • За основністю кислоти поділяються на …
  • У природі кислоти зустрічаються …
  • Кислотний залишок силікатної кислоти…
  • Кислота, що міститься в шлунковому соці…
  • Готуючи розчин кислоти, треба лити…
  • Кислоти мають властивості…
  • Кислоти взаємодіють з металами…

 

За виконання завдань учні виставляють собі оцінки у реєстраційну картку(1 - відповіді на запитання до казки – 2б, 2 - завдання виставить програма, 3 -максимальна кількість балів – 6) Додаток 2.

Ми повторили основні характеристики кислот, які вивчили на попередніх уроках. Тож сьогодні ми продовжимо вивчати хімічні властивості неорганічних кислот.  Темою уроку буде « Хімічні властивості кислот : взаємодія з основними оксидами, основами, солями. Реакції обміну» .(слайд 13)

 Цілепокладання: після цього уроку ви навчитесь розпізнавати  реакцію обміну; 

опануєте знаннями про  основні хімічні властивості неорганічних  кислот;

набудете вміння складати і записувати рівняння хімічних реакцій, аналізувати навчальну інформацію та робити висновок;

отримаєте навички безпечного користування  лабораторним посудом та реактивами;

отримаєте навички використання джерел інформації, навички раціонально використовувати комп’ютер для пошуку інформації. (слайд 15)

Тож будьте уважними  на уроці. Бажаю вам успіху.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

 Робота з використанням опорної схеми .  (Додаток 3)

1.Взаємодія з основними оксидами, (м/м демонстрація досліду: взаємодія купрум оксиду з хлоридною  кислотою)(слайд16)

Один учень записує на дошці рівняння реакції   СuО+2НСІ= CuСl2 +H2O

Для порівняння - рівняння висвітлюється на комп’ютері (слайд 17)

2.Взаємодія з основами (демонстрація досліду(1 учень): взаємодія основи (з добавлянням фенолфталеїну) з кислотою).  Реакція нейтралізації – інший учень біля дошки записує рівняння реакції:

Ca(OH)2+ H2SO4 =CaSO4+ 2H2O

Для порівняння висвітлюється на комп’ютері (слайд 18)

3.Взаємодія з солями.

Умови протікання  реакції:( висвітлюється на комп’ютері)

-продукт реакції – сіль , кислота -  випадають в осад:

ВаCl2 + H2SO4 = ВаSO4 + 2HCl

Рівняння висвітлюється на комп’ютері   (слайд 19)

-кислота – продукт є леткою чи походить від газуватої сполуки або розкладається  з утворенням газу

 

 

 

Рівняння висвітлюється на комп’ютері  (слайд 20)

                                                                 СО2

СaCO3 + 2HNO3= Сa(NO3)2 + Н2СО3

                                                                 Н2О   

Показ дослідів –м/м (слайд 21)  

- кислота , що вступає в реакцію, є сильною, а кислота, яка утворюється ,

- слабкою.

Рівняння висвітлюється на комп’ютері  (слайд 22)

      K2S + 2HCl = 2KCl+H2S↑

  1.                   Реакції обміну.

Зверніть увагу на переміщення атомів (опорна схема).  В реакції заміщення  атоми простої речовини заміщують інші атоми в складній речовині , а вреакціях обміну відбувається обмін атомами між двома складними речовинами.

 

ІV. Узагальнення  та систематизація знань

  1.                   Виконати вправу 239 с.112 (підручник Хімія 8кл. П.П. Попель) – взаємокорекція.
  2.                   Вправа 5,7 с.78 (навчальний посібник Хімія 8кл. ПОІППО)

 

V. Рефлексія ( карточки)

Учні отримують карточки з питаннями,  на яких записують відповідь, що дає можливість учителю спланувати свою роботу на наступний урок.

- Що нового дізналися на уроці?

- Чи можете використовувати сьогоднішні знання у побуті? Що саме?

- Що викликало певні труднощі?

 

VІ. Домашнє завдання( слайд 23)

  1.                   Опрацювати §30 стор. 164-167 (підручник Хімія 8кл. П.П. Попель)
  2.                   Для учнів І-ІІ рівнів навченості  - впр. 237 с.168(підручник Хімія 8кл.        П.П. Попель)
  3.                   Для учнів ІІІ і ІV рівня навченості виконати вправу 244, с.81(підручник Хімія 8кл.        П.П. Попель)
  4.                   Для тих хто цікавиться хімією підготувати повідомлення про використання кислот.   Слайд 24.

 

 

 

 

 

Список використаної літератури

 

 

  1.                   Попель  П. П.  Хімія : підручник  /  П. П. Попель, Л. С. Крикля. – К. : Академія, 2008. – 77-80 с.
  2.                   Взаємодія хлоридної кислоти з оксидом металу. – Режим доступу http://www.youtube.com
  3.                   Навчальний посібник Хімія / Буйдіна О. О. [та ін.]. – П. : Головне управління освіти і науки Полтавської обласної Державної адміністрації, 2008. – 78 с.
  4.                   Савіна Л. О. Я пізнаю світ. Хімія. / Л. О. Савіна. – К. : Школа, 2002. – 365 с.
  5.                   Стеблина А. М. Розвиток творчого мислення на уроках хімії / А. М. Стеблина. – Х. : Основа, 2005. – 95 с.
  6.                   Пометун О.В. Сучасний урок / О. В. Пометун. – К. : А.С.К., 2004. – 16 с.
  7. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів ХІМІЯ     7–9 класи  Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток1

 

  1.                     Кислоти  - це речовини, що ...

          містять атоми Гідрогену й кислотний залишок

складаються з атомів металічних елементів і кислотних залишків

2.Спільна  ознака кислот – це наявність  атомів...

металу

неметалу

гідрогену

оксигену

  1. За вмістом Оксигену кислоти поділяються на

Оксигеновмісні

Безоксигенові

Одноосновні

Двохосновні

4.За основністю кислоти розділяють на

одноосновні, двохосновні, трьохосновні

одноосновні, двохосновні, трьохосновні, чотирьохосновні

одноосновні, двохосновні

двохосновні, трьохосновні

5. Оксигеновмісні кислотим є продуктами приєднання води до

Металу

Неметалу

кислотного оксиду

       основного оксиду

6.Основність кислот обумовлюється

числом атомів оксигену

числом атомівгідрогену

числом атомівнеметалу

загальним числом атомів

7. Для виявлення кислот у розчинахвикористовують

Індикатори

Метали

Неметали

Оксиди

8.Якщо метали розташувати за зменшеннямактивності, то такий ряд називають...

Витискувальним

Металевим

Розчинним

Хімічним

9. У витискувальномурядіметалівзліва направо їхактивність

Зменшується

Збільшується

залишаєтьсянезмінною

10. Продуктами реакціїметалів ,що стоять до водню в ряду активностей  з кислотами є

Вода

Кисень

Водень

оксид металу

11. Реакціїзаміщення  - цереакції, в яких...

         атом одного елементапростоїречовинивитискує атом іншогоелементазіскладноїречовини

декількаатомівміняютьсямістами

кислотивзаємодіють з основами

двіречовиниобмінюютьсясвоїмичастинами

12. Середтрьох кислот - карбонатна, сульфатна, силікатна - оберітьсильну кислоту

H2SO4

H2CO3

H2SiO3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Таблиця самооцінки

Прізвище,ім’я  учня

Бали за відповіді на питання до казки

Бали за роботу біля комп’ютера

Бали за відповіді на питання вправи « Незакінчене речення»

Бали за відповіді біля дошки

 

 

 

 

 

Всього

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
24 лютого 2018
Переглядів
13589
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку