Мета конспекту уроку: дати поняття про кристалічні ґратки, познайомити з атомним, молекулярним, йонним типами ґраток; висвітлити взаємозв'язок між типом хімічного зв'язку, типом кристалічних ґраток і фізичними властивостями речовин.
8 клас
Тема: КРИСТАЛІЧНІ ҐРАТКИ
Мета уроку: дати поняття про кристалічні ґратки, познайомити з атомною, молекулярною, йонною типами ґраток; висвітлити взаємозв'язок між типом хімічного зв'язку, типом кристалічних ґраток і фізичними властивостями речовин.
Обладнання: кристали сірки, натрій хлориду, магній оксид, вода, лід; таблиця «Типи кристалічних ґраток».
Тип уроку: комбінований.
ХІД РОБОТИ
I. Організаційний момент
II. Основна частина уроку
- Перевірка домашнього завдання
Бесіда
1. Що таке хімічний зв'язок?
2. Які електрони беруть участь в утворенні хімічного зв'язку?
3. Який вид зв'язку називається ковалентним?
4. Між якими елементами здійснюється ковалентний зв'язок?
5. Які види ковалентного зв'язку ви знаєте? Чим вони відрізняються?
6. Який зв'язок називається йонним?
7. У чому виявляється подібність у механізмі утворення йонного та ковалентного типів зв'язку?
8. У чому полягає основна відмінність цих типів зв'язку?
Самостійна робота
Варіант І
1. Визначте тип хімічного зв'язку в таких сполуках:
І2; Na2S; HI; NH3.
2. Складіть схеми утворення молекул між:
а) кальцієм і хлором; б) воднем і сіркою.
Варіант II
1. Визначте тип хімічного зв'язку в таких сполуках:
CS2; KF; H2; Na2О.
2. Складіть схеми утворення молекул між:
а) калієм і киснем; б) воднем і фосфором.
- Вивчення нового матеріалу
Розглянемо різні типи кристалічних решіток (табл.)
Зверніть увагу на те, що ці речовини у твердому стані є кристалічними, але властивості в них різні. Чому фізичні властивості різні? На цьому уроці ми маємо з'ясувати, яким чином побудовані кристали речовин, утворених сполуками з різним типом зв'язку, та зрозуміти, від чого залежать їх властивості.
Учні об'єднуються в три групи. Кожен учень одержує кружечок певного кольору (червоний, жовтий, синій, зелений, білий або коричневий). Кожна група одержує своє завдання.
Завдання для 1-ї групи
1. Прочитайте в підручнику про йонні кристалічні ґратки
2. Зверніть увагу на будову кристалічних ґраток
3. Визначте, сполуки з яким типом хімічного зв'язку мають йонні кристалічні ґратки.
4. Визначте, які властивості мають речовини з йонними кристалічними ґратками, та заповніть таблицю.
Властивості речовини |
Йонна кристалічна гратка |
Тип хімічного зв'язку |
Твердість |
|
|
Температура кипіння |
|
|
Температура плавлення |
|
|
Розчинність у воді |
|
|
Завдання для 2-ї групи
1. Прочитайте в підручнику про атомні кристалічні ґратки
2. Зверніть увагу на будову атомних кристалічних ґраток
3. Визначте, які властивості мають речовини з атомними кристалічними ґратками.
4. Який тип хімічного зв'язку характерний для речовин з атомними кристалічними ґратками?
5. За повніть таблицю.
Властивості речовини |
Атомна кристалічна гратка |
Тип хімічного зв'язку |
Твердість. |
|
|
Температура кипіння |
|
|
Температура плавлення |
|
|
Розчинність у воді |
|
|
Завдання для 3-ї групи
1. Прочитайте в підручнику про молекулярні кристалічні ґратки
2. Зверніть увагу на будову молекулярних кристалічних ґраток
3. Визначте, сполуки з яким типом хімічного зв'язку мають молекулярні кристалічні ґратки.
4. Визначте, які властивості мають речовини з молекулярними кристалічними ґратками, й заповніть таблицю.
Властивості речовини |
Молекулярна кристалічна гратка |
Тип хімічного зв'язку |
Твердість |
|
|
Температура кипіння |
|
|
Температура плавлення |
|
|
Розчинність у воді |
|
|
Учні з кожної групи інформують решту учнів про зміст обробленої інформації і аналізують матеріал цілком.
- Для закріплення знань групам пропонуються завдання.
Завдання для 1-ї групи
Температура плавлення прозорої кристалічної речовини — 850 °С. Якого типу кристалічна гратка в цієї речовини?
Завдання для 2-ї групи
Визначити тип кристалічної ґратки льоду.
Завдання для 3-ї групи
Якого типу кристалічну гратку має нафталін.
На основі чого це можна визначити?
Кожна група знайомить клас з умовою свого завдання та висновками. Вносяться доповнення.
III. Заключна частина уроку
- Оцінювання результатів роботи на уроці
- Підбиття підсумків роботи на уроці
- Домашнє завдання