Мета уроку: познайомити дітей з дослідами Лавуазьє по визначенню складу повітря; дати уявлення про повітря як суміші газів, про властивості цих газів та інших домішок, що містяться в повітрі; обговорити проблеми забруднення атмосферного повітря та його охорони.
8 клас
Тема: ПОВІТРЯ, ЙОГО СКЛАД, ВЛАСТИВОСТІ. ОХОРОНА ПОВІТРЯ ВІД ЗАБРУДНЕННЯ
Мета уроку: познайомити дітей з дослідами Лавуазьє по визначенню складу повітря; дати уявлення про повітря як суміші газів, про властивості цих газів та інших домішок, що містяться в повітрі; обговорити проблеми забруднення атмосферного повітря та його охорони.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Основна частина уроку
- Перевірка домашнього завдання: самостійна робота за картками за варіантами:
Варіант І
1. Із запропонованого переліку речовин випишіть оксиди:
О2, Н2О, MgSО4, BaO, Al(OH)3, СО2, H2SО4.
2. Поясніть, чому речовини, обрані вами, належать до оксидів.
3. Напишіть рівняння реакцій одержання цих оксидів шляхом окиснення простих речовин.
4. Обчисліть масову частку Оксигену в фосфор(V) оксиді.
Варіант II
1. Із запропонованого переліку речовин випишіть формули оксидів:
СаСО3, HClО4, P2O5, ZnO, NaOH, SO2, Na2SO4.
2. Поясніть, чому виписані вами речовини належать до класу оксидів.
3. Напишіть рівняння реакцій одержання цих оксидів шляхом окиснення простих речовин.
4. Оксид чотиривалентного елемента кількістю 2 моль має масу 88 г. Визначте елемент.
Варіант III
1. Із запропонованого переліку речовин випишіть формули оксидів:
CaO, Ba(OH)2, FeSO4, Fe3O4, Н2, Н2O.
2. Поясніть, чому виписані вами речовини можна віднести до оксидів.
3. Напишіть рівняння реакцій одержання цих оксидів шляхом окиснення простих речовин.
4. Обчисліть, в якому оксиді: Fe2O3 чи FeO — масова частка Оксигену більша.
- Вивчення нового матеріалу.
Мотивація пізнавальної діяльності
1. Розповідь учителя
Тема сьогоднішнього уроку — «Повітря, його склад. Охорона повітря від забруднення». На уроці ми з вами познайомимося з історією відкриття складу повітря, з'ясуємо, яке значення для життя на Землі має свіже повітря, познайомимося з важливим обов'язком кожного землянина — берегти природу.
Л. Д. Баттон сказав: «Або люди зроблять так, щоб у повітрі стало менше диму, або дим зробить так, що на Землі стане менше людей».
2. Історія відкриття складу повітря (розповідь)
3. Склад повітря (самостійна робота з підручником – складання діаграми)
4. Обговорення самостійної роботи за підручником
а) Прослухайте уривок з твору Ж. Берна «Експеримент доктора Окса»:
«Сімдесят дев'ять частин Нітрогену, двадцять одна частина Оксигену, карбонова кислота та водяні пари в наявних частинах».
• Як ви вважаєте, що обговорював доктор Окс зі своїм асистентом?
• Знайдіть помилку в наведеному уривку.
• Які ще речовини не були названі?
б) Як ви вважаєте, повітря — складна речовина чи суміш?
в) Яким чином змінюється склад повітря під час дихання? Який склад повітря буде в нас у кабінеті, якщо ми не будемо провітрювати його під час перерв?
г) Як ви вважаєте, яким чином змінитися склад повітря в кабінеті, якщо хоча б два учні палитимуть під час перерви?
5. Значення газів, що входять до складу повітря
Повідомлення учнів: «Кисень і озон», «Азот», «Вуглекислий газ».
6. Охорона атмосфери від забруднення
1) У зв'язку з тим що наша планета оточена повітряною оболонкою, майже все живе пристосувалося до такого існування, яке пов'язано зі споживанням кисню. Людина й тварини можуть прожити певний час без їжі й води, але вони гинуть через кілька хвилин, якщо їх позбавити повітря. Це означає, що людство має приділяти особливу увагу тому, без чого неможливе життя.
Але повітря часто містить побічні домішки, шкідливі для здоров'я.
2) Вправа «Хто винуватий»
Пропоную розв'язати в малих групах перше класичне питання — «Хто винуватий у забрудненні навколишньої атмосфери?»
Завдання для І групи
Розглянути питання «Показники бездоганного атмосферного повітря» (Закон України від 16 жовтня 1992 р. «Про охорону атмосферного повітря». Статті Конституції 50 і 66).
Завдання для II групи
Розглянути природні фактори, що спричиняють забруднення повітря.
Завдання для III групи
Розглянути додатковий матеріал про забруднення повітря, пов'язане з господарською діяльністю людини.
Після закінчення роботи в групах доповідач кожної групи повідомляє результати, що записуються на дошці.
Основні джерела забруднення атмосферного повітря:
- Природні: - Діяльність людини:
морські краплини видобування руди, корисних копалин
гниття рослин вирубування лісів
пилові бурі спалювання палива
розпилення пилка робота автотранспорту
діяльність вулканів сільське господарство
3) Мозковий штурм «Що робити?»
Запитання: «Що необхідно зробити, щоб атмосферне повітря стало чистішим?»
Висновок: оскільки повітря — середовище існування всіх наземних істот, то проблему його охорони від забруднення мають вирішувати всі країни.
- Систематизація й узагальнення знань
Бесіда
1) Чому не можна сказати «молекула повітря»?
2) Як ви вважаєте, чому склад повітря залишається приблизно постійним незважаючи на те, що кисень витрачається на дихання живих істот і горіння?
3) В Італії поблизу Неаполя є Собача печера. Дорослі люди можуть знаходитися в ній скільки завгодно часу, а от собаки, кішки та інші низькорослі тварини задихаються й гинуть. Як ви гадаєте, чому?
Задача
Протягом доби людина вдихає близько 25 кг повітря. Під час роботи автомобіля кожні 100 км шляху використовується 1 825 кг кисню. Обчисліть, скільки часу людина могла б дихати цим киснем, якщо масова частка кисню в повітрі дорівнює близько 20 %.
III. Заключна частина уроку
- Підбиття підсумків роботи.
- Домашнє завдання