Метою заходу є удосконалити знання учнів, отримані під час вивчення хімії, перевірити вміння учнів застосовувати знання у нестандартних умовах; показати зв'язок хімії з іншими науками; поглибити та узагальнити знання з неорганічної хімії.
Міністерство освіти і науки України
Лебединська спеціалізована школа І – ІІІ ступенів №7
ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА
з хімії
«ХІМІЧНИЙ ТУРНІР»
.
Підготувала
Вчитель хімії
Алхімова О. О
Лебедин – 2015
Мета:
Обладнання: Періодична система хімічних елементів, картки із завданнями для команд, грамоти.
Хід проведення виховного заходу
Вчитель
Недарма хімію називають царицею серед природничих наук.
Вона – могутня, вона – чудодійна, вона – сильна.
Без неї нам не їсти і не спати,
Не вмитись і не одягтись.
Це треба добре пам’ятати,
Бо все, куди не подивись в житті,
Без хімії вам ну ніяк не обійтись!
Ніде вам не пройти без формул,
Без рівнянь, і без завдань,
І без міцних хімічних знань!
Сьогодні ми розпочинаємо хімічний турнір знавців хімії, щоби визначити найкращих.
Хімія… Із цією наукою тісно пов’язане наше сьогодення. «Широко простирає хімія руки свої у справи людські» – ці слова М. В. Ломоносова не втратили своєї актуальності і в наші дні. І дійсно, виробництво ліків, парфумів, мийних засобів, синтетичних волокон, канчуків, кормових добавок, гербіцидів – усе це далеко не повний перелік досягнень хімічної науки.
Тож починаємо змагання знавців хімії й запрошуємо всіх бути активними й винахідливими. Сьогодні ви довідаєтесь багато нового і цікавого, розширите свій кругозір і задовольните свою допитливість.
Отже, ми відкриваємо турнір, який проходитиме під гаслом: «Ми все знаємо і уміємо».
Але спочатку привітаємо наше вельмишановне журі у складі: __________________________________________________________________
Попередньо ви об’єдналися у дві команди.
Тож перше завдання звучить так: обрати капітана команди, визначити назву своєї команди і скласти девіз, все це повинно відповідати хімічній тематиці. Дане завдання оцінить журі. Максимальна оцінка 5 балів. На виконання завдання є 2 хв. Час пішов.
Час вийшов. Запрошуємо команди.
(Команди представляють себе)
Всі молодці! Гарно справилися із завданням! Тож переходимо до наступного конкурси «Розминка»
«Моя найкраща помічниця – хімічних елементів Менделєєва таблиця»
Завдання
Знайдіть у періодичній системі елементи, назви яких є назвами планет, частин світу, а також які носять імена вчених. На виконання завдання 1 хв. Час пішов (учням роздаються аркуші паперу і ручки).
Час вийшов. Журі оцінює команди за кількістю правильних відповідей (за кожну правильну відповідь – 1 бал).
Завдання
Запитання звучатиме одне для двох команд. Ви маєте дотримуватись тиші і представник якої команди підніме руку першим матиме можливість відповісти. В разі неправильної відповіді або порушення правил слово передається наступній команді. За кожну правильну відповідь ви отримуєте 1 бал.
Наш хімічний турнір триває далі. І так Вікторина на тему «Хімія та здоров`я»! Одна правильна відповідь – 1 бал. Команди отримують завдання на карточках і дають відповіді на запитання в письмовому вигляді, які потім буде перевіряти журі. У вас є 4 хв.
Завдання на карточках:
Завдання
Пропонуємо не сумувати, а загадки й ребуси відгадати.
І проблем зовсім нема,
Речовин бери хоч три,
А в продуктах лиш одна.
(Сполучення)
Результат мій фантастичний,
До реакції лише одна,
А після вдвічі більше.
(Розкладання)
Були друзі хоч куди:
Я прийшов – ми поділились,
І вже зайвий не я, а ти.
(Заміщення)
Не втрачаєм доброти,
Дам тобі, а ти натомість
Даси мені, і навпаки.
(Обміну)
Наступний конкурс «У світі речовин». А проведемо ми його у вигляді естафети. Кожний учасник пише по одній формулі, по черзі. Кожна команда отримає список речовин, до яких ви повинні написати відповідні формули. Одна правильна формула – один бал!
Добре, ви написали, передайте ваші записи журі
Завдання
У наведених рівняннях реакцій укажіть процеси окиснення та відновлення: (кожне правильне завдання 1 б)
H2 → 2H+
Mn+2 →Mn+7
N-3 →N+5
Ca0 →Ca+2
S+6 → S-2
O2 → 2O-2
Наступний конкурс «Явища, що нас оточують». Ми називаємо явище, а ви повинні вказати фізичне воно, чи хімічне. Одна правильна відповідь – один бал. Запрошуємо по одному представнику з команди. Кожен представник має можливість заробити 3 бали для команди. Питання задаються по черзі. Якщо відповіді немає – питання згорає.
2-й ведучий:
Переходимо до останнього конкурсу «Чорна скринька».
Кожна команда отримує завдання, дає відповідь. На виконання завдання є 3 хв.
1. Ця речовина була відома людині ще в 6 ст. до н.е., коли фінікійці навчилися варити його з козячого жиру. Про його цінність як очищувального засобу висловлювався Гален. Воно буває тверде й рідке, в його складі можуть міститися різні речовини, що надають йому додаткових властивостей. Що знаходиться в чорній скриньці? (Мило)
2. У ящику міститься дивна речовина. Колись її вважали милістю Господньою, символом благополуччя. Без неї не можна обійтися в металургії, під час виготовлення кераміки, без неї не було б шкіряних черевиків, без неї жоден будинок не обходиться. (Кухонна сіль)
Запрошуємо команди зачитати завдання з «Чорної скриньки».
Останній конкурс завершено. Зараз надаємо час журі, щоб підрахувати бали.
І пограємо з глядачами і учасниками хімічного турніру:
Вчитель
Все, що має початок, рано чи пізно закінчується. Добігає кінця і наша гра. Тож надаємо слово нашому вельмишановному журі. (Журі оголошує переможця і вручає грамоти капітанам команд).
Всі команди боролися гідно. Кожний із вас зробив вагомий внесок на користь свого класу, своєї команди. Ми вітаємо переможців хімічного турніру. Але мені хочеться привітати й усіх учасників, адже поки людина бореться, вона непереможна.
Під кінець нашого хімічного турніру – дослід «Фараонові змії»
«Змії» з глюконату кальцію
Найкраще проводити експерименти з тих речовин, які безпечні, навіть якщо їх використовувати за межами спеціально обладнаній лабораторії.
«Фараонова змія» з глюконату кальцію виходить досить просто.
Для цього буде потрібно 2-3 таблетки лікарського препарату і кубик сухого пального. Під впливом полум'я починається реакція, і з таблетки виповзає сіра «змія». Такі досліди з глюконатом кальцію цілком безпечні, але все ж варто дотримуватися обережності при їх проведенні. Формула хімічної реакції наступна:
C12H22CaO14 + O2 = 10C + 2CO2 + CaO + 11H2O
Як бачимо, відбувається реакція з виділенням води, вуглекислого газу, вуглецю та оксиду кальцію. Саме виділення газу і зумовлює зростання. «Фараонові змії» виходять в довжину до 15 сантиметрів, але вони недовговічні. При спробі взяти їх у руки вони розпадаються.