Хімічний турнір для учнів 9 класу

Про матеріал

Метою заходу є удосконалити знання учнів, отримані під час вивчення хімії, перевірити вміння учнів застосовувати знання у нестандартних умовах; показати зв'язок хімії з іншими науками; поглибити та узагальнити знання з неорганічної хімії.

Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Лебединська спеціалізована школа І – ІІІ ступенів №7

 

 

 

 

 

ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА

з хімії

 

 

 

«ХІМІЧНИЙ ТУРНІР»

.

 

 

 

 

 

Підготувала

Вчитель хімії

Алхімова О. О

 

 

 

 

Лебедин – 2015


Мета:

  • Навчальна: удосконалити знання учнів, отримані під час вивчення хімії, перевірити вміння учнів застосовувати знання у нестандартних умовах; показати зв'язок хімії з іншими науками; поглибити та узагальнити знання з неорганічної хімії.
  • Розвивальна: розвивати пізнавальну активність, вміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки, сприяти розширенню світогляду учнів.
  • Виховна: виховувати увагу, зібраність, уміння спілкуватися, інтерес до предмету.

Обладнання: Періодична система хімічних елементів, картки із завданнями для команд, грамоти.

Хід проведення виховного заходу

Вчитель

Недарма хімію називають царицею серед природничих наук.

Вона – могутня, вона – чудодійна, вона – сильна.

Без неї нам не їсти і не спати,

Не вмитись і не одягтись.

Це треба добре пам’ятати,

Бо все, куди не подивись в житті,

Без хімії вам ну ніяк не обійтись!

Ніде вам не пройти без формул,

Без рівнянь, і без завдань,

І без міцних хімічних знань!

 

Сьогодні ми розпочинаємо хімічний турнір знавців хімії, щоби визначити найкращих.

Хімія… Із цією наукою тісно пов’язане наше сьогодення. «Широко простирає хімія руки свої у справи людські» – ці слова М. В. Ломоносова не втратили своєї актуальності і в наші дні. І дійсно, виробництво ліків, парфумів, мийних засобів, синтетичних волокон, канчуків, кормових добавок, гербіцидів – усе це далеко не повний перелік досягнень хімічної науки.

 

Тож починаємо змагання знавців хімії й запрошуємо всіх бути активними й винахідливими. Сьогодні ви довідаєтесь багато нового і цікавого, розширите свій кругозір і задовольните свою допитливість.

Отже, ми відкриваємо турнір, який проходитиме під гаслом: «Ми все знаємо і уміємо».

 

Але спочатку привітаємо наше вельмишановне журі у складі: __________________________________________________________________

Попередньо ви об’єдналися у дві команди.

Тож перше завдання звучить так: обрати капітана команди, визначити назву своєї команди і скласти девіз, все це повинно відповідати хімічній тематиці. Дане завдання оцінить журі. Максимальна оцінка 5 балів. На виконання завдання є 2 хв. Час пішов.

Час вийшов. Запрошуємо команди.

(Команди представляють себе)

Всі молодці! Гарно справилися із завданням! Тож переходимо до наступного конкурси «Розминка»

«Моя найкраща помічниця – хімічних елементів Менделєєва таблиця»

Завдання

Знайдіть у періодичній системі елементи, назви яких є назвами планет, частин світу, а також які носять імена вчених. На виконання завдання 1 хв. Час пішов (учням роздаються аркуші паперу і ручки).

Час вийшов. Журі оцінює команди за кількістю правильних відповідей (за кожну правильну відповідь – 1 бал).

Завдання

Запитання звучатиме одне для двох команд. Ви маєте дотримуватись тиші і представник якої команди підніме руку першим матиме можливість відповісти. В разі неправильної відповіді або порушення правил слово передається наступній команді. За кожну правильну відповідь ви отримуєте 1 бал.

  1. Що є однаковим у хлору і хлорофілу? (Корінь)
  2. Чи можна постійно пити дистильовану воду? (Ні, оскільки в ній немає необхідних для організму речовин)
  3. Чому пляшки з газованою водою «стріляють» пробками в спекотну погоду? (Виділяється вуглекислий газ, і тиск всередині пляшки підвищується)
  4. Про кого О. С. Пушкін писав: «Историк, ритор, механик, химик, минералог, художник и стихотворец – он все испытал и во все прозник». (Про М. В. Ломоносова)
  5. Слово – це срібло. А що золото?(Мовчання)

Наш хімічний турнір триває далі. І так Вікторина на тему «Хімія та здоров`я»! Одна правильна відповідь – 1 бал. Команди отримують завдання на карточках і дають відповіді на запитання в письмовому вигляді, які потім буде перевіряти журі. У вас є 4 хв.

Завдання на карточках:

  1. Нестача якого елемента призводить до вугрів на шкірі. (Калій)
  2. Який елемент необхідний для боротьби з недокрів’ям. (Залізо)
  3. Без якого елемента в нас будуть недостатньо міцні кістки. (Кальцій)
  4. Які елементи заспокоюють нерви. (Калій, Бром)
  5. Яку речовину вчителям необхідно вживати для відновлення енергії після уроку. (Вуглеводи)
  6. Яка кислота міститься в шлунку людини. (Хлоридна)
  7. Який вітамін запобігає розвитку захворювання очей? (Вітамін А)
  8. В яких продуктах харчування міститься найбільше міститься вітаміну С? (Ківі)

Завдання

Пропонуємо не сумувати, а загадки й ребуси відгадати.

  1. Я один з найлегших типів,

І проблем зовсім нема,

Речовин бери хоч три,

А в продуктах лиш одна.

(Сполучення)

  1. Найщедріший тип це я,

Результат мій фантастичний,

До реакції лише одна,

А після вдвічі більше.

(Розкладання)

  1. А про нас чого не скажеш,

Були друзі хоч куди:

Я прийшов – ми поділились,

І вже зайвий не я, а ти.

(Заміщення)

  1. Ми не знаємо обману,

Не втрачаєм доброти,

Дам тобі, а ти натомість

Даси мені, і навпаки.

(Обміну)

Наступний конкурс «У світі речовин». А проведемо ми його у вигляді естафети. Кожний учасник пише по одній формулі, по черзі. Кожна команда отримає список речовин, до яких ви повинні написати відповідні формули. Одна правильна формула – один бал!

  1. Основний компонент природній газ.(СН4)
  2. Вапняк. (СаСО3)
  3. Кухонна сіль.(NaCl)
  4. Чадний газ.(CO)
  5. Вуглекислий газ.(CO2)
  6. Гашене вапно.(Ca(OH)2)

Добре, ви написали, передайте ваші записи журі

Завдання

У наведених рівняннях реакцій укажіть процеси окиснення та відновлення: (кожне правильне завдання 1 б)

H2   → 2H+

Mn+2   →Mn+7

N-3   →N+5

 

Ca0   →Ca+2

S+6   → S-2

O2   → 2O-2

Наступний конкурс «Явища, що нас оточують». Ми називаємо явище, а ви повинні вказати фізичне воно, чи хімічне. Одна правильна відповідь – один бал. Запрошуємо по одному представнику з команди. Кожен представник має можливість заробити 3 бали для команди. Питання задаються по черзі. Якщо відповіді немає – питання згорає.

  1. Скисання молока. (Хімічне)
  2. Обвуглювання деревини. (Хімічне)
  3. Поширення запаху парфумів. (Фізичне)
  4. Утворення білого порошку під час подрібнення скла. (Фізичне)
  5. Фотосинтез. (Хімічне)
  6. Утворення інею. (Фізичне)

2-й ведучий:

Переходимо до останнього конкурсу «Чорна скринька».

Кожна команда отримує завдання, дає відповідь. На виконання завдання є 3 хв.

1. Ця речовина була відома людині ще в 6 ст. до н.е., коли фінікійці навчилися варити його з козячого жиру. Про його цінність як очищувального засобу висловлювався Гален. Воно буває тверде й рідке, в його складі можуть міститися різні речовини, що надають йому додаткових властивостей. Що знаходиться в чорній скриньці? (Мило)

2. У ящику міститься дивна речовина. Колись її вважали милістю Господньою, символом благополуччя. Без неї не можна обійтися в металургії, під час виготовлення кераміки, без неї не було б шкіряних черевиків, без неї жоден будинок не обходиться. (Кухонна сіль)

Запрошуємо команди зачитати завдання з «Чорної скриньки».

Останній конкурс завершено. Зараз надаємо час журі, щоб підрахувати бали.

І пограємо з глядачами і учасниками хімічного турніру:

  1. Найпоширеніший на землі хімічний елемент? (Кисень)
  2. Який неметал є лісом? (Бор)
  3. Який елемент обертається навколо сонця? (Уран)
  4. Який елемент є справжнім гігантом? (Титан)
  5. Що спільного між сажею й алмазом? (Графіт)
  6. Яка з кислот має більшу відносну молекулярну масу: сульфатна чи ортофосфатна? (Однакові)
  7. Алотропна видозміна Оксигену? (Озон)
  8. Ізолятор, тобто речовина що має дуже малу електричну провідність. (Діелектрики)
  9. Заряджена частинка, утворена внаслідок утрати атомом або приєднання до нього одного чи кількох електронів? (Йон)
  10. Що знаходиться в центрі атома? (Ядро)

Вчитель

Все, що має початок, рано чи пізно закінчується. Добігає кінця і наша гра. Тож надаємо слово нашому вельмишановному журі. (Журі оголошує переможця і вручає грамоти капітанам команд).

Всі команди боролися гідно. Кожний із вас зробив вагомий внесок на користь свого класу, своєї команди. Ми вітаємо переможців хімічного турніру. Але мені хочеться привітати й усіх учасників, адже поки людина бореться, вона непереможна.

Під кінець нашого хімічного турніру – дослід «Фараонові змії»

«Змії» з глюконату кальцію

Найкраще проводити експерименти з тих речовин, які безпечні, навіть якщо їх використовувати за межами спеціально обладнаній лабораторії.

«Фараонова змія» з глюконату кальцію виходить досить просто.

Для цього буде потрібно 2-3 таблетки лікарського препарату і кубик сухого пального. Під впливом полум'я починається реакція, і з таблетки виповзає сіра «змія». Такі досліди з глюконатом кальцію цілком безпечні, але все ж варто дотримуватися обережності при їх проведенні. Формула хімічної реакції наступна:

C12H22CaO14 + O2 = 10C + 2CO2 + CaO + 11H2O

Як бачимо, відбувається реакція з виділенням води, вуглекислого газу, вуглецю та оксиду кальцію. Саме виділення газу і зумовлює зростання. «Фараонові змії» виходять в довжину до 15 сантиметрів, але вони недовговічні. При спробі взяти їх у руки вони розпадаються.

 

docx
Додано
11 листопада 2018
Переглядів
1200
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку