Урок хімії для 9 класу « Класифікація хімічних реакцій. Реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну».

Про матеріал

Мета уроку: узагальнити поняття про хімічні реакції; розглянути деякі із багаточисельних класифікацій хімічних реакцій за різними ознаками; дати поняття реакцій сполучення і розкладу, заміщення і обміну, продовжити формувати вміння записувати рівняння хімічних реакцій.


Перегляд файлу

Тема. Класифікація хімічних реакцій.

           Реакції сполучення, розкладу, заміщення та обміну.

Мета уроку:
навчальна: узагальнити поняття про хімічні реакції; розглянути деякі із багаточисельних класифікацій хімічних реакцій за різними ознаками; дати поняття реакцій сполучення і розкладу, заміщення і обміну, продовжити формувати вміння записувати рівняння хімічних реакцій;
виховна: сприяти розширенню політехнічного світогляду учнів, практичній спрямованості вивченого матеріалу;                                                                                                                                                     розвиваюча: розвивати в учнів самостійність у навчанні, здатність до колективізму.                

Формування компетентностей:

- Комунікативної – під час спілкування усною рідною мовою та хімічною мовами;

- інформаційної – завдяки використанню додаткової інформації, одержаної з різних джерел;

- навчальної – у процесі складання формул, написанні рівнянь, виконання вправ;

- загальнокультурної – під час використання міжпредметних зв’язків із математикою;

- саморозвитку і самоосвіти – під час розвитку готовності постійно навчатися.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Форма уроку: урок-дослідження.
Обладнання та реактиви:
• перелік основних понять теми;
• роздруковані завдання;
• обладнання та реактиви для виконання експериментального завдання.

І. Організаційний  момент

  Як стверджували стародавні філософи «Все тече, все змінюється». А всі зміни, які відбуваються у світі, в природі, ми називаємо явищами. На уроках фізики ви вивчаєте фізичні явища, на уроках біології - біологічні, на уроках історії - суспільні. На уроках хімії ми розглядаємо з вами хімічні явища або хімічні реакції - особливий вид змін, які відбуваються у природі. 


Девіз уроку: "Просто знати - ще не все. Знання потрібно використовувати"

                                                                                                             Гете

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Вправа «Асоціативний кущ»

Учням пропонується згадати все, що вони знають про хімічну реакцію з курсу хімії 7-8 класу  (ознаки реакцій, умови, коефіцієнти, продукти реакції, реагенти)

2.Метод «Мозковий штурм»

  1. Що таке хімічна реакція?  Це явище при якому із одних речовин утворюються інші.
  2. Які ознаки хімічних реакцій?  Зміна кольору, випадання осаду, виділення тепла і світла, виділення газів,зміна запаху.
  3. Які умови проходження хімічних реакцій?  Подрібнення, нагрівання, взаємодія, розчинення і змішування речовин.
  4. Як багато хімічних реакцій оточує нас в житті?  Дуже багато.
  5. Що може допомогти нам у вивченні багатоманітності хімічних реакцій.  Класифікація хімічних реакцій.
  6. Що таке класифікація?  Поділ на групи.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Одним із завдань хімії є добування речовин з заданими властивостями, а для цього   потрібно вміти здійснювати хімічні реакції  і керувати ними.  Як, наприклад, в біології за певними ознаками поділяють рослинні і тваринні організми, так і хімічні реакції  підлягають класифікації.

« Після цього уроку я зможу…»  Формулювання очікуваних результатів навчання

ІV. Вивчення нового матеріалу

1.Самостійна  робота з підручником (стор.81 )                                                             Типи реакцій. (робота  у парах)                                                                                                           2.Складемо схему класифікації хімічних реакцій     ( опорна схема)

           Ознаки класифікації:

-  за числом і складом вихідних і   кінцевих продуктів;                                                                  -  за  тепловим ефектом; (фізика, теплові явища)                                                                                           - за зміною ступеня окиснення елементів;                                                                                                       - за наявністю каталізатора;                                                                                                                                - за перебігом реакції. (скажіть, будь-ласка, якщо молоко скисло, його можна повернути до початкового вигляду (не кислого)? А якщо на чистому аркуші паперу олівцем написати будь-що, а потім його стерти  гумкою, то може аркуш повернутись до початкового стану (чистого)? )

 

Розглянемо на сьогоднішньому уроці першу класифікацію: за числом і складом  вихідних і  кінцевих продуктів;

3.Лабораторна  робота     (робота  у групах)

Перед виконанням експерименту -  інструктаж з техніки безпеки.

       Завдання для I групи:

    1. В пробірку з розчином   купрум (II) сульфату  помістити  залізний цвях. Що     спостерігаєте? Скласти рівняння реакції та вказати її тип. Знайти по підручнику визначення типу реакції.

       Завдання для II групи:

   1. В пробірку до розчину  купрум(II) сульфату додати 1-2 мл  розчину натрій гідроксиду. Що спостерігаєте? Скласти рівняння реакції та вказати її тип. Знайти по підручнику визначення типу реакції.

       Завдання для III групи: .

   1. Помістити в пробірку порошок негашеного вапна і налити  2-3 мл води. Дослідити розчин  індикатором. Що спостерігаєте? Скласти рівняння реакції та вказати її тип. Знайти по підручнику визначення типу реакції.

 Завдання для IV групи:

       1. Помістити в пробірку небагато пероксиду гідрогену Н2О2 , нагріти   (обережно!),  добавити   каталізатор МnО2.  Що спостерігаєте? Скласти рівняння реакції та вказати її тип. Знайти  по підручнику визначення типу реакції.

На виконання завдання дається 3 хв. Після виконання завдання один представник від групи йде до дошки, розказує, що вони робили, записує рівняння реакції, а другий - дає визначення даній реакції).

 

Заповнюємо «Кошик знань»:  реакції  сполучення, розкладу, заміщення, обміну.
• Сполучення - це реакція, внаслідок якої з двох або кількох речовин утворюється одна нова речовина.
HCl + NH3 = NH4Cl
• Розкладу - це реакції, внаслідок яких з однієї речовини утворюється декілька нових речовин.
2KMnO4 = K2MnO4 + MnO2 + O2   
• Заміщення - це реакції між простими і складними речовинами, внаслідок яких атоми простої речовини заміщують атоми одного з елементів складної речовини.
Pb(NO3)2 + Zn = Zn(NO3)2 + Pb
• Обміну - це реакції, внаслідок яких дві складні речовини обмінюються складовими частинами, утворюючи дві нові речовини.
Al2O3 + 3H2SO4 = Al2(SO4)3 + 3H2O


4..Фізкультхвилинка

Учні виконують вправи для очей: фокусують погляд управо, потім уліво

 закривають очі на 5 секунд, потім відкривають (виконують 5 раз).


VІІ. Закріплення  знань  

1.Хімічні реакції в професіях

Кухар:

Під час приготування кондитерських виробів використовують гасіння соди оцтом

NaHCO3 + CH3COOH  CH3COONa + CO2 ↑ + H2O

До якого типу відноситься ця реакція?

Перукар:

Для дезінфекції інструментів у перукарській справі використовують етиловий спирт. Його можна добути реакцією гідратації етилену. Назвіть тип цієї реакції.

  CH2 = CH2 +  HOH → CH3   CH2 ─ OH

Штукатур:

Для приготування штукатурного розчину гашене вапно отримують при взаємодії води  з кальцій оксидом.

   CaO + H2O = Ca (OH)2  +   Q

Вкажіть тип цієї реакції

Газозварник:

Для зварювання металів використовують газ ацетилен, який добувають дією води на карбід кальцію:

CaC2 +  2H2OC2H2+ Ca(OH)2   +  Q

Назвати тип реакції.

2.Встановити відповідність (головоломка)

А) K+H2O=KOH+H2 1.Сполучення.

Б) CuCl2+KOH=KCl+Cu(OH)2 2.Обмін.

В) Ca+O2=CaO 3.Заміщення.

       Г) KClO3=KCl+O2 4.Розклад.

 

 

3.Робота учнів по індивідуальним карткам з різнорівневими завданнями

   (можна використати самоперевірку)

Картка №1

рівень А

Виписати рівняння реакцій нейтралізації і розставити коефіцієнти:

Ba(OH)2+H3PO4=Ba3(PO4)2+H2O

CuCl2+KOH=KCl+Cu(OH)2

KOH+H2S=K2S+H2O

Ca(OH)2+HNO3=Ca(NO3)2+H2O

AgNO3+CuCl2=AgCl+Cu(NO3)2

MgO+HCl=MgCl2+H2O

рівень В

Виписати рівняння реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну і розставити коефіцієнти:

       FeCl2+Cl2=FeCl3   

       KClO3=KCl+O2

       Al+HCl=AlCl3+H2

       Al+S=Al2S3

       Fe2O3+HCl=FeCl3+H2O

       Fe+O2=Fe3O4

рівень С

Закінчити рівняння реакцій та визначити їх тип:

Mg+O2=MgO

KBr+Cl2=KCl+Br2

Fe(OH)2=FeO+H2O

FeCl2+AgNO3=AgCl+Fe(NO3)2

Картка №2 

рівень А

Виписати рівняння реакцій нейтралізації і розставити коефіцієнти:

Ba(OH)2+H2SO4 =BaSO4 +H2O

CuCl2+NaOH=NaCl+Cu(OH)2

H2S+KOH=K2S+H2O

Mg(OH)2+HNO3=Mg(NO3)2+H2O

AgNO3+ZnCl2=AgCl+Zn(NO3)2

       CaO+HNO3 =Ca(NO3)2+H2O

рівень В

Виписати рівняння реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну і розставити коефіцієнти:

      Fe+H2O=Fe3O4+H2

       HgO=Hg+O2

       Ca3(PO4)2+H2SO4=CaSO4+H3PO4

       HNO3=H2O+NO2+O2

       Na2O2+H2O=NaOH+H2O

       Al(OH)3=Al2O3=H2O

рівень С

Закінчити рівняння реакцій та визначити їх тип:

Mg+O2=MgO

KBr+Cl2=KCl+Br2

Fe(OH)2=FeO+H2O

FeCl2+AgNO3=AgCl+Fe(NO3)2

 

"Просто знати - ще не все. Знання потрібно використовувати," - сказав німецький поет Гете. Я добавила б, що дуже важливо знати і вміти  правильно використовувати  хімічні  реакції  в практичній діяльності.

  Ведь  химия, представьте, может быть

  И другом человека, и врагом.

  Она способна отравить, убить

  И обернуться лечащим врачом.

  Ведь самая хорошая наука

  К нам то добром, то злобой повернется,

  Смотря, в какие, чьи попала руки

  И кто, смотря, за химию возьмется.

VIІІ. Підсумок уроку

  Рефлексія

  Якщо на небі запалюються зірки - то це комусь потрібно. Ми можемо перефразувати. Якщо хіміки вивчають класифікацію хімічних реакцій, то це теж комусь потрібно.

А чого навчилися ми, вивчаючи класифікацію хімічних реакцій?                                                  Вправа «Мікрофон»
(Відповіді учнів)
ІХ. Домашнє завдання

вивчити § 13, вправа 2,4,5;  6 * 7*

Творче завдання. Скласти  кросворд  або ребус, що відповідає темі.

 

Список  використаної  літератури:
1. Усі уроки хімії. 9 клас/ І. Ю. Старовойтова, О.В. Люсай.-Х.:                                                                       Вид. група "Основа", 2009р.
2. Хімія.Уроки.9клас/І.Філоненко, Н.Хринюк, Я.Коваль та ін..;упоряд. С.Агапчук. – Київ: «Вид. дім «Перше вересня», 2017р.

3.Інтернет-ресурси:

Видавництво “Освіта”: http://www.prosv.ru/

Википедія: http://ru.wikipedia.org/wiki/

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. УДОД ТАМІЛА БОРИСІВНА
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
20 листопада 2018
Переглядів
5751
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку