Мета уроку: узагальнити поняття про хімічні реакції; розглянути деякі із багаточисельних класифікацій хімічних реакцій за різними ознаками; дати поняття реакцій сполучення і розкладу, заміщення і обміну, продовжити формувати вміння записувати рівняння хімічних реакцій.
Тема. Класифікація хімічних реакцій.
Реакції сполучення, розкладу, заміщення та обміну.
Мета уроку:
навчальна: узагальнити поняття про хімічні реакції; розглянути деякі із багаточисельних класифікацій хімічних реакцій за різними ознаками; дати поняття реакцій сполучення і розкладу, заміщення і обміну, продовжити формувати вміння записувати рівняння хімічних реакцій;
виховна: сприяти розширенню політехнічного світогляду учнів, практичній спрямованості вивченого матеріалу; розвиваюча: розвивати в учнів самостійність у навчанні, здатність до колективізму.
Формування компетентностей:
- Комунікативної – під час спілкування усною рідною мовою та хімічною мовами;
- інформаційної – завдяки використанню додаткової інформації, одержаної з різних джерел;
- навчальної – у процесі складання формул, написанні рівнянь, виконання вправ;
- загальнокультурної – під час використання міжпредметних зв’язків із математикою;
- саморозвитку і самоосвіти – під час розвитку готовності постійно навчатися.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Форма уроку: урок-дослідження.
Обладнання та реактиви:
• перелік основних понять теми;
• роздруковані завдання;
• обладнання та реактиви для виконання експериментального завдання.
І. Організаційний момент
Як стверджували стародавні філософи «Все тече, все змінюється». А всі зміни, які відбуваються у світі, в природі, ми називаємо явищами. На уроках фізики ви вивчаєте фізичні явища, на уроках біології - біологічні, на уроках історії - суспільні. На уроках хімії ми розглядаємо з вами хімічні явища або хімічні реакції - особливий вид змін, які відбуваються у природі.
Девіз уроку: "Просто знати - ще не все. Знання потрібно використовувати"
Гете
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Вправа «Асоціативний кущ»
Учням пропонується згадати все, що вони знають про хімічну реакцію з курсу хімії 7-8 класу (ознаки реакцій, умови, коефіцієнти, продукти реакції, реагенти)
2.Метод «Мозковий штурм»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Одним із завдань хімії є добування речовин з заданими властивостями, а для цього потрібно вміти здійснювати хімічні реакції і керувати ними. Як, наприклад, в біології за певними ознаками поділяють рослинні і тваринні організми, так і хімічні реакції підлягають класифікації.
« Після цього уроку я зможу…» Формулювання очікуваних результатів навчання
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Самостійна робота з підручником (стор.81 ) Типи реакцій. (робота у парах) 2.Складемо схему класифікації хімічних реакцій ( опорна схема)
Ознаки класифікації:
- за числом і складом вихідних і кінцевих продуктів; - за тепловим ефектом; (фізика, теплові явища) - за зміною ступеня окиснення елементів; - за наявністю каталізатора; - за перебігом реакції. (скажіть, будь-ласка, якщо молоко скисло, його можна повернути до початкового вигляду (не кислого)? А якщо на чистому аркуші паперу олівцем написати будь-що, а потім його стерти гумкою, то може аркуш повернутись до початкового стану (чистого)? )
Розглянемо на сьогоднішньому уроці першу класифікацію: за числом і складом вихідних і кінцевих продуктів;
3.Лабораторна робота (робота у групах)
Перед виконанням експерименту - інструктаж з техніки безпеки.
Завдання для I групи:
1. В пробірку з розчином купрум (II) сульфату помістити залізний цвях. Що спостерігаєте? Скласти рівняння реакції та вказати її тип. Знайти по підручнику визначення типу реакції.
Завдання для II групи:
1. В пробірку до розчину купрум(II) сульфату додати 1-2 мл розчину натрій гідроксиду. Що спостерігаєте? Скласти рівняння реакції та вказати її тип. Знайти по підручнику визначення типу реакції.
Завдання для III групи: .
1. Помістити в пробірку порошок негашеного вапна і налити 2-3 мл води. Дослідити розчин індикатором. Що спостерігаєте? Скласти рівняння реакції та вказати її тип. Знайти по підручнику визначення типу реакції.
Завдання для IV групи:
1. Помістити в пробірку небагато пероксиду гідрогену Н2О2 , нагріти (обережно!), добавити каталізатор МnО2. Що спостерігаєте? Скласти рівняння реакції та вказати її тип. Знайти по підручнику визначення типу реакції.
На виконання завдання дається 3 хв. Після виконання завдання один представник від групи йде до дошки, розказує, що вони робили, записує рівняння реакції, а другий - дає визначення даній реакції).
Заповнюємо «Кошик знань»: реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну.
• Сполучення - це реакція, внаслідок якої з двох або кількох речовин утворюється одна нова речовина.
HCl + NH3 = NH4Cl
• Розкладу - це реакції, внаслідок яких з однієї речовини утворюється декілька нових речовин.
2KMnO4 = K2MnO4 + MnO2 + O2
• Заміщення - це реакції між простими і складними речовинами, внаслідок яких атоми простої речовини заміщують атоми одного з елементів складної речовини.
Pb(NO3)2 + Zn = Zn(NO3)2 + Pb
• Обміну - це реакції, внаслідок яких дві складні речовини обмінюються складовими частинами, утворюючи дві нові речовини.
Al2O3 + 3H2SO4 = Al2(SO4)3 + 3H2O
4..Фізкультхвилинка
Учні виконують вправи для очей: фокусують погляд управо, потім уліво
закривають очі на 5 секунд, потім відкривають (виконують 5 раз).
VІІ. Закріплення знань
1.Хімічні реакції в професіях
Кухар:
Під час приготування кондитерських виробів використовують гасіння соди оцтом
NaHCO3 + CH3COOH → CH3COONa + CO2 ↑ + H2O
До якого типу відноситься ця реакція?
Перукар:
Для дезінфекції інструментів у перукарській справі використовують етиловий спирт. Його можна добути реакцією гідратації етилену. Назвіть тип цієї реакції.
CH2 = CH2 + HOH → CH3 ─ CH2 ─ OH
Штукатур:
Для приготування штукатурного розчину гашене вапно отримують при взаємодії води з кальцій оксидом.
CaO + H2O = Ca (OH)2 + Q
Вкажіть тип цієї реакції
Газозварник:
Для зварювання металів використовують газ ацетилен, який добувають дією води на карбід кальцію:
CaC2 + 2H2O → C2H2+ Ca(OH)2 + Q
Назвати тип реакції.
2.Встановити відповідність (головоломка)
А) K+H2O=KOH+H2 1.Сполучення.
Б) CuCl2+KOH=KCl+Cu(OH)2 2.Обмін.
В) Ca+O2=CaO 3.Заміщення.
Г) KClO3=KCl+O2 4.Розклад.
3.Робота учнів по індивідуальним карткам з різнорівневими завданнями
(можна використати самоперевірку)
Картка №1
рівень А
Виписати рівняння реакцій нейтралізації і розставити коефіцієнти:
Ba(OH)2+H3PO4=Ba3(PO4)2+H2O
CuCl2+KOH=KCl+Cu(OH)2
KOH+H2S=K2S+H2O
Ca(OH)2+HNO3=Ca(NO3)2+H2O
AgNO3+CuCl2=AgCl+Cu(NO3)2
MgO+HCl=MgCl2+H2O
рівень В
Виписати рівняння реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну і розставити коефіцієнти:
FeCl2+Cl2=FeCl3
KClO3=KCl+O2
Al+HCl=AlCl3+H2
Al+S=Al2S3
Fe2O3+HCl=FeCl3+H2O
Fe+O2=Fe3O4
рівень С
Закінчити рівняння реакцій та визначити їх тип:
Mg+O2=MgO
KBr+Cl2=KCl+Br2
Fe(OH)2=FeO+H2O
FeCl2+AgNO3=AgCl+Fe(NO3)2
Картка №2
рівень А
Виписати рівняння реакцій нейтралізації і розставити коефіцієнти:
Ba(OH)2+H2SO4 =BaSO4 +H2O
CuCl2+NaOH=NaCl+Cu(OH)2
H2S+KOH=K2S+H2O
Mg(OH)2+HNO3=Mg(NO3)2+H2O
AgNO3+ZnCl2=AgCl+Zn(NO3)2
CaO+HNO3 =Ca(NO3)2+H2O
рівень В
Виписати рівняння реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну і розставити коефіцієнти:
Fe+H2O=Fe3O4+H2
HgO=Hg+O2
Ca3(PO4)2+H2SO4=CaSO4+H3PO4
HNO3=H2O+NO2+O2
Na2O2+H2O=NaOH+H2O
Al(OH)3=Al2O3=H2O
рівень С
Закінчити рівняння реакцій та визначити їх тип:
Mg+O2=MgO
KBr+Cl2=KCl+Br2
Fe(OH)2=FeO+H2O
FeCl2+AgNO3=AgCl+Fe(NO3)2
"Просто знати - ще не все. Знання потрібно використовувати," - сказав німецький поет Гете. Я добавила б, що дуже важливо знати і вміти правильно використовувати хімічні реакції в практичній діяльності.
Ведь химия, представьте, может быть
И другом человека, и врагом.
Она способна отравить, убить
И обернуться лечащим врачом.
Ведь самая хорошая наука
К нам то добром, то злобой повернется,
Смотря, в какие, чьи попала руки
И кто, смотря, за химию возьмется.
VIІІ. Підсумок уроку
Рефлексія
Якщо на небі запалюються зірки - то це комусь потрібно. Ми можемо перефразувати. Якщо хіміки вивчають класифікацію хімічних реакцій, то це теж комусь потрібно.
А чого навчилися ми, вивчаючи класифікацію хімічних реакцій? Вправа «Мікрофон»
(Відповіді учнів)
ІХ. Домашнє завдання
вивчити § 13, вправа 2,4,5; 6 * 7*
Творче завдання. Скласти кросворд або ребус, що відповідає темі.
Список використаної літератури:
1. Усі уроки хімії. 9 клас/ І. Ю. Старовойтова, О.В. Люсай.-Х.: Вид. група "Основа", 2009р.
2. Хімія.Уроки.9клас/І.Філоненко, Н.Хринюк, Я.Коваль та ін..;упоряд. С.Агапчук. – Київ: «Вид. дім «Перше вересня», 2017р.
3.Інтернет-ресурси:
Видавництво “Освіта”: http://www.prosv.ru/
Википедія: http://ru.wikipedia.org/wiki/