Хімія 7 клас НУШ урок №4

Про матеріал
Урок№4 - продовження апробації Модельної навчальної програми "Хімія 7-9 класи" для закладів загальної середньої освіти ( авт. Г.А.Лашевська) - наказ Міністерства освіти і науки України від 16 серпня 2023року № 1001). Розроблений на снові шкільної програми та у відповідності із власним календарним планом вчительки . Урок №4 передбачає розуміння учнями понять: фізичне тіло, речовина, матеріал, а також молекули і атома, як будівельного матеріалу речовин. Учні пропонують способи вивчення речовин на основі попереднього матеріалу та визначають методи спостереження й експерименту у хімії. Урок містить відеоматеріали, що відповідають темі, які учні можуть самостійно переглянути дома. Використовуються форми роботи запропоновані для НУШ. Урок можна використовувати у очній і дистанційній формі навчання.
Перегляд файлу

Чернівецька гімназія №7 Чернівецької міської ради

Урок хімії в 7 класі НУШ

(на основі Модельної програми Г.А Лашевської

і відповідного власного календарного планування

Вчителька

Старовойт В.Г.

Тема 1. Здобуваємо й застосовуємо хімічні знання безпечно 

Урок №4.

Тема уроку№4: «Фізичні тіла. Матеріали. Речовини. Молекули. Атоми.  Як вивчають речовини. Спостереження й експеримент у хімії.»

 

Мета уроку: на основі знань за 5-6 клас  визначити предмет вивчення та дослідження хімії- речовини з яких складаються тіла. Змоделювати будову атома та молекули. Встановити, що для експериментальної, природничої науки мають існувати методи, що допоможуть вивчати цю науку, зокрема спостереження і експеримент.

Змістовні лінії уроку: розвиток пізнавального інтересу до науки ;                  безпека життєдіяльності – основа навчання природничих дисциплін;

Патріотизм – обов’язок кожного українця ( буковинці -  військовим, фронту)

 

  Розвиток компетентностей на уроці:

     Спілкування державною мовою

     Екологічна грамотність і здорове життя

     Інформаційно- цифрова компетентність

Використання інтерактивних методів навчання ( в залежності від часу і активності учнів можливо часткове використання):

     Групове обговорення роботи із джерелом

     Метод вільного мікрофону

     Інтерактивні вправи на закріплення знань

     Пошукова діяльність

 

Очікуванні результати: Висловлюють власні думки з приводу дотримання правил Т/Б при виконанні  лабораторного досліду №1, називають найважливіше обладнання  лаборантської кімнати, використовують інтернет ресурси для засвоєння матеріалу; працюють в групі, оцінюють свою роботу дома і на уроці; демонструють вміння виконувати певну роль в групі.

Обладнання: телевізор ( екран), ноутбук, підключений інтернет, заготівки для роботи  на класній дошці, матеріали для рефлексії, заготовлені посилання на он лайн сервіси : відеоурок (YouTube) https://www.youtube.com/watch?v=Krtp6xOhoHM

  та відеоматеріали для розуміння поняття «атом», «молекула»

                                                    Хід уроку:

І. Організаційний момент

Вітання: «Слава Україні! Відповідь: «Героям слава!». Давайте запишемо в зошиті число, пригадаємо чим займалися на минулому уроці і як відбулося виконання домашнього завдання, тобто виконуємо перший пункт плану уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок ( включає пункти плану «Експеримент» та «Що? Де? Коли?)

 Працювати будемо у двох групах: І група доповідає про виконання лабораторного дослідження «Будова полум’я свічки», а ІІ група- повідомить про опрацьовану інформацію про окопні свічки. Група доручає декільком учням (найбільш підготовленим на їх думку) захищати підготовлені матеріали.

Слідкую, щоб ІІ групою було доведено до учнів інформацію про доктора хімічних наук професора кафедри медичної та  фармацевтичної хімії Буковинського державного медичного університету Віталія Чорноуса, який запропонував власну технологію окопної свічки. (Використовуючи замість гнота не картон, а клоччя)                               

 

ІІІ. Вивчення теми на основі знань учнів

Ви добре справилися із завданням. Тому пропоную перейти до наступного етапу уроку і зупинитися сьогодні на предметі вивчення хімії, а саме розглянути фізичні тіла та речовини. Подискутуємо чому виникла потреба у  понятті матеріали.  Пригадаємо з кусру 5-6 класу що таке молекули і атоми. Запропонуєте як вивчати речовини. Зупинимося на методах: спостереження й експеримент у хімії.

На дошці зображаю два  кола ( смайлики, інші фігури) від яких ідуть стрілочки. На одному колі написано - Тіла, а на другому- Речовини. Пропоную учням поглянути навколо себе  і назвати що вони бачать…( метод мозкового штурму) . Учні по черзі називають предмети і записують на стрілочках до першого кола, а всі інші роблять записи  у зошиті. Що об’єднує названі вами предмети?  Приходимо до висновку : маса, об‘єм , вони матеріальні- їх можна побачити, доторкнутися.

Запитую з чого зроблена золота сережка, мідний дріт, срібний перстень, що є у ртутному термометрі ( відповідають і записують над стрілочками у друге коло).

Отже,  золота сережка – це тіло, а золото з якого вона зроблена – речовина. Срібна каблучка – тіло, а срібло – речовина. 

У повсякденному житті ми стикаємося з багатьма речовинами. Давайте назвемо їх... Це — вода, цукор, кухонна сіль, харчова сода, лимонна кислота, крейда, залізо, золото…

Цей перелік можна значно розширити. Нині відомо понад 20 млн речовин. Багато з них трапляється в природі (демонструю мал. 25 у підручнику Попеля). А які речовини містяться у повітрі ? Так, у повітрі є різні гази, серед яких переважають азот і кисень; у річках, морях, океанах — крім води, розчинені в ній речовини; у земній корі — численні мінерали, руди тощо. Велика кількість речовин міститься в живих організмах.

При запитанні з чого зроблена парта, лінійка, стілець, зазвичай відповідають – з деревини;  книжка, зошит,  – з паперу. Пояснюю, що існують ще матеріали. Як ви думаєте, що це таке ? Пропоную знайти в підручнику Попеля ( ст.36)  пояснення. Для речовин або їхніх сумішей, які використовують у будівництві, для виготовлення різного обладнання, предметів побутового вжитку, художніх виробів, існує загальна назва — матеріали (мал. 27). Першими матеріалами в історії людства були ті, які надавала природа, — деревина, камінь, глина. Згодом люди навчилися виплавляти залізо та інші метали, виробляти скло, вапно, цемент. У наш час
замість традиційних матеріалів дедалі ширше використовують різноманітні пластмаси.

А з чого складається речовина? Відповідають. Так з попередніх класів ви вже знаєте, що молекула, то найменша частина речовини з певними властивостями. Ми з вами говорили, що хімія наука про речовини та їх перетворення. Чи можуть молекули  руйнуватися? А на які частинки вони розпадаються?  Так. На  атоми. Давайте запишемо означення атома і молекули ( на ст. 38. Попель). Що є в підручнику біля мал.29. :

Атом — найменша частинка речовини, яка не має електричного заряду і складається з ядра і електронів, що рухаються навколо нього.

Молекула — частинка речовини, яка складається з двох або більшої кількості сполучених атомів.

 Якщо уявити, що кожен учень в класі - атом, то об’єднуючись у певні групи - молекули ви будете володіти певними знанями, вміннями, навичками, іншими словами – властивостями. Якщо в групі підбір сильних учнів, то вони будуть акивними, а якщо учні пасивні , то і результату роботи не буде.

Властивості речовини — це ознаки, за якими речовина відрізняється від іншої або подібна до неї. Саме про властивості речовин ми будемо говорити на наступному уроці.

 А наразі варто поговорити про те,  як вивчати речовини. Коли ми досліджували полум’я свічки, то як визначали зони полум’я?....

 Так, спостерігали. Спостереження і є один із методів вивчення речовин у хімії. В першу нашу зустріч, дехто з вас запитував: «А  ми будемо зливати і змішувати щось?»  Коли вчений експериментує, то він проводить ще один спосіб дослідження  у хімії. Щоб зробити чай солодким, ви спершу додаєте одну ложечку цукру, якщо не солодко, то додаєте другу, третю. Тобто ви експериментуєте.  Потім робите висновок, що найкраще буде із 2  ложками, бо з трьома чай стане занадто солодким. Про експеримент у хімії ми ще будемо говорити на окремому уроці.

V. Рефлексія  ( http://surl.li/eylpd)- на сайті wordwall

Підсумовуючи вивчене, переглядаємо фрагменти відеоматеріалів та проводимо рефлексію.

Для рефлексії використовую  готову вправу із сайту wordwall, або підготовлені  питання по даній темі. Можна проводити в колі.

VІ. Джерела інформації

Пропоную скористатися матеріалами підручника  П. Попеля та інттернетом

VІІ. Оцінювання

При оцінюванні враховую  участь у груповій роботі, активність під час обговорення та мозкового штурму, знання правил безпеки, виконання домашнього завдання.

VІІІ. Домашнє завдання : вивчити конспект уроку, опрацювати матеріали з підручника П. Попеля параграф 5; висновки на ст. 39 записати в зошит; пошукова робота- знайти в інтернет джерелах і записати в зошит  значення понять «Спостереження. Експеремент».

 

 

 

 

Додатки до уроку:

Рефлексія

(пишу на окремих листках . Хто хоче  той витягує запитання і відповідає)

На наступному занятті я зможу використати такі знання…

Найкраще  під час уроку мені вдалося …

Тепер я знаю що атом це 

На сьогоднішньому занятті я дізнався, що молекула… 

На занятті мені особливо сподобалось…

На сьогоднішньому занятті мене здивувало…

На сьогоднішньому занятті я розібралась в способах дослідження…

Знання із сьогоднішнього заняття мені знадобляться…

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гончар оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
15 жовтня 2023
Переглядів
524
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку