Хитрощі їжачка. Іван Андрусяк «Третій сніг» (урок).

Про матеріал
Урок з літературного читання для 3 класу за темою: Хитрощі їжачка. Іван Андрусяк «Третій сніг» (урок).
Перегляд файлу

 

Тема:  Хитрощі їжачка. Іван Андрусяк «Третій сніг» (урок).

Мета: вчити орієнтуватися у структурі тексту, формувати вміння визначати головну думку, розвивати уважність, абстрактно-логічне і критичне мислення, уміння працювати в парах, виховувати любов до природи.

Обладнання: картки контролю за швидкістю читання.

Хід уроку:

І. Вправи на вдосконалення читацьких навичок.

  1. Розчитування.

- Стовпчик №3 з голосними (е) – повільно, мовчки.

- Стовпчик №4 з голосним (о) – швидше, напівголосно.

- Стовпчик №5 з голосним (и) – дуже швидко, голосно – усі хором.

 2. Контроль швидкості читання.

За 30 секунд учні мають прочитати надрукований на картках уривок тексту. Трапилося це в давній і красивій країні, яка не мала назви. Її мешканці, а також люди із сусідніх країн, іменованих селами, назвали її просто лісом.  Проте їжаку Петрові це не подобалося. Бо де ж таке чувано, що ціла країна, нехай  і не дуже велика й не надто славетна,   називалася просто лісом. Ні, так  не годиться, думав їжак Петро, і щоранку вигадував  країну нову назву. Коли  сон уже майже минав, але очі ще не  хотіли розплющуватись,  він лежав у солодкій дрімоті й вигадував, вигадував, вигадував. Були вже в нього і дібровія, і березина, і грабія, і калинці, і кленовія, і ліщиннія, і липія, і чомусь навіть горобиностан. Та чомусь кожна з цих назв переставала подобатися їжачкові Петрові відразу після сніданку.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Як ви думаєте, в якому творі може бути такий початок? ( у казці) Чому так гадаєте?
  • На сьогоднішньому уроці ми ознайомимось із творчістю сучасного українського письменника Івана Андрусяка «Третій сніг» - це повість-казка  про лісову школу (навіть не одну) та її кмітливість, пустотливих і до всього цікавих учнів. А водночас ця книжка – хвацько «закручений» дитячий детектив  зі  справжнім  злочинником ( навіть не одним) і справжнім  розслідуванням, яке здійснює неймовірно розумний і хижий учитель.  Але й цього мало – бо «Третій сніг» також про те, як сучасні діти  реагують на гострі, актуальні,  болісні проблеми в житті нинішньої України. Насправді ж це історія про добро і зло, співчуття і жорстокість, радість і горе, сміх і сльози – себто про все найважливіше, що в житті завжди поруч та про що неодмінно треба говорити з дитиною. Але говорити не просто, а відповідально, доступно, з добром та любов’ю – так, як уміє це робити один із найулюбленіших письменників української дітвори -Іван Андрусяк.

ІІІ. Опрацювання уривка з повісті-казки Івана Андрусяка «Третій сніг».

  1. Робота над заголовком.
  • Прочитайте назву казки. Коли може випасти третій сніг?
  • Про що може розповісти в казці її автор?
  1.  Словникова робота.

а) тренування у правильному читанні складних слів.

       зарості терену                        ангіна                   ласі істоти

       тернівник                                мікстура               теркі

       здвиження                              закамарки             вітроломи

       страхопуди                             хащі                      хропун

  б) поясни значення слів.

- З’єднай пояснення слів правій колонці, з відповідними словами у лівій.

Тернівник                     рідкі ліки

Терен                            куток, невелике тісне приміщення

Мікстура                      гіллястий кущ     із темними кулястими плодами

Закамарок                    зарості терену

Вітролом                      дуже сильний вітер

  1. Читання твору вголос «ланцюжком».

Одночасно учні з’ясовують значення слів, які не зрозуміли.

  • Де відбувалися описані події?
  1. Відтворення змісту прочитаного.

-Хто є головним героєм казки?

- Коли відбувалися описані події?

- Чому їжачок вважав людей дивними істотами?

- Що він оберігав? Чому?

- Коли доспівають ягоди терену?

5. Повторне читання тексту (мовчки)

6. Аналіз змісту елементами вибіркового читання.

- Коли  випав перший сніг? Прочитайте, яким він був.

- Де жив їжак Петрик?

- Чому він зітхав?

- Чого боялись люди?

- Що придумав їжачок, щоби перехитрити людей?

7. Читання діалогу в ролях. (мами і доньки)

- Перегляньте текст розмови дівчинки і чоловічків у лісі. Які слова підказують інтонацію читання?

8. Тестові завдання.

1. Перший сніг випав на початку:

а) листопала;             б) грудня.

2. Їжак Петро жив у заростях:

 а) шипшини;              б) терену.

3. Ягоди терену достигають:

 а) із першим морозом;     б) влітку.

4. Що турбувало їжачка Петра:

а) що мало тернових ягід;   б) що до його тернівника прийдуть люди за ягодами.

5. Як відлякував людей їжак:

а) голосно хропів;          б) кричав.

6. Дівчинка подумала, що то:

а) великий щур:            б) лиха гадюка.

7.  Потім дівчинці здалося, що то:

а) ведмідь;                      б) вовк.

8. Із того всього їжак Петро:

а) радів і сміявся;            б) трусився зо страху.

9. Що запропонувала мама доньці:

а) взяти палицю і налякати страховисько;

б) піти до іншого куща, де безпечніше.

10. Люди їжакові здалися:

а) страхопудами;              б) страховиськами.

9. Характеристика головного героя.

- Хто головний герой казки? Який він?

На дошці навколо фото їжачка вчитель записує слова, які  називають діти. (Кмітливий, винахідливий, боязкий, хитрий, сміливий, веселун)

10. Стислий переказ частини казки.

    - Підготуйте стислий переказ тієї частини казки яка Вас найбільше схвилювала чи здивувала.

11. Розвиток образно-логічного мислення.

- Що виражають ці обличчя (малюнки на дошці).

- Що міг би прочитати кожен із цих чоловічків-смайликів?

12. Розвиток зв’язного мовлення.

- Чи натрапляли ви будь-коли на їжака?

- Розкажіть про пташок та звірят, які живуть взимку поруч з нами. Які ще лісові ягоди легко перезимовують і служать кормо для звірят?

IV. Підсумок уроку.

  • Яку казку читали на уроці?
  • Що в ній найбільше здивувало? Що зацікавило?
  • Чому вчить ця казка?

V. Домашнє завдання.

  1. Створити усну розповідь « Подарунки зими».

  2. Напиши короткий твір-роздум «За що я люблю зиму».

  3. Придумай казочку або вірша про зиму.

docx
Додано
1 листопада 2021
Переглядів
1660
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку