Мажидова Заріна, викладач фізики та математики,
Житомирського торговельно-економічного коледжу КНТЕУ
Стаття присвячена дослідженню процесу використання хмарних технологій в навчально-виховному процесі. Досліджено термінологію для розкриття особливостей хмарних технологій. Виявлено, що впровадження таких Webсервісів є корисним для подальшого розвитку освіти.
Ключові слова: хмарні технології, інформаційно-комунікативні технології, онлайн сервіси, Web-додатки.
Постановка проблеми. Якщо розглядати сьогодення, то саме ХХІ століття можна назвати епохою знань. Знань, які формуються під впливом розвитку так званого інтернет-покоління. Саме таке покоління виросло та формувалось на базі цифрових технологій, які є найпоширенішим інструментом суспільних змін.
Цифрові дані та інформація, а також технології комунікації стрімко вриваються в сферу освіти, не зважаючи на те бажаємо ми цього чи ні, для того, щоб навчити нас ефективно використовувати весь потенціал та можливі надбання ІКТ, які мають властивість постійно змінюватися. Саме на таке завдання повинні приділятися час та зусилля педагога, у нашому випадку – викладача математики
[3, с. 4].
Завдання, яке повинне бути розглянуте викладачем, звучить так: «Як, викладачу математики, найкраще використати Інтернет комунікації та на які сучасні засоби інтерактивних технологій потрібно звернути увагу в навчально- виховному процесі?».
Аналіз актуальних досліджень. Деякі вчені та педагоги присвятили дослідження інформатизації освітнього процесу, а саме: М.І. Жалдак і С.О. Семеріков, М.А. Шиненко та Н.В. Сороко, В.П. Сергієнко та І.С. Войтович, В.Ю.
Биков, Е.Д. Патаракін, Ю.П. Москалева та З.С. Сейдаметова, Н.В. Морзе та ін.
Метою статті є ознайомлення з поняттям та компонентами хмарних технологій, які можуть бути використані в освітньому процесі та розкриття особливостей використання Web-додатків та он-лайн сервісів для кращого засвоєння та вивчення матеріалу на заняттях математики та розробці дидактичного матеріалу.
Виклад основного матеріалу. Доцільно буде означити саме поняття, яке є ключовим у даній статті.
Розглядаючи поняття терміну «хмарні технології», буде доцільно вказати перше його введення. У даному контексті ми можемо виділити появу цього поняття в 1997 році на лекції Рамната Челлаппа (Ramnath Chellappa), де він визначив його як нову «обчислювальну парадигму, при якій межі обчислювальних елементів залежатимуть від економічної доцільності, а не тільки від технічних обмежень».
Хмарна технологія (хмарні обчислення) – це технологія, яка надає користувачам Інтернету доступ до комп’ютерних ресурсів сервера і використання програмного забезпечення як онлайн-сервісу .
Хмарні сервіси презентують на практиці такі позитивні якості як доступність, мобільність, надійність та високу технологічність, при виконанні таких умов як: швидкісний Інтернет, захист інформації, тощо.
Акцентуючи увагу на процесі викладання матеріалу на заняттях математики, можемо стверджувати, що педагоги досить рідко використовують інструменти хмарних технологій. Хоча саме таке інформаційне забезпечення робить заняття більш цікавими та спрощує роботу викладача.
Для того, щоб проведення таких видів занять було безпроблемним, необхідно, щоб в наявності в коледжі були комп'ютери (ноутбуки, смартфони, планшети, тощо) та Інтернет (Wi-Fi). Якщо викладач має можливості та бажання, то у нього в розпорядженні такі хмарні технології:
1) Web-додатки для навчання.
2) Он-лайн сервіси для навчального процесу.
3) Сховища файлів, спільний доступ до файлів.
4) Електронні журнали та щоденники.
5) Системи дистанційного навчання, бібліотеки, медіатеки.
6) Ресурси для спільної роботи тощо [1].
Наступним, вбачаємо доцільним, виділити окремі хмарні сервіси, які використовуються чи можуть бути використаними при навчанні математики:
1) LearningApps.org – це он-лайн сервіс, що передбачає допомогу у створенні інтерактивних навчально-методичних завдань, вправ за різними напрямками. Вибір тематики є різноманітним: від роботи з картами до розв'язування кросвордів і створення карт знань.
2) GoogleForm – один з інструментів хмарного середовища, який допомагає легко і швидко піддавати під планування різні заходи, складати опитування та анкети, збирати різного роду інформацію, створювати унікальні тести для кращої оцінки знань студентів.
3) Cacoo – це зручний он-лайн інструмент малювання, який дозволяє
створювати різні діаграми, такі як карти сайту, каркасні схеми, UML і мережеві графіки.
4) JigsawPlanet – он-лайн сервіс для генерації пазлів з вихідних графічних зображень (фотографій).
5) Tagul – це веб-сервіс, що дозволяє створювати «хмаринку слів» із тексту, який вводить користувач або з веб-сторінки з адресою (імпортуються всі слова веб-сторінки) [3, с. 23-42].
Он-лайн інструменти хмарних середовищ можуть бути корисними як для підготовки викладача до занять так і для самостійного вивчення студентами певного матеріалу. Ось деякі з них: «Математика для школи» – http://formula.co.ua/; «Вивчення математики онлайн» – http://ua.onlinemschool.com/; «Геогебра» – http://www.geogebra.org/; «3Dілюстрації, моделі, стереометрія» – http://www.3dg.com.ua; «Жива геометрія» – http://livegeometry.com/тощо [2].
Висновки та перспективи подальших досліджень. Отже, хмарні технології дозволяють додати в навчальний процес щось нове: для студентів це завжди цікаво, неважливо, якого вони віку. Сучасне покоління набагато краще розуміє цінність інформаційних технологій, тому завдання педагогів показати, що такі технології можуть принести багато користі, якщо вміти правильно використовувати ті чи інші їх компоненти.
В такому випадку ми можемо спостерігати ситуації, при яких формуються корисні навички у студентів. Колективна робота, опрацювання великих обсягів роботи на ефективному рівні, раціональне використання часу, набагато спрощений варіант спільної роботи, розширення видів співпраці – все це позитивно позначається та позначатиметься на розвитку особистості кожного студента та дозволить йому зайняти міцне місце у суспільстві.
Коледж та педагогічний колектив має можливість створити власний он-лайн простір та керувати успішністю студентів. Такі технології створюють великий доступ до співпраці з студентами для викладачів та з викладачами для батьків. Це дозволяє не стояти на одному місці та йти в одному темпі з розвитком сучасного світу.
Список використаних джерел і літератури
1. Вакалюк Т. А. Перспективи використання хмарних технологій у
навчальному процесі загальноосвітніх навчальних закладів України / Т.
А. Вакалюк, В. В. Поліщук // Педагогіка вищої та середньої школи. – Випуск 46. – Кривий Ріг, 2015.– С. 114-119.
2. Скрипка Г. В. Ресурси для вчителів математики [Електронний ресурс] / Г.
В. Скрипка. – 2014. – Режим доступу: http://timso.koippo.kr.ua/skripka/resursy- dlyavchyteliv-matematyky-3/
3. Таровик О. І. Хмарні технології у навчально-виховному процесі:
Методичний посібник. – Новоукраїнка, 2015. – 46 с.