Позакласний захід «У світі математики»
Мета заходу: активізувати діяльність учнів; розвивати вміння формулювати й викладати думки, моделювати ситуацію; розвивати творчий інтерес до математики; розвивати кругозір учнів; виховувати стійкість, винахідливість, допитливість.
Сцена і стіни прикрашені портретами видатних математиків, математичними газетами, висловленнями про математику.
Ведучий. Сьогодні ми проводимо інтелектуальну гру «У світі математики», в якій можна стати переможцем завдяки своїм знанням і щасливому випадку. І сьогодні у нашій гри приймають участь 7 гравців.
Правила гри. За кожну правильну відповідь гравець одержує бали. Сума виграшу зростає.
Гравці мають 4 підказки:
1.50/50-відкидаються 2 неправильні відповіді.
2. Допомога друга із залу.
3. Допомога залу.
4. Допомога Цариці наук (її роль виконує дівчинка, яка стала переможницею шкільної олімпіади з математики)
Ведучий. З давніх – давен щасливим вважалося число 7. У багатьох народів це число увійшло до легенд, прислів’їв та приказок. Усі чули про 7 чудес світу.
Хто може їх назвати?
Відповідь:
1) Висячі сади Семіраміди у Вавилоні.
2) Піраміди у Єгипті.
3) Храм Артеміди в Ефесі.
4) Статуя Зевса в Олімпії.
5) Гелікарнаський мавзолей.
6) Статуя Бога Сонця на острові Родос (колос Родоський).
7) Александрійський маяк.
Ведучий. У середні віки кожна освічена людина вивчала 7 вільних мистецтв, Це предмети, які вивчали у середньовічній школі. Назвіть їх.
Відповідь:
Ведучий. За легендами багато міст збудовано на семи холмах, у тому числі Рим.
А як багато прислів’їв та приказок, у яких зустрічається цифра 7!
Назвіть хоча б 7 із них.
Відповідь:
Ведучий. З давніх часів люди спостерігали за небом. Їхню увагу притягувало сузір’я Великого Воза, в якому вони бачили 7 зірок. Спостерігаючи, як змінюється форма диска Місяця, люди помітили, щ через 7 днів після молодика на небі помітна половина Місяця, ще через 7 – повний місяць і т. д.
До цього часу тиждень складається з 7 днів. Ми вважаємо, що у веселці 7 кольорів, хоча їх значно більше.
Ведучий. У нашій гри приймають участь 7 гравців. Нехай удача буде з везунчиками, які зможуть отримати бали.
( у кожного гравця 4 карточки з літерами А, В, С і Д)
Конкурс «Лови удачу»
Питання:
1.Піфагор та його ученики вважали, що числа правлять світом. Розставте числа в порядку спадання.
А.Тисяча
В.Мільйон
С.Трильйон
Д.Мільярд
Ціна: 0,5 бала (С,Д,В,А)
2.Чому дорівнює сума кутів рівнобедреного трикутника?
А.180
В.360
С.90
Д.100
Ціна: 1 бал (180)
3.Як називається частина круга, що міститься між двома радіусами?
А.Сектор
В.Сегмент
С.Радіан
Д.Діаметр
Ціна: 1,5 бала (Сектор)
4.Які лінії перетинаються у центрі вписаного кола?
А.Висоти
В.Медіани
С.Бісектриси
Д.Серединні перпендикуляри
Ціна: 2 бали (Бісектриси)
5.Кого називають «батьком алгебри»?
А.Евклід
В.Вієт
С.Декарт
Д.Гаусс
Ціна: 2,5 бали (Вієт)
6.Скільки дійсних коренів має рівняння х+5=0?
А.1
В.2
С.Безліч
Д.Жодного
Ціна: 3 бали (Жодного)
7. «Соснова шишка» - так у буквальному перекладі звучить слово…
А.Конус
В.Піраміді
С.Циліндр
Д.Призма.
Ціна: 3,5 бали (конус)
8.Як називається прилад для вимірювання кутів на місцевості?
А.Транспортир
В.Градієнт
С.Астрологія
Д. Астролябія
Ціна: 4 бали (Астролябія)
9. Фігури називаються рівновеликим, якщо вони мають однакові…
А.Сторони
В.Кути
С.Периметри
Д.Площі
Ціна: 5 балів (Площі)
10.Піфагор багатьом числам дав назви. Як він назвав числа, у яких сума дільників одного з них дорівнює другому числу?
А.Досконалими
В.Дружніми
С.Фігурними
Д.Близнюками
Ціна: 5,5 балів (Дружніми)
11.Інша назва куба…
А.Кубоїд
В.Ікосаедр
С.Тетраедр
Д. Гексаедр
Ціна: 6 балів (Гексаедр)
12. Площу якої фігури можна обчислити за формулою S=1/2 d d?
А.Круга
В.Ромба
С.Паралелограма
Д.Прямокутника
Ціна: 7 балів (ромба)
Конкурс «Темний коник» (3 бали за кожну вірну відповідь)
Відгадай, хто це?
1)Давньогрецький філософ і математик, творець релігійно-філософської школи.
Народився на острові Самос близько 580 р. до н.е. По переказу, він об'їздив весь світ й зібрав свою філософію з різних систем, до яких мав доступ. Так, він вивчав езотеричні науки у брахманів Індії, астрономію й астрологію в Халдеї і Єгипті. Після повернення він оселився в Кротоні, у Південній Італії, де проповідував своє вчення численним послідовникам, частина яких утворила свого роду релігійний орден, або братерство "посвячених".
Він стояв у джерел грецької науки, був змушений займатися всім одразу: арифметикою й геометрією, астрономією й музикою. Його метою було розібратися в побудові Всесвіту й людського суспільства (від руху зірок до політичної боротьби).
Перша наукова модель світу, запропонована їм - всі природні тіла й процеси суть перекручені подоби ідеальних тіл і рухів - а закономірності ідеальних об'єктів виражаються за допомогою чисел.
«Числа правлять світом через властивості геометричних фігур».
Відповідь: Піфагор.
2)Давньогрецький математик, астроном.
Про нього майже нічого невідомо, звідки він був родом, де й у кого вчився.
Папп Олександрійський (III в.) повідомляє, що він був дуже доброзичливий до всіх тих, хто зробив хоч який-небудь внесок у математику, коректний, найвищою мірою порядний і зовсім позбавлений марнославства.
Якось цар Птоломей I запитав його, чи немає більш короткого шляху для вивчення геометрії, аніж вивчення "Початків". На це той сміло відповів, що "у геометрії немає царської дороги".
Як й інші великі грецькі геометри, займався астрономією, оптикою й теорією музики. До нас дійшли його твори, присвячені прикладним питанням: "Феномени" (елементарна сферична астрономія), "Оптика" (учення про перспективу) і "Перетин канону" ( теорія музики). Це були перші прообрази майбутніх досліджень по математичній фізиці: в них теорія виводилася дедуктивно з явно сформульованих фізичних гіпотез і математичних постулатів.
Набагато більше ми знаємо про його математичну творчість. Насамперед він є для нас автором "Початків", по яких училися математики всього світу.
Ця дивна книга пережила більше двох тисячоріч, але дотепер не втратила свого значення не тільки в історії науки, але й в самій математиці.
Створена там система евклідової геометрії й тепер вивчається у всіх школах світу, й лежить в основі майже всієї практичної діяльності людей.
Відповідь: Евклід
3) Народився в 287 році до нашої ери в грецькому місті Сіракузи, де й прожив майже все своє життя. Батьком його був Фідій, придворний астроном правителя міста Гієрона. Учився в Олександрії, де правителі Єгипту Птолемеї зібрали кращих грецьких учених і мислителів, а також заснували саму велику у світі бібліотеку.
Після навчання в Олександрії знову повернувся в Сіракузи й успадкував посаду свого батька.
Основні його роботи стосувалися різних практичних додатків математики (геометрії), фізики, гідростатики й механіки. У творі "Параболи квадратури" обґрунтував метод розрахунку площі параболічного сегмента, причому зробив це за дві тисячі років до відкриття інтегрального обчислення. У праці "Про вимір кола" уперше обчислив число "пі" - відношення довжини окружності до діаметра - і довів, що воно однакове для будь-якого кола.
Він вивчав сили, які рухають предмети або надають їм рівноваги, винаходячи нову галузь математики, у якій матеріальні тіла, доведені до їхньої геометричної форми, зберігають у той же час свою вагу. Ця геометрія ваги і є раціональна механіка, це статика, а також гідростатика, перший закон якої відкрив (закон, що носить його ім'я), відповідно до якого на тіло, занурене в рідину, діє сила, рівна вазі витиснутої ним рідини.
Знамените « Еврика!» було вимовлено не у зв'язку з відкриттям закону, але із приводу закону питомої ваги металів - відкриття, що також належить сіракузському вченому. "Дайте мені точку опори, - говорив він, - і я зрушу Землю.
В 212 році до нашої ери при обороні Сіракуз від римлян під час другої Пунічної війни він сконструював кілька бойових машин, які дозволили городянам відбивати атаки переважаючих у силі римлян протягом майже трьох років.
Відповідь: Архімед.
4)Давньогрецький філософ і математик з Мілету (Мала Азія).
Представник іонічної натурфілософії й засновник мілетської (іонійської) школи, з якої починається історія європейської науки. Ім'ям Фалеса названа геометрична теорема.
Мав титул одного із семи мудреців Греції, він насправді був першим філософом, першим математиком, астрономом й, взагалі, першим по всіх науках у Греції. Він був те ж для Греції, що Ломоносов для Росії.
Йому приписують простий спосіб визначення висоти піраміди. У сонячний день він поставив свій посох там, де кінчалася тінь від піраміди. Потім він показав, що як довжина однієї тіні відноситься до довжини іншої тіні, так і висота піраміди відноситься до висоти посоха.
Відповідь: Фалес.
Конкурс «Далі, далі…» (1 бал за кожну вірну відповідь за 1 хвилину)
(Два нулі.)
2.Скільки ніг у двох павуків, трьох жуків, двох вужів і трьох чижів?
(2•8 + 3•6 + 0 + 3•2 = 16 + 18 + 6 =40 ніг.)
3. Скільки буде десятків, якщо два десятки помножити на два десятки?
(20 • 20 = 400 — сорок десятків.)
4.Задумане число збільшили в 9 разів, потім зменшили з 9 разів, вийшло 9. Яке задумали число? (9.)
5.Штучний супутник Землі робить один оберт за 1 год. 40 хв., а другий оберт — за 100 хв. Як це пояснити? (1 год. 40 хв. = 100 хв.)
6.З Києва до Житомира вийшов потяг зі швидкістю 50 км/год,, а з Житомира до Києва — зі швидкістю 60 км/год. Який із потягів буде далі від Житомира в момент зустрічі? (На однаковій відстані.)
7.Двоє грали в шахи 2 години. Скільки часу грав кожний? (2 год.)
8.Трійка коней пробігла 30 км. Яку відстань пробіг кожний кінь? (30 км.)
9.У воді опинилася десята сходинка мотузкових сходів теплохода. Почався приплив — вода за годину піднімається на 30 см. Між сходинками відстань 15 см. Через який час вода сховає шосту сходинку?
(Цього не буде, пішохід піднімається разом із водою.)
10. Електропогяг їде зі сходу на захід зі швидкістю 60 км за годину. У тому самому напрямі — зі сходу на захід — дме вітер, але зі швидкістю 50 км за годину. У якому напрямі відхиляється дим від потяга?
(Електропотяг бездимний.)
11.Два в квадраті — 4, три в квадраті — 9. Чому дорівнює кут у квадраті? (90°.)
12.Величина кута 30°. Чому вона дорівнюватиме, якщо розглядати цей кут з лупу з двократним збільшенням? (30°.)
13.У родині в кожного із шести братів є по сестрі. Скільки дітей у ній родині?
(7.)
14.Півень, стоячи на одній нозі, важить 5 кг. Скільки він буде важити, якщо
стане на дві ноги? (5 кг.)
15.Диня коштує 3 грн. та ще півдині. Скільки коштує диня? (6 грн.)
16.Чотири пташки з'їли чотири гусениці за чотири хвилини. За скільки хвилин 10 пташок з'їдять 10 гусениць? (За 4 хв.)
17.Яке число ділиться на всі натуральні числа без остачі? (Нуль.)
18.У колесі 10 шпиць. Скільки проміжків між
ними? (10.)
19.Від шматка тканини довжиною 200 м кожного дня відрізали по 20 м. Через
скільки днів відрізали останній шматок? (9 днів.)
20.Цеглина важить 2 кг і ще пів цеглини. Скільки важить уся цеглина? (4 кг.)
21.Книга в палітурці коштує 1 грн. 20 коп. Скільки коштує книга, якщо вона на
і грн. дорожча від палітурки? (1 грн. 10 коп.)
22.По стеблу рослини, висота якої 1 м, повзе равлик. За день він піднімається на 4 дм, а ввечері опускається на 2 дм. На який день равлик буде на вершині? (На четвертий.)
23.Кавун важить 2 кг та ще 2/3 кавуна. Скільки важить весь кавун? (6 кг.)
24.Одне число в 4 рази більше від іншого, а сума цих чисел 20. Знайти менше число.
(4)
25.Ішов Іван до міста, а назустріч сім дівчат. У кожної — кошик, а в кошику — кішка, у кожної кішки — кошеня, а в кошенят — тю чотири мишки. І замислився Іван: «Скільки кошенят і мишей несуть дівчата до міста? (7, 28.)
26.Заєць висмикнув 8 морквин і з'їв їх усі, крім 5. Скільки морквин залишилося? (5.)
27.Одне яйце вариться 5 хв. Скільки хвилин треба, щоб зварити 6 яєць? (5хв.)
28.Виглянувши на повороті з вікна потяга, Софійка помітила, що перед нею 9 вагонів, а за нею ще 7. Скільки вагонів у потягу, в якому їхала Софійка? (17.)
29.Іринка й Оленка збирали гриби. Разом вони зібрали на 18 грибів більше, ніж Іринка, і на 12 грибів більше, ніж Оленка. Скільки грибів зібрала кожна дівчинка? (Оленка — 18, Іринка — 12.)
30.Лисиця наловила 15 окунів і розклала їх на 5 купок так, що в усіх була різна кількість рибин. Як вона це зробила? (1, 2, 3, 4, 5.)
Підводяться підсумки гри.
До різних ми наук охочі.
Нехай ведуть нас до вершин.
Та зараз ми сказати хочемо:
«Наш математиці уклін!»