Реферат
керівник гуртка
КПНЗ ЦСДЮМ «Олімп» КМР
м. Кривий Ріг
Онищенко І.А
м. Кривий Ріг
Урок хореографії як форма навчальних занять
Характеристика обладнання приміщення та інвентарю для танцювальних занять
Мета хореографічного навчання - сприяти естетичному вихованню і фізичному розвиткові дітей, дати їм початкову хореографічну підготовку, виявити нахили і задовольнити потребу в руховій активності, розвинути почуття ритму, танцювальну виразність, координацію рухів і на цій основі виховати художній смак, уміння повноцінно сприймати мистецтво танцю.
Початковий курс можна використовувати керівникам хореографічних гуртків початкового рівня в умовах позашкільного навчального закладу.
На тренуваннях Боді балету опрацьовуються ритмічні вправи, музичні ігри, музичний матеріал на слухання і аналіз танцювальної музики.
А також передбачає вивчення елементів екзерсису класичної школи танцю. Запропоновані у розділі вправи сприятимуть формуванню правильної постави, координації рухів.
Вправи екзерсису класичного танцю використовуються з виховною метою. Вони надають тілу і рухам дитини легкості, гнучкості, зміцнюють м'язи, що необхідно при виконанні сучасних танців.
Вправи екзерсису танцю збагачують техніку, підводячи учнів до правильного виконання танцювальних елементів. У розділі подано, крім загальновідомих, елементи рухів і вправ танцю. Це дає можливість ознайомити учнів з різними видами танцю, сформувати правильну поставу, поліпшити координацію рухів і розуміння національного мистецтва.
Оволодіваючи навчально-тренувальними вправами, учні на уроках вчаться створювати і відчувати образи, осмислено виконувати рухи різних видів танців, передавати їх характер, фольклорні особливості, національний колорит.
На тренувані представлено танцювальні елементи, танці для масового виконання. Подаються записи танців, які можуть бути виконані цілим класом або окремими парами. Запропоновані танці можна використовувати як у навчанні, так і у проведенні масових заходів закладу.
Залежно від педагогічних завдань тренування хореографії можна класифікувати:
Розглянемо детальніше кожний з них.
Повчальний. Основне завдання даного виду тренування - освоєння окремих елементів і з'єднань. Одночасно з цим вирішуються завдання фізичного розвитку, виховання музичності, виразності.
Повчальний властивий в основному підготовчому періоду тренування. Характерними особливостями його є використання роздільного методу проведення вправ з багатократним повторенням їх і розчленовуванням з'єднань на окремі компоненти, виконання ряду підготовчих вправ, що підводять до "генерального" руху.
У багаторічній підготовці даний вид тренування знаходить найбільше застосування на етапах початкової, спеціальної і поглиблено-спеціальної підготовки при освоєнні нових композицій.
Тренувальний. Головне завдання цього виду - підготовка організму до майбутньої роботи, а також збереження досягнутого рівня спортивної майстерності. Так можна застосовувати замість вольних вправ або як окремий вид тренувального заняття. У останньому випадку підбір і дозування вправ направлені на рішення задач спеціально-рухової підготовки, вдосконалення виразності, музичності, пластики рухів.
В порівнянні з повчальним, тренувальний є більш вузьконаправленим, насищається елементами обов'язкової і довільної програми, скорочується за часом за рахунок зменшення кількості вправ, проведення їх серійно-потоковим методом.
Контрольний. Завдання цього тренування - підбиття підсумків освоєння чергового розділу хореографічної підготовки. Наприклад, після освоєння елементів класичного танцю провести "відкритий урок". Можливе проведення контрольного тренування у вигляді прийому нормативів, включаючи елементи хореографії в тести по технічній підготовка (наприклад, виконання перекидного стрибка, стрибка кроком, повороту на 360° в рівновагу). Оцінюється вправа з урахуванням вимог .
Розминки. В період безпосередньої підготовки до змагань рекомендується виконувати стабільний комплекс вправ, мета якого - розігрівання організму і зняття зайвої психологічної напруженості (збудження або, навпаки, загальмованості)! Цьому сприяють звичні, індивідуально підібрані вправи.
Показовий. Із збільшеною популярністю видовищних видів великою кількістю показових виступів з'явилася необхідність в показовому уроці, де зазвичай бере участь груп. У такому тренуванні немає необхідності витримувати "фізіологічну криву! Головне тут - це видовище, яке визначатиметься оригінальністю підібраних вправ, зміною темпу, характеру рухів! узгодженістю роботи і високою індивідуальною майстерністю вихованця.
Структура хореографії є класичною: підготовча, основна, завершальна частини.
У підготовчій частині вирішуються завдання організації що займаються, мобілізації їх до майбутньої роботи, підготовки до виконання вправ основної частини заняття.
Засобами, якими вирішуються вказані завдання, є різновиди ходьби і бігу, різні танцювальні з'єднання, загально-розвиваючі вправи. Такі вправи сприяють мобілізації уваги, готують суглобовий-м'язовий апарат, серцево-судинна і дихальна системи для подальшої роботи. Для проведення вправ застосовуються різні методи: роздільний, в русі, ігровою (наприклад, у вигляді музичної гри).
Та частина уроку, в якій вирішуються основні завдання, є основною. Рішення поставлених задач досягається застосуванням великого арсеналу різноманітних рухів: елементів класичного танцю, елементів вільної пластики, акробатичних і загальний розвиваючих вправ.
Залежно від вживаних засобів основну частину уроку можна представити в семи різних варіантах. Дане ділення, звичайно, є умовним, оскільки різні засоби хореографічної підготовки збагачуються, взаємно проникаючи один в одного.
Підрозділяють три види основної частини тренування:
Варіанти проведення основної частини хореографії
Проте в більшості випадків застосовуються змішані варіант, де в різних поєднаннях чергуються всілякі засоби хореографічної підготовки.
Для виховання уміння злитого виконання акробатичних і хореографічних рухів (необхідного при виконанні вільних вправ) в основній частині слід застосовувати акробатичні елементи: перекиди, повільні перевороти.
Форма основної частини залежить від організації тренування. У завершальній частині тренування необхідно понизити навантаження за допомогою спеціальних підібраних вправ: на розслаблення, на розтягання (помірній інтенсивності). При стомленні для емоційної настройки до подальшої роботи рекомендується застосовувати танцювальні рухи і комбінації з сучасних танців. У завершальній частині підводяться підсумки.
Побудова тренування визначається 4 умовами:
Необхідно пам'ятати, що різні вправи залежно від їх координаційної складності, виразного аспекту представляють різну психологічну трудність для тих, що займаються. Тому координаційно і виразно складні рухи, що вимагають уваги і зосередженості, повинні змінятися простішими. Рекомендується спочатку застосовувати рухи нескладні по своїй структурі, такі, що не викликають особливої напруги уваги і пам'яті, поступово підвищуючи, проте, фізичну трудність виконання. Потім можна переходити до складніших рухів, які вимагають більшого ступеня уваги і витрати фізичних сил, і, нарешті, застосовувати вправи найбільш складні в координаційному відношенні, але що дозволяють зменшити фізичне навантаження. Важливе місце в побудові тренування займає методика складання учбових комбінацій (комбінованих завдань), тобто різних з'єднань з рухів класичного танців, стрибків, рівновазі, поворотів, акробатичних елементів і т.п. Тут не може бути єдиного рецепту, багато що залежить від кваліфікації хореографа. Проте і тут існують певні закономірності, які необхідно враховувати:
Одне з важливих завдань, яке необхідно вирішити при організації танцювального колективу, це – приміщення для занять, а також тренувальна форма учасників. Приміщення повинно бути просторим, світлим, чистим і таким, що легко провітрюється, як-от спортивний зал. Воно має бути обов’язково з дерев’яною підлогою, бо на кам’яній чи паркетній підлозі проводити тренування незручно і навіть шкідливо для здоров’я. Температура повітря повинна бути приблизно +15 – 16 градусів за Цельсієм.
Зал необхідно обладнати станками. Добре, коли на одній із стін є дзеркало для перевірки кожним учасником правильності виконання тієї чи іншої вправи, пози чи танцювального руху. Спиратися при тренуванні на стільці або на якісь інші предмети не рекомендується, бо вони не мають достатньої стійкості.
Тренувальні станки – це паралельно укріплені до стіни на металевих кронштейнах два круглі поруччя діаметром 6 – 8 см. Відстань від підлоги до нижнього поруччя 65 – 75 см для дітей і 95 – 105 см для дорослих. Проміжок між кронштейнами – 2,5 м. Відстань станка від стін – 25 см. Два поруччя роблять з розрахунку на різний зріст учасників. Станки можуть бути переносними, прикріпленими неспеціальних підставках, або ж різних конструкцій.
Бажано, щоб в інтер’єрі танцювального залу були портрети майстрів хореографічного мистецтва, композиторів, видатних балетмейстерів, педагогів-хореографів, схеми з методичними матеріалами, танцювальними позами тощо. Добре, коли поблизу балетного залу є душ з теплою водою, яким би учасники могли користуватися після занять.
Перед заняттями приміщення необхідно добре провітрити, підлогу протерти вологою ганчіркою. Ноги учасників не повинні ковзати. Щоб не здіймався порох, підлогу треба скроплювати. Для цього слід у закрутках пластикових пляшок зробити шилом багато отворів, які служитимуть за розсівні лійки. В установі чи закладі, при якому діє танцювальний колектив, також треба відвести місце для роздягалок. Бажано, щоб у роздягальнях було дзеркало, лави чи стільці, а також вішаки. Щоб добре бачити усіх виконавців, уважно слідкувати за ходом репетиції, запам’ятовувати всі вказівки та зауваження ведучого репетиції.
Важливою вимогою є також правильний підбір тренувального одягу та взуття. Зручність тренувальної танцювального одягу – головне, на що слід відразу звернути увагу. Тренувальний процес вимагає уваги та зосередженості на виконанні складних танцювальних елементів, тому одяг не повинен обмежувати танцюриста в рухах. Існує ряд як загальних, так і специфічних вимог до тренувальної одягу. Крім комфорту, він повинен забезпечувати безпеку танцюриста, тобто не бути травмонебезпечним. Форма вихованців у групі повинна бути однаковою. Єдиними повинні бути довжина, колір і якість одягу. Якщо футболки, то футболки, якщо майки, то – майки. Також однаковою повинне бути й взуття для вихованок, оскільки дитина, вдягнена у відмінний від всієї групи одяг, буде відчувати себе поза колективом. Це створить дискомфорт як їй, так і її оточенню. Однаковий одяг допомагає вихованцям діяти згуртовано. Це розвиває синхронність виконання, яка важлива в практиці виступів. Під час вибору матеріалу для виготовлення спортивного одягу перевагу краще віддати натуральним тканинам. Для дівчат підбирають купальники з додаванням лайкри. Вони виглядають більш естетично й акуратно облягають фігуру. Рукав купальника може бути будь-якої довжини, як і колір – білий, блакитний, бузковий тощо.. Волосся дівчатам прийнято збирати в «пучок», щоб воно не заважало і не відволікало від виконання рухів. Вихованці на ноги взувають балетки. Можна одягнути чешки, проте балетки краще підкреслюють витягнутість стопи.
Важливим є вдалий добір концертних костюмів, оскільки члени гуртків часто беруть участь у різних масових заходах. Концертний костюм – невід’ємна складова художнього образу. Він надає глядачу інформацію про місце, час дії, національних і локальних особливостях сценічного мистецтва і допомагає виконавцям яскравіше розкрити концепцію твору. Концертні костюми, створені та адаптовані до глядацького сприйняття: краще підкреслюють руху артистів, допомагають створити певний настрій, підсилюють емоційність дії. На художньо-стильове рішення сценічного костюма впливає освітлення сцени, закономірності візуального сприйняття і концепція хореографічного твору, утилітарна функція сценічного костюма, тенденції в побутовому одязі і економічний чинник .
Отже, одним із важливих завдань, яке необхідно вирішити при організації танцювального колективу, це обладнання приміщення для занять, а також тренувальна форма учасників. В обладнанні приміщення важливим є врахування достатнього простору для індивідуальних занять, наявність танцювальних станків, якість підлоги та ін. Зручність тренувальної танцювального одягу – головне, на що слід відразу звернути увагу. Тренувальний процес вимагає уваги та зосередженості на виконанні складних танцювальних елементів, тому одяг не повинен обмежувати танцюриста в рухах. Існує ряд як загальних, так і специфічних вимог до тренувальної одягу. Крім комфорту, він повинен забезпечувати безпеку танцюриста, тобто не бути травмонебезпечним.
Хореографічна розминка проводиться з музичним супроводом. За допомогою музичного супроводу тренерові допомагає організувати увагу тих, що займаються і виховує у них відчуття ритму, музичність виконання, передавати характер музичного твору пластикою рухів, поглядом і поворотом голови. Музичний супровід повинен бути виразним, характерним для кожного виду вправи, де ясно прослуховується музична фраза, кількість тактів, що укладається, відповідна тривалості вправи. Даючи певний темп, метр і ритмічний малюнок, музика виявляє і підкреслює характерні особливості руху, допомагає його виконанню і одночасно привчає вихованців розуміти відповідність між характером музики і характер руху. Дотримання ритмічного малюнка в з'єднанні з творчою фантазією (хороша, різноманітна імпровізація) підвищують якість тренування. Певний метр, темп малюнок виявляють і підкреслюють технічний характер руху: мелодія, різноманітно гармонізована, створює емоційне забарвлення рухів, підпорядковує руху музиці і забезпечує музичну насиченість уроку. Якщо в композиції ми підкоряємося музиці, передаємо її зміст і форму, то в тренуванні відбувається зворотне явище: музика повинна по своїй формі підкорятися руху. Всі комбінації повинні будуватися з урахуванням музичної фрази (тактовій квадратності), починатися і закінчуватися разом з нею. Музичні фрази можуть бути малі і великі: чотири такти, вісім, шістнадцять, тридцять два і т.д.
Імпровізаційна музика повинна строго підкорятися малюнку заданої тренером-викладачем комбінації, мати певний ритмічний малюнок, відповідною характеру рухів.
Таким чином, на фразу доводиться в музичних творах дводольного розміру 8 рахунків. Тридольного - 12, чотиридольного -16 рахунків по тактах 4 рахунки. Враховуючи побудову музичних творів, тривалість окремих вправ і учбових комбінацій може складати 2, 4, 6, 8,16, 32 рахунки, а при більшій тривалості - число кратне 32 (в окремих випадках - 16). Тривалість вправ, що виконуються по музику тридольного розміру, може бути 3, би, 12, 24,48 рахунків, при більшій тривалості - число кратне 48.
Характер музичного супроводу
№ |
Вправа |
Музичний супровід |
|
1. |
demi plie grand plie |
демі пліє гранд пліє |
3/4 - вальс 4/4 - адажіо |
2. |
battement tendu |
батман тандю |
2/4- полька 4/4 – марш |
3. |
battement jete |
батман жете |
2/4; 4/4 марш полька |
4. |
rond de jamb par terre |
ронд де жамб пар терр |
3/4- вальс 4/4 - адажіо |
5. |
battement fondu |
батман фондю |
2/4- полька 4/4 - адажіо |
6. |
battement frapper |
батман фраппе |
2/4- полька 4/4 – марш |
7. |
battement soutenu |
батман сотеню |
3/4- вальс 4/4 - адажіо |
8. |
rond de jamb en l′air |
ронд де жамб ан леер |
3/4- вальс 4/4 - адажіо |
9. |
developpe adajio temps lie |
девелопе адажіо тан ліе |
3/4- вальс 4/4 - адажіо |
10. |
grand battement |
гранд батман |
2/4- полька 4/4 – марш |
11. |
allegro |
аллегро |
2/4 - полька 4/4 – марш |
Велике значення для проведення успішного тренування Боді балету має майстерність що володіє відчуттям міри і художнім смаком. Він повинен уміти підбирати твори, які точно узгоджувалися б з учбовими завданнями і в той же час бувальщини б відвернутими, монотонними і примітивними. Загальними канонами для підбору музичних творів є танцювальна, образність, оптимістичний характер, завершеність мелодії.
1